Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Generelle tips til Homeseer?


Fredrick

Anbefalte innlegg

22 minutes ago, Gjelsvik said:

Noen som vil dele noen screenshots av imperihome? 

 

Kanskje ta det i en egen tråd?

 

Hvordan vet man hvilke sub-devices som ikke gir mening? Ref Homeseer skolen del 4.

Kan man "merge" units fra 433Mhz til å se likt ut som device med sub-device? Oregon Scientific sine temp+fuktighetsmålere kommer jo opp som 3 devices.

Er det mulig å sette etasje/rom for hele device under ett? Eller må det gjøres for hver sub-device?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fredrick skrev:

 

Kanskje ta det i en egen tråd?

 

Hvordan vet man hvilke sub-devices som ikke gir mening? Ref Homeseer skolen del 4.

Kan man "merge" units fra 433Mhz til å se likt ut som device med sub-device? Oregon Scientific sine temp+fuktighetsmålere kommer jo opp som 3 devices.

Er det mulig å sette etasje/rom for hele device under ett? Eller må det gjøres for hver sub-device?

 

Last ned "Jon00 Device Grouping Utility" plugin.

Med denne kan du sette opp dine egne groups med valgfrie parent/child devices .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at Fibaro bevegelsessensorer ikke brukes til mesh-nettverk? Hvordan får jeg tak i device som har forsvunnet?

 

Jeg la til en vannsensor i Homeseer, deretter flyttet jeg den til kjelleren. Nå får jeg ikke lenger kontakt med denne noden, men hadde nesten regnet med at det skulle løse seg når jeg la til en multisensor i 1. etg (UZB og multisensor også i 2. etg). Det er et lite hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, psv021 said:

Du får ikke tak i den fordi den er ute av rekkevidde, eller fordi den sover? I fall det siste kan du (antar jeg) vekke den, og så kjøre optimize.

 

Hvordan vet man forskjellen på dette? Den har ikke rapportert status siden jeg flyttet den ned

 

Screen Shot 2016-11-13 at 09.26.06.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å vekke den (jeg har ingen fibaro vannsensor, men det står i bruksanvisningen hvordan man vekker den). Da vil den forsøke å kontakte nettverket og sende status. Kan være at den er ute av rekkevidde.

 

Er litt usikker på hvordan dette fungerer, men min antagelse er at enheten lager seg et bilde av nettverket der den står når den blir lagt til (hvilke naboer den har, osv). Men når den så flyttes, vil den ikke lengre ha kontakt med naboene den tror den har, osv. Så da er løsningen (?) å kjøre optimize fra HS3 (et par-tre ganger). Jeg hadde forsøkt å vekke den. Dersom ingen kontakt, hadde jeg flyttet den litt nærmere, og forsøkt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vekker den ved å trykke en gang på knappen, da kan jeg få opp settings i Homeseer. Men når jeg prøver Optimize får jeg beskjed om at den ikke kan nå noden. Prøver jeg samtidig som jeg vekker den får jeg beskjed om at det ikke kunne gjøres fordi den "might be communicating".

 

Dette er forresten etter at jeg har tatt den opp for å få kontakt med den igjen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noden får jo ikke beskjed om optimize hvis den ikke har kontakt med controlleren? Skjønner hva du mener med at den bør stå på rett sted da..  Har allerede ekskludert/inkludert. 

 

Når noden står i 2. etg får jeg status på temperatur/batteri etc sånn som man skal. For meg gir det også mening at batteri-baserte input-devices som multisensor og vannsensor ikke bør brukes som repeatere i Z-wave nettverket da det kan drastisk gå ut over batteritiden. Hjelper kanskje når jeg får noen mikromoduler og innstikk-moduler på plass :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har rett i det, så jeg lurer på om det bare rett og slett ikke er forbindelse mellom controller og node når noden er plassert der den skal stå. I så fall vil det hjelpe med flere enheter slik at nettverket blir sterkere. Men jeg syntes det var merkelig at du får forbindelse med noden når du vekker den, men at du da ikke får tilgang til optimize. Vet ikke om det kanskje er forventet oppførsel når den er "nesten" ute av dekning eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrick skrev:

Må si jeg er litt skuffet over hvor mange Plugins jeg nå har lyst på allerede, hadde sett for meg at flere av disse funksjonene fantes i HS3. Eventuelt at det var rimeligere å kjøpe plugins. 

Tja... det kan du si. Synes selv at enkelte plugins er overpriset, som for eksempel YR-plugin'en samt andre burde vært integrert som Device History.

 

Men alternativet er å kode dem selv, så da er det billigere å bruke en hundrelapp eller to på dem.

 

 

1 time siden, psv021 skrev:

Men jeg syntes det var merkelig at du får forbindelse med noden når du vekker den, men at du da ikke får tilgang til optimize. Vet ikke om det kanskje er forventet oppførsel når den er "nesten" ute av dekning eller noe sånt.

Hvis det er dårlig dekning så kan man få slike problemer. Enkelte beskjeder kommer frem, men å kjøre full optimize kan være problemfylt.

 

Det som da eventuelt kan prøves er å gjøre hele nettverket bedre på forhånd, slik at man ikke får alle andre nettverksproblemer samtidig. Ref HS-skolen del 3.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Tja... det kan du si. Synes selv at enkelte plugins er overpriset, som for eksempel YR-plugin'en samt andre burde vært integrert som Device History.

 

Enig i at spesielt Device History skulle vært en del av pakken ja. 

 

2 hours ago, Moskus said:

Men alternativet er å kode dem selv, så da er det billigere å bruke en hundrelapp eller to på dem.

 

Ja nå er det alternativet ja, og da blir det jo lett. Poenget mitt var at jeg hadde feil forventninger til HS3PRO som originalt koster over 5.000 kroner.

 

Er push-meldinger via Pushover en del av pakken, eller er det også plugin (IFTTT?)? Ser at Tasker også er en egen plugin.. Dette hadde jeg ikke budsjett til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrick skrev:

Ja nå er det alternativet ja, og da blir det jo lett. Poenget mitt var at jeg hadde feil forventninger til HS3PRO som originalt koster over 5.000 kroner.

Ja, hvis du hadde forventet at absolutt alt var integrert, så hadde du nok feil forventninger.

 

2 timer siden, Fredrick skrev:

Er push-meldinger via Pushover en del av pakken, eller er det også plugin (IFTTT?)? Ser at Tasker også er en egen plugin.. Dette hadde jeg ikke budsjett til :P

Push-meldingene har stort sett gratis plugins. IFTTT trenger du i utgangspunktet ikke plugin til (den plugin'en som finnes er en workaround fra tiden før HomeSeer fikk offisiell støtte).

 

Tasker-plugin'en trenger du heller ikke hvis du kan Tasker. Men den er hendig hvis du ikke har. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått lagt til et par innstikkmoduler fra Fibaro, også tenkte jeg at jeg skulle lage event som styrer panelovnen på rommet til guttungen etter temperaturen fra tempføleren. Problemet er nå at tempføleren (Oregon) er borte fra listen over enheter så jeg får ikke sjekket hva som er status.

 

Screen Shot 2016-11-14 at 18.58.55.png

 

Det står at det er filtrert, men hvis jeg trykker på "show all" er resultatet det samme. Jeg har også "mistet" batteristatus på samme føler, men den rapporterer fortsatt fuktighet. Under RFXCOM-pluginen kan jeg fortsatt finne den, men da uten status.

 

Screen Shot 2016-11-14 at 19.00.19.png

 

Her er forresten eventet jeg jobber med å sette opp, hvis noen har innspill her også. Har tenkt til å sette opp enda en lavere terskel på rundt 17 grader som gjør at vi får pushmelding om det eventuelt. Er jeg inne på noe da?

 

Screen Shot 2016-11-14 at 19.05.03.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det var løsningen. Ser ut som om eventet mitt fungerer foreløpig. 

 

Termostaten ser ut til å også ha mulighet for ulike instillinger på ulike dager, men ellers gjør den vel stort sett samme som det jeg har nå? 

 

Tips til gruppering av eventer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fredrick skrev:

Termostaten ser ut til å også ha mulighet for ulike instillinger på ulike dager, men ellers gjør den vel stort sett samme som det jeg har nå? 

Ja, i praksis gjør den det samme som du gjør.

 

 

19 minutter siden, Fredrick skrev:

Tips til gruppering av eventer?

Gjør det så logisk at det er selvsagt om tre år, når du skal endre på et... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Moskus said:

Ja, i praksis gjør den det samme som du gjør.

 

Jaja, endret det til RFXCOM nå, likte godt virtuell device. Takk for tipset. Savner litt dokumentasjon om sånne ting. RFXCOMs egen "Help" og "Show Help pdf" gjør ingenting. Trykker jeg på general får jeg bare "error". 

 

Når jeg skal begynne med 1. etasje blir det en løsning med "primær/sekundær" varmekilde. Gulvvarmen vil stå på så lenge det er varmebehov, panelovnene kommer inn når det trengs litt ekstra vinterstid. Ser for meg at det kan settes opp med 2 nivåer av termostater der panelovnene er avhengig av at det er under eks. 20 grader OG gulvvarmen har stått på i en halvtime. Så kan jeg også sette slik at panelovnene hjelper til de gangene temperaturen er f.eks 3 grader under settpunktet, for å få litt mindre treghet i systemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrick skrev:

Jaja, endret det til RFXCOM nå, likte godt virtuell device. Takk for tipset. Savner litt dokumentasjon om sånne ting. RFXCOMs egen "Help" og "Show Help pdf" gjør ingenting. Trykker jeg på general får jeg bare "error". 

Ja, Bert har feilet akkurat der. Men PDFen ligger i \Docs mappen i HomeSeer-mappen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Jkanters said:

Enheder med batteri er ikke beregnet til at være en del af mesh da de jo sover det meste af tiden og kun vågner op når de bliver trigget

 

Takk, var oppklarende det, selv om jeg hadde funnet ut av det i mellomtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎11‎.‎2016 klokken 18.18, Jkanters skrev:

Enheder med batteri er ikke beregnet til at være en del af mesh da de jo sover det meste af tiden og kun vågner op når de bliver trigget

433 MHz enheter lager ikke mesh-nettverk, men brannvarslere kan typisk vekkes fra andre tilsvarende brannvarslere.

 

KD-101 er billige og bruker 433 MHz, men en alarm trigger de andre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.