GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er i gang med Ă„ sette opp z-wave enheter fra Fibaro/Aeotec i huset.

Har i dag 16 dimmere montert i hovedetasjen, men jeg har merket at pÄ Ún av disse lysssonene blinker lyset innimellom.

Dimmeren er koblet til en 105VA elektronisk trafo med 3 spotter av 35W.

Jeg har programmert alt med controlleren til Futurehome.

NÄr jeg programmerte denne enheten virket det som den automatiske kalibreringen feilet da dimmeren ikke ville dimme helt ned, sÄ jeg parametrerte automatisk kalibrering og da var dimmeverdiene lik resten av huset, men jeg merket etterhvert svak og noen ganger strerkere blinking(kommer tilsynelatende pÄ random tidspunkt). Etter dette har jeg kjÞrt kalibrering iallefall 3 ganger, og det lÞser problemet en liten stund fÞr "tilbakefall". Merker at blinkingen forekommer oftere pÄ lav dimming.

Noen erfaringer/tanker?

/Audun

Skrevet

Jeg har hatt et slikt problem med en Fibaro Dimmer (1), men det var uten trafo. Det blinket i 1 av 5 spotter. Byttet den GU10-pÊren, og problemet var borte.

Er det en eller alle pĂŠrer som blinker?

Skrevet
Et Ăžyeblikk siden, Beitnes skrev:

Alle tre pÊrene er koblet til samme trafo, sÄ jeg ser blinking i alle tre pÊrene ;-)

Det er ikke nÞdvendigvis en selvfÞlge, men nÄ er det jo mer sannsynlig at trafoen/dimmeren ikke er sÄ fornÞyde sammen enn at en av pÊrene ikke er helt 100%. ;) 

Skudd i blinde, riktignok, men 1) trafoen er selvfÞlgelig de andre to trafoene, og 2) den stÄr ikke et sted hvor den blir varmere enn de andre to?

Skrevet

Vet ikke helt om jeg forstÄr spÞrsmÄlet. Jeg har bare tilkoblet 1stk 105VA trafo med 3stk 35W GU5,3 12V lyspÊrer, sÄ pÊrene har da samme spenningskilde.

Trafoen har vel ikke 3 separate 12V "kanaler", men heller tilkobling for 3 pÊrer av praktiske Ärsaker?

Det skurrer bare litt for meg da de andre trafoene i stua er like, og er koblet mot like dimmere. 

Men det kan jo alltids vĂŠre en svakhet i trafoen.

Jeg kan selvfÞlgelig bytte trafoen og se om problemet vedvarer. En trafo koster jo ikke sÄ mye, og jeg fÄr alltids bruk for den andre ;-)

Skrevet

kan vel nevne at jeg og et par andre  har hatt blinking ogsÄ ref:https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/556-fibaro-fgd-212-blinking/

forskjellen hos meg er vel at jeg har en dimmer med 12stk trafoer og led lamper pÄ. denne blinker. jeg har en annen med 5stk trafoer og leds av samme type som den andre kursen som ikke blinker. det har virket som om det er mest nÄr de stÄr pÄ fullt men de blinker uansett nivÄ ser det ut til. etter jeg satte inn en bypass ble det sakte bedre men ikke borte. og siden det ble sakte bedre vil jeg vel anta at bypassen ikke hadde noe med det Ä gjÞre..

Har forÞvrig en kamerat som ogsÄ nylig satte inn en fibaro dimmer. det var pÄ 7stk led downlights. han fikk samme blinkeproblem sÄ det kan vel virke som om det er noe hos fibaro som er Ärsaken.

Samme kurs med en qubino dimmer blinker ikke hos meg..

Skrevet
21 minutter siden, Beitnes skrev:

Vet ikke helt om jeg forstÄr spÞrsmÄlet. Jeg har bare tilkoblet 1stk 105VA trafo med 3stk 35W GU5,3 12V lyspÊrer, sÄ pÊrene har da samme spenningskilde.

Det er jeg som tenkte feil. Jeg fikk for meg at du hadde flere slike trafoer (koblet til hver sin serie med pĂŠrer), og at en av dem blinket.

Skrevet

Jeg har ogsÄ dette blinke problemet med 6 stk LED med bypass. Det er ikke alltid de blinker men ganske ofte. Dette er med Warmdim pÊrene til North fra Clasern.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Skrevet

I mitt tilfelle har jeg montert 16 fibaro dimmere sÄlangt, og dette skjer kun med Ún av lyssonene.

De andre sonene har stort sett samme downlights og trafoer, men litt forskjell i antall downlights/effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.