Jump to content

Futurehome lanserer snart støtte for Ikea Trådfri

Recommended Posts

• 1 month later...

Det er mye som kommer snart, ja. Jeg kjøpte Trådfri og koblet IKEA hubben i Futurehome hubben i November 2017. Da var det rett rundt hjørnet.

Men spøk til side. De legger om til MQTT hos Futurehome og Trådfri var en av de første demoene de lagde og de benytter denne https://github.com/futurehomeno/fimp-api så vidt jeg skjønner.

Du kan bruke Trådfri i dag gjennom node red, der finnes det noen contrib-pakker allerede.

• 10 months later...

Hei, første dagen med Futurehome for min del - så jeg forstår ikke så mye foreløpig av hvordan man legger inn egne script(?) e.l. fra github e.l. - Jeg har noen få steder med vanlige lyspærer og uten fibaro/smartstyring i bryteren, er det slik å forstå at IKEA trådfri nå er helt integrert med futurehome, eller har det ikke skjedd noe siden denne trådens siste update? Jeg ser Ikea-logoen her, så da antok jeg alt er på plass?

47 minutter siden, toth42 skrev:

Jeg ser Ikea-logoen her, så da antok jeg alt er på plass?

Det er jeg ikke bare sikker på, dessverre. Jeg tror ikke støtten er der enda... Men mulig jeg tar feil, og at det faktisk har skjedd noe på den fronten i det siste.

• Like 1
På 22.11.2019 den 13.36, toth42 skrev:

Hei, første dagen med Futurehome for min del - så jeg forstår ikke så mye foreløpig av hvordan man legger inn egne script(?) e.l. fra github e.l. - Jeg har noen få steder med vanlige lyspærer og uten fibaro/smartstyring i bryteren, er det slik å forstå at IKEA trådfri nå er helt integrert med futurehome, eller har det ikke skjedd noe siden denne trådens siste update? Jeg ser Ikea-logoen her, så da antok jeg alt er på plass?

Det er fortsatt ingen offisiell støtte for Ikea, å det er fortsatt lite/ingen spesifikk info om det heller (som vanlig).
De har sluppet et rammeverk hvor man kan lage sine egne adaptere og visstnok få andre ting til å snakke med FH, men ikke sett på det selv.

Første pri for FH er nok fortsatt å få alle over på den nye regelmotoren, v1.9, å det har dratt ut et par mnd allerede. De har lovet noen oppdateringer før jul, men det har også være ganske radio silent siden Oktober nå

5 timer siden, Gjaevert skrev:

Det er fortsatt ingen offisiell støtte for Ikea, å det er fortsatt lite/ingen spesifikk info om det heller (som vanlig).
De har sluppet et rammeverk hvor man kan lage sine egne adaptere og visstnok få andre ting til å snakke med FH, men ikke sett på det selv.

Første pri for FH er nok fortsatt å få alle over på den nye regelmotoren, v1.9, å det har dratt ut et par mnd allerede. De har lovet noen oppdateringer før jul, men det har også være ganske radio silent siden Oktober nå

Takk for svar..! Jeg synes det er noe spesielt av fh å klistre IKEA-logoen her https://futurehome.no/systemstotte/ om de faktisk ikke har ofisiell støtte.. Dette FIMP-greiene ser jo ellers absolutt positivt ut, om jeg leser det riktig betyr det at man selv kan integrere apparater som i utgangspunktet ikke er støttet, f.eks Samsung-hvitevarer som man normalt vil trenge smartthings for å styre?

35 minutter siden, toth42 skrev:

Dette FIMP-greiene ser jo ellers absolutt positivt ut, om jeg leser det riktig betyr det at man selv kan integrere apparater som i utgangspunktet ikke er støttet, f.eks Samsung-hvitevarer som man normalt vil trenge smartthings for å styre?

I teorien, ja. Men det spørs på hvor avansert "FIMP" er.

Samtidig kan du vel dessverre glemme Samsung. Samsung snakker med Samsung og ferdig med det. :( 

7 minutter siden, Moskus skrev:

I teorien, ja. Men det spørs på hvor avansert "FIMP" er.

Samtidig kan du vel dessverre glemme Samsung. Samsung snakker med Samsung og ferdig med det. :( 

Hm, ser ut som man kan få til en del samsung med IFTTT.. Jeg trodde Smartthings(og derfor tilknyttede produkter) gikk på vanlig Z-wave plus, skal de ikke da teoretisk kunne brukes med alle z-wave hubber?

H2k5i0l.png

1 time siden, toth42 skrev:

Jeg trodde Smartthings(og derfor tilknyttede produkter) gikk på vanlig Z-wave plus

SmartThings kan helt riktig styre Z-wave, men det betyr ikke at alt som kan brukes med SmartThings er Z-wave. Hvitevarer bruker vanlig nettverk (wifi, sannsynligvis).

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By haakk
      Hei. Ser IKEA har kommet med spotter med støtte for trådfri. Står at de kan installeres direkte i isoleringen, og også brukes på bad blant annet. Lyser 600 lumen og lysfargen kan variere mellom 2200 Kelvin (varm glød), 2700 Kelvin (varmhvit) og 4000 Kelvin (kaldhvit). 

Meget interessante spotter til en billig penge. Noen som har testet disse? Vil spottene være "godkjent" av elektriker, eller styrer de unna disse siden det er fra IKEA? 

https://www.ikea.com/no/no/p/leptiter-led-integrert-spotlight-dimbar-varmhvit-til-kaldhvit-50353513/ 
    • By [space]
      Hei!

Jeg hadde en stund en ide om hva jeg skulle ha, men nå er jeg usikker igjen...

Hva vil jeg oppnå:
      Hovedsaklig styring av lys, automatisk, med fjernkontroll og brytere

Hva har jeg fra før:
      -Google Home
      -Google Home Mini

-En del Ikea Trådfri pærer
      -Ikea Trådfri hub
      -Ikea Trådfri fjernkontroll/"puck"

-En del Philips Hue pærer
      -Philips Hue Hub
      -Philips Hue fjernkontroller. 2x "Stick"og en sånn puck.

-Home Assistant på Raspberry Pie (må settes opp på nytt eventuelt)

Hva vil jeg oppnå -mer detaljert:
      -Kunne skru av alt lys med en bryter, i tillegg til via Google Home/stemmekommando og fra GUI på tablet/mobil/pc/mac
      -Kunne skru av/dimme enkelte lys med bryter
      -Lys av og på med automasjon
      -"Scenes"

-Se låsstatus (Yale doorman) (Se når barna låser seg inn)
      -Se garasjedørstatus
      -Overvåkningskamera

Alt dette her (lysene) fungerer jo bra om en kjører Hue eller Ikea over hele linja, men det begrenser lyskildene en del. I tillegg er det dyrt med 4x smarte GU10 i alle spotlamper osv.
      Altså lukter jeg på noe å erstatte veggbryterne med, som kan skru av/på lys.
      Noen må også kunne dimmme.
      I tillegg til at det skal fungere sammen med Hue og Trådløs.

1. etasje:

Yttergang
      -Taklys (må kjøpe ny)

Gang
      -Taklys (må kjøpe ny)

Bod
      -Taklys (GU27)
      -kanskje bevegelsessensor?

Bad
      -Downights og speillys

Kontor
      -Spotskinne (GU10)

TV-stue
      -Taklys (GU27)
      -Leselys (koble til med smartplugg)

Spisestue
      -Taklys (GU27)
      -Lampe på skap (GU27)
      (Taklys i TV-stue og spisestue er på dobbeltbryter)

Kjøkken
      -Taklys spottlampe (GU10) + taklys (GU27) på samme bryter
      -Benkebelysning (Lysrør og led. Byttes ut?)

2. etasje:

Trappeoppgang
      -Spotskinne (GU10)

Bad
      -Speillys (LED) og taklys (GU27) på samme bryter
      -Dette bør kunne delvis stå på på natta, men av på dagtid.

Soverom
      -Spotskinne (GU10)

Soverom
      -Spotskinne (GU10)

Garderobe
      -Spotskinne (GU10) (Tenker kanskje bytte ut den med en plafond, eller singel GU27)
      -Ikea skapbelysning (Kan kjøpe Trådfri til dem)

Oppsummert
      Tenker jeg kan bruke Philips Hue i alle GU27 i stuene og kjøkken.
      I spotlampa i taket på kjøkkenet kan jeg bruke 4 Trådløs GU10 fra Ikea. (Funker bra på Hue bortsett fra color temp + dimming samtidig, noe som er utrolig irriterende)
      Benkebelysningen er jeg usikker på, men har lurt på Hue ledlist.
      Leselyset tenkte jeg plugge i en Ikea adapter, eventuelt Osram. Noe som er Huekompatibelt.

Da er på en måte oppholdsrommene dekket av Hue. Spørsmålet er hvordan få resten av huset inn i det opplegget?

Klarer jeg få Hue fjernkontrollen til å styre veggbrytere, via en eller annen hub og z-wave/zigbee f.eks?

Hvilke brytere bør jeg i så fall velge?

Går helt i surr nå.
    • By Sture00
      Er det noen som har en link/guide til hvordan man får frem alle knappene på den runde Trådfri fjernkontrollen i Homeseer? Har nå kun on/off og batteri. 
    • By Sture00
      Sliter med å få koblet til 1000lm trådfri pærer med ConBee II. Har til nå fått opp to runde fjernkontroller og en rund dimmer fra trådfri samt 30w led driveren men ingen av pærene dukker opp. Har siste firmware på Deconz og begge pærene får jeg opp i Hue bridge. Begge pærene har jeg reset flere ganger. Noen så har bedre erfaring? 
    • By Fermate
      Sønnen min har akkurat total renovert leiligheten sin og der har vi puttet inn bare ELKO ESH dimmere og ELKO ESH termostater. Jeg sitter derfor å setter opp ett HomeSeer system for ham og tenkte at jeg skulle logge det jeg gjorde i en guide.
      Jeg har altså valgt å kjøre en ConBee USB stick rett i samme maskin som kjører HomeSeer.
      Jeg slenger på litt ekstra IKEA stoff også så kan flere ha glede av det og det er dessuten lettere å teste med i starten.

OBS det kan lønne seg å sette en fast IP på denne maskinen før du starter og enten starte HS FØR deCONZ slik at HS får port 80 og deCONZ port 8080.
      Eller sette HS til å bruke en annen port i Tools/Setup/Network og la deCONZ få ta port 80
      (Tar input på hvordan deCONZ sin web server kan konfigureres til å la være å ta port 80)

OK, HomeSeer er installert og oppdatert.

Legg til JowiHue plugin i HS

Kjøp en ConBee hos feks. Kjell&co 

Gå til denne siden og hent driveren for windows / Setup executable som beskrevet her.

Pakk den ut og kjør den. Restart PC

Gå til Dresden Elektronik og last ned siste versjon av deCONZ for Windows:
      https://www.dresden-elektronik.de/funktechnik/products/software/pc-software/deconz/?L=1

Kjør install og start den.

Om den ikke finner USBStick'en kommer den opp slik med tom dropdown boks:

Forsøk da å plugge sticken i en annen USB port.

Om den blir gjenkjent hopper deCONZ automatisk videre til dette bildet:

Nå kan vi teste ved å åpne ZigBee nettet for JOIN slik:

Nå er ZigBee nettet åpent for JOIN i 60 sekunder.

Skru en IKEA Trådfri pære av og på 6 ganger (du kan godt gjøre det ved å vri pæra i sokkelen) og la den være på så vil systemet oppdage den slik:

Gratulerer du har nå et ZigBee nett kjørende

Test ved å skru på CLUSTER INFO, Klikk på den lille sirkelen til høyre på pæra, klikk på Cluster 0006 On/Off og test Av/På:

Du kan nå styre pæra fra PCen  

La oss nå koble dette til HomeSeer, først tar vi opp WebApp'en:

Trykk på WebApp og logg inn med 
      user: delight
      pwd: delight

Kjør software update om den er tilgjengelig:

Du kan følge med her:

Da er vi klar til å koble til HomeSeer med JowiHue plugin'en

Gå til konfigurasjons siden og trykk Register Bridge:

Mens den står og leter, gå til WebAppen, velg Settings under Menu og trykk UNLOCK GATEWAY:

Nå vil JowiHue finne denne:

Og vi kan styre pæra fra HomeSeer  :

La oss nå for moroskyld inkludere en IKEA fjernkontroll (den runde)
      Denne gangen kan vi bruke WebInterfacet til å åpne nettet for JOIN:

Ta av lokket på fjernkontrollen og trykk 4 ganger på knappen:

Og her kommer den:

Scan for Devices i JowiHue:

Og plopp, her kommer den:

Nå kunne vi laget en event i HS som styrer pæra (eller noe annet..) men nå er vel ikke akkurat IKEA sine  brytere å foretrekke for slikt..

La oss heller koble til en ELKO dimmer.

Sett spenning på dimmeren (elektriker!) Åpne ZigBee nettet for Join og trykk 1 og 3 samtidig til LED 2 blinker:

og her kommer den:

Og den ser akkurat ut som IKEA pæra i HS etter å ha latt JowiHue lete den opp:

OK, men hva med ELKO termostaten og ELKO "Endevender dimmeren"??

Vel, deCONZ rapporterer termostaten som FUBAR på et sted men lar deg sette temperaturen fra selve deCONZ softwaren. Den dukker derimot ikke opp i WebAppen og (da) heller ikke i JowiHue. Jeg tenker at APIet mangler den objekt typen og at vi bør få shippet en slik termostat til de som oppdaterer APIet.

Endevender dimmeren lar seg også detektere i deCONZ men dukker heller ikke opp i APIet så her har vi nok samme problemet.

Jeg mener å huske at @Moskus og jeg testet litt på å "binde" clustere fra denne direkte til en IKEA pære i deCONZ og fant ut at den kun lot seg binde til EN pære om gangen. (Dette hadde jo holdt om en kunne "biinde den til HS")
      Problemet er at jeg ikke får til den bindingen lengre og jeg tar gjerne input på dette.

Skru på "Binding Dropbox" og eksprimenter med å dra et cluster til Source og Destination og trykke Bind:

Her har dere et startpunkt for å eksperimentere ihvertfall.

Det praktiske vi har oppnådd er å kunne styre IKEA pærer og ELKO dimmere fra HomeSeer og derfor fra alt annet som HS kan ta av innput.
      (Som tale  )

Vis full oppføring
  • Create New...