GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har NUCen med USB-stikka litt uheldig plassert i forhold til de andre husene.  Det blir lange og mange hop.

NĂ„ skal jeg likevel trekke en ethernet kabel for Ă„ forbedre WiFi til fjĂžset med ett Ubiquiti Mesh aksesspunkt (ute) til.

SÄ i samme slengen legger jeg opp to cat-kabler for Ä fÄ sentermontering av bÄde WiFi og z-wave.

PÄ sikt vil jeg antageligvis viritualisere automatiserings-boksen og kanskje tilogmed brannmuren/routeren.

Akkurat dette punktet taler for Ă„ putte USB/seriell over IP.

Det jeg er skeptisk til er stabiliteten til USB/seriell over IP.

Mere spesifikt er jeg skeptisk til Rasberry pi og stabilitet over tid.

Jeg kan se fordeler nok til Ä svelge at Rasberry er laget av Broadcom dersom det er mulig Ä kjÞre fra ett readonly boot-medium og og samtidig bruke PoE. ..og at det er pÄlitelig over tid.

Synspunkter?

Skrevet

Jeg har kjĂžrt Z-Wave interfacet (UZB1) pĂ„ en RPi med ser2net i ca 2–2,5 Ă„r nĂ„. DĂžnn stabilt og ingen problemer. :) 

Metoden er beskrevet i lenken i signaturen min. :) 

• Like 2
Skrevet
31 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg har kjĂžrt Z-Wave interfacet (UZB1) pĂ„ en RPi med ser2net i ca 2–2,5 Ă„r nĂ„. DĂžnn stabilt og ingen problemer. :) 

Metoden er beskrevet i lenken i signaturen min. :) 

La til en ser2net til med rfxtrx og UZB for noen uker siden(primÊrt pga avstand til kompostdunken), like stabilt med to. 

Skrevet

Den eneste mÄten jeg kan se for meg at Rpi forblir stabil over tid er at det ikke skrives til minnekortet.

De fleste minnekortene er laget for fotoapparater, dvs. en stor skriving pr. bilde og ikke en masse smÄ endringer i logfiler osv.

Dvs. /tmp og mye fra /var i RAM.

Akkurat dette bruksomerÄdet er jo veldig godt definert og krever minimalt med programmvare innstallert.

Jeg mÄ vel bite i det sure Broadcomepplet og prÞve.

Men sÄ var det Þnsket om PoE. Hvor stabilt er det pÄ Rpi?

(jeg vil ikke gjĂžre meg avhengig av WiFi for at lys og varme kan styres)

Skrevet

@gullfrode Hva bruker du de Rpiene til?

Ser for meg at jeg vil putte pÄ en temperatursensor og kanskje ett rele pÄ Rpien, da rommet det blir montert i blir veldig varmt om sommeren. Releet blir da for Ä styre ei avtrekksvifte. Dette er ett rom med to store frysere og ett stort kjÞleskap.

MÄ prÞve Ä trekke noen synergieffekter nÄr man fÞrst holder pÄ.

Skrevet

Ser2net, Homebridge(fÞr, funker nÄ sÄ bra pÄ Windows-10 maskina jeg har hjemme som kjÞrer Homeseer), deConz, Hassio, MQTT broker og Magic Mirror. 

• Like 1
  • 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

Etter litt mere research sÄ har jeg funnet ut at ser2net er RFC 2217 kompatibel og at RFC 2217 er en fremvoksende standard for seriell over IP.

Openhab har allerede eller kommer til Ä fÄ stÞtte for RFC 2217 i den nÊrmeste framtid.

SÄvidt jeg skjÞnner sÄ har Homeseer (og sikkert flere) hatt dette en tid.

StrÄlende greier for z-wave!

En annen ting er full USB over IP.

Linux har hatt stÞtte i kjerna for dette i ett tiÄrs tid.

https://github.com/torvalds/linux/tree/master/tools/usb/usbip

Dumpet ogsÄ over https://github.com/cezanne/usbip-win

Jeg har ett bruksomerÄde Ä teste dette pÄ.

Denne Windos-biten er muligens litt uferdig, men det ser ut som den er vedlikeholdt.

Jeg vil teste bÄde USB-seriel og USB-IP i den nÊrmeste fremtid.

Kult om full USB kan deles over IP fra en rpi til Windos ogsÄ ?

Skrevet

Er dette noe annet enn socat? Jeg har socat for Modbus til ventilasjonsanlegget pÄ kaldloft (en pi zero der som gir usb'porten sin videre til kjelleren over wifi). SÄlenge man holder pi'en i live pÄ fornuftig vis, sÄ er dette dÞnn stabilt. Jeg har ogsÄ gjort det med z-wave, helt uproblematisk med socat i begge ender. Hvis socat dÞr, sÄ fÄr jeg det ikke med meg, for systemd restarter den pÄ sekundet. 

Skrevet
21 minutter siden, berland skrev:

Er dette noe annet enn socat?

Man trenger ikke socat om Openhab stÞtter RFC 2217 direkte.

AltsÄ Openhab gjÞr selv jobben som socat gjÞr.

Jeg klarte ikke Ä finne ut om Openhab har publisert RFC 2217 stÞtte i stable nÄ,

jeg har ennÄ ikke prÞvd. HÄper Ä fÄ tatt en titt i lÞpet av kvelden.

34 minutter siden, berland skrev:

Jeg har socat for Modbus

Hvilken dongle bruker du pÄ modbus?

Jeg har en frekvenskonverter til vannpumpa i borehullet jeg skulle fÄtt overvÄkning pÄ.

For ordens skyld:

socat/ser2net/RFC 2217 er seriell over IP. 
SÄvidt jeg har oppfattet kan man slÞyfe over hvilken som helst seriellport og ikke bare seriell fra USB.

Bluetooth har ogsÄ seriell feks.

Full USB over IP (som usbip i Linux) er ett helt annet dyr.

All signalering over USB-kabelen sendes over IP.

Ingenting splittes ut (som seriell feks.) og sendes rÄtt over.

SÄ ett eksempel der en koplet over en DVD-spiller og spilte av en film med underteksting og hele pakka.

Skrevet

Typisk. Gikk litt tid pÄ Googling fÞr jeg skjÞnte hva som var galt.

De fÞrste PoE -hattene med konstruksjonsfeil er tydeligvis fortsatt i salg.

Den til hÞyre er den  defekte.1F0D0510-1B81-4D61-9DE9-0C70F59FE644.thumb.jpeg.9865d8725dfb242d25e0960bb3ea09ec.jpeg

Helt umulig Ä se pÄ eska, man mÄ se pÄ kortet for Ä se det.

Det flÞt over med overcurrent feilmeldinger pÄ USB i loggene, selv om ingenting var plugget i.

Og jeg fant flere dÄrlige nyheter.

Aeotec Z Stick Gen5 fĂžlger ikke USB-standarden helt som den burde.

Stikka registreres ikke i det heletatt pÄ min rpi4!

https://github.com/raspberrypi/linux/issues/3027

Synd, det var det fĂžrste jeg hadde tenkt Ă„ bruke den til ?

Skrevet

Jodda, usb2 hub fungerer, men ikke alle.  Og det slÄr ihel Þnsket om Ä holde antall komponenter nede.
Blir mere leamikk med koplinger.

MĂ„ finne ut veien videre.

Har Aeotec Z Stick Gen5 som en av tre mistenkte for kÞdd og fanteri.

Men den er den eneste som man kan ta backup av (og restore).

Og jeg blir smÄkvalm av tanken pÄ Ä klatre opp for Ä Äpne bokser bare for Ä fÄ resatt eller pirke innpÄ en zwavedings.

Dagen da zwavenettet mÄ settes opp helt pÄ nytt vil komme.

Jeg plasser nÄ z-wave dingsene kun ut pÄ steder med enkel tilgang. 
zwave er umulig Ä feilsÞke pÄ og stabiliteten kneler fort.

Kan ikke si at jeg er noen stor fan av z-wave for tiden.

Skrevet
5 minutter siden, NilsOF skrev:

Men den er den eneste som man kan ta backup av (og restore).

Nei, kan ta backup av UZB1 ogsÄ med Aeotec sitt program. 

Og jeg blir smÄkvalm av tanken pÄ Ä klatre opp for Ä Äpne bokser bare for Ä fÄ resatt eller pirke innpÄ en zwavedings.

Man trenger ikke resette dem for Ä inkludere dem pÄ nytt. F.eks lys vil man kunne inkludere pÄ nytt med 3 klikk pÄ bryteren, sÄ selve re-inkluderingen er ikke den store jobben. :) 

zwave er umulig Ä feilsÞke pÄ og stabiliteten kneler fort.

Kan ikke si at jeg er noen stor fan av z-wave for tiden.

Det finnes jo verktÞy for Ä feilsÞke, f.eks Z-Seer. PÄ 3 Är har jeg sÄ langt ikke hatt noe ustabilitet sÄ virker som du mÄ hatt uflaks... :( 

Skrevet
4 timer siden, gullfrode skrev:

Flere har hatt suksess med Ä koble den til via en USB-forlenger/Hub pÄ en Pi4

Bare spesifiserer-Aeotec stick gen 5 fungerer ikke med Pi4, fler har hatt suksess med Hassio med Ă„ bruke en USBhub som de kobler Stick’en til. Har ingen Pi4 selv. 

Skrevet
16 minutter siden, ZoRaC skrev:

Nei, kan ta backup av UZB1 ogsÄ med Aeotec sitt program.

Jeg trodde Aeotec hadde slÄtt av den muligheten..

Om jeg kan legge backup fra Aeo-stikka inn UZB1 sÄ mÄ dette prÞves.

Jeg syns det er merkelig rart at Silicon Labs ikke har addressert dette med backup.

Og med Aeotec sÄ er man prisgitt hva de enn mÄtte finne pÄ med programmvaren sin.

Skrevet
4 minutter siden, NilsOF skrev:

Jeg trodde Aeotec hadde slÄtt av den muligheten..

Om jeg kan legge backup fra Aeo-stikka inn UZB1 sÄ mÄ dette prÞves.

Jeg syns det er merkelig rart at Silicon Labs ikke har addressert dette med backup.

Og med Aeotec sÄ er man prisgitt hva de enn mÄtte finne pÄ med programmvaren sin.

Meld opp her om det funker da, bruker Homeseer selv. 

Post om Backup

• Like 1
Skrevet

@gullfrodejepp, pi4 har visst en Via-chip som styrer USB. Denne Via-chippen gÄr dÄrlig overens med Aeotec-stikka.

Med en USB- hub (som ikke har en slik Via-chip) sÄ vil inkompabiliteten maskeres bort, sett fra rpi4.

Slik har jeg forstÄtt det.. ?

Skrevet

Hadde Fibaro HC2 i noen Är til z-wavechip rÞk, dritt Ä inkludere all zwave pÄ nytt, sÄ uaktuelt Ä ikke ha backup-mulighet?

Homeseer fÞles trygt. 

Skrevet

Jeg har en full kasse med z-wave dingser som skulle vÊrt i drift nÄ.

Men jeg lĂžse ustabilitet og backup fĂžrst.

Som @gullfrodesier, det er uaktuelt Ä utvide og sette i drift mere z-wave fÞr skikkelig backup er pÄ plass.

Det ser ut som om Silicon Labs har noen verktÞy som kan brukes til feilsÞking ogsÄ, 

jeg mÄ bare dekryptere hva som er hva av de. Det virker fryktelig rotete.

Step en blir Ă„ anskaffe en UZB1.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.