Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av smart dimmer


calamity

Anbefalte innlegg

Jeg har nå klødd meg i hodet en stund for å prøve å skjønne hvordan få satt opp smarte dimmere i huset jeg skal bygge i år. 
jeg vet jeg vil ha smarte brytere, og bryterne må kunne brukes helt vanlig, for WAF og gjester. 
Jeg har så funnet ut at det hovedsakelig er to alternative løsninger for meg.

det første en en full integrert smart dimmerbryter slik som heat it z push.

Det andre er å skaffe en shelly / fibaro dimmer og koble dette til en egen bryter. 
jeg tror sistnevnte er rimeligste løsningen (i tillegg til at shelly virker supert i fleksibilitet og har bra dev miljø), men jeg sliter med å finne brytere for en slik dimmer som oppfyller kravene mine. Såvidt jeg skjønner trenger jeg en impulsbryter av noe slag, men hadde trengt litt hjelp med å bekrefte hva jeg trenger for dette. Noen som har tips / erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, calamity said:

jeg sliter med å finne brytere for en slik dimmer som oppfyller kravene mine. Såvidt jeg skjønner trenger jeg en impulsbryter av noe slag, men hadde trengt litt hjelp med å bekrefte hva jeg trenger for dette. Noen som har tips / erfaringer?

Det er en helt vanlig lysbryter med en pulsfjær montert. Det er ikke noe fancy greier. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (31 minutter siden):

Det er en helt vanlig lysbryter med en pulsfjær montert. Det er ikke noe fancy greier. :) 

ok, så poenget er at man monterer en slik fjær i en vanlig bryter, og dermed har man en impulsbryter som funker med slikt som shelly dimmer? Da er det ikke rart jeg ikke fant så mye i søkene mine, overkompliserte det :P

Endret av calamity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, calamity said:

Shelly virker som en gullgruve for et rimelig smarthus oppsett :) 

Ja og nei. :)

 

Shelly er helt genialt hvis du skal ha et begrenset antall enheter. Skal man man mange enheter (noe som fort kan bli tilfellet når man bygger ut smarthus ;) ), så er det ikke nødvendigvis en fordel at de går over wifi, det kan faktisk bli et problem. Derfor ville jeg kikket på Z-wave (som f.eks. Fibaro Dimmer 2, som du har sett) og Zigbee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen shelly 1 og det geniale med dem er at en enkelt kan legge inn esphome på de og at de dermed blir litt mer smarte enn zwave og zigbee enheter. Jeg har en som styrer en håndkletørker og den slå av strømmen etter 8 timer uavhengig av hva Home Assistant gjør. En annen styrer hovedkranen og den stenger av vannet hvis den ikke får kontakt med HA i løpet av en time. En watchdog funksjon, altså. Så har jeg en som styrer en terrassevarmer og i den har jeg loddet ut releet og erstattet det med en SSR. For å få trinnløs regulering av varmen.

Jeg tror ikke alt fra Shelly er esphome kompatibelt, men Shelly 1 er det og den kan i tillegg strømforsynes i fra lav likespenning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus Hvor mange enheter tenker du kan skape problemer med wifi? Det blir vel fort mange totalt. Så dette i tillegg til blinke problemer med shelly dimmer 2 som jeg nylig hørte om, så tenker jeg nå kanskje z wave er bedre :P

er det da fibaro som gjelder for relays?

jeg ønsker å ha smarte både lysbrytere men også smarte uttak (uten ekstra plug), har jeg da skjønt det rett at slike relays kan brukes til alt dette? Og hvordan er det med å gjøre doble stikkontaktuttak smarte, kan man ha individuell kontroll for uttakene i et standard dobbeluttak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, calamity said:

Så dette i tillegg til blinke problemer med shelly dimmer 2 som jeg nylig hørte om, så tenker jeg nå kanskje z wave er bedre :P

Hvis du skal ha litt utstyr, så kan det fort være det, ja. :)

 

23 hours ago, calamity said:

er det da fibaro som gjelder for relays?

Igjen er det ja og nei. Jeg bruker Fibaro-reléer for lys, men for stikkontakter bruker jeg (nå) Heat-It sitt 16A uttak, for da slipper jeg å merke stikkontakten med "kun begrenset uttak". Fibaro sine switcher tåler ikke 16A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (33 minutter siden):

Hvis du skal ha litt utstyr, så kan det fort være det, ja. :)

 

Igjen er det ja og nei. Jeg bruker Fibaro-reléer for lys, men for stikkontakter bruker jeg (nå) Heat-It sitt 16A uttak, for da slipper jeg å merke stikkontakten med "kun begrenset uttak". Fibaro sine switcher tåler ikke 16A.

 Ok :)


er det denne du har? https://heatit.com/product/9999/smart-products/relays/heatit-zm-single-relay-16a/1115
 

Og hvordanhar du løst det med ta ke på enkle/doble uttak? Har du en sånn her kun til enkle uttak? Har du den til doble? Hvis du har den til doble, styrer den begge eller kan den styre de to separat?

det er sikkert ikke nødvendig å gjøre alle uttak i hele huset smart, har du noen anbefaling for hvor det er lurt å ha de smart, og hvor det kanskje er mindre viktig? Vet det er personlig, men lurer litt hvordan andre tenker allikevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider



 Ok [emoji4]

er det denne du har? https://heatit.com/product/9999/smart-products/relays/heatit-zm-single-relay-16a/1115
 
Og hvordanhar du løst det med ta ke på enkle/doble uttak? Har du en sånn her kun til enkle uttak? Har du den til doble? Hvis du har den til doble, styrer den begge eller kan den styre de to separat?
det er sikkert ikke nødvendig å gjøre alle uttak i hele huset smart, har du noen anbefaling for hvor det er lurt å ha de smart, og hvor det kanskje er mindre viktig? Vet det er personlig, men lurer litt hvordan andre tenker allikevel [emoji14]


Det er den jeg også har brukt. De ble lagt inn til å styre begge pluggene på en dobbelkontakt. Hadde jeg fått gjort det på nytt så hadde jeg vel valgt en delt kontakt så den kun styrte en av kontaktene.

Budsjettet tillot ikke å legge opp så mange så jeg la dem der jeg skal ha dumme varmekilder. Resten av kontaktene fikk kun en tom bigboks.

Den gang kjøkkenet blir gjort noe med så får endel kjøkkenaparater og strykejern også en pille. Mange som bruker slike til å monitorere strømforbruk som input til automasjon feks vaskemaskin eller TV.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (3 timer siden):


 

 


Det er den jeg også har brukt. De ble lagt inn til å styre begge pluggene på en dobbelkontakt. Hadde jeg fått gjort det på nytt så hadde jeg vel valgt en delt kontakt så den kun styrte en av kontaktene.

Budsjettet tillot ikke å legge opp så mange så jeg la dem der jeg skal ha dumme varmekilder. Resten av kontaktene fikk kun en tom bigboks.

Den gang kjøkkenet blir gjort noe med så får endel kjøkkenaparater og strykejern også en pille. Mange som bruker slike til å monitorere strømforbruk som input til automasjon feks vaskemaskin eller TV.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
 

 

Skjønner :) takk for svar :)

jeg lurer på enda en ting, slik du har det. Hvis du slår av en stikkontakt på smart vis app eller tilsvarende, har du noen manuel måte for gjester eller likende til P skru den på igjen? Eller må det da skje i app? Jeg leter etter en stikkontakt som kan ha integrert z wave eller 16A relay bak men som nettopp også har en bryter eller tilsvarende til å skru den av på. Trenger dette for WAF og GAF (G for Guest) :P

 

Finnes det noe slikt? Klarer ikke å Google meg til mye nyttig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner [emoji4] takk for svar [emoji4]
jeg lurer på enda en ting, slik du har det. Hvis du slår av en stikkontakt på smart vis app eller tilsvarende, har du noen manuel måte for gjester eller likende til P skru den på igjen? Eller må det da skje i app? Jeg leter etter en stikkontakt som kan ha integrert z wave eller 16A relay bak men som nettopp også har en bryter eller tilsvarende til å skru den av på. Trenger dette for WAF og GAF (G for Guest) [emoji14]
 
Finnes det noe slikt? Klarer ikke å Google meg til mye nyttig
Nei, mine styres kun via app/skjerm og automasjon nå. Foreløpig. Planen er å ha noen trådløse knapper til de kontaktene der det trengs.

Jeg vet ikke om noe Z-wave kontakter. Elko og Connecte har Zigbee versjoner med knapp på kontakten.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse om Q-Lite Zerodim. Broren min og en kamerat har installert Zerodim og de fungerer veldig bra. Disse er helt like vanlige dimmere som man er vant til og så har de i tillegg Z-Wave innebygget. Høy WAF på disse. Tror også de er utviklet i Norge, så det er jo positivt.

 

https://www.qlight.no/lysstyring/dimmere/zerodim-z-wave

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse om Q-Lite Zerodim. Broren min og en kamerat har installert Zerodim og de fungerer veldig bra. Disse er helt like vanlige dimmere som man er vant til og så har de i tillegg Z-Wave innebygget. Høy WAF på disse. Tror også de er utviklet i Norge, så det er jo positivt.
 
https://www.qlight.no/lysstyring/dimmere/zerodim-z-wave
 
 
Ja, hvis en skal ha dimmer så er det etterhvert kommet flere trådløse enheter som ligner helt på vanlige vri dimmere. Vippe dimmere ble underkjent her og er fornøyd med Heatit sine. Nå har Micromatic også kommet med en lovende zigbee versjon hvis det er ønskelig.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, takk for tips :)

hvordan fungerer slike vei dimmere med tanke på å være synkroniserte med smartstyring? Jeg er vantro med dimmere som har start og stopp i rotasjonen, men slike smarte har kanskje bare evig rotasjon?

 

har forresten testet en fibaro dimmer nå, fikk den ikke helt til å funke korrekt, men mistenker jeg trenger en buypass siden den kun går til en <5W led pære. Skal få tak i en sånn snart og se resultatet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe fysisk start eller stopp på de jeg har. Det er noen små step når en roterer og jeg kan velge hvor mange step det er fra min til maks.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
 

Ok, takk for oppklaringen, har lurt på hvordan slike brytere fungerer. Får høre med kona hva som gir best WAF :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har kommet frem til at vi skal ha zwave dimmere som kan rotere, dette for mest mulig smart, men også mest mulig brukbarhet for server nede/ gjester som trenger noe de er vant med for å styre.

 

Jeg står nå mellom q-light linket over, heatit z-dim og namron dimmer. Jeg kommer til å trenge mange, så prisforskjellen blir jo på flere tusenlapper. Kommer til å koble alt til zwavejs + home assistant. Er det noen grunn for meg å ikke ta billigste alternativet Namron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg var i samme situasjon i fjor. Jeg fikk satt opp en namron og en Heat-it i en del av huset som ikke skulle pusses opp for å teste først. Ble ikke fornøyd med Namron så gikk for Heat-it. Jeg prøvde aldri Q-light. Mange som er fornøydmed dem. Mener å huske det var noe problem med å bruke dem som scene controller, men det er sikkert fikset nå.

Testingen min var veldig begrenset og på forskjellige lamper så mulig konklusjonen ble tatt på tynt grunnlag...

Har forresten lest et eller annet sted at Heat-it kommer med en ny versjon av Z-dim snart.

Har dessverre ikke noe bedre råd enn å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si litt mer om hvorfor du ikke var fornøyd med namron? Kanskje jeg burde skaffe en av hver og sette opp her for å teste ja, er jo lurt før jeg kjøper 20+ av en av de :)

Ny z-dim kan jo være interessant, skal se hva jeg finner av info der :) Men trenger dette relativt snart. Huset skal stå helt ferdig rett etter sommeren, men vet ikke nøyaktig dette må være på plass enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Punktene mine mot namron sin var de litt udefinerte tingene som flimmer og litt "dårligere" dimmekurve og høyere min lux nivå. Men jeg testet ikke på samme lamper så litt uvisst om det er reelle forskjeller.

Men jeg hadde også problemer med at min/max nivå forsvant ved ugjevne mellomrom og den datt ut av nettverket en gang. Jeg satt også med følelsen av at det var en dårligere ruter - men igjen veldig lite testing. Også mener jeg å huske at Heat-it en var spesifisert for å takle mindre last.


Nå har jeg 7 Heat-it dimmere og ganske fornøyd. Det var endel individuell justering av parametere på hver enkel for å passe lampene. Og på to eldre lamper måtte jeg ha transientvern/last for å begrense flimmer.

Det som irriterte meg en stund var at min på dimmeren er ikke nok til å tenne taklampene. De står ofte på ganske svakt på kvelden for så å bli skrudd av, men da jeg skrur dem på igjen så tenner de ikke før en øker dimming. En kan jo justere ON oppfølsel, men kun mellom fult eller last used. Har løst problemet med automatisering, men det kunne vært en boost funksjon på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.