TropiskNektar Skrevet 5. desember 2020 Skrevet 5. desember 2020 (endret) Her er hva fruen Þnsker pÄ badet: Fortsatt ha én knapp for Ä skru pÄ taklys og lyset over speilet Ha mulighet til Ä skru pÄ taklyset hvor det er dimmet sÄ langt ned det gÄr an (til bruk pÄ natten nÄr vi skal skifte bleie pÄ minstemann). Lyset mÄ fungere selv om serveren min ikke fungerer og det mÄ sÄ klart vÊre like enkelt Ä ha pÄ fullt lys pÄ natta ogsÄ.  Jeg bruker en kontroller som det her: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-kontrollere/veggkontroller-zv9001k8-dim-g4.html  Det jeg har kommet opp med hittil er: Knapp 1 & 2 - Direkte koblet opp mot lysene, slik at de funker uavhengig av HomeSeer Knapp 3 - Skrur pÄ taklyset til 1% via en event. Man kan da fortsatt bruke knapp 2 for Ä skru det av.  Problemet blir nÄ at nÄr man skrur det pÄ igjen ved Ä bruke Knapp 1 (AltsÄ bÄde taklys og lyset over speilet), sÄ skrur taklyset seg pÄ til 1%, slik at man er nÞdt til Ä holde inne knappen for Ä dimme opp.  Jeg kan sÄ klart f.eks sette opp knapp 4 til Ä skru pÄ taklys til 100% sammen med speilet via en event, men jeg fÞler det kompliserer ting veldig og lurer pÄ om det kanskje finnes noen bedre mÄter Ä gjÞre det her pÄ.  Selv om Knapp 1 & 2 er direkte koblet til lysene, sÄ blir det fortsatt registrert en "Scene 001 Key Pressed 1 Time" i HomeSeer, sÄ et til alternativ kunne vÊrt Ä hatt en event som sier at om "Bad Veggkontroller" blir satt til "Scene 001 Key Pressed 1 Time" AND "Bad taklys" is 1%", THEN set "Bad Taklys" to 100%. Igjen sÄ fÞler jeg at dette vil gjÞre ting komplisert og kanskje ikke heller alltid fungere.   Hvordan ville dere lÞst det her? Merk at "konkurransen" min er en helt vanlig Elko Dimmer + en ekstra lysbryter til speilet, som jeg mÄ Êrlig innrÞmme at virker langt enklere Ä sette opp enn alt det andre her Endret 5. desember 2020 av TropiskNektar Siter
stigvi Skrevet 5. desember 2020 Skrevet 5. desember 2020 Jeg har lys pÄ speil og to taklamper pÄ bad, en Philips Hue dimmebryter pÄ vegg og en Philips Hue bevegelsesensor. Lys slÄs pÄ nÄr bevegelse registreres og med lysstyrke ut i fra tid pÄ dÞgnet. Lysstyrke kan overstyres med bryter pÄ vegg. Bevegelsesensor krever at Home Assistant kjÞrer, men bryter pÄ vegg har en direkte assosiasjon (zigbee) til lyset sÄ det er mulig Ä slÄ pÄ lys uten at Home Assistant eller at Deconz kjÞrer. SÄ sÄnn har jeg gjort det. Siter
TropiskNektar Skrevet 5. desember 2020 Forfatter Skrevet 5. desember 2020 Kanskje jeg skal kjÞre pÄ med en sensor jeg ogsÄ. Noen som vet hvordan dette kan lÞses i Homeseer? Jeg har allerede en event for styring av lys via en sensor, men det er et enkelt pÄ eller av lys og det ser ut som dette: IF Bevegelsessensor becomes motion detected THEN Remove Delayed DeviceAction for: LAMPE Set Device: LAMPE to On Set Device: LAMPE to Off after a delay of 1 Hour, 0 Minutes, 0 seconds  Eventen funker egentlig veldig bra, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal fÄ til med forskjellige lysstyrker basert pÄ tid. I tillegg, hvis jeg f.eks kun vil ha lyset pÄ i 10 minutter og noen velger Ä overstyre dimmingen, f.eks sette den pÄ fult, sÄ vil vel ogsÄ denne eventen sette dimmingen tilbake til hva automasjonen er satt til Ä vÊre. Siter
TropiskNektar Skrevet 5. desember 2020 Forfatter Skrevet 5. desember 2020 Jeg endte opp med Ä ha 3 events for dag, kveld og natt og en bevegelsessensor. Eventene styres basert pÄ verdien av en counter som settes 3 ganger om dagen basert pÄ tid, enten 1, 2 eller 3.  PrÞver det i noen dager og ser hvordan det gÄr. Hvis andre kan tipse om hvordan de har lÞst tilsvarende eller lignende problemstillinger sÄ setter jeg stor pris pÄ om det kan deles Siter
ZoRaC Skrevet 5. desember 2020 Skrevet 5. desember 2020 Hva er lysene koblet til? Hvis det et Fibaro Dimmer 2, sÄ kan du sette at den alltid starter pÄ 100% i stedet for «last value».  Da vil «1» alltid gi maks lys. Siter
TropiskNektar Skrevet 5. desember 2020 Forfatter Skrevet 5. desember 2020 3 minutter siden, ZoRaC skrev: Hva er lysene koblet til? Hvis det et Fibaro Dimmer 2, sÄ kan du sette at den alltid starter pÄ 100% i stedet for «last value».  Da vil «1» alltid gi maks lys. Det er Fibaro Dimmer 2 jeg bruker ja. Vil ikke det ogsÄ gjÞre at lyset starter pÄ 100% nÄr en homeseer prÞver Ä sette den til 1%, fra off? Hvis ikke sÄ lÞser jo egentlig det problemet med fysisk bryter.  Siter
ZoRaC Skrevet 6. desember 2020 Skrevet 6. desember 2020 8 timer siden, TropiskNektar skrev: Det er Fibaro Dimmer 2 jeg bruker ja. Vil ikke det ogsÄ gjÞre at lyset starter pÄ 100% nÄr en homeseer prÞver Ä sette den til 1%, fra off? Hvis ikke sÄ lÞser jo egentlig det problemet med fysisk bryter.  Nei, parameteren styrer bare hvilken styrke den skal starte pÄ nÄr bryteren brukes.  Jeg har et event som endrer den parameteren morgen og kveld pÄ soverommene. PÄ dagtid blir det 100% nÄr man bruker bryteren, mens pÄ kveld/natt blir det 20%. 1 Siter
aarpi3 Skrevet 11. desember 2020 Skrevet 11. desember 2020 On 05/12/2020 at 20:37, TropiskNektar said:  IF Bevegelsessensor becomes motion detected THEN Remove Delayed DeviceAction for: LAMPE Set Device: LAMPE to On Set Device: LAMPE to Off after a delay of 1 Hour, 0 Minutes, 0 seconds  I tillegg, hvis jeg f.eks kun vil ha lyset pÄ i 10 minutter og noen velger Ä overstyre dimmingen, f.eks sette den pÄ fult, sÄ vil vel ogsÄ denne eventen sette dimmingen tilbake til hva automasjonen er satt til Ä vÊre.  Jeg har lik event for Ä styre lyset pÄ badet, men fÄr det ikke hel til Ä bli som Þnsker. Styres ved en Multisensor 6 og virtuell Device for morgen, dag, kveld og natt). Sensoren gÄr pÄ batteri og har default 4 min time out for bevegelse, men det burde vel vÊre ok siden jeg har 15 min delay pÄ OFF. Men det blir mÞrk pÄ badet selv om jeg er der inne av og til har ikke helt funnet ut mÞnsteret enda. Da det skjer rapporterer HS bevegelse (og lys av). Noen som vet hva jeg har oversett? Hadde en mistanke om at det kunne vÊre akkurat i overgangen mellom dag og natt pÄ den virtuelle Device, men har sett oppfÞrselen uten for de overgangene ogsÄ.  OgsÄ er det problemet med at manuell justering blir tilbakestilt (da eventen virker som forventet). En mÄ vel til med script for Ä lÞse det. Kanskje mulig Ä lage flere eventer med "AND IF" "Device value equal" forutsetninger. Og en "no motion" for x time event for OFF. Blir fort mange eventer   Siter
ZoRaC Skrevet 11. desember 2020 Skrevet 11. desember 2020 13 minutter siden, aarpi3 skrev: Noen som vet hva jeg har oversett? Har du husket Ä ta «cancel delayed action for device» som fÞrste action i eventene? Siter
Moskus Skrevet 11. desember 2020 Skrevet 11. desember 2020 Kan det vÊre at timeout'en pÄ Multisensoren er sÄ lang at den ikke blir trigget pÄ ny? Alle mine stÄr pÄ 10 sekunder.  Siter
aarpi3 Skrevet 11. desember 2020 Skrevet 11. desember 2020 Kan vÊre. Kortere blir jo bedre, men den gÄr pÄ batteri sÄ har default 4 min. Men trodde det gikk fint sÄ lenge delay off er mye mer en 4 min.Sent from my SM-G950F using Tapatalk Siter
Moskus Skrevet 12. desember 2020 Skrevet 12. desember 2020 8 timer siden, aarpi3 skrev: Kortere blir jo bedre, men den gÄr pÄ batteri sÄ har default 4 min. Men trodde det gikk fint sÄ lenge delay off er mye mer en 4 min. Jeg tipper problemet er at bevegelsessensoren ikke fÄr trigget ny bevegelse nÄr det er sÄ lang time out. PrÞv Ä redusere den til iallfall et minutt eller to. Siter
aarpi3 Skrevet 12. desember 2020 Skrevet 12. desember 2020 Ja, det vil kanskje lÞse problemet. Men lurer litt pÄ hvordan logikken virker uansett. Med forsinket OFF pÄ 15 min sÄ burde det vÊre nok tid etter en 4 minutters time out for re-trigger eventet. Og fra statusen i HS ser det ut til Ä virke. I.e. bevegelse registrert, men lyset slÄr seg av. Akkurat som sletting av forsinket OFF delen ikke funket. Har faktisk ikke sjekket om eventet faktisk er kjÞrt da jeg fÄr feil.Sent from my SM-G950F using Tapatalk Siter
Moskus Skrevet 12. desember 2020 Skrevet 12. desember 2020 1 minutt siden, aarpi3 skrev: Akkurat som sletting av forsinket OFF delen ikke funket. Har faktisk ikke sjekket om eventet faktisk er kjÞrt da jeg fÄr feil. Neste gang du stÄr i mÞrke, sÄ sjekk sist nÄr eventet ble trigget og nÄr bevegelsessensoren ble trigget. 1 Siter
ZoRaC Skrevet 12. desember 2020 Skrevet 12. desember 2020 23 timer siden, aarpi3 skrev: Ja mener det.   à rsaken er at du fjerner delayed action pÄ feil device...  1 1 Siter
aarpi3 Skrevet 12. desember 2020 Skrevet 12. desember 2020 31 minutes ago, ZoRaC said: à rsaken er at du fjerner delayed action pÄ feil device...   Ble usikker, men har bare et lys pÄ badet i HS. NÄr jeg velger Light pÄ bildet under sÄ lagres den uten root device navnet.  Siter
Moskus Skrevet 12. desember 2020 Skrevet 12. desember 2020 Jo, men i screenshotet i quoten til @ZoRaC stÄr det "1st Bathroom Light", ikke "downlights"... Siter
aarpi3 Skrevet 12. desember 2020 Skrevet 12. desember 2020 2 minutes ago, Moskus said: Jo, men i screenshotet i quoten til @ZoRaC stÄr det "1st Bathroom Light", ikke "downlights"...  Ja. 1st er floor, Bathroom er room og light er Child device name. Root device name er Bathroom downlights. PÄ Remove Delayed Device Action sÄ vises ikke Root Device navnet etter lagring Siter
Moskus Skrevet 12. desember 2020 Skrevet 12. desember 2020 2 timer siden, aarpi3 skrev: PÄ Remove Delayed Device Action sÄ vises ikke Root Device navnet etter lagring à h! Det var rart, det gjÞr det i HS3... Det er derfor vi stusset. Den gjÞr nok riktig, bare fjerner litt info fra teksten. Siter
aarpi3 Skrevet 17. desember 2020 Skrevet 17. desember 2020  Da skjedde det igjen. Ser ut til sensoren ikke timer ut slik den skal etter 4 min. Nesten 30 min ser det ut til at det brukte. 21:26:14 No Motion 20:57:27 Motion  MÄ vel fÄ lagt opp strÞm pÄ ett eller annet hvis. Siter
Moskus Skrevet 18. desember 2020 Skrevet 18. desember 2020 "Well, there's your problem"...  Men 11 timer siden, aarpi3 skrev: Da skjedde det igjen. Ser ut til sensoren ikke timer ut slik den skal etter 4 min. Nesten 30 min ser det ut til at det brukte. Den vil forbli aktiv hvis gÄr frem og tilbake nÄr du har sÄ lang timeout.  Da kan du gjÞre det pÄ en annen mÄte, istedenfor Ä bruke Remove Delayed, kan du trigge lyset pÄ nÄr bevegelsessensoren blir satt til Motion, og av nÄr bevegelsessensoren har vÊrt av i... f.eks. 10 minutter.  Det gjÞr jeg her (hvis statusen er "Kveld" og det er mÞrkt ute):  1 Siter
Zulboom Skrevet 28. desember 2020 Skrevet 28. desember 2020 PÄ 5.12.2020 den 20.37, TropiskNektar skrev: ...  Eventen funker egentlig veldig bra, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal fÄ til med forskjellige lysstyrker basert pÄ tid. I tillegg, hvis jeg f.eks kun vil ha lyset pÄ i 10 minutter og noen velger Ä overstyre dimmingen, f.eks sette den pÄ fult, sÄ vil vel ogsÄ denne eventen sette dimmingen tilbake til hva automasjonen er satt til Ä vÊre. Litt sein til festen her, men eg hÄpar Ä kunne bidra med noko positivt til akkurat denne problemstillinga med midlertidig deaktivering av automasjon ved fysiske knappetrykk. I denne kommentaren pÄ trÄden "Hva har du automatisert i dag..." sÄ har eg laga ein beskrivelse pÄ korleis eg lÞyste dette. HÄper det er til hjelp. Info om Hardware-bruk: - Fibaro movement sensor - Fibaro Dimmer 2 (med aktivert Scene-kontrollering for Ä kunne oppfatte knappetrykk!) 1 Siter
aarpi3 Skrevet 18. januar 2021 Skrevet 18. januar 2021 Bare for Ä komplisere det hele. Hvordan gjÞr en det med ulike ukedager? Det blir mange ulike kombinasjoner med bevegelse, MDEN og i dag: jobb - i morgen: jobb i dag: jobb - i morgen: fri i dag: fri - i morgen: fri i dag: fri - i morgen: jobb Borte Antall eventer per tidsperiode og type dag blir fort veldig mange Ä holde styr pÄ. Pluss at jeg (les: noen jeg bor sammen med) Þnsker ulike MDEN tider for ulike rom f.eks. morgenen starter fÞr pÄ badet enn i gangen. (Har et soverom som blir sjenert av lyset i gangen)  Jeg mÄ vel lÊre meg Ä scripte og ha en event per rom med et egent script. Eller? Siter
Moskus Skrevet 18. januar 2021 Skrevet 18. januar 2021 5 minutter siden, aarpi3 skrev: Bare for Ä komplisere det hele. Hvordan gjÞr en det med ulike ukedager? og  Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.