Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-uno på vaskerommet


Hr Kotelett

Anbefalte innlegg

Tråden om hvordan få mest ut av en Z-uno på vaskerommet

 

Diverse en kan koble på Z-uno:

* Temperatur & fuktighet, på samme sensor.

DHT22 25kr

*Bevegelse, for å slå av og på lys.

 Arduino motion sensor 10 kr

* Vannsensor, for deteksjon av vannlekkasje. 

* Releer for vifter, inn og ut luft.

* Dør sensor.

* Hadde vært kjekt med mulighet for effektmåling og, men det kan vel kanskje bli litt tricky, evt noen litt på kanten koblinger.

* infrarød sender og mottaker. Sånn at en kan få beskjed om at nå har klærne hengt så og så lenge.

* Vibrasjonsmåler for å få beskjed om når vaskemaskin eller tørketrommel er ferdig

Vibrasjonssensor 15 kr

 

Og sålenge Z-uno'en går på "veggspenning" er den en repeater i Z-wave nettverket og :)

 

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Post koblingsskjemaer og kode hvis du får til noe som fungerer! :D

 

Effektmåling krever, som du sier, noen koblinger som nok er godt over streken.

 

Men dette må du beskrive litt mer:

11 timer siden, Hr Kotelett skrev:

*infrarød sender og mottaker. Sånn at en kan få beskjed om at nå har klærne hengt så og så lenge.

Tenker du på en brytningssensor (á la "person-teller" i kjøpesentre, etc)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den infrarød sender så var jeg kanskje litt ivrig i tenkeboksen ^^ Vi har tørkestativ på vaskerommet som vi firer ned hver enkelt "pinne", henger på klær og hever den oppunder taket igjen, og da kunne jeg jo f,eks ha en slik brytningssensor ja. Men kommer i siste rekke. Tenkte bare på at det kan jo være okei å få brukt mest mulig av inn og utgangene på Z-uno'en når an først er der. Kommer ikke på noe mer som kan være kjekt å ha på et vaskerom. Brukte du noe vibrasjonsgreier på vaskemaskin eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de samme tankene jeg har!

 

Sitat

Temperatur & fuktighet, på samme sensor.

Tenkte samme, DHT22-sensor. 

 

Sitat

Vannsensor, for deteksjon av vannlekkasje. 

Jeg har planer om å montere en waterguard vannlekkasjestopper. Den har sensorutgang (varsle meg ved stenging) og bryterinngang (stenge vannet ved langtidsfravær). 

 

Sitat

Releer for vifter, inn og ut luft.

Jeg har vifte på loftet, som trekker luft fra bad og vaskerom. Har kjøpt meg en Philiotech PAN07 som jeg skal bruke til å styre viftehastigheten med, basert på fukt/temp. 

 

I tillegg har jeg tenkt å bruke en vibrasjonssensor til vaskemaskina og tørketrommelen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Andreas skrev:

Hva med å bruke unoen som en "fysisk virtuell device", slik kan man få brukt brytere som kun sender på gruppenivå til å styre eventer i HS.

Eller finnes det en bedre måte?

Det var en idé! Men hvor mange utganger er det mulig å styre? @lilfire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke enhetet som sender som bestemmer hvor mange enheter den kan ha i gruppene sine?

 

ZWC-K8 kan styre 20 enheter i hver gruppe bortsett fra gruppe 1.

https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/1003-veggkontroller-zwc-k8.html

Da kan man få brukt disse bryterene aom "vanlige" brytere, eller finnes det andre teknikker jeg ikke vet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Andreas skrev:

ZWC-K8 kan styre 20 enheter i hver gruppe bortsett fra gruppe 1.

Joda, og det er vel og bra. Men hva skal være i den andre enden? ;)

K8 bruker kun assosiasjon og dermed skal det, ihht protokollen, være en fysisk Z-wave enhet i andre enden.

 

Hvis man kan bruke en Z-Uno som den fysiske enheten i andre enden, kan man omgå dette problemet. Man bruker en av Z-Unoen sine utganger til assosiasjon til opp til 5 K8-enheter, så kan man sette opp HomeSeer, Telldus, eller hva som helst til å gjøre hva som helst. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.10.2016 klokken 20.50, Moskus skrev:

Hvis man kan bruke en Z-Uno som den fysiske enheten i andre enden, kan man omgå dette problemet. Man bruker en av Z-Unoen sine utganger til assosiasjon til opp til 5 K8-enheter, så kan man sette opp HomeSeer, Telldus, eller hva som helst til å gjøre hva som helst. :) 

 

Dette hørtes interresant ut.. jeg må bare "wrap my head around it".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Jo, men det er et stort "HVIS". For ingen har enda testet om det er mulig. ;) 

 

Det går mot mørketid, jeg har lyst å si "Challenge accepted".

 

Jeg skal bare se om jeg får bilene i garasjen før snøen kommer først :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så dæven.. denne så interessant ut. Har gått meg helt hus forbi denne her. Kan være perfekt til et "drømmeprosjekt" jeg har [emoji4]

Nå har jeg ikke kikket så mye på tekniske data ennå, men hva er analog inngangsmuligheter og oppløsning? PWM frekvens?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Andreas skrev:

Noe spesielt vi vil ha svar på?

 

Ja. Jeg ar en plan om å bruke Z-Unoen som fjernkontroll.

 

Som en test koblet jeg opp Z-Unoen med noen knapper og noe kode for å få den til å fungere som en binary switch på to kanaler (altså to brytere). Når jeg parret den med Telldus Live! så får jeg opp 3 Devicer, en Device som er Z-Unoen (hovednoden) + 2 Devicer, en for hver kanal.

 

Problemet er at når jeg endrer verdi på binary switch i koden til Z-Unoen og sender beskjed om dette til Telldusen, så blir Device for Z-Unoen oppdatert, men ikke Device som tilsvarer rett kanal.

 

Hvis jeg derimot slår Device som tilsvarer riktig kanal av/på i telldusen så oppdateres riktig "setter" i Z-Unoen. Jeg er litt i tvil om dette er korrekt oppførsel eller om det er Telldus Live! som suger.

 

Hvis du gidder å teste kan jeg sende deg koblingsskjema, kode og bilder over hva som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.