Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Greit med vedfyring også:)


Arne Johnny

Anbefalte innlegg

At det kommer opp en etikett som sier vedfyring og temperatur. Lurte egentlig mest på om du har funnet en måte å detektere at det fyres i vedovnen.
 

Har en temp sensor over ovnen. Når den er over 26 grader så fyrer jeg:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 29.1.2019 den 23.10, Arne Johnny skrev:

Har en temp sensor over ovnen. Når den er over 26 grader så fyrer jeg:)

Knasende god ide. Jeg har herved stjålet den. Forbausende hvor ofte varmeovnene slår inn (unødvendig!) selv om det er god fyr i ovnen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, NilsOF skrev:

Forbausende hvor ofte varmeovnene slår inn (unødvendig!) selv om det er god fyr i ovnen.

Du har kanskje dårlig isolert yttervegg og varmeovner montert under vindu?

Dette gir et "kulderas" slik at termostatene på varmeovnene ikke registrere nevneverdig varme  fra vedfyringen.

 

Endret av arneolav
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@arneolavTermostatene i ovnene vet ingenting annet enn ovnens temperatur.

Og ovnens temperatur må nødvendigvis være høyere enn lufta rundt den for at varme skal 'flytte' seg over til lufta.

Ganske så ignorante disse ovnene ?

 

Men, ja, her er det kulderas og dårlig isolasjon så det hyler etter.

Huset er mange hundre år gammelt. Og ingen nedtegnelser når hvilken del ble bygd.

Akkurat denne delen av huset skal renskes ut og fikses i løpet av vinteren.

Intill videre må vi klare oss med det vi har ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Overraskende ofte at det slurves med det, og et ekstremt enkelt grep for å spare en del penger på oppvarming.

Ja, helt vanlig at det "jukses" med slikt. Opplevd det selv.

Litt på siden:

Når folk sier de skal få montert nye termostater etc, fordi de er de blitt fortalt at det kan gi opptil 30% besparelse.

Da er mitt råd å at det er bedre å bruke de pengene på bedre isolasjon, evt nye vinduer etc....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.