GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Ønsker Ä trinne opp aggregatet dersom fuktighet Þker raskt (dusjing). 

Jeg klarer Ä hacke til ved hjelp av virtuell device som jeg lagrer gjennomsnitt av siste time pÄ, for sÄ Ä bruke Easytrigger til Ä sammenligne nÄverdi mot den virtuelle devicen. En utfordring med denne hacken er at relativ fuktighet svinger en god del i lÞpet av dÞgnet og timen, og jeg har opplevd at event trigges selv om det ikke er snakk om dusjing.

Finnes det mer elegante lĂžsninger?

Endret av Fredrick
  • 9 mĂ„neder senere...
Skrevet

Noko seint svar, men kan hende det er til hjelp for andre som les denne seinare, om ikkje anna.

Du nemner at RH (relative humidity)-verdi naturleg endrar seg over dÞgnet, Ärstid mm, og etter det eg har skjÞnt gjeld dette  faktisk i alle rom i huset. Om du har ein annan RH-mÄling i huset (via ein multisensor..?) Ä sammenligne mot sÄ kan du vel sette opp ein samanlikning mellom RH pÄ badet mot RH "referanserommet"? SjÞlve samanlikninga skal lett late seg gjere med plug-in'en EasyTrigger.

Min bror (@bjornepappa her pÄ forumet) har laga til noko åla denne styringa, og kan muligens komme med input pÄ bÄde teori om RH og korleis han har lÞyst det i praksis.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja, eg har laga dette vha EasyTrigger. I grunn som ein fĂžlge av at naturleg RH endra seg gjennom Ă„ret og med tĂžrt eller fuktig vĂȘr. Dette har eg no brukt lenge og det fungerer tipp topp sommar som vinter.

"1.etasje Gang nede Multisensor RH" er her i gangen utanfor badet, der lufttilfÞrselen til badet hovudsakleg kjem frÄ.

Multisensor bÄde i gangen og pÄ badet er Xiamio/Aqara temperatur- og RH-sensor. Har forÞvrig ein haug av desse rundt omkring i huset og dei fungerer svÊrt bra og med lang batterilevetid (>1 Är).

image.png.3b9fd725d9d7a2ec674d5c5d8b7216f1.png

Skrevet (endret)
PĂ„ 13.3.2020 den 20.03, Fredrick skrev:

Hei,

Ønsker Ä trinne opp aggregatet dersom fuktighet Þker raskt (dusjing). 

Jeg klarer Ä hacke til ved hjelp av virtuell device som jeg lagrer gjennomsnitt av siste time pÄ, for sÄ Ä bruke Easytrigger til Ä sammenligne nÄverdi mot den virtuelle devicen. En utfordring med denne hacken er at relativ fuktighet svinger en god del i lÞpet av dÞgnet og timen, og jeg har opplevd at event trigges selv om det ikke er snakk om dusjing.

Finnes det mer elegante lĂžsninger?

Du bruker HomeSeer og jeg Home Assistant, men min lÞsning kan sikkert vÊre et tips. Jeg detekterer dusjing for Ä slÄ pÄ en hÄndkletÞrker og denne virker hver gang. Jeg bruker Home Assistant sin trend sensor. Den er veldig enkel og baserer seg pÄ hvor stor endring det er mellom to mÄlinger og hvis verdien da stiger (eller synker) mer enn oppgitt verdi pr sekund, sÄ endrer trend sensoren tilstand. 

PĂ„ badet har jeg satt den til Ă„ trigge hvis endringen er stĂžrre enn 0,05% RH pr sekund.image.thumb.png.9858ed0595cfeba0819eaa51758d5fb0.png

Min Aqara sensor rapporterer 4 verdier mens dusjing pÄgÄr og mellom to verdier er avstanden sÄ stor at det blir stÞrre enn 0,05%. Du mÄ da sjekke tidspunkt du fÄr en verdiendring og sammenligne med foregÄende verdi og dele pÄ antall sekunder siden du fikk den.

Ref: Trend - Home Assistant (home-assistant.io)

Endret av stigvi
  • Like 1
Skrevet

For min del ble lÞsningen en direkte styring basert pÄ fuktsensor i nÊrheten av dusjen. Den spretter raskt opp i 70-80% relativ fuktighet, og fungerer dermed bedre enn noe derivat av kurver osv. :)

• Like 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.