Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kamstrup AMS-måler WiFi adapter


Anbefalte innlegg

12 hours ago, goodfidelity said:

Da lurer jeg på, hvordan jeg vet hvilken GPIO jeg skal velge når jeg bruker den generic settingen?

OK, skjønner.

 

Siden du har klart å ettermontere en Dallas temp sensor må du ha en eldre versjon av Pow-U (det er ikke mulig på de nyere kortene med ESP32-S2-MINI). Kan du vise meg bilde av kortet? Så skal jeg hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 05/02/2023 at 19:24, ArnieO said:

OK, skjønner.

 

Siden du har klart å ettermontere en Dallas temp sensor må du ha en eldre versjon av Pow-U (det er ikke mulig på de nyere kortene med ESP32-S2-MINI). Kan du vise meg bilde av kortet? Så skal jeg hjelpe deg.

 

 

Ok! Er det noen grunn man ikke kan koble en dallas på ESP32?

 

Hvis du kiker i denne link til en post i tråden så ser du min installasjon.

bilde på mitt kort med Dallas sensor tilkoblet.

 

//GF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den gamle typen som kom før ESP32 modellen, men bare lurte på hvis dallas sensoren er blokkert fra nyere typer.

 

Var det mulig å finne ut hvilken GOIP jeg skall velge når jeg endrer i firmwaren på min gamle modell?

 

Jeg ønsker å få tilbake temperaturmålingene fra min dallas sensor som jeg koblet til for en stund siden, men den datt ut når jeg oppgraderte firmwaren.

 

Bilde på den finnes på denne link:

POW-U - bilde

 

//GF

Endret av goodfidelity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/02/2023 at 09:08, ArnieO said:

 

Den biten der har jeg klart for meg, det jeg lurer på er hvordan jeg skal sette opp firmware etter oppdateringa, slik at jeg kan få data fra min dallas sensor.

 

Nå får jeg ikke noen data fra dallas sensorn, så jeg må endre instillingene helt i firmwaren, og da velge en generisk instilling og velge hvor den skal hente data til AMS måleren. Siden den generiske instillingen ikke vet hvor den skal hente AMS dataen automatisk som den gamle firmwaren.

 

Så det jeg trenger hjelp med er egentlig å fikse innstillingene slik at min POW-U fungerer som før, med strøm+temperaturmåling. Se gjerne vedlagte bilder.

 

1458668929_ScreenShot2023-02-13at07_01_25.thumb.png.92f06fd0a9b1222418d1118d0622fa2e.png1079312306_ScreenShot2023-02-13at07_01_13.thumb.png.3dc86839ba3a7aed04ce8919162b2e20.png

 

//GF

Endret av goodfidelity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skjermklipp - nå skjønner jeg hva det er du lurer på. 🙂

 

Det du må gjøre her er å først velge "Generic ESP8266", og så rett HAN-GPIO (på kortet jeg tester her er det GPIO12):

image.png.6aaa35b2de832dfe6ba4e231a06cbdb0.png

Trykk "Save".

 

På neste skjermbilde legger du inn SSID og passord, og eventuelt parametre for statisk IP, og så "Save":

image.png.64d7db287d854226b02a5d48b12aeb84.png

Så får du opp dette:
image.png.35ec22cb2f8f954961db86082b5893bc.png

...hvor du kan velge Yes for å senere kunne gjøre one-click upgrade.

 

Om du nå går til konfig-siden vil du se at du har fått opp en seksjon hvor du kan legge inn GPIOer. På mitt kort er dette de rette innstillingene:

image.png.45e9e07b06199b14c698fe973b1c84e3.png

Og det er her du kan legge inn rett GPIO for Dallas temperatursensoren din.

 

Dette panelet kommer kun opp om du velger "Generic ESP8266" i første del av oppsettet her ovenfor.

 

EDIT 14/2: Også enheter med ESP8266 kan gjøre one-click update, fra og med firmware v2.1.

Endret av ArnieO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Så hvilken GPIO skal jeg velge for å få strömmåleren riktig? (hvor du har valgt GPIO12, skal jeg velge GPIO12 også?)

Jeg har kjøpt denne pow-U fra nettbutikken, er det brukt likt på alle?

 

Sorry for alle spørsmål, jeg er veldig dårlig på dette og prøver å ikke gjøre feil slik at jeg ødelegger noe mer enn hva jeg aldreden gjort 😃

 

//GF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, goodfidelity said:

Takker!

Så hvilken GPIO skal jeg velge for å få strömmåleren riktig? (hvor du har valgt GPIO12, skal jeg velge GPIO12 også?)

Jeg har kjøpt denne pow-U fra nettbutikken, er det brukt likt på alle?

Bare hyggelig å hjelpe til!  🙂

Det var et par varianter av GPIO for HAN i starten.

Jeg ser av bildet at ditt kort er layout v1.5, - som er siste versjonen før jeg begynte å merke kortene med HAN GPIO-nr.

Men det er GPIO12 på ditt kort, ja. Lykke til! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert.

 

Da kom vi videre ett trinn 😃

 

Jeg valgte da GPIO 12 for HAN porten, og får opp strøm.

Jeg valgte tallet 5 på temperature, det fungerte ikke selv om jeg mener jeg brukt GPIO5.

 

Så jeg prøvde 4, 3, 2, og fikk ikke noen temperatur på noen av disse.

 

Da valgte jeg tallet 6 og så krasjet hele tinga og nå får jeg ikke kontakt med den lengre 😃 .

 

Det er ikke mulig å kontakte på local adressa, eller på IP addressa. Og den har nå dettit ut fra IP register i routern. Den meler seg ikke på. Fortsatt så gir den blå blinkelys og konstant grønn lys. Jeg har tatt den ut av måleren i ca 10-15 minutter, og prøvd såvel reset som AP knappene. Ikke noen resultat. Den er vekk fra nettet og kommer ikke tilbake som AP. Den er tilkoblet Micro USB for strømforsyning.

 

Har jeg gjort noe galt igjen?

 

//GF

 

Endret av goodfidelity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du finner svaret på hvilken GPIO du bruker her:

Så vidt jeg kan se er det GPIO16? Eller er den ledningen noe du bruker for wakeup etter deepsleep? Uansett: Du må finne ut hvilken pinne datasignalet fra sensoren er loddet inn på, og så konsultere pinout for modulen.

 

GPIO6 er ikke lagt ut til pinne, og brukes nok til noe internt. Så det burde du ikke ha gjort... 😉

 

Om den da er "død" så må den nok flashes på nytt: https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware/wiki/flashing

 

 

Endret av ArnieO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, ArnieO said:

Jeg tror du finner svaret på hvilken GPIO du bruker her:

Så vidt jeg kan se er det GPIO16? Eller er den ledningen noe du bruker for wakeup etter deepsleep? Uansett: Du må finne ut hvilken pinne datasignalet fra sensoren er loddet inn på, og så konsultere pinout for modulen.

 

GPIO6 er ikke lagt ut til pinne, og brukes nok til noe internt. Så det burde du ikke ha gjort... 😉

 

Om den da er "død" så må den nok flashes på nytt: https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware/wiki/flashing

 

Ok.. 

Ok, skjønner. Det skall ikke vare lett. Trur det med reflashing er langt utenfor min rekkvidde.

 

Er det mulig å sende den tilbake til amsleser.no hvor jeg kjøpt den og få den reflashet?

 

//GF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tronde said:

Siden ArnieO er nokså dypt involvert i dette prosjektet:

Er det ikke mulig å lage en standalone flasher så alt pythonstoffet kan utelates?

 

 

Hva legger du i "alt pythonstoffet"? At du må ha Python installert for å kjøre verktøyene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnieO skrev (7 minutter siden):

Hva legger du i "alt pythonstoffet"? At du må ha Python installert for å kjøre verktøyene?

Noe sånt, ja. 

Bjørn Mork skrev (1 time siden):

https://github.com/espressif/esp-serial-flasher

Bjørn Mork skrev (1 time siden):

https://github.com/espressif/esp-serial-flasher

 

Men jeg ser ikke helt problemet med python....

Men jeg ser ikke helt problemet med python....

Python er greit nok når det først er installert, men det er mye mer enn hva som burde være nødvendig for å få inn ei binærfil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, tronde said:

Noe sånt, ja. 

Python er greit nok når det først er installert, men det er mye mer enn hva som burde være nødvendig for å få inn ei binærfil.

Det kan vi godt være enige om, men jeg ser ingen (enkel) vei rundt å bruke Espressif sine verktøy for å flashe Espressif sine chipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnieO skrev (33 minutter siden):

Du må velge rett GPIO i config.

Nei, jeg må kople den til en HAN-port 🙂.

 

Det var bare for å vise at det går an å flashe ESP8266 med standalone-flasher uten å installere python. Hvis noen kan finne ut om det funker for ESP32 også, er det sikkert noen som kan ha nytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, tronde said:

Nei, jeg må kople den til en HAN-port 🙂.

💡😅

Takk for godt tips!

Det er vel denne: https://github.com/marcelstoer/nodemcu-pyflasher

Det ser ut for (om man leser "issues") at den skal støtte ESP32, men jeg får den ikke til å fungere med en Pow-U med ESP32-S2. Den flasher, men deretter får jeg ikke kontakt med enheten. Mulig fingertrøbbel fra min side.

Endret av ArnieO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnieO skrev (5 timer siden):

💡😅

Takk for godt tips!

Det er vel denne: https://github.com/marcelstoer/nodemcu-pyflasher

Det ser ut for (om man leser "issues") at den skal støtte ESP32, men jeg får den ikke til å fungere med en Pow-U med ESP32-S2. Den flasher, men deretter får jeg ikke kontakt med enheten. Mulig fingertrøbbel fra min side.

Ja, det er den. Tenkte det kunne være nyttig for noen, også som nødløsning hvis noe skjærer seg.

 

Jeg har i praksis null peiling på samspillet mellom python og binærfiler og hvordan de blir kompilert. Jeg klarer så vidt å klote sammen noe arduinokode, men da stopper det opp. Har nok noe å gjøre med at jeg er mer interessert i måleteknikk enn programmering...

 

Jeg ser at ESP32 har flere binærfiler i *.zip enn bare firmware-filen. Er det en del av problemet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, tronde said:

Jeg ser at ESP32 har flere binærfiler i *.zip enn bare firmware-filen. Er det en del av problemet?

Jeg vil tro det er problemet, ja. Men som sagt - ifølge det jeg så i kommentarer under "Issues" skulle det kunne gå an. Muligens ville det fungert om jeg ikke hadde brukt opsjonen "slett alt". Ved oppgraderinger av ESP32 er det tilstrekkelig å laste inn den ene binærfila. Men ved første gangs programmering må de andre filene også inn.

Endret av ArnieO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.