Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

vmware esxi


Håvardgj

Anbefalte innlegg

Heisann

 

jeg ser det er noen som skriver at de bruker vmware esxi til virtualisering av serverene sine.
ut av nyskjerrighet lurer jeg litt på hvordan det virker med lisensiering og slikt. IT-guruen på jobb sier at vmware er veldig dyrt, og at det må være egne servere for det, men når jeg googler esxi kommer det opp at det er gratis. kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

 

slik jeg har det i dag, er det en HP Z600 med 2 stk intel Xeon E5620, 2,4GHz prosessorer og 8gb ram

systemet kjører win7, og jeg har Oracle Virtualbox for noen linux-VMer. minuset med det er at jeg må stenge ned alt om jeg skal oppdatere eller starte windows på nytt. om jeg forstår det rett slipper jeg dette om jeg hadde brukt esxi.

 

er det noen som kan gi meg en liten innføring i hvordan dette fungerer? og kanskje kan gi meg en pekepinn på om dette kan være noe for server-parken min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører både Domoticz og litt annet på forskjellige VM-er i ESXi.

Fullversjonen er veldig dyr, ingen tvil om det, men fasiten er at du ikke trenger den.

Gratisversjonen varer evig og har alt du trenger, den har noen begrensninger du som privatperson trolig aldri vil ense likevel, som:

- Maks 2 fysiske CPU-er

- Maks 8 virtuelle CPU-er per VM

- ikke ESXi Virtual Center (dvs man kan ikke bruke vMotion til å kjøre separate fysiske servere og la VM-ene flyte over automatisk ved behov)

 

Alt i alt, gratis er supert og du vil nok aldri trene noe annet.

 

Man administrerer med en egen klient fra en annen PC, denne heter vSphere Client, her er noen screenshot:

1.png2.png3.png

Endret av Evelen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke allerede er VMware ekspert, så er det lite sannsynlig at du kommer til å savne noe fra gratis-versjonen.

 

Jeg er enig med @evelen, så lenge du ikke skal starte profft datasenter, så har du ikke bruk for den. :)

Ja, det er noe praktisk med betalt lisens, som f.eks. vSphere Web Client, men du trenger full pakke for det. Det finnes lavere lisensversjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik jeg forstår det da, er at gratisversjonen er mer enn nok for meg. tanken var som sagt at jeg skulle slippe å stenge ned alle VM når jeg må reboote windows (som jo skjer en gang i blant)

 

får ta meg en runde når jeg skal ha annet vedlikehold på maskinen, så får jeg legge inn esxi :) kanskje jeg får laget en guide ut av det også :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Håvardgj skrev:

slik jeg forstår det da, er at gratisversjonen er mer enn nok for meg. tanken var som sagt at jeg skulle slippe å stenge ned alle VM når jeg må reboote windows (som jo skjer en gang i blant)

Selve ESXi-hosten min har en enorm oppetid. Sist jeg tok den ned var ved oppgraderingen i fjor høst til ESXi 5.5, og så måtte NASet (som har lagringen til VMene) oppgraderes.

 

Må snart ta den ned igjen, skal installere 48 GB mer RAM (i tillegg til de 32 jeg har fra før) og oppgradere til 6.0. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Moskus skrev:

Selve ESXi-hosten min har en enorm oppetid. Sist jeg tok den ned var ved oppgraderingen i fjor høst til ESXi 5.5, og så måtte NASet (som har lagringen til VMene) oppgraderes.

 

Må snart ta den ned igjen, skal installere 48 GB mer RAM (i tillegg til de 32 jeg har fra før) og oppgradere til 6.0. :)

Hva med patching? Min 5.5 har vært rebootet flere ganger pga patching det siste året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke. Personlig ser jeg ikke helt poenget med det, jeg føler det blir som å slippe internett litt nærmere enn nødvendig. :P

Skulle jeg gjort det hadde jeg nok hatt en helt egen boks til pfsense.

 

Jeg har en brannmur i den nye Mikrotik-routeren min jeg stoler på (for @Lazarus sier jeg kan gjøre det ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løser dere gratis esxi og backup?

Såvidt jeg kunne lese meg frem til i fjor var det tilnærmet umulig å ta backup av en hel virtuell maskin i gratisversjonen av esxi, så jeg endte opp med vmware workstation som kjørte vm i en server-instans (service) på Linux Mint. Jeg har i ettertid byttet til Virtualbox. Siden Virtualbox og Vmware Workstation kjører på vanlig OS er det trivielt å ta snapshot av mappen som inneholder de virtuelle maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det går veldig greit.

1. Slå av VM-et

2. åpne datastoret som VM-et er lagret på og kopier mappen til VM-et til din lokale maskin.

Done.

 

Gjør alltid dette før jeg skal gjøre større endringer, eller oppdatere Domoticz, og den backupet har jeg hatt brukt for mange ganger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, henningl skrev:

Hvordan løser dere gratis esxi og backup?

vBackup :) 

 

Kjører automatisk backup på alle maskiner annenhver natt. 4 maskiner den ene natten, og 5 den andre andre. Har tre maskiner bakover.

 

Vurderer en backup til, 1 gang i måneden, som lagres med CrashPlan. Nå er det bare på en ekstern harddisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 9/25/2016 klokken 15.50, Moskus skrev:

Ja, det er noe praktisk med betalt lisens, som f.eks. vSphere Web Client, men du trenger full pakke for det. Det finnes lavere lisensversjoner.

 

Du trenger ikke lenger å kjøre vCenter for å få en web client. Det finnes nå en gratis WebUI til ESXi :) 

 

https://labs.vmware.com/flings/esxi-embedded-host-client

http://www.vmwareandme.com/2016/01/how-to-install-esxi-free-web-client-Interface-HTML5.html#.WDK8UOaLRGM

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evelen skrev:

kjører dette på selve ESXi OS-et? backup-programvaren

 

Spidsoft virtual backup er en Windows-software.

Den kobler til ESXi-hosten og kjører backup av VMen. Backupen legges også på et datastore på host'en (helst en annen fysisk enhet/disk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må si jeg er imponert over stabiliteten på VM ESXI 6.0.0 hosten min. Kjørte en patching til nyeste versjon i dag for å få web grensesnitt osv. Da hadde den hatt en oppetid på 261 dager, og hadde nok gått en stund til uten nedetid hadde ikke jeg rebootet i dag. Kan anbefales.

Endret av Blodstrupmoen
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.