Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan fungerer Wallc-2 veggkontroller


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på å kjøpe et par av denne veggkontrolleren da det er den peneste jeg har funnet som passer OK med Elko RS-16 systemet.

 

1. Er det sånn å forstå at man trykker både oppover og nedover på denne knappen, altså at den står i en "midtstilling" til vanlig?

2. Også antar jeg at det er som en impulsbryter at den spretter tilbake etter trykking?

3. Noen som har erfaringer med den?

4. Programmeres dette direkte mellom kontrolleren og mikro-modul/innstikk som jeg vil at den skal styre, eller går dette via Homeseer?

5. Er det slik at man kan bruke den til å dimme ved å holde knappen oppover f.eks?

6. Noen som har erfaringer med den?

 

Ble flere spørsmål enn jeg trodde gitt.. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. ja

2. ja

3. ja

4. det velger du selv

5. ja

6. ja, igjen.

 

Min ligger i en skuff. Liker den ikke. Greit nok at den er komplisert å sette opp (forsåvidt greit, for det er jo litt gøy å holde på med), men den er veldig ustabil, og føles billig.. Batteriene hos meg måtte skiftes titt og ofte  (godt mulig fordi homeseer ikke har klart å fikse bug'en der man stiller wake-up intervall), men den dårlige byggekvaliteten førte til at etter å ha tatt av dekselet et par ganger, måtte jeg til med superlimet.

 

Tror ikke så mange her liker den, men trå gjerne til med ros for de som måtte ha det.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, DiderikFrom said:

men den er veldig ustabil, og føles billig.. Batteriene hos meg måtte skiftes titt og ofte  (godt mulig fordi homeseer ikke har klart å fikse bug'en der man stiller wake-up intervall), men den dårlige byggekvaliteten førte til at etter å ha tatt av dekselet et par ganger, måtte jeg til med superlimet.

 

Dette hørtes veldig ut som en dealbreaker dessverre. Takk for svar. Jeg hadde for mange år siden noen Nexa brytere (433Mhz), og de led samme skjebne pga byggekvaliteten.

 

Noen gode alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk gravd frem mine Nexa-batteribrytere fra skuffen. Jeg synes de fungerer utmerket mot Homeseer. Man trenger jo ikke to-veiskommunikasjon dersom man skal ha et resultat der og da.  Disse kan jo ikke assosiere til en annen node, men det har jeg ikke hat bruke for. Jeg har brukt dem til å styre en virtual device i HomeSeer, og får Homeseer til å utføre diverse ut fra status på denne device'n. Batterilevetiden er det ihvertfall ikke noe å si på.

De er jo ikke så veldig pene, men de få jeg har, er plassert i kott, skap &c. Her går det mest i Amazon Echo nå om dagen.

 

Av z-wave produkter:

Produktene til Nod On får ganske gode skussmål, men jeg har ikke testet dem selv. Fibaros the button kan vel fint brukes dersom formfaktoren er noe for deg.

Denne skal også passe fint i diverse rammer (Elko plus?): https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/1003-veggkontroller-zwc-k8.html

Philios har jeg selv, og jeg synes den fungerer fint (spesielt som dimmer), men passer ikke i noen ramme: https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/865-veggkontroller-psr04.html

 

Det fins vel en egen tråd om dette? Oppdaterer her om jeg finner den, eller noen kan legge inn lenke.

 

Mitt største ankepunkt mot z-wave batteridingser er batterilevetiden. De eneste jeg synes har hatt bra batterilevetid er Fibaro Multisensor og dørsensor. Jeg har lenge hatt en plan om å koble en dørsensor til en veggbryter i samme serie som vi har ellers dersom det blir behov for en ny bryter, men det har enda ikke blitt aktuelt.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Jeg har faktisk gravd frem mine Nexa-batteribrytere fra skuffen. Jeg synes de fungerer utmerket mot Homeseer. Man trenger jo ikke to-veiskommunikasjon dersom man skal ha et resultat der og da.  Disse kan jo ikke assosiere til en annen node, men det har jeg ikke hat bruke for. Jeg har brukt dem til å styre en virtual device i HomeSeer, og får Homeseer til å utføre diverse ut fra status på denne device'n. Batterilevetiden er det ihvertfall ikke noe å si på.

De er jo ikke så veldig pene, men de få jeg har, er plassert i kott, skap &c. Her går det mest i Amazon Echo nå om dagen.

 

Jeg bruker også Nexa bryterne som sceneknapper. Fungerer utmerket. 

 

Fra en post jeg skrev på et annet forum:

 

Rundt om i huset så har jeg doble Schneider Exxact rammer hvor de øverste bryterne kontrollerer individuelle lys via z-wave assosiasjon og de nederste bryterne består av en Nexa WTE-2 hvor jeg kan kontrollere 4 scener. På scene bryteren så har jeg klistret på ikoner som forteller hvilken scene hver bryter har.

 

Det ser slik ut:

post-345673-0-36397600-1422086690.jpg

post-345673-0-24016800-1422086777.jpg

 

Scener

 

post-345673-0-25618200-1422087396.png Denne har jeg på alle Nexa bryterne. Hvis alle lys er AV eller ikke har 100% lysstyrke så setter den alle lys i det rommet til 100%. Hvis alle lys i rommet er på 100% så slår den alle lys AV.

 

post-345673-0-31413000-1422087721.png Denne har jeg på soverommet og i stuen. Den fungerer forskjellig i forhold til hvilken tid det er på dagen og hvilket rom.

Soverom morgen: Slår på TV med kanal BabyTV og starter vann-kokeren på kjøkkenet (iKettle) for Velling til ungen og Te til far.

Soverom kveld: Slår AV TV hvis den er på og slår på et lite Bambi nattlys for ungen. Slår også på Bevegelse Alarm med bruk av Fibaro Bevegelse sensor og Foscam Kamera Bevegelse sensor 20 minutter etter leggetid. Dette skal også oppgraderes med lyd sensor takket være tips fra Moskus.

TV-Stue morgen: Slår på TV med kanal BabyTV og starter vann-kokeren på kjøkkenet for Velling til ungen og Te til far.

TV-Stue dag: Leketid. Slår AV TV, setter lys til 100% og slår PÅ Kaptein Sabeltann musikk via Sonos.

Baderom morgen/dag: Bleieskift arbeider :D Lys på baderom 100%, Full guffe Kaptein Sabeltann musikk via Sonos.

Baderom kveld/natt: Bleieskift arbeider :D Lys på 40%. Ingen musikk. zzZZzz

 

post-345673-0-41949700-1422091588.png Kosetid. Dempet belysning.

 

post-345673-0-52181400-1422091610.png Denne setter på vann-kokeren og slår på LED belysning der vann-kokeren står på kjøkkenet hvis Lux verdiene er lave. LED belysningen slår seg av igjen etter 10 minutter uten bevegelse i rommet.

 

post-345673-0-04659200-1422092210.png Middagstid. Slår av TV og senker belysning i TV-Stue. Setter lysekrone over spisestue til 90%. Slår på radio P4 lavt i bakgrunnen via Sonos.

 

post-345673-0-77564900-1422092555.png Ryddetid. Denne fungerer forskjellig i forhold til hvilken tid det er på dagen og hvilket rom.

Kjøkken dag: Setter alle lys på kjøkkenet til 100% og aktiverer støvsugeren (iRobot 880 RooWifi). Trykker jeg på den en gang til så går lys tilbake til forrige setting og parkerer støvsugeren.

Kjøkken morgen/kveld: Aktiverer kun lys og ikke støvsuger.

Spisestue dag: Setter alle lys i 2. etasje til 100%, aktiverer støvsugeren og slår på høy ryddemusikk i alle rom via Sonos. Trykker jeg på den en gang til så går lys og Sonos tilbake til forrige setting og parkerer støvsugeren.

Spisestue morgen/kveld: Aktiverer kun lys og ikke støvsuger eller Sonos i Spisestue og TV Stue.

 

post-345673-0-28134100-1422092659.png Filmtid. Denne slår av alle lys i TV Stue og dimmer ned lys i Spisestue. Den aktiverer også Scenebelysning i Kodi (xbmc) slik at hvis jeg setter på Pause så slår noen lys seg på, Starter jeg filmen igjen så slår lys seg av. Slår jeg av filmen så går belysningen tilbake til forrige setting og jeg må trykke på knappen igjen for å aktivere Scenebelysning via Kodi.

Har også en egen knapp i Kodi som kan aktivere dette, men den brukes sjeldent.

 

post-345673-0-51051200-1422093868.png Lesetid. Slår på leselys ved sofaen til 100% og dimmer resten.

 

post-345673-0-33480800-1422093986.png Gym - Løpe. Slår på lysrør i gymmen hvis de er av. Slår på TV som er montert på veggen rett over tredemølla.

 

post-345673-0-29875100-1422094230.png Gym - Trene. Slår på lysrør i gymmen hvis de er av. Slår av TV hvis den er på. Slår på trenings musikk via Sonos.

 

post-345673-0-23232200-1422094643.png Godnatt knapp på Soverom. Slår av alle lys. Sjekker at utgangsdør er låst og verandadør er igjen. Aktiverer alarm for 1. etasje og alle dør/vindu sensorer i 2 etasje. Aktiverer nattlys ved bevegelse 5% i det rommet du er.

 

511.png Radio knapp. Denne bruker jeg for å kontrollere Sonos i Spisestuen hvor jeg ikke har en touchpad. Den er festet på en Fibaro FGD211 som S2 og fungerer slik:

 

  • 1. trykk = Toggle state (Play/Pause)
  • 1 trykk + hold = Volume Up/Down avhengig av variable.
  • 2 trykk = Starter sist brukte radio kanal.
  • 3 trykk = Starter sist brukte spilleliste.
  • 2 trykk + hold = Neste radio kanal/spilleliste avhengig av variable.
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DiderikFrom skrev:

Ja, og Nexa WTE-? passer vel i Elko RS, Plus samt Schneider Exxact!

 

Ja, det stemmer. Eneste er at hvitfargen på Nexa bryterne passer bedre med Elko Plus rammene enn Schneider Exxact da de er litt mer glossy white. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan WTE-2 settes opp som dimmer med Homeseer? De kan jo det dersom man parer den med en Nexa dimmer-mottaker, men da får man ikke det via Homeseer som jeg vil. Den ser ut til å kun ha status on/off group on/group off i Homeseer slik jeg ser det? Hvordan får man sendt group on/group off signal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.11.2016 klokken 14.20, Fredrick skrev:

Kan WTE-2 settes opp som dimmer med Homeseer? De kan jo det dersom man parer den med en Nexa dimmer-mottaker, men da får man ikke det via Homeseer som jeg vil. Den ser ut til å kun ha status on/off group on/group off i Homeseer slik jeg ser det? Hvordan får man sendt group on/group off signal?

 

Jeg tør påstå at svaret er: ikke uten videre. Du kan kanskje klare det med scripting. At en dimmesyklus startes ved "device set to on" og stoppes med samme kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/22/2016 at 11:20, iblis said:

Denne har jeg på alle Nexa bryterne. Hvis alle lys er AV eller ikke har 100% lysstyrke så setter den alle lys i det rommet til 100%. Hvis alle lys i rommet er på 100% så slår den alle lys AV.

 

Hvordan får du til dette? Når bryteren står som "On" i Homeseer, hvordan får du den da til å gjøre noe nytt av å trykke on?

 

Jeg skjønner selve sjekken mot at hvis lys er på 100% så slås det av, men jeg forstår ikke hvordan du får trigget dette hvis devicen allerede står som "on". Sikkert noe jeg har misforstått. Da kan man vel kanskje også programmere dobbeltklikk og lignende, men det ligger i utgangspunktet ikke støtte for det?

 

On 12/2/2016 at 15:32, Moskus said:

Jeg vil endre det til: Nei. Ja, du kan scripte en dimmesyklus, men jeg vil ikke anbefale det. Kjøp heller en bryter som er Z-wave og bruker assosiasjon. :) 

 

Det var kjipt. Var jo i utgangspunktet Z-wave bryter jeg spurte etter, men nå har jeg kjøpt 5 slike Nexa som jeg vil/må bruke. Hadde regnet med at funksjonalitet ikke gikk tapt når dette skulle via Homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fredrick skrev:

Hvordan får du til dette? Når bryteren står som "On" i Homeseer, hvordan får du den da til å gjøre noe nytt av å trykke on?

Velg "device was SET to" istedenfor "device was CHANGED to". :) 

 

22 timer siden, Fredrick skrev:

Det var kjipt. Var jo i utgangspunktet Z-wave bryter jeg spurte etter, men nå har jeg kjøpt 5 slike Nexa som jeg vil/må bruke. Hadde regnet med at funksjonalitet ikke gikk tapt når dette skulle via Homeseer.

Funksjonaliteten har ikke gått tapt siden den aldri har vært der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Just now, Moskus said:

Velg "device was SET to" istedenfor "device was CHANGED to". :) 

 

Takk, mente jeg hadde sett etter dette uten å finne det. Dette åpner jo for programmering av dobbeltklikk osv også hvis man krever denne triggeren flere ganger i serie med kort pause mellom, men det er kanskje ikke så enkelt?

 

2 minutes ago, Moskus said:

Funksjonaliteten har ikke gått tapt siden den aldri har vært der...

Hvis jeg hadde paret den direkte med en Nexa innstikk-dimmer kunne jeg jo dimmet ved å holde inne? Denne funksjonaliteten kan vi ikke overføre til Homeseer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.11.2016 at 14:20, Fredrick said:

Kan WTE-2 settes opp som dimmer med Homeseer?

 

Jeg har fremdeles ikke funnet ut av dette, og med svarene i tråden her ser det vel ikke positivt ut. Jeg løste det på en (klønete?) måte som gir følgende funksjonalitet:

Første trykk på gir lav belysning (avhengig av pærene 10-40%)

Andre trykk på gir middels belysning (40-70%)

Tredje trykk på gir høy belysning (70-100%)

Første trykk av (uavhengig av om det er lav/middels/høy belysning) skrur lampen helt av

Andre trykk av skrur også av andre lys i huset, og vil senere kunne brukes til evt. nattmodus eller kontroll av vinduer/dører etc.

 

Også litt screenshots fordi det er alltid positivt (og for å vise hvor klønete det ble). Først hele gruppen med events:

Uten navn.png

 

Utsnitt av et par events som viser prinsippet:

Uten navn.png

 

Etter litt frem og tilbake fungerer det nå tilsynelatende veldig bra. Forøvrig kan jeg si at jeg er veldig fornøyd med innstikk-dimmerne jeg kjøpte fra Clas, var litt redd for støy fra de, men de er helt stille og jevne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at det IKKE er Wallc-2 brytere, men Nexa WTE-2 brytere det er snakk om her.

 

Jeg forsøkte først med counter, men etter noen logiske brister klarte jeg aldri å få det til godt nok med to brytere (endte med loops eller på en annen måte enn jeg ville). Det er satt opp som du ser på bildene. Kort fortalt:

1. Er lyset på og man trykker av, skrus lyset av.

2. Er lyset av og man trykker av, kjøres annet event

3. Er lyset av og man trykker på blir det 40%

4. Er lyset på 40% og man trykker på blir det 70%

5. Er lyset på 70% og man trykker på blir det 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gjelsvik said:

Jeg så ikke noe sted der du sjekker hvilken % den allerede var på. 

 

Nei jeg ser jo nå at det ikke var med i Screenshot. Dette vil jo fungere for denne type bryter. Dersom man selv kan justere dimming med et hjul eller impolsbryter vil man jo aldri treffe 10% f.eks, men da er det jo heller ikke nødvendig. Viser de andre to eventene her:

Uten navn.png

 

1 hour ago, Gjelsvik said:

Har du rfxtrx og tilhørende plugin for å få til dette?

Ja. Vurderer bare en større antenne. De fleste signaler kommer frem, men det er jævlig irriterende når man av og til må trykke flere ganger før den skal registrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.