Jump to content

Hvor mye strøm tåler en NodeMCU?


Recommended Posts

2 timer siden, Moskus skrev:

La oss si at jeg vil styre en 3-6V slangepumpe med en NodeMCU. Hvor mye strøm kan pumpa trekke før NodeMCUen ødelegges? 

En NodeMCU kan generere en styringsstrøm til å utstyre et relé eller transistorkrets, som igjen kan brukes til å utstyre i bunn og grunn hva som helst.

 

Hva med å lage et veroboard med NodeMCU loddet nedpå (evt montert med hurtigkontakter), samt relé og skrukontakt til slangepumpa? 

Link to post
Share on other sites
20 timer siden, ØysteinHJ skrev:

En NodeMCU kan generere en styringsstrøm til å utstyre et relé eller transistorkrets, som igjen kan brukes til å utstyre i bunn og grunn hva som helst.

Ja, det er nok den måten jeg gjør det på. Eller om jeg bare bruker en pluginmodul på strømforsyningen... ;) 

 

20 timer siden, ØysteinHJ skrev:

Hva med å lage et veroboard med NodeMCU loddet nedpå (evt montert med hurtigkontakter), samt relé og skrukontakt til slangepumpa? 

Jeg har riktignok tenkt meg at jeg faktisk må lære meg å lodde... loddebolt har vært på vei i posten i noen uker.

Link to post
Share on other sites
16 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg har riktignok tenkt meg at jeg faktisk må lære meg å lodde... loddebolt har vært på vei i posten i noen uker.

Ikke dumt! Lodding burde være allmennkunnskap for å kunne fikse i stedet for å kaste. Samt at en kan jo lage utrolig mye kult om en kan lodde. 😁

 

Kan forresten anbefale denne loddeinstruksjonen her: https://mightyohm.com/blog/2011/04/soldering-is-easy-comic-book Har brukt den selv med suksess på flere loddekurs i regi av Kidsa Koder. 🙂

Link to post
Share on other sites
15 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Ikke dumt! Lodding burde være allmennkunnskap for å kunne fikse i stedet for å kaste. Samt at en kan jo lage utrolig mye kult om en kan lodde.

Jo... men det er litt som å kunne sy. Å sy er ikke vanskelig, men å tre den helvetes nåla er!

 

Samme med lodding. Det er så smått og puslete og man får lyst til å hive alt i veggen etter 3 sekunder... ;) 

  • Haha 2
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker NodeMCU til mine 2 styringer av vifter. NodeMCU trigger rele som slår av/på strømmen til viftene. Fungerer som bare det. Vær obs på at noen rele trigges On med Low signal, mens andre triggres med High. Selv foretrekker jeg High signal, men fant ut at nesten alle releer jeg sitter på trigges med Low. Fullstendig ulogisk for meg 🙂.

 

Link to post
Share on other sites
1 minutt siden, Guahtdim skrev:

Vær obs på at noen rele trigges On med Low signal, mens andre triggres med High. Selv foretrekker jeg High signal, men fant ut at nesten alle releer jeg sitter på trigges med Low.

Hva sikter du til her? Releer har jo utstyringsspolen, som bare har sin nedre grenseverdi for når kontaktene slår til. Men kontaktene er merket med NC og NO for hhv. Normally Closed og Normally Open. Det representerer tilstanden på kontaktene i energiløs tilstand (uten strøm i utstyringsspolen). Er det dette du sikter til? For releene jeg har brukt har normalt dobbelt opp med både NC- og NO-kontakter.

Link to post
Share on other sites

 

2 minutes ago, ØysteinHJ said:

Hva sikter du til her? Releer har jo utstyringsspolen, som bare har sin nedre grenseverdi for når kontaktene slår til. Men kontaktene er merket med NC og NO for hhv. Normally Closed og Normally Open. Det representerer tilstanden på kontaktene i energiløs tilstand (uten strøm i utstyringsspolen). Er det dette du sikter til? For releene jeg har brukt har normalt dobbelt opp med både NC- og NO-kontakter.

Jeg sikter til signalet som man sender fra NodeMcu/Arduino når man skal lukke rele (NO delen). Personlig så liker jeg best at når man skrur noe på så sender man ett HIGH signal. Dette har med hva jeg liker å se når jeg leser kode (personlig preferanse). Ikke at det er noe galt med utstyret/virkemåte når det trigges på LOW.

Link to post
Share on other sites
51 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, hvorfor dette ikke er standard er ganske uforståelig.

Jeg er personlig enig i at HIGH for relé aktivt og LOW for relé inaktivt er mer intuitivt enn omvendt.  Men hvorfor det ikke er standardisert slik er fordi det ofte er helt og holdent opp til deg om du vil ha det på den ene eller andre måten.  Ta et helt standard relé som selges på Kjell & Co for eksempel: https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-kontor-fritid/alarm-og-sikkerhet/alarmsystemer/detektorer-sensorer-og-annet-tilbehor/universalrele-1224-v-p50602

 

Her har du to COM-pinner (Common), og to NC- og NO-pinner.  NC- og NO-pinnene er ytterpunkter, mens COM-pinnene vil være kortsluttet til NC- eller NO-pinnene avhengig av om utstyringsspolen (markert med pluss og minus) er aktiv.  Hvis den ikke er aktiv, kan du med et multimeter måle forbindelse mellom COM- og NC-pinnene på den ene siden, og COM- og NC-pinnene på den andre siden.  Hvis du setter riktig spenning på pluss- og minus-pinnene, kan du måle forbindelse mellom COM og NO.

 

Men om HIGH eller LOW i koden gjør at releet slår til eller ei, kommer helt an på hvordan du kobler pluss- og minus-pinnen.  Det fungerer sånn som dette:  Hvis du kobler minus-pinnen til GND-pinnen på ESP8266 og pluss til en av GPIO-pinnene, så vil det å sette den GPIO-pinnen til HIGH gjøre at releet slår til.  Hvis du derimot kobler pluss-pinnen til 3.3V-pinnen på ESP8266 og minus-pinnen til en av GPIO-pinnene, så må du sette LOW i koden for at releet skal slå til.  Det er spenningsdifferansen mellom pluss- og minus-pinnene som avgjør om releet er aktivt eller ei, ikke om det står HIGH eller LOW i koden.

 

Merk at dette bare var et eksempel.  Releet jeg linket til krever 12-24V for å slå til, mens en ESP8266 bare har 3.3V spenning på pinnene sine.  Så du trenger enten et relé som kan utstyres med 3.3V, eller så må du ha en DCDC-omformer for å booste signalet fra ESP8266 til 12-24V.

 

Det er forresten ikke noe uvanlig med sånn invers logikk.  Ofte vil du i datablader til ICer se at navnet på en pinne har en strek over seg.  Det betyr av den er "aktivt lav", altså at du trenger LAVT nivå for å aktivere og HØYT nivå for å deaktivere.  

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
7 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Hvis du kobler minus-pinnen til GND-pinnen på ESP8266 og pluss til en av GPIO-pinnene, så vil det å sette den GPIO-pinnen til HIGH gjøre at releet slår til.  Hvis du derimot kobler pluss-pinnen til 3.3V-pinnen på ESP8266 og minus-pinnen til en av GPIO-pinnene, så må du sette LOW i koden for at releet skal slå til. 

Wow! Har vi mulighet til å velge?

Det hender det slår meg hvor lite peiling jeg har på enkelte ting...

 

Jeg kobler opp som jeg får beskjed om, det står jo på hva som skal være hva. :P 

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett muligheten til å velge på noen av releene jeg har, men de aller fleste ser ut til å ha en fast trigger. Men det er sikkert prisen jeg må betale for å kjøpe veldig billig via AliExpress. Etter å ha gått på denne blemma så er jeg nå klar over det og søker aktivt etter "trigger high".

Link to post
Share on other sites
26 minutter siden, Moskus skrev:

Wow! Har vi mulighet til å velge?

Ja, det kommer jo an på hva du kobler til.  For eksempel Vellemann sin 4-kanals relémodul VMA400 (https://www.velleman.eu/products/view/?id=435558) har pluss- og minus-tilførsel, og fire input-pinner for å aktivere releene.  Og de er aktivt lave, fordi de har optokoblere på hver inngang hvor katoden er koblet til pluss-inngangen (https://www.velleman.eu/downloads/29/infosheets/vma400_scheme.pdf), og du dermed må koble input-pinnen til GND for å aktivere optokobleren (og dermed releet).  Men det er jo ikke en separat komponent men en modul designet sånn av Vellemann, noe de utmerket godt kunne gjort annerledes hvis de hadde villet det.  Så da er du nesten låst til den oppførselen, og kan ikke koble deg ut av det.  Men med separate releer kan du velge som du vil, ja.

 

EDIT:  Hupps, her var jeg litt kjapp.  Ser at Vellemann faktisk har katodene koblet til COM-pinne, og ikke til pluss-pinnen.  Så ser ut til at en her faktisk kan velge virkemåten litt selv.  Tøft.. 🙂

Edited by ØysteinHJ
Link to post
Share on other sites

image.png.d920dd83cd33eed7a71d7539a5b9dcb7.png

 

Det står i kretsskjemaet fra Vellemann.  Men det er jo litt dypt nede i materien kanskje.  Jeg bare nevnte det for å vise at du av og til er låst til designet som produsenten har laget (sånn som på sånne relé-moduler), mens du kan velge selv hvis du har separate releer.

  • Confused 1
Link to post
Share on other sites
8 minutter siden, Guahtdim skrev:

Bare fortsett å koble opp slik det står du. Det er iallefall det jeg kommer til å fortsette med.

Det er vanskelig å balansere mellom "sånn er det bare" og "hvorfor er det sånn".  Men enig med deg der. 🙂

  • Like 1
  • Haha 1
Link to post
Share on other sites

Siste forskyning fra AliExpress har faktisk muligheten for å velge high/low trigger. Man flytter bare markert den gule "greia" (kommer ikke på hva det heter) slik at den enten markerer (og kortslutter) for H eller L. Dette liker jeg best.

reletrigger.png

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...