Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan vil det lønne seg å kjøre varmetråder i vannledning?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg har en vannledning fra borebrønn som går på bakken, bare skjult av et tynt lag gresstorv og mose. Den har ikke fryst ennå, men jeg har hatt varmetråden stående konstant på i den når det er under 0 grader på temperaturføleren ute. Da slår system på strømmen til kontrollboksen for varmetråden, en standard Uponor-boks. Men gjerrig som jeg er, vil jeg jo gjerne spare litt strøm. Så jeg lurer på om det kanskje kunne vært en idé å halvere tiden den står på, ved å la systemet slå av og på strømmen annenhver time, eventuelt oftere (og kanskje da kortere tid, for eksempel fem minutter på og ti minutter av). Og er det sannsynlig at det vil ta på kontrollboksen? Det bør jo absolutt ikke ta på varmetrådene, de er jo laget for at boksen skal slå dem av og på, og dessuten er det jo ikke mye som kan gå galt i noen kobberledere... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis det er noe lignende så har han en  termomstat som føler omgivelsestemperaturen, og så er det såkalt selvregulerende varmekabel inn i vannrøret. Men problemet med det er at det alltid vil være mer varme enn nødvendig (noe man ser på snøsmeltingen rundt vannrøret, enda varmekabelen og vannet ligger innenfor et lag med isolasjon). Så det er derfor jeg tenkte å knipe inn ekstra strømforbruk ved å koble det til og fra med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel ikke nøyaktig nok eller mange nok temperatur-utlesninger til å anta ingen deler av røret er under frossen tilstand? Den lokale variasjonen kan være av betydning. Det er jo en grunn til at man heller litt til den sikre siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt rasjonell da* så bør du veie oppsiden mot nedsiden her: Hvor mye tjener du på dette, og hvilken risiko løper du (konsekvens x sannsynlighet). Jeg VIL TRO at du finner at gevinsten er utrolig liten, og risikoen en del høyere. Så KANSKJE er det verdt de ekstra kronene å strøm som en forsikring mot å unngå frossent vannrør. Kanskje du til og med vil finne at kostnad til evt ekstra utstyr vil aldri betale seg, med mindre du nedskriver over 25 år eller noe...

 

*) ...så må jeg jo understreke at man skal være veldig forsiktig med å være for rasjonell. Rasjonell tilnærming er jo døden for de fleste lure løsninger vi smarthusamatører holder på med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjenning av meg hadde en brønn hvor vannet frøs i røret ned til huset, han løste det med å koble til et lite rør til som gikk tilbake til brønnen.

Ved å koble inn en liten pumpe på et par watt sørget han for at det ble sirkulasjon slik at vannet ikke frøs lengre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempe: En morgen etter en uvanlig kald natt må jeg vente en halvtime med å vaske meg og pusse tennene fordi det ikke er vann før jeg har kjørt konstant varme en stund. Rørene fryser ikke i stykker (innvendig plastrør inni skumplastisolasjon og korrugert, ytre plastrør, disse rørene brukes også i mye kaldere klima enn i Mandal), og kuleventilene er begravd i isolasjon etter at den ene av dem frøs i stykker (da det ikke var strøm på i det hele tatt) for 3-4 år siden. Etter det har det aldri vært noe problem med kuleventilene.

 

Gevinst: 1000 watt strøm som ikke står konstant på. Jeg vet ikke akkurat strømprisene, men hvis jeg kan gå ned fra 24 kwh i døgnet til for eksempel 8 i vintermånedene, burde jo det ha noe å si. I tillegg til at det er miljøvennlig å bruke minst mulig strøm.

 

Så det som er det store spørsmålt for meg er vel mer om Uponor-boksen har noe vondt av å bli slått av og på til stadighet med en innebygd Nexa-mottaker.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, Om den er selvregulerende så består den av et halvledermateriale som endrer motstand avhengig av temperatur.

Dvs at den kan ha varme punkter der den går under en vei.

Jeg vet ikke om du kan styre denne ytterligere ved å pulse med strømmen på den.

Kontrollboksen tåler det nok, og et relle kan en alltids fikse.

Men kan du ikke legge nexaen ETTER kontrollboksen ?

Det kuleste var jo om du kunne måle om vannet frøs slik at systemet kunne være selvlærende med hvor mye effekt som var nødvendig ettersom utetemperaturen svingte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vel, jeg merker jo om vannet har fryst hvis det ikke kommer fram til krana! ? Men jeg har tenkt å kjøre fem minutter på og ti av til å begynne med, og så gå ned til 5/15, og så videre. Jeg vil også legge inn et mønster, noe sånt:

 

if 0 > utetemp > -5
then (kode for å kjøre 5/20)
end

if -5 > utetemp > -10
then (kode for å kjøre 5/15)
end

if -15 > utetemp
then (kode for å kjøre 5/10)
end

Og jeg har også tenkt på å sette bryteren direkte på varmekabelen, men da må jeg bruke et litt mer innviklet opplegg. Det krever nok en boks med et relé, for jeg kan neppe ta styrestrømmen rett fra Uponor-boksen, den ser ut til å gå gjennom noen greier, og jeg vet ikke hva den gjør som eventuelt kan rote med Nexaen. Så alternativet blir da å bruke et 220 V relé med 220V eller 12V trigger, og så skru triggeren av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.