Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problem med 433MHz temp føler


TomB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fant igjen et par 433MHz temp målere som jeg nå ville ha inn siden jeg har fått opp RFXCOM på min HomeSeer. Jeg fulgte guiden til @Moskus om input enhet, og ventet et minutt etter å ha puttet inn batteri, da fant den en ukjent enhet. Men den kommer opp som en bryter/kontakt (se bilde).

 

Capture.JPG

 

Når jeg ser under RFXCOM input devices så ser den slik ut, helt lik magnetkontakter og brytere som jeg har lagt inn allerede.

 

Capture2.JPG

 

Jeg får dermed ikke opp noe temp avlesning og jeg lurer på om den har fått opp noe feil. Det skal ikke være noen andre Nexa enheter som sender signaler nå som ikke allerede er lagt inn, så jeg ser ikke hva annet det kan være enn temp måleren. Noen som har noen gode tips om hva som kan være feil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at dette var en Proove temp føler, en TSS320, og det kan være at den ikke er støttet. Jeg satte den først på Channel 2, da funket den ikke. Så satte jeg den til Channel 1, da kom den opp men som "bryter" som linket over. Men jeg kom på at jeg hadde en sittende ute på veggen som også står på Channel 1, så det er mulig det ble crash. Jeg prøvde da å sette denne på Channel 3, men da dukket den aldri opp.

 

Jeg hentet så inn den ute fra veggen og tok ut batteriene, satte inn igjen (sto på Channel 1), men den kommer heller aldri opp. Så jeg vet ikke om det rett og slett bare er Proove som er ubrukelig.


Jeg har sett etter de Viking sensorene som @Moskus refererte til tidligere, men Teknikmagasinet har de ikke lengre virker det som. Er det noen som har tips om lett tilgjenglige temp sensorer som jeg kan bestille på nettsted kjappest mulig som faktisk funker med Homeseer, ideelt sett 433MHz, men om det må til så får jeg heller gå for noe Z-Wave selv om det sikkert koster skjorta sammenlignet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være den første til å innrømme at etter 24 år i IT-bransjen så er jeg fremdeles dårlig til å lese manualer, prøv-og-feil er ofte det jeg bruker først, og så etterpå, og gjerne igjen. Men jeg har også lagt av meg stoltheten min og har ingen problemer med å spørre om hjelp, og det er da man får veldig kjappe svar slik som dette :)

 

Tusen takk, med FineOffset fikk jeg ikke bare Temp men også fuktighet og batteristatus, så det var helt konge. Jeg fikk også opp via Rubicson, men disablet den igjen etterpå. Jeg hadde kun enablet Nexa (AC) protokollen ettersom alt utstyret støttet det (trodde jeg, mente at det var Nexa temp målere også), så det var der problemet lå.

 

Jeg må si jeg digger HS3, det er så utrolig lett å få til ting nå som jeg har alle muligheter. Jeg begynte med Telldus, deretter Fibaro HC Lite, så over på FutureHome og nå til slutt er jeg på skikkelig HS3 med shuttle-PC som controller, og det er en helt annen verden :)

 

Hvis jeg nå bare fant ut hvordan jeg kunne gruppere disse 3 avlesningene fra samme sensor inn i en gruppe under Home/Device List så ville verden blitt ennå bedre...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, TomB skrev:

Jeg må si jeg digger HS3, det er så utrolig lett å få til ting nå som jeg har alle muligheter. Jeg begynte med Telldus, deretter Fibaro HC Lite, så over på FutureHome og nå til slutt er jeg på skikkelig HS3 med shuttle-PC som controller, og det er en helt annen verden :)

Jeg kommer til å sitere deg på dette. ;)

 

23 minutter siden, TomB skrev:

Hvis jeg nå bare fant ut hvordan jeg kunne gruppere disse 3 avlesningene fra samme sensor inn i en gruppe under Home/Device List så ville verden blitt ennå bedre...

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=173998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Moskus said:

Jeg kommer til å sitere deg på dette. ;)

 

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=173998

 

Det jeg er litt bekymret for der er at du kommer til å sitere meg neste gang jeg får hjelp av en av dere ;) La oss si det sånn, det er MULIG å få til alt i HS3, men det er ikke alt jeg selv finner ut av uten litt hjelp.

 

For en forferdelig dag. Jeg skulle flytte kontroller-PC ned til boden under trappa der den skal stå, og fikk for meg at jeg skulle fjerne Altibox ruteren også som kun står som en bridge mellom min brannmur og media-konverter. Satte igang og når all konfig var klar så virket den fremdeles ikke. Ok, ikke uvanlig, en kjapp reboot fikser det.... men da kom den aldri opp igjen. 5 hard-reset senere fikk jeg fremdeles ikke kontakt med management på brannmuren, så nederlaget var komplett. Slenge seg i bilen og kjøre fra Rennesøy til Elkjøp på Forus (jeg kjøper ikke brannmur på Elkjøp vanligvis....) .. en kjapp tur innom for å ta med litt trøste-sushi, og så hjem igjen. Etter kjapp frokost/lunch og ruter-konfig var den oppe igjen - dog med Altibox ruteren mellom fremdeles som bridge - og internett var på plass igjen.

 

Tenkte da at når jeg først hadde kastet bort mange timer så måtte jeg ihvertfall få flyttet kontrolleren, så det ble iverksatt. Fant USB-skjøt som jeg fikk satt mellom PC og UZB, så både den of RFXCOM modulen ble plassert høyt oppe under taket, over både patcheskap og våpenskap, og med stor spenning ble ting skrudd på igjen. Litt modig så jeg kjørte full network optimize som første ting, ALLE enhetene kom opp med neightbours og alle Nexa/433-enhetene melder seg inn som de skal. Utrolig, var ikke som forventet :)

 

Så en liten ting ble til veldig mye, jeg har fremdeles ikke fått kvittet meg med den varmeovnen av en Altibox-ruter, men det står på lista. Må bare få meg en ny Edge Router POE på plass sånn at jeg får ryddet opp, det får bli i romjulen...

 

Beklager lang - og irrelevant - post, men godt å lufte ut litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TomB skrev:

 

Det jeg er litt bekymret for der er at du kommer til å sitere meg neste gang jeg får hjelp av en av dere ;) La oss si det sånn, det er MULIG å få til alt i HS3, men det er ikke alt jeg selv finner ut av uten litt hjelp.

 

For en forferdelig dag. Jeg skulle flytte kontroller-PC ned til boden under trappa der den skal stå, og fikk for meg at jeg skulle fjerne Altibox ruteren også som kun står som en bridge mellom min brannmur og media-konverter. Satte igang og når all konfig var klar så virket den fremdeles ikke. Ok, ikke uvanlig, en kjapp reboot fikser det.... men da kom den aldri opp igjen. 5 hard-reset senere fikk jeg fremdeles ikke kontakt med management på brannmuren, så nederlaget var komplett. Slenge seg i bilen og kjøre fra Rennesøy til Elkjøp på Forus (jeg kjøper ikke brannmur på Elkjøp vanligvis....) .. en kjapp tur innom for å ta med litt trøste-sushi, og så hjem igjen. Etter kjapp frokost/lunch og ruter-konfig var den oppe igjen - dog med Altibox ruteren mellom fremdeles som bridge - og internett var på plass igjen.

 

Tenkte da at når jeg først hadde kastet bort mange timer så måtte jeg ihvertfall få flyttet kontrolleren, så det ble iverksatt. Fant USB-skjøt som jeg fikk satt mellom PC og UZB, så både den of RFXCOM modulen ble plassert høyt oppe under taket, over både patcheskap og våpenskap, og med stor spenning ble ting skrudd på igjen. Litt modig så jeg kjørte full network optimize som første ting, ALLE enhetene kom opp med neightbours og alle Nexa/433-enhetene melder seg inn som de skal. Utrolig, var ikke som forventet :)

 

Så en liten ting ble til veldig mye, jeg har fremdeles ikke fått kvittet meg med den varmeovnen av en Altibox-ruter, men det står på lista. Må bare få meg en ny Edge Router POE på plass sånn at jeg får ryddet opp, det får bli i romjulen...

 

Beklager lang - og irrelevant - post, men godt å lufte ut litt ;)

Trodde Altibox ikke tillot å fjerne deres router. Men at man må ha den stående i bridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Lazarus said:

Trodde Altibox ikke tillot å fjerne deres router. Men at man må ha den stående i bridge.

 

Hva som er "tillatt" eller ei betyr jo fint lite, så lenge det fungerer. Det er flere og flere som fjerner Altibox ruter/bridgen fra oppsettet pga to ting, 1) varmeutviklingen er ganske heftig inne i skap og b) hastigheten går merkbart opp når man kutter den ut (lavere latency, raskere respons), så det er tydelig at selv i bridge-modus gjør den noe med trafikken som er negativ. Altibox mister admin funksjon mot deg når den er borte, men for min del har jeg KUN internett, både alarm og TV er fjernet, så jeg greier meg fint uten den remote control. Skulle det være nødvendig så kobler jeg den bare inn (blir sittende kald i skapet), og så feilsøker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, com2 said:

Du er klar over at altibox kjører vlan, mener det er VID 102 for internett. Og ja, ta å fjern den altibox'en fortest mulig!

 

Jada, fullt klar over VLAN 102, det var ikke det som var problemet mitt, snarere at min EdgeRouter Lite fant ut den skulle ta kvelden midt i konfigen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, arneolav said:

 

Takk for info, greit å vite :)

 

Nå funket jo også de Proove målerne når jeg fikk hjelp til protokoll-valg, så det er mulig det er greit fremover også. Jeg får se, jeg må nok ha noen til, vil overvåke temp på spesielt et par steder til i hus og uthus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TomB skrev:

 jeg må nok ha noen til, vil overvåke temp på spesielt et par steder til i hus og uthus.

Hvis du har litt lang avstand til uthus, da kan det være greitt med 1-wire DS18b20, og kabel til multisensor (sender). 

Står mye her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/862-hvordan-koble-sammen-14-ds18b20/

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, arneolav said:

Hvis du har litt lang avstand til uthus, da kan det være greitt med 1-wire DS18b20, og kabel til multisensor (sender). 

Står mye her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/862-hvordan-koble-sammen-14-ds18b20/

 

Jeg satser på at det går bra, jeg har allerede en Proove i garasjen som sender helt fint, så jeg vil tro det fungerer med en til, det er i rommet ved siden av den som er aktiv. Det virker som om 433MHz utstyret har bedre rekkevidde enn Z-Wave utstyret (min erfaring så langt), så det har ikke vært noe problem hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, TomB skrev:

Det jeg er litt bekymret for der er at du kommer til å sitere meg neste gang jeg får hjelp av en av dere ;) La oss si det sånn, det er MULIG å få til alt i HS3, men det er ikke alt jeg selv finner ut av uten litt hjelp.

Det trenger du ikke bekymre deg over. Jeg er fullstendig klar over hvor komplisert HS3 kan være. Og det skjer fortløpende endringer, slik at det ikke alltid er lett å følge med på alt heller! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 23/12/2016 at 06:45, ZoRaC said:

 

Jeg var på Clas og kjøpte 4 stykker av denne typen i dag, men det er ikke noen stor suksess. Jeg har så langt bare testet en av dem, jeg fikk den ikke opp i det hele tatt på AC og FineOffset, først når jeg tok opp Rubicson kom den opp. Mulig det var forsinkelse som gjorde det, men da fikk jeg den opp i lista.

 

Men snakker om feilvisning. I rommet den er satt opp er det ca 26 grader, og det viser den fint i displayet. Men i Homeseer viser den stabilt 7.4 grader, og den flytter seg ikke. Mer moro er det at på fuktighet så viser den 100%, og batteri står på LOW fra starten (helt fine friske batterier).

 

Zorac, har du brukt disse problemfritt, og hvilken protokoll kjører du for å få de opp? Er det andre som har erfaring med dem? Det er modell ESIC WT450H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, TomB skrev:

Zorac, har du brukt disse problemfritt, og hvilken protokoll kjører du for å få de opp? Er det andre som har erfaring med dem? Det er modell ESIC WT450H.

 

Husker ikke protokoll i farten, men måtte bytte firmware. Mener det er Type1 (ikke Ext2) man må benytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ZoRaC said:

 

Husker ikke protokoll i farten, men måtte bytte firmware. Mener det er Type1 (ikke Ext2) man må benytte. 

 

Der mistet du meg litt. Tenker du på firmware i RFXCOM modulen, eller er det noe du gjør på selve temp følerne?

 

Hvordan bytter man eventuelt firmware der? Og  vil det påvirke andre Nexa/Proove enheter jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, TomB skrev:

 

Der mistet du meg litt. Tenker du på firmware i RFXCOM modulen, eller er det noe du gjør på selve temp følerne?

 

Ja, RFXtrx433E har jeg, den har 4 forskjellige typer firmware: Ext, Ext2, Type1 og Type2. Mener de leveres med Ext2. 

 

I manualen side 21 finner du step-by-step-guide: http://www.rfxcom.com/WebRoot/StoreNL2/Shops/78165469/MediaGallery/Downloads/RFXtrx_User_Guide.pdf

 

13 minutter siden, TomB skrev:

Og  vil det påvirke andre Nexa/Proove enheter jeg har?

 

Det kan det gjøre, ja. Oversikt over hvilke enheter som virker med hvilken firmware (og hvilke protokoller som ikke fungerer sammen) står også i manualen. 

 

Jeg har en del Nexa og foreløpig har ikke det vært noe problem med Type1-firmware. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får den kun opp med Rubicson, testet nå med en og en protokoll, så det var nok den som skal til. Men viser uansett helt riv ruskende gale verdier, så det er uaktuelt å bruke denne for min del. Jeg fant ut at Dustinhome har igjen 9 Proove TSS320 som jeg har fra før, kjøper bare en haug av dem og sier meg fornøyd :) Så får jeg gå tilbake på Clas med disse i morgen.

 

Kan jeg unngå å bytte firmware og sette opp alt annet på nytt igjen så vil jeg helst det, jeg liker ting enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Blodstrupmoen said:

 

Hvilken protokoll kjører du den på? De jeg har nå kjører på FineOffset og jeg har kun AC og FineOffset enablet til vanlig.

 

Fordelen jeg ser med Proove sine er at de også har display, og på flere av stedene kunne jeg godt tenke meg å kunne lese av direkte også. Jeg er ikke så avansert på smarthuset ennå at jeg har skjermer overalt, og det å ta opp mobilen og starte en app for å sjekke temp er ikke alltid jeg gidder, så det er praktisk å kunne bruke den som vanlig termometer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.