Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mistet ALLE triggere!


ZoRaC

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Moskus skrev:

Hvilken mono har du installert på Ubuntu? Jeg kan dessverre lite om Linux og HomeSeers behov om mono-versjoner, men jeg ville begynt å undersøke det først.

Mono 4.x. Hadde 3.x på Debian (støtter ikke 4.x). 

 

Alt annet virker og jeg får definert triggere på nye events. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg kan kun si pass. Jeg tipper Triggers er der men er skjult av en eller annen grunn.

... dette er muligens så spesielt at det er verdt å høre på HS-forumet.

 

Nei, ingen events blir trigget, så de er ikke bare skjult. Har opprettet en tråd nå :)

http://board.homeseer.com/showthread.php?p=1273411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OH LORD!!! Er det virkelig mulig?!

Jaggu glad jeg ikke har fått automatisert så mye enda, så det tok meg "bare" en time å opprette ALLE events på nytt! Er jo helt på trynet å ikke legge inn en "migreringsløsning" fra gammel til ny Mono-versjon, eller i det minste skrive noe sted at man ikke kan gå fra Mono 3.x til 4.x. Mono 4.x har jo eksistert i 1,5 år, så man må jo forvente at folk oppgraderer fra 3.x på et tidspunkt...

 

Har hørt mange ganger at man bør velge HS, hvis man ønsker et system som "bare virker" og som man ikke trenger bruke mye tid på å "knote med" for å få til å fungere... Jeg har brukt enormt mye tid på å få enkle ting til å virke - så langt har vel 3 av plugin'ene jeg har installert hatt problemer å måtte disables/enables flere ganger eller re-installeres (og re-konfigureres!) for å fungere stabilt! Håper det var pga Mono 3.x og at ting blir mer stabilt nå... Jeg lurer virkelig på hvor mye "pain" man må legge ned for å få alternativene til HS til å fungere, hvis dette er "lite knot"... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, sitter akkurat nå og vurderer om jeg skal gå for Homeseer og installere det på Ubuntu, Men har lyst å unngå sånn småknoting som du nettopp har opplevd ZoRaC, det er jo en av grunnene til å for HS. Så tenker jeg heller mot windows. Men kan jo være at det er okei om en starter clean i ubuntu med siste Mono'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.11.2016 klokken 21.52, Actibus skrev:

Windows er kanskje bedre i så fall, går ikke opplevd store problemer der iallefall 1f609.png

 

I dag kjører jeg en VM med 1 GB RAM, som holder i massevis. Windows krever en del mer. I tillegg koster vel Windows rundt 1000-lappen? Synes det blir en unødvendig kostnad. Har også sett at en del sliter, spesielt på W10, pga Windows update og korrupte databaser pga restart. Så når de sier det skal funke på Linux, så forventer jeg jo at det gjør der...

 

22 timer siden, Haavard skrev:

Jeg opplever akkurat det samme når jeg flytter systemet fra Ubuntu til Windows! Alle triggere forsvinner, og nye kan ikke legges til i eksisterende events..

 

Da er det vel bare å holde seg til Ubuntu da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.11.2016 klokken 22.38, Hr Kotelett skrev:

Hmm, sitter akkurat nå og vurderer om jeg skal gå for Homeseer og installere det på Ubuntu, Men har lyst å unngå sånn småknoting som du nettopp har opplevd ZoRaC, det er jo en av grunnene til å for HS. Så tenker jeg heller mot windows. Men kan jo være at det er okei om en starter clean i ubuntu med siste Mono'en.

 

Tror Ubuntu og siste Mono vil hjelpe betraktelig.

Kan dele litt av min "HS3 på Linux-erfaring", fra juni til nå:

 

Startet med å installere "Harmony Hub"-plugin, siden jeg ikke hadde noe hardware i starten. Ble bråstopp med en gang! Viste seg at utvikleren hadde lagt med en 32-bits exe-fil og ikke hadde peiling på hvordan han skulle kompilere den til 64-bit og heller ikke ville dele kildekoden med noen som kunne hjelpe han - løsning: re-installere serveren med Debian8 32-bits! Dessverre fungerte ikke plugin der heller... "Native error= Cannot find the specified file-", løsning: "chmod +x harmonyhub_linux.exe". Virket fortsatt ikke: "Native error= Cannot find the specified file-", løsning: "cp harmonyhubcontrol_linux.exe harmonyhubcontrol.exe_linux" (ja, faktisk! :o). Og DA, virket endelig den første plugin! Hadde bare tatt meg en hel kveld, men nå kunne i hvertfall HS vite om jeg så på TV eller ikke...

 

Prøver enda en plugin i påvente av litt "hardware", WeatherXML!

Vel, den feiler allerede i updater'en. Filen forsøkes lastes ned via https og Mono 3.x har ingen root-sertifikater, dvs den avviser ALLE SSL-forbindelser. Løsningen alle henviser til er å laste ned alle root-sertifikatert fra Mozilla med "mozroots --import", men det funker ikke. Viser seg at Mozilla fjernet denne muligheten i juni i år. Mono 4.x skal ikke ha dette problemet, så jeg sjekker muligheten for å oppgradere Mono - Mono 4.x er ikke støttet av Debian og de som har "tuklet" med "sources" for få det til har visst strevd en del med å få det til å funke, så jeg tar ikke sjansen. En ny kveld går med på å prøve å finne ut av det, løsning: "certmgr -ssl https://files.dropbox.com" og vips, endelig mulig å installere plugin, det tok bare enda en hel kveld!

 

Hva med litt PHLocation via iCloud-konto da kanskje? Støter på SSL-problemet igjen, for den prøver selvsagt å logge på iCloud via SSL... "certmgr -ssl https://setup.icloud.com" løser det heller ikke. Etter mye feilsøking sender jeg en epost til utvikleren - får kjapt svar og han tester selv på en Debian-maskin, viser seg å være et SSL-problem bare på Debian (i tillegg til Mono 3.x-problemet)! Utvikler fikser samme dag og lanserer ny versjon (utrolig! :D) og PHLocation funker! ... i hvertfall en dag eller to, før den begynner å feile på autentisering mot iCloud. Ny dialog med utvikler - får en egen, personlig, BETA som sletter cookie-filen ved feil med pålogging. Det ser ut til å løse problemet. :) 

 

Så får jeg litt hardware, RFXCom og Z-wave-ting fungerer vel sånn ganske greit i noen mnd. Så plutselig en dag har alle plugins blir disablet. Prøver å enable, men får "out of memory" i loggen. Mye ledig minne, så restarter serveren og ting kommer opp igjen. Dessverre har den mistet all config i selve HS3, så det må settes på nytt... Opplever dette en del ganger de neste ukene, kan se ut til at Mono 3.x har noen minnelekkasjer eller andre bugs som kanskje kan være årsaken. Så da ble det å installere Ubuntu 64-bit (Harmonyhub virker nå på 64-bit!) og migrere. Og der starter jo problemene nevnt over. I tillegg var det et par plugins jeg slet masse med - PHLocation bare feilet med pålogging og weatherXML oppdaterte ikke devicene. Reinstallerer PHLocation og all config og setter opp på nytt - ser ut til å funke. Ikke så lett med WeatherXML, prøver å avinstallere og manuelt slette alt som har med den å gjøre og installere på nytt, men ingen bedring - den oppdaterer ingen devicer og gir ingen meningsfulle errors i loggen. Etter nok en kveld med feilsøking så viser det seg at brannmuren min har blokkert IPen til Weather Underground og at WeatherXML feiler på å laste ned xml-filen! Og det er selvfølgelig noe man ligger som "informational" og bare i debugmode... :o 

 

Så nå har jeg kjørt en ukes tid på Ubuntu og så langt har det fungert fint. :)

Men at HS3 er et "knotefritt"-system, den kjøper jeg ikke...  :o 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, ZoRaC skrev:

Men at HS3 er et "knotefritt"-system, den kjøper jeg ikke...  :o 

Det er det heller ingen som har sagt. ;)

Men det finnes jo faktisk distribusjoner det fungerer på.

 

1 time siden, ZoRaC skrev:

Har også sett at en del sliter, spesielt på W10, pga Windows update og korrupte databaser pga restart.

Men det er faktisk enkelt å unngå. Og enkelt å rette på hvis uhellet er ute, for man skal alltid, ALLTID kjøre BLbackup. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det er det heller ingen som har sagt. ;)

Men det finnes jo faktisk distribusjoner det fungerer på.

 

Neida, men mindre knot enn med de andre alternativene... Det er en gjenganger her at "man får det man betaler for" og at mye mer virker "out-of-the-box" på Homeseer. Hvis det er sant, så er jeg jaggu glad jeg ikke prøvde noen av de andre først, da hadde jeg sikkert ikke fått på plass værvarsel på 4 mnd engang! :P

 

1 time siden, Moskus skrev:

Men det er faktisk enkelt å unngå. Og enkelt å rette på hvis uhellet er ute, for man skal alltid, ALLTID kjøre BLbackup. ;) 

Kjører daglig BLbackup, med opplasting til ekstern site en gang pr mnd. :) Hjalp fryktelig lite i akkurat dette tilfellet... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/7/2016 at 09:19, Moskus said:

Hmmm! Høres ut som om det kan være noe med mono 4 da i så fall. Jeg har prøvd å flytte en Zee2 konfig (mono 3) til Windows og det gikk bra, selv om det er en stund siden...

Hmmm! Hva med å gå fra mono 3 til windows til mono 4 som en slags workaround?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ZoRaC skrev:

Neida, men mindre knot enn med de andre alternativene... Det er en gjenganger her at "man får det man betaler for" og at mye mer virker "out-of-the-box" på Homeseer. Hvis det er sant, så er jeg jaggu glad jeg ikke prøvde noen av de andre først, da hadde jeg sikkert ikke fått på plass værvarsel på 4 mnd engang! :P

Installer Windows, deaktiver automatisk Windows Update, så har du det du spør etter. :D

 

24 minutter siden, ZoRaC skrev:

Kjører daglig BLbackup, med opplasting til ekstern site en gang pr mnd. :) Hjalp fryktelig lite i akkurat dette tilfellet... :( 

Ja, det har du nok rett i, dessverre. Men det hadde hjulpet hvis du hadde hatt "Windows Update killed my HS3 database"-problemet. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Hmmm! Hva med å gå fra mono 3 til windows til mono 4 som en slags workaround?

Hmm... kanskje det hadde funket ja... Litt sent nå for min del... :P 

 

11 minutter siden, Moskus skrev:

Installer Windows, deaktiver automatisk Windows Update, så har du det du spør etter. :D

Hehe, når de selger et programvare for Linux, så bør den jo funke der også :) - skal ikke være nødvendig å kjøpe Windows for 1000 kr i tillegg...  

 

12 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, det har du nok rett i, dessverre. Men det hadde hjulpet hvis du hadde hatt "Windows Update killed my HS3 database"-problemet. ;) 

Sant nok. :) Men akkurat DEN feil unngår jeg! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ZoRaC skrev:

Hehe, når de selger et programvare for Linux, så bør den jo funke der også :) - skal ikke være nødvendig å kjøpe Windows for 1000 kr i tillegg...  

Det fungerer jo beviselig! Alle Zee2'er og S6'er fra HomeSeer kjører Linux og de fungerer jo ypperlig. :)

 

Windows er jo på ingen måte perfekt og har sine problemer, og det gjelder også for Linux. En av styrkene til Linux er valgfriheten, men prisen er problemer med fragmentering som du beskriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.