Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gode RGBW LED strips


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Finnes et hav av disse på ebay o.l 

 På bådet har vi to stk av disse over speilskapet. 

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10250913/ (disse er ikke dimbare, og 2 stk slike på 6m2 bad er flombelysning.

 

Jeg har åpnet de og det er en helt "vanlig" hvit ledstripe der. Jeg tenkte å bytte ut den mot en rgbw stripe.

 

Siden jeg ikke får fibaro rgbw controlleren til å fungerer som et relè så tenkte jeg å bruke den til belysning i stedet.

 

Regner med det er flere her som har testet div ledstrips? 

 

Har funnet denne, men siden det er 24V så er det vel ikke bare å styre den fra fibaro rgbw..

http://www.elektroimportoren.no/led-strip-digital-rgb-w-5m-ip20-ir/89681/Product.html?Event=searchlist

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du beskriver hvordan du bytter ut LED og sånn når du gjør det. Jeg har nemlig samme lampe fra IKEA. :)

 

Jeg har kommet over denne guiden, men har ikke gjort det selv: http://waifai.se/rgbw-guide-del-1/ 

 

Jeg har en RGBWW 5M SMD 5050 LED fra eBay liggende som jeg hadde tenkt å ha under kjøkkenskapene, men syns lyset ble litt for svakt. Får ikke gjort noe med den på en stund, så artig å se hva du får til. 

Endret av Venin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve lampen er simpel å åpne og har god plass til strømforsyning og evt rgbw modul. 

 

Ser ikke ut til at jeg finner noen ledstrips over disk her i nærheten så mulig jeg bare bruker no rester jeg har fra ebay midlertidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to slike ledstrip fra elektroimportøren, kjøpte de på en halv pris-kampanje Skal ha de i trehytta til guttene, men siden jeg akkurat rakk å få taket tett før den første snøen kom, så rakk jeg ikke å grave ned bus-kabel fra kjelleren(tenkte å ha rgbw-kontrolleren inne).
De lyser ganske ok, og den medfølgende fjernkontrollen fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt til RGBW-strips i speil tidligere. Det er ikke spesielt vanskelig hokus pokus. Hos oss var det et Villeroy og Boch speil med en vannvittig kraftig "ikke-dimbar" ledstripe. Jeg beholdt den, brukte samme strømforsyning (den var kraftig nok), koblet på en ekstra RGBW-stripe og en gammel Fibaro 2x1.5kW modul samt en Fibaro RGBW-modul til å styre/dimme RGBW-stripen. Da står RGBW på med moderat, varm belysning hele tiden, og så kan man skru på flombelysning i form av den opprinnelige stripen dersom man skal gjøre noe som trenger ekstra godt lys (Alexa, turn on Task Light). Den kunne jeg forsåvidt også ha dimmet dersom jeg hadde hatt behov, men jeg hadde kun on/off mikromodul og ikke RGBW-liggende. (Den kunne brukes på 24V.)

 

Jeg kan ikke helt se hvorfor man ikke skal kunne dimme den eksisterende leddstripen i IKEA-saken? Dersom den får 12/224V dc kan man jo bare kope på en Ribaro RGBW?

 

Edit: Et alternativ, dersom du kun har relativt lyssvake eBay-RGB(W) strips liggende, er å beholde den opprinnelige stripen, koble til en Fibaro RGBW-modul, men også koble til en ekstra RGB(W) til samme modul, men da droppe W på RGBW-stripen (dersom du bruker det og ikke en RGB-stripe.

Dersom strømforsyningen ikke er godt nok overdimensjonert, kan du endre parametrene i RGBW-modulen som justerer maks dim.

Da får du dimbart originallys med mulighet for å tone det med RGB.

 

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av planen var å koble de to lampene sammen også, derfor jeg tenkte å bare erstatte orginal lyskilde med en ny en.

Men om strømforsyningen klarer å dra både fiubaro rgbw og begge ledstripene så kan jeg jo selvsagt bare beholde lyskilden som allerede er der.

 

Har du erfaring med fibaro rgbw? Sliter med å sette parametre på den, dvs den tar parameterendring, men det trer ikke i kraft. Forsøkt å eksludere og inkludere den på nytt, men da mister den alle parametre hver gang.. Så må jeg endre de igen, ekskluder/inkluder og så er den resatt igjen.. Ugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle parametrene resettes når du ekskluderer. Jeg har ikke hatt noen problemer med å sette parametre.

Er du sikker på at du får satt parameter, dvs. dersom du sjekker hva parameteren er satt til, kommer det da riktig parameter opp?

 

Jeg er i hovedsak veldig fornøyd med Fibaros RGBW. Det er noen småting (på mine versjoner, ihvertfall) i forhold til hvordan den oppdateres i HomeSeer (der skylde rjeg egentlig på HomeSeer), slik at status kan være feil dersom man setter RGBW direkte. Det løser jeg ved å polle, ikke på tidsintervall, men innbakt i skriptene der jeg setter RGBW. Manuelt setter jeg egentlig bare "overall brightness".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja parametrene blir satt. Men siden disse skal endre hvordan homeseer oppfatter childdevicene så må den eksluderes og inkluderes igjen før homeseer f.eks oppdager inputene som 0-10 analoge sensorer, i stedet for switch multilevel som i dag.

Om parametre nullstilles ved eksludering så er man jo like langt.

 

Har nå foreløpig slått fra meg tanken på å bruke den som relè/sensorer. Nå blir den satt i verk på ikea lampen i stedet.

 

Har operert Ikea lampen nå, og PSU`n der er 12V, maks 9w står det på den. Lampen drar 10w iflg klistrelapp. Så PSU er underdimensjonert fra ikea.

Da utgår i allefall å kjøre begge lampene fra samme psu.. Så må finne en større en. 

Fikk fint plass til en fibaro rgbw inni den. Lager en egen tråd på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste modiulen jeg evt om der du skal sette en parameter, og så ekskludere og inkludere på en spesiell måte er noen dimmere fra Qubino.

Men det holder ikke å bare kjøre rescan? Jeg kan ikke finne noe om å ekskludere i manualen til de jeg har, men du har kanskje en nyere versjon.

 

Du kan godt teste med den strømforsyningenen som er der. Bare pass å sett parameter i Fibaro'en til maks dim ned til f.eks 30%, og så leser du av strømforbruket, og justerer opp. Ev. Bare start opp med 10% Brightness, og dim forsiktig opp til du nærmer deg 9W med en passe god margin, og sett deretter parameter for max dimlevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.