Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Grafer: Jon00DBChart vs Device History


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Noen som vil dele litt erfaringer her?

Vil ha "pene"/"kule" grafer, synes de man får fra Jon00 er helt brukbare når man velger DuGraph formatet. Men resten av pluginen er håpløs. Jeg klarer ikke sette det opp slik at jeg får grafer på mer enn en device.

Ser ut til at dette er enklere i Device History, men vet ikke helt hvordan grafene der vil se ut, og om de er like "pene".

 

Noen som har erfaringer Device History og evt har noen bilder å vise til?

Enkelt å få grafene inn i Hstouch?

 

 

 

homeseergraf.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Gjelsvik skrev:

I såfall så går det vel muligens ann å lage events som speiler en devicechange opp til mysql her gang den endrer seg.. 

Ja, det er det. Men skal du gjøre det i stor skala vil det nok være mer effektivt og mindre ressurskrevende å skrive en plugin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bare visst hvor jeg skal begynne med plugin :)

Ser også ut til at man kan bruke mqtt mellom HS3 og grafana greiene, så da finnes det allerede en plugin.

 

MEN, så var det vel egentlig Device History jeg vurderte her da.. Lett for å bli revet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, @iblis vil alltid være i stand til å finne en muligens penere, men teknisk mer krevende løsning. :P 

 

Hvis du søker på "Device History" her på forumet så finner du flere eksempler. :) 

Om de er pene er jo en smakssak, men de er i det minste informative.

 

Se f.eks her:

... som kommentert hadde jeg valgt en annen linjetype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Takk, hadde ikke hørt om dette før. Ser ut som det tar data fra mysql også?

 

Jeg vil anbefale deg til å bruke en Time Series database isteden for en Relational database til dette.

 

31 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Ser også ut til at man kan bruke mqtt mellom HS3 og grafana greiene, så da finnes det allerede en plugin.

 

Ja, og du for også en MQTT til InfluxDB løsning. Sa da er det egentlig bare tut og kjør :) 

 

28 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, @iblis vil alltid være i stand til å finne en muligens penere, men teknisk mer krevende løsning. :P 

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg ser Iblis kombinerer masse forskjellig i samme graf med sin egne måte å gjøre det på. Er det noen som har fått til å bruke Device History for å kombinere flere verdier i samme graf? Jeg skulle gjerne hatt en graf som viser ute-temp, inne-temp og en ovn som skrur seg av og på, det hadde vært kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, TomB said:

Jeg ser Iblis kombinerer masse forskjellig i samme graf med sin egne måte å gjøre det på. Er det noen som har fått til å bruke Device History for å kombinere flere verdier i samme graf? Jeg skulle gjerne hatt en graf som viser ute-temp, inne-temp og en ovn som skrur seg av og på, det hadde vært kjekt :)

 

Legg inne/ute-temperaturer på Y1 og ovn-status på Y2. Har gjort det før, men har dessverre ikke et eksempel å vise deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Fredrick said:

 

Legg inne/ute-temperaturer på Y1 og ovn-status på Y2. Har gjort det før, men har dessverre ikke et eksempel å vise deg nå.

 

Jeg kan gjøre det på Device History Chart, men kan man lagre disse som en pre-definert chart som man kan ta opp enten via en virtual device eller på annet sett?

 

Mulig jeg misforstår, men usikker på hvordan jeg skal kunne kombinere disse verdiene på en chart som jeg bare kan klikke inn på når jeg vil slik som jeg gjør med device history på andre enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan generere plottet ditt via et event. Når du har Device History installert, har du også noen relaterte valg i event-menyen. Der kan du velge hvordan plottet skal lages, hvilke sensorer som skal brukes på de ulike aksene, osv. Chartet dumpes til en bildefil, som du så kan bruke i for eksempel HStouch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, psv021 said:

Du kan generere plottet ditt via et event. Når du har Device History installert, har du også noen relaterte valg i event-menyen. Der kan du velge hvordan plottet skal lages, hvilke sensorer som skal brukes på de ulike aksene, osv. Chartet dumpes til en bildefil, som du så kan bruke i for eksempel HStouch.

 

Ah supert, jeg prøver det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Et spørsmål til dere som bruker device history mye. Hvis man måler en verdi pr time, og så viser det seg at målingen er den samme flere timer etter hverandre, vil Device History ikke lage en "ny" måling med en prikk for hver time når man har valgt Step så lenge den er lik som sist time? Sjekk vedlagt bilde for forklaring.

 

Jeg har et script som da leser av strøm hver time, og logger det. De fleste timene har det vært en "step" ved at det kommer en måling, men f.eks fra 22-01 i natt så har det ikke vært noen time-målinger som jeg kan se, hvis det da ikke er normal oppførsel når det ikke forandrer seg.

 

Grunnen til at jeg oppdaget det var pga daglig forbruk, siste to dagene var like, og to dager sist uke var like, men det har jeg aldri opplevd før :)

 

58b7f64aa77f7_strm.JPG.e20e6623dce40017d2130a5ba9a86f02.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Moskus said:

Jeg tror Device History lagrer når enheten får en verdi, men det kan være ved endring. Det kan du imidlertid sjekke raskt ved å se i historikk-tabellen under grafen. :) 

 

Ok, jeg ser fra tabellen at det ikke har kommet inn noen verdi på disse to tidspunktene. Veldig rart, scriptet kjører som det skal og gir ingen feilmeldinger, litt usikker på hva jeg kan se på for å finne ut hvorfor det ikke er blitt en verdi ut av dem ..

 

Jeg har faktisk 2 actions i hvert script, en som bruker global variable som var første versjon, og ett som bruker verdier lagret i virtual devices, samme resultat som med den første men er ikke sårbar for strømbrudd osv slik som GV er. Begge oppfører seg helt likt.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.