Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Generelle tips til Homeseer?


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei!

 

(For de av dere som er bevandret på diskusjon.no så er jeg "Mixy" derifra :) )

 

Da har jeg etter flere år på vippen endelig bestemt meg for å gi dette en reell sjanse :) Har fra tidligere RFXTRX og noe Oregon temperaturmålere/OWL-strømmåler. Dette er nå lagt inn i HS3 som jeg kjøpte på salg nå. UZB1 er bestilt, og en del Z-wave utstyr ligger klart for montering/elektriker.

 

Jeg leser Homeseer skolen til Moskus med stor iver, og den er helt klart nødvendig. Som han sier er det ikke direkte intuitivt i bruk.. Det jeg savnet som en del av de første delene var en litt mer overordnet "generelt" om Homeseer og hjemmeautomasjon. Er det noen som har noen gode linker de til dele? 

 

Tenker da på f.eks.

- Legger dere til alle enheter fra værmålerne (også batteri?), eller roter det bare til?

- Hvordan navngir dere enheter? Jeg antar at dere bruker etasje og rom, og at derfor blir "temp på Storm rom i 2. etg" til "Temp kommode", og at denne er plassert i etasje 2, rom Storm?

- Tips til plassering av enheter for gode resultater? Både bevegelse og temperaturfølere (tenker på trekk fra vinduer osv)

 

 

Ellers ser jeg frem til videre leksjoner og utforskning på egenhånd. Det er foreløpig stort set kun dekket hvordan man installerer og legger til devicer, da blir ikke hjemmet mye automatisert ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrick skrev:

Det jeg savnet som en del av de første delene var en litt mer overordnet "generelt" om Homeseer og hjemmeautomasjon. Er det noen som har noen gode linker de til dele? 

Det er det de neste delene i HomeSeer-skolen skal handle om.

 

13 minutter siden, Fredrick skrev:

- Legger dere til alle enheter fra værmålerne (også batteri?), eller roter det bare til?

Ja, alle sammen. Ingen grunn til å la være.

 

14 minutter siden, Fredrick skrev:

- Hvordan navngir dere enheter? Jeg antar at dere bruker etasje og rom, og at derfor blir "temp på Storm rom i 2. etg" til "Temp kommode", og at denne er plassert i etasje 2, rom Storm?

Igjen HomeSeer-skolen stoff, men jeg anbefaler på det sterkeste å navngi fysiske enheter med både etasje og rom, samt å standardisere navnene på enhetene. Alle rom hos meg har "Taklamp" og "Temperatur", og andre som er felles er navngitt så likt som overhodet mulig, kun skilt på location og location2.

 

15 minutter siden, Fredrick skrev:

- Tips til plassering av enheter for gode resultater? Både bevegelse og temperaturfølere (tenker på trekk fra vinduer osv)

Tja...

 

jeg liker å måle temperaturen i nærheten av der vi oppholder oss. Soverom? I nærheten av senga. Stua? I nærheten av sofa og spisebord, etc.

 

16 minutter siden, Fredrick skrev:

Ellers ser jeg frem til videre leksjoner og utforskning på egenhånd. Det er foreløpig stort set kun dekket hvordan man installerer og legger til devicer, da blir ikke hjemmet mye automatisert ^^

Nei, helt klart. Selve automatiseringen er det viktigste og mest spennende, men også kjekkest å skrive om. :) 

 

Men man må kunne gå før man lærer å løpe. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Moskus said:

Igjen HomeSeer-skolen stoff, men jeg anbefaler på det sterkeste å navngi fysiske enheter med både etasje og rom, samt å standardisere navnene på enhetene. Alle rom hos meg har "Taklamp" og "Temperatur", og andre som er felles er navngitt så likt som overhodet mulig, kun skilt på location og location2.

 

Altså at du har "Taklamp soverom Sofie" eller bare "Taklamp" som navn på enhetene? Ser jo for meg at ikke alle lister vil vise rom/etasje, og at det derfor kan være greit å ha alt i navnet?

 

11 hours ago, Moskus said:

Men man må kunne gå før man lærer å løpe. ;) 

 

Sant, men jeg er utålmodig :P Også er det jo sånn at for noen her så er dette en hobby, og man liker å holde på med det. Selvfølgelig er det overordnet at det "bare skal funke", men jeg har ikke noe ønske om å legge til nye units/programmere ting ukentlig. Sånn sett vil jeg bare ta en sprint, mens du er litt mer mosjonist rundt temaet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med HS3 i mai 2016. Altså i gode gamle dager, lenge før Moskus' HomeSeer-skole var tilgjengelig. Den gang måtte vi klare oss selv... Så noe av det første jeg gjorde, uvisst av hvilken årsak, var å omdøpe "room" og "floor" til "kategori" og "plassering". Det oppsettet har jeg beholdt, og det fungerer relativt greit syntes jeg. For "kategori" bruker jeg enhetens type ("Dimmer", "Virtuell", "IDlock", etc). I "plassering" bruker jeg ikke bare rom eller etasje, men en kombinasjon, for eksempel "loftgang", "Gang nede", "Bad 2.etg", etc. Jeg har for eksempel 2 dimmere i samme rom, så med en klassisk "room"/"floor" inndeling hadde det blir et problem.

 

Det jeg imidlertid ser er at det lønner seg å være ekstremt ryddig. Det kan virke litt unødvendig når man har 10 enheter, men man får betalt for det når man har 100 enheter. Og det har man før man vet ordet av det. Det er lett å tenke at man ikke trenger å gjøre det så ryddig akkurat nå, for man forstår jo hva dette er - men om 2 uker forstår man ingenting av det man har gjort. Det samme gjelder eventer. Dersom man baserer seg kun på eventer, og ikke så mye scripts, blir det fort ekstremt mange eventer. Min strategi er å splitte opp eventer i flere ulike sub-eventer, slik at eventene blir som "moduler" man kan sette sammen på ulike måter (kompartmentalisering) (er det et norsk ord?). Da kan man bruke samme eventer som moduler i flere settinger. Eksempel: Dersom døren låses opp, og lyset i gangen er av, skal lyset i gangen slås på. Da lager jeg en event som slår på lyset, og så kjøres denne eventen fra en annen event som trigges av at døren låses opp. Da kan jeg bruke samme event (slå på lys) med andre triggere også (kanskje kjøper jeg en bevegelsesdetektor, kanskje ønsker jeg tidsstyring, kanskje kjøper jeg en bryter, osv). Så i stedet for å duplikere "slå på lys" i alle disse eventene som har ulike triggere, kaller alle den samme eventen. Den store fordelen med den type organisering er at jeg da kan endre "slå på lys" dersom jeg ønsker det, og det blir umiddelbart reflektert overalt der denne eventen brukes. Kanskje jeg ønsker ulikt lys på ulike tider på døgnet osv.

 

Jeg er for så vidt ganske komfortabel med scripting, men kjenner ikke Visual Basic i det hele tatt, så det har vært en terskel for min del. Jeg bruker noen superenkle scripts her og der, spesielt i de tilfeller der jeg trenger "Else" (If A then B Else C), eller der jeg ønsker å endre en device basert på den verdien den allerede har (for eksempel slå av/på autolåsing på dører, der det er praktisk å ha et script som toggler denne verdien) (Merk at EasyTrigger visstnok også har denne funksjonen). Anbefaler å se litt på bruk av enkle script. Et 10-linjers script kan fort gjøre det samme som man ellers hadde behøvd 10 ulike eventer for å få til. Ellers ser jeg at virtuelle devicer er ekstremt nyttige, spesielt i slike situasjoner der eventer alene blir enten for komplekst eller rett og slett ikke mulig. Jeg bruker virtuelle devicer omtrent som globale variabler som da kan brukes på tvers av ulike eventer.

 

Når du evt starter med HStouch, merker jeg at det her er nyttig å ha separate sett med virtuelle devicer og separate eventer som hører til det spesifikke skin'et jeg lager i HStouch.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører ikke jeg HS, men navngivning og identitet til enheter blir vel det samme i alle systemer.

 

Jeg navngir alle ehneter "<nr> - Navn" hvor <nr> er et unikt nummer jeg klistrer på med klistermerke på hver enhet, starter på 1, så 2 så 3 osv.

slik:

"1 - Stue, Stålampe"
"21 - Kjøkken, Taklampe"
"22 - Ytterdør"
"24 - Bad, Speil og Vegglampe"
"31 - Fryseskap" (temp)
 

Har ingen etasje merking da jeg kun har en etasje.

 

Legger ikke til alle devicer da de fleste Z-wave noder har flere devicer som man gjerne ikke har brukt for ("alarm level" osv). Har sikkert sitt bruksområde men. Men selv om jeg ikke legger dem til så endrer jeg navn til <nr> - Navn for å kunne ha muligheten senere, men lar dem ligge u-tillagt.

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startede med Homeseer i oktober 2016. Synes det vigtigste er lyskontakterne. Her skal man tænke på at almindelige gæster også skal kunne betjene systemet så det skal være logiskt og simpelt. Det skal også virke når systemet er nede, så basale funktioner bør kobles direkte til relæet i zwave kontakten. Så vidt muligt skal de fleste funktioner også kunne udføres fra kontakterne. Kan kun anbefale imperihome plugin. Koster 40$ og lidt til Apple/Android store og er nemt og simpelt så selv en 7 årig kan bruge det. Og så skal man gøre sig klart at det er en Neverland ending story. Jeg startede med at skifte alle kontakter til Z wave, nu sætter jeg vindues sensorer på og skifter termostater, men det virker og er fedt


Sent from my iPad using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, psv021 said:

Det jeg imidlertid ser er at det lønner seg å være ekstremt ryddig. Det kan virke litt unødvendig når man har 10 enheter, men man får betalt for det når man har 100 enheter. Og det har man før man vet ordet av det. Det er lett å tenke at man ikke trenger å gjøre det så ryddig akkurat nå, for man forstår jo hva dette er - men om 2 uker forstår man ingenting av det man har gjort. Det samme gjelder eventer. Dersom man baserer seg kun på eventer, og ikke så mye scripts, blir det fort ekstremt mange eventer. Min strategi er å splitte opp eventer i flere ulike sub-eventer, slik at eventene blir som "moduler" man kan sette sammen på ulike måter (kompartmentalisering) (er det et norsk ord?). Da kan man bruke samme eventer som moduler i flere settinger. Eksempel: Dersom døren låses opp, og lyset i gangen er av, skal lyset i gangen slås på. Da lager jeg en event som slår på lyset, og så kjøres denne eventen fra en annen event som trigges av at døren låses opp. Da kan jeg bruke samme event (slå på lys) med andre triggere også (kanskje kjøper jeg en bevegelsesdetektor, kanskje ønsker jeg tidsstyring, kanskje kjøper jeg en bryter, osv). Så i stedet for å duplikere "slå på lys" i alle disse eventene som har ulike triggere, kaller alle den samme eventen. Den store fordelen med den type organisering er at jeg da kan endre "slå på lys" dersom jeg ønsker det, og det blir umiddelbart reflektert overalt der denne eventen brukes. Kanskje jeg ønsker ulikt lys på ulike tider på døgnet osv.

 

Jeg er for så vidt ganske komfortabel med scripting, men kjenner ikke Visual Basic i det hele tatt, så det har vært en terskel for min del. Jeg bruker noen superenkle scripts her og der, spesielt i de tilfeller der jeg trenger "Else" (If A then B Else C), eller der jeg ønsker å endre en device basert på den verdien den allerede har (for eksempel slå av/på autolåsing på dører, der det er praktisk å ha et script som toggler denne verdien) (Merk at EasyTrigger visstnok også har denne funksjonen). Anbefaler å se litt på bruk av enkle script. Et 10-linjers script kan fort gjøre det samme som man ellers hadde behøvd 10 ulike eventer for å få til. Ellers ser jeg at virtuelle devicer er ekstremt nyttige, spesielt i slike situasjoner der eventer alene blir enten for komplekst eller rett og slett ikke mulig. Jeg bruker virtuelle devicer omtrent som globale variabler som da kan brukes på tvers av ulike eventer.

 

Når du evt starter med HStouch, merker jeg at det her er nyttig å ha separate sett med virtuelle devicer og separate eventer som hører til det spesifikke skin'et jeg lager i HStouch.

Jeg er ganske ryddig av meg, og var derfor jeg ville høre allerede nå selv om det bare er snakk om et lite knippe enheter. Jeg forstår at det kommer til å bli bygget ut med årene, og var derfor ute etter litt "best praksis". Foreløpig holder jeg meg til Mr. Moskus' råd om etasje/rom da det virker å fungere ganske fint i enebolig med flere etasjer, boder, garasjer etc. 

 

Jeg håper å unngå for mye koding/scripting, men er forberedt på at det nødvendigvis blir noe jeg må lære meg litt av. Gleder meg til fortsettelsen av Homeseer skolen, men ser nok ut til at min utålmodighet tar overhånd og at jeg må finne meg andre guider :P

 

Språket deres om "Noder", "Events", "Sub-events", "virtuelle-devicer" er foreløpig ganske greskt. Merker at eksemplene dine hjelper veldig mye

 

 

7 minutes ago, Jkanters said:

Jeg startede med Homeseer i oktober 2016. Synes det vigtigste er lyskontakterne. Her skal man tænke på at almindelige gæster også skal kunne betjene systemet så det skal være logiskt og simpelt. Det skal også virke når systemet er nede, så basale funktioner bør kobles direkte til relæet i zwave kontakten. Så vidt muligt skal de fleste funktioner også kunne udføres fra kontakterne. Kan kun anbefale imperihome plugin. Koster 40$ og lidt til Apple/Android store og er nemt og simpelt så selv en 7 årig kan bruge det. Og så skal man gøre sig klart at det er en Neverland ending story. Jeg startede med at skifte alle kontakter til Z wave, nu sætter jeg vindues sensorer på og skifter termostater, men det virker og er fedt

Dette er et godt poeng, og noe som er svært viktig for meg. Det må være like enkelt å betjene systemet som før, for alle. Ingen lysbrytere vil bli fjernet. Hvilke fordeler har Imperihome over HSTouch, syns det så ut som om det var mange av de samme funksjonene.

 

--

 

For meg tror jeg fremdriften blir noe som dette. Tenker det er greit å "dele" det opp i pakker for å slippe at jeg biter over for mye, og få testet ting skikkelig før man går videre. Som vi alle vet er WAF en reell greie som man må forholde seg til :P

1. Lek og moro, legg til enheter/teste/sjekke. Elektriker installerer det jeg har kjøpt av mikromoduler, og det jeg måtte få til bursdag :)

2. Varme-automatisering. Jeg har flere panelovner uten nattsenk, og dette kan gjøres mye smartere nå. Ønsker f.eks at gulvvarmen skal være det første som står på, men dersom det ikke blir varmt nok "suppleres" dette med panelovner. Gulvvarmen er jo mye mer komfortabel enn panelovner

3. Innbrudds-sikkerhet. Vindussensorer, bevegelse i garasje, kanskje også en dørlås hvis jeg flesker til. 

4. Brannsikkerhet. Mulighet for "nattmodus" på huset som kutter strøm til en haug dingser som ikke trenger standby. Sjekke at alt lys er avslått etc. 

5. Lysstyring/komfort. Automatisering av markisene vi har, styre lys automatisk på bevegelse etc. 

6. Helhetlig samordning. Selv om noen ting vil fungere sammen tror jeg det kan være en fordel å sy det litt mer logisk sammen til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ment om organisering tidligere:

 

... og som du vil se er det ikke alltid at andre er enig med meg (selvfølgelig av grunner jeg ikke kan forstå :P ). Jeg har prøvd en del forskjellig opp gjennom årene, men når det begynner å bli mange enheter, lønner det seg stort sett å bruke "floor" - "rooms" - "device name".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrick skrev:

Ikke billigere når jeg allerede har kjøpt HS3PRO :)

Du kan bruke ImperiHome som interface mot HS3, det var nok det som var ment. Der er jeg enig med Jkanters - det ser veldig bra ut. Det har sine begrensninger, definitivt, og de treffer du ganske kjapt. Jeg brukte ImperiHome som interface mens jeg selv satt og lærte meg HStouch. Så erstattet jeg ImperiHome med HStouch etter noen mnd.

 

Det finnes en plug-in til HS3 for ImperiHome. Enig i at det har ganske høy WAF (ser pent ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Stratosen skrev:

Vil du tro det går greit å kjøre HomeSeer på Parallels (virtuell Windows-installasjon) på mac?

Kan ikke forestille meg at det er et problem, jeg kjører HomeSeer på en virtuell maskin selv. En utfordring kan vel være å få USB-utstyr (som Z-wave controller og RFXtrx) routet til den virtuelle Windows-maskinen, men det har jeg ikke meninger om for Mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du dette i praksis, Moskus? Virtuell maskin: Kan du utdype? Er det en virtuell maskin på en eksisterende maskin du har fysisk i huset ditt, eller er det noe skybasert? Hvordan kobler du i så fall USB-dingser til en skybasert maskin? I fall det første; hva er hensikten? Da har du vel en fysisk maskin som også må være på hele tiden, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, psv021 skrev:

Hvordan gjør du dette i praksis, Moskus? Virtuell maskin: Kan du utdype? Er det en virtuell maskin på en eksisterende maskin du har fysisk i huset ditt, eller er det noe skybasert? Hvordan kobler du i så fall USB-dingser til en skybasert maskin? I fall det første; hva er hensikten? Da har du vel en fysisk maskin som også må være på hele tiden, osv.

Jeg har en server i kjelleren so har VMware ESXi installert. På den kjører jeg flere virtuelle maskiner, der en er til HomeSeer. Andre er til media (Logitech Media Server, SageTV, Plex, etc), en generell server, FreePBX, bla bla bla.

 

Fordelen er at jeg ikke fjerner absolutt all funksjonalitet i huset bare fordi jeg må restarte en av maskinene. Og det er super-lett å ta backup av, og hvis nå selve serveren skulle ryke, så kan jeg bare vippe opp en annen PC/server og starte den virtuelle HomeSeer-maskinen igjen, så er huset automatisert innen 3 minutter uten at det egentlig merkes. HomeSeer med tilhørende OS og konfigurasjon er dermed helt uavhengig av den fysiske maskinen den kjører på.

 

USB-tilkoblinger gjør jeg ved at jeg 1) unngår dem (bruker nettverksutstyr der jeg kan, som Z-NET for Z-wave og nettverkskamerarer) og 2) bruker en Belkin USB-over-Ethernet boks).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jkanters skrev:

Jo hvis du anser din timeløn for at være noget værd, er det stadig billigere at skrotte HS3PRO og købe ImperiHome ;-)

Det kommer jo an på hva man vil oppnå. Paint og Photoshop har de samme grunnleggende funksjonene, men kan ikke brukes om hverandre i alle tilfeller. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører hs i oracle virtualbox på Windows 10, selve hs kjører på virtuell Windows 7.

Ingen problemer der med å bruke usb direkte iallefall, er satt opp til å linke de ved oppstart av virtuell maskin, aldri vært noe tull.

Mulig det er verre hvis man kjører flere vm's, men jeg har bare 1.

 

Har tilkoplet Uzb1 og Rfxtrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jkanters skrev:

Jo hvis du anser din timeløn for at være noget værd, er det stadig billigere at skrotte HS3PRO og købe ImperiHome ;-)

Lurer på om det ikke hersker litt forvirring her rundt hva ImperiHome egentlig er for noe... Det er vel er en interface, som lager et brukergrensesnitt for interaksjon med ulike systemer. Så setningen "skrote HS3PRO og kjøpe ImperiHome" er meningsløs. Dersom HS3 er bilen din, er ImperiHome lakken på bilen. Det gir ingen mening å "skrote bilen, og kjøpe bare lakken i stedet". Man kommer ikke så langt med ImperiHome dersom man ikke har et system å koble det mot?

 

Jeg brukte som sagt ImperiHome litt som en midlertidig interface (mot HS3) mens jeg bygget og testet HStouch-interface. Det fungerte helt greit, verken mer eller mindre. Som alle andre "ferdigløsninger" så ser det bra ut, men kan bare gjøre halvparten av det ønsker å gjøre.

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.