Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Værkompensasjon av utelysstyring


DeVille

Anbefalte innlegg

Jeg har automatisert utelysene basert på soloppgang og solnedgang, med randomness aktivert. Men hvis været er dårlig - overskyet eller nedbør - er det betydelig mørkere enn solens høyde skulle tilsi. Er det noen måte å bruke lokal værmelding til å kompensere for det?

 

Jeg er klar over at jeg kan bruke en lyssensor av noe slag, men det blir liksom lite elegant. Da kunne jeg like godt gått på Biltema og kjøpt lyspærer med innebygget sensor, og da hadde jeg ikke trenge Domoticz i det hele tatt (til dette formålet, da). ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, DeVille skrev:

Da kunne jeg like godt gått på Biltema og kjøpt lyspærer med innebygget sensor, og da hadde jeg ikke trenge Domoticz i det hele tatt (til dette formålet, da).

Du skrur vel av utelyset om natten? ;)

 

Jeg kjører lyssensor. Det gjør jo nøyaktig som det skal.

 

Men det finnes et Lua-script som gir deg en mer overordnet "Lux-måling" og som tar høyde for sky-overdekning, tid på døgnet, plassering, etc. Jeg klarer imidlertid ikke igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Moskus skrev:

Du skrur vel av utelyset om natten? ;)

 

Joda, sant nok, jeg gjør jo det...

 

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg kjører lyssensor. Det gjør jo nøyaktig som det skal.

 

Javel, da. ?

En hvilken som helst multisensor, da? Skaper det problemer med reflekser dersom den monteres innendørs, i et vindu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, DeVille skrev:

En hvilken som helst multisensor, da?

Jeg har den gamle versjonen av Aeon Labs sin stående ute, under et lite halvtak. Det går helt fint.

Den nye er ikke like værbestandig.

 

Refleksjoner innenfra og ut vil nok påvirke lyssensoren, men det er mulig du kan klare å skjerme en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/3/2016 at 21:04, Moskus said:

Men det finnes et Lua-script som gir deg en mer overordnet "Lux-måling" og som tar høyde for sky-overdekning, tid på døgnet, plassering, etc. Jeg klarer imidlertid ikke igjen...

Du mener dette: https://www.domoticz.com/wiki/Real-time_solar_data_without_any_hardware_sensor_:_azimuth,_Altitude,_Lux_sensor...

 

Prøvde meg på det for en stund siden, men det var ikke så veldig annotert og jeg kan strengt tatt ikke lua. Dersom noen som faktisk kan lua prøver seg, burde det være en ganske smal sak å skrive det mer generelt (dvs. slik at man ikke må bruke domoticz) eller portere det til Homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.