GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Interresant info om diverse protokoller for hjemmeautomasjon.

Edit: Linken til Youtube fungerer ikke mer sÄ da forsvinner endel av trÄdens basis

Det var av denne fyren

https://www.youtube.com/channel/UCtRSKEipM17PF7n0mi66btQ

Ikke det at jeg tror z-wave forsvinner med det aller fĂžrste, men jeg kan se for meg at produsentene fort kan hoppe over til noe de store legger ut i sine enheter.

Endret av Guahtdim
Skrevet

Ser av prinsipp ikke slike videoer, eller som det heter: "En fyr som mener noe og har laget en video av det". Da mÄ det jo vÊre sant... ?

• Like 2
Skrevet

Nah, det som er interresant her er at man begynner Ä gÄ mot en ny protokoll som de kaller Thread. Denne bygges inn i en god del av produkter om dagen. Om det slÄr til det fÄr tiden vise. 

Skrevet

Det kommer "nye" protokoller hele tiden. Thread har jo vÊrt en stund, og har mange medlemmer: https://www.threadgroup.org/thread-group#OurMembers

Slik jeg tolker Thread er at det er for mange medlemmer med ulik interesser. Ingenting er bedre for oss sluttbrukere enn at det blir en suksess, slik at vi kan enkelt fÄ inn TVer fra LG, vaskemaskiner fra Samsung, stekeovner fra Bosch, lyspÊrer fra Osram, etc inn pÄ en protokoll der "alle snakker sammen pÄ samme sprÄk uten problemer".

Men der er ogsÄ problemet: Den utopien tror jeg forelÞpig ikke pÄ. :( 

• Like 4
Skrevet

Jeg tror han har rett. Anbefaler alle Ä selge z-wave utstyret til en rimelig penge her pÄ forumet (finn fungerer ogsÄ). Gi meg et vink nÄr alt er lagt ut... ?

• Like 3
  • Haha 5
Skrevet
6 timer siden, SK951 skrev:

Jeg tror han har rett. Anbefaler alle Ä selge z-wave utstyret til en rimelig penge her pÄ forumet (finn fungerer ogsÄ). Gi meg et vink nÄr alt er lagt ut... ?

Jeg tar gjerne sÄnn Z-Wave dingser i innbytte mot noen av mine topp moderne X10 komponenter... B|

Skrevet
9 timer siden, Moskus skrev:

Det kommer "nye" protokoller hele tiden. Thread har jo vÊrt en stund, og har mange medlemmer: https://www.threadgroup.org/thread-group#OurMembers

Slik jeg tolker Thread er at det er for mange medlemmer med ulik interesser. Ingenting er bedre for oss sluttbrukere enn at det blir en suksess, slik at vi kan enkelt fÄ inn TVer fra LG, vaskemaskiner fra Samsung, stekeovner fra Bosch, lyspÊrer fra Osram, etc inn pÄ en protokoll der "alle snakker sammen pÄ samme sprÄk uten problemer".

Men der er ogsÄ problemet: Den utopien tror jeg forelÞpig ikke pÄ. :( 

Thread har mulighet til Ä bli en vanlig protokoll. Nest bruker den nÄ og det snakk om fÄ den inn i Zigbee. Men det blir spennende Ä se hva vi kan koble sammen.

Skrevet
11 timer siden, Odd skrev:

Jeg tar gjerne sÄnn Z-Wave dingser i innbytte mot noen av mine topp moderne X10 komponenter... B|

Denne hiver jeg ogsÄ meg pÄ. Kan hive inn et par gamle RFXCOM-bokser...

8 timer siden, Erik G skrev:

Thread har mulighet til Ă„ bli en vanlig protokoll. Nest bruker den nĂ„ og det snakk omï»ż fĂ„ den inn i Zigbee.

Klart den har. Men den har ogsÄ mulighet til Ä feile fullstendig, det er litt for tidlig Ä si enda. Thread er jo ikke akkurat en nyhet lenger, og de involverte parter har ikke akkurat sprudlet over med glede for Ä implementere Thread. Om noe, sÄ er det nÊrmest motsatt.

FÄr en fÞlelse av Ä ha sett det fÞr, den gangen var det HDbaseT som ogsÄ har mange kjente medlemmer. "NÄr vi fÄr dette pÄ plass slipper vi unna med kun én kabel til TV, og mellom alle komponenter. Det takler alt, forbrukerne vil elske det!". Og det ville vÊrt genialt om bare alle implementerte det...

• Like 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Videoen virker av en eller annen grunn ikke.  (fjernet fra YT?)

sÄ lenge det er snakk om protokoller/mÄter Ä fÄ enheter til Ä snakke sammen er vel det ikke noe som er mer beskrivende enn denne stripen fra XKCD:

image.png.da12398a515e8d379ecca4ce8c03a85f.png

• Like 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.