Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Termostat til varmekabel; Multireg eller Heatit?


Steinis

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

Hei.

Snakket med produsent i dag, og de sa det kommer to nye termostater "til våren", som inneholder forbruksmåling også.

Så den som er i salg nå, kan man ikke aktivere dette på, ikke etter FW oppgradering heller.

 

Er det andre, og billigere alternativer som kan brukes? Eventuelt kan jeg jo montere en gammel analog uten Z-Wave inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Den 8.2.2017 klokken 13.24, tonheim skrev:

Hei.

Snakket med produsent i dag, og de sa det kommer to nye termostater "til våren", som inneholder forbruksmåling også.

Så den som er i salg nå, kan man ikke aktivere dette på, ikke etter FW oppgradering heller.

 

Er det andre, og billigere alternativer som kan brukes? Eventuelt kan jeg jo montere en gammel analog uten Z-Wave inntil videre.

 

Har du fått noe nærmere dato for ny versjon? 

Jeg sendte de mail før påske, men har desverre ikke fått noe svar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vanlig termostat så jeg vipper litt mellom å kjøpe nå, eller vente. Jeg la inn overvåking av strømtrekk denne uken, så jeg tenker å la den gå en uke eller 2 før jeg bestemmer meg. 

Ser for meg at jeg klarer å kutte ned iallefall 1/4 på strømforbruket ved å kjøpe multireg.

Hvis jeg bruker så mye strøm som jeg tror, vil det være "gratis" å kjøpe nå, for så å kjøpe ny når den kommer;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Qubino har noen termostater uten display som kan skjules og eventuelt brukes i områder hvor man ikke ønsker at folk skal endre temperatur direkte. Eksempelvis hos oss tenker jeg gang inngangsparti og WC, mens stue og bad nok må ha display for WAF (selv om app etter hvert er godkjent på den fronten også).

Medfølgende gulvfølere hos Qubino er kun 1 meter lange og har en egen kobling, noen som vet om man kan gjøre om eksisterende gulvføler og bruke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, iceball skrev:

Qubino har noen termostater uten display som kan skjules og eventuelt brukes i områder hvor man ikke ønsker at folk skal endre temperatur direkte. Eksempelvis hos oss tenker jeg gang inngangsparti og WC, mens stue og bad nok må ha display for WAF (selv om app etter hvert er godkjent på den fronten også).

Medfølgende gulvfølere hos Qubino er kun 1 meter lange og har en egen kobling, noen som vet om man kan gjøre om eksisterende gulvføler og bruke den?

99,9% - nei, du kan ikke bruke en "eksisterende gulvføler" som sans. er en NTC thermistor.

Qubino (samme som Fibaro) bruker temp. sensorer fra Dallas Semiconductor.

Prob. med lengden løses ganske enkel - klippe ledning i to og forlenge den med "standard" nettverkskabel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er spørsmålet om du vil ta sjansen på å dra opp den eksisterende gulvføleren for å erstatte den, noen ganger er det vanskelig nok med åpen vegg. Ser selv etter termostat til å bruke på varmekablene her og kravet er at den skal kunne bruke eksisterende sensor :)

 

Som elektriker legger jeg alltid sensoren i røret samtidig som jeg legger røret ned til gulvet for å være sikker på at det går, spesielt hvis det er lavtbyggende gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.