Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Optimal temp i VVB


Anbefalte innlegg

Noen som har experimentert med å justere opp temp i VVB og sett hvor mye mer varmetap det blir kontra det med default på 75.

 

Nå som Elvia har publisert nye tariffer ønsker jeg å benytte meg av kun nattariffer 22-06 for oppvarming av VVB. Per i dag må jeg sku den på litt mitt på dagen for at de som dusjer på kvelden skal ha nok varmtvann, så lurer på om man bør skru den opp 15 grader vil gjøre at man slipper å skru den på på dagen.

 

Berederen er på 300L og 3000w dvs jeg kan med å øke tempen 15 grader "spare" ca 2 timer oppvarming mitt på dagen. (3000/300/1,16)

 

Endret av Ant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å prøve. Evt. er varmtvann og energi er jo forholdsvis enkelt, så man kan prøve å regne på det.

Jeg forstår idéen. Med varmere vann i tanken behøver man å bruke mindre varmtvann for å dusje, for det dusjes jo i ca. 38 graders vann uansett.

 

Tankeeksperiment: Du tømmer halve tanken om morgenen. Da blandes 75 graders vann med 5 graders vann ca 50-50, og det blir 40 grader igjen i tanken blandet. Dette kan tape seg over tid, og dusjevannet blir dermed muligens litt kaldere på kvelden.

 

15 grader er kanskje litt drøyt, men la oss si 7-10 grader varmere vann, gir 45 graders vann i tanken hvis den tømmes halvt.  Mulig at det fungerer bedre, men det er hårfine forskjeller uansett.

 

 

Det beste er kanskje å dusje kortere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er kanskje å dusje kortere... <- hehe, HELT ENIG!

 

Jeg har gjort noen tester og det ser ut som at tanken varmer ca 4h på natten og ca 2 timer mitt på dagen.

Det skulle i teorien innebære en temp på slutten av kvelden på ca 23 grader hvis man ikke kjører på med økt temp eller noen varming mitt på dagen.

2h oppvarming medfør at tempen har synket ca 17 grader fra 75 til 58 grader.

4h oppvarming medfør at tempen har synket ca 35 grader fra 58 til 23 grader.

Da er vannet i prinsipp slutt (ingen gidder å dusje i 23 grader vann med mindre man må), for å få en komfortabel temp så må man da øke tempen ca 17 grader (så er vannet på slutten av kvelden ca 40 grader). Øker man fra 75 til 92 grader så får man et økt varmetap ut i rommet (ikke nødvendigvis en ulempe på vintern, men på sommaren er det unødvendig).

Prismessig så sparer man gjennom å flytte 6kWh fra dag til natt 22,5kr/mnd i nettleie (0,125*6*30) og ca 14kr i strømkostnad ((0,679-0,580+0,662-0,602)/2*6*30). 

image.thumb.png.6af741c7c764b83c45c14604038b7522.png

 

 

Konklusjon, tror jeg dropper å justere temp på berederen og lar den kjøre 2h mellom 12 og 14 slik at jeg vet at jeg har noenlunde full tank på kvelden. 😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod ikke alt her. Som feks at "2h oppvarming medfør at tempen har synket"

Uansett, temperaturen på vannet synker ikke linært med forbruket. Kaldt vann tappes inn i bunn og sjiktet mellom varmt og kaldt stiger oppover med vannforbruket. Det en tapper ut, holder konstant varm temperatur helt til du har "brukt opp" alt og det blir dermed iskaldt på et blunk.

Fordel er at du får utnyttet all varmen, men det negative for den som dusjer er at forvarselet kommer brått på.

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver forutsetter vel et mer eller mindre konstant forbruk av varmtvann, hvis du dusjer om morgenen og bruker 50l varmtvann, så vil det ikke stå 50l kaldt og 250l varmt der når du kommer hjem fra jobb 8-9timer senere, i løpet av den tiden har tempen utjevnet seg, og du vil ha 300l med tilnærmet samme temp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (29 minutter siden):

Forstod ikke alt her. Som feks at "2h oppvarming medfør at tempen har synket"

Uansett, temperaturen på vannet synker ikke linært med forbruket. Kaldt vann tappes inn i bunn og sjiktet mellom varmt og kaldt stiger oppover med vannforbruket. Det en tapper ut, holder konstant varm temperatur helt til du har "brukt opp" alt og det blir dermed iskaldt på et blunk.

Fordel er at du får utnyttet all varmen, men det negative for den som dusjer er at forvarselet kommer brått på.

 

Ahh, her er du inne på noe som jeg ikke tenkt over (at vann har forskjellig densitet). Spørsmålet er da om det likevel skjer noen form for utjevning i løpet av døgnet når det er såpass lang tid mellom oppvarmingene. 😃

 

Men hvis man ser for seg at vannet ikke utjevner seg i løpet av dagen så så har man altså 70*1,16*300=24kWh lagret energi i tanken, dvs ca 8h oppvarming. Etter mitt forbruk har jeg da altså igjen 25% i tanken ved dagens slutt (6/8). Eller tenker jeg feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (5 timer siden):

Det du skriver forutsetter vel et mer eller mindre konstant forbruk av varmtvann, hvis du dusjer om morgenen og bruker 50l varmtvann, så vil det ikke stå 50l kaldt og 250l varmt der når du kommer hjem fra jobb 8-9timer senere, i løpet av den tiden har tempen utjevnet seg, og du vil ha 300l med tilnærmet samme temp.

 

Ant skrev (5 timer siden):

Ahh, her er du inne på noe som jeg ikke tenkt over (at vann har forskjellig densitet). Spørsmålet er da om det likevel skjer noen form for utjevning i løpet av døgnet når det er såpass lang tid mellom oppvarmingene.



Stillestående vann leder varme veldig dårlig og det jevner seg ikke ut. Det er noe som overrasket meg selv når jeg hadde montert temperaturføler både oppe og nede i tanken. Faktisk er det slik at temperatur oppe synker mens temperatur nede stiger ved oppvarming. Men når bunntemp har nådd samme temp som i topp så stiger temp oppe og nede med samme temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting man ikke må glemme når man direkte/indirekte reduserer temperatur på berederen og det er Legionella. Temperaturen bør komme over 60 grader på tappestedene innen 1 minutt hvert døgn. 

 

Jeg har i lang tid (les år) lekt med tanken om å spare kostnad ved å flytte strømforbruket til oppvarming av vann til når det er billigst i løpet av døgnet uten å miste komfort eller fare for Legionella. Flytting av strømforbruk er først lønnsomt når en har variabel tariff som er vesentlig dyrere noen timer i løpe av døgnet slik det har blitt nå for de med spotpris. 

 

Jeg ser for meg den beste løsningen som følgende:

1. Stille temperaturen i berederen til 80 grader.

2. Skru ned blandeskruen på vvb utløp til 65 grader. (da vil varmtvannet holde lengre da blandingen foregår utenfor tanken, og det skal fortsatt være mulig å oppnå over 60 grader på tappestedet.)

3. Montere ekstra termostat som kan styres på temperatur og tid og som kobles inn før den som sitter i tanken (den i tanken vil alltid begrense maks temperatur og vil sørge for at garanti betingelser sikkerhet etc ikke blir et problem.) På denne ekstra termostaten så kan en sette opp et styrings regime hvor temperaturen settes til 80 grader når strømmen er billigst og til 60 grader når strømmen er dyrere. Da vil en kunne opprettholde en ok van temperatur med et lavere strømforbruk når strømmen er dyrere. Om man bruker en gulvvarmetermostat som kan justeres opp til 80 grader (ja noen kan faktisk det) så kan man enkelt programmere  når man ønsket en gitt temperatur. Mange av de nye smarte gulvtermostatene har opptil 6 programmer pr døgn. Da kan man ha enda lavere min temp i de periodene hvor strømmen er ekstra dyr som i de fleste tilfeller vil si at de ikke vil slå inn i det hele tatt i de dyreste periodene. Og om man vil ta steget videre så kan man integrere denne ekstra termostaten med en smart løsning så den blir styrt etter strømpris og ikke etter klokken. Det er viktig å passe på at den ekstra termostaten er dimensjonert for effekten på berederen, om berederen har et større trekk så må det monteres en kontaktor som greier lasten som igjen blir styrt av den ekstra termostaten.  

 

 

Endret av Ruben_L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.