Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

stigvi

Medlemmer
  • Innlegg

    2 816
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    161

Other groups

Sølv

stigvi vant dagen sist 8. august

stigvi hadde mest likt innhold!

5 følgere

Hjemmeautomasjon

  • System
    Home Assistant

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

stigvi sine prestasjoner

Regelrytter

Regelrytter (12/16)

  • Første innlegg
  • Samarbeidspartner
  • Postmaskin Sjeldent
  • Reagerer godt
  • Veldig populær Sjeldent

Nylige merker

1,1k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Etter å ha studert litt selv så er det vistnok ute på høring hva som skal skje med forbrukermarkedet https://www.fortum.com/no/media/2025/03/fortum-stotter-mer-noyaktig-maling-av-strommen Men det blir uansett en endring for oss som henter priser i fra Nordpool på et eller annet vis. Prisene vil ha 15 minutters intervall og jeg antar vi da blir fakturert for snittprisen i en time hvis vi fortsatt skal betale timespris.
  2. Det er ment å innføres for forbrukere nå i høst. Men har forstått at det kan være unntak som feks at måler bare rapporterer hver time og ikke har støtte for 15 minutters intervaller. Det er kanskje andre unntak også.
  3. Leste du hva det spørres om?
  4. I høst er det meningen at nordpool infører 15 minutters intervall på strømprisen. Det er uklart for meg hva dette betyr i praksis, men jeg tror det er slik at dersom netteier sine målere bare raporterer hver time så betaler du en snittpris. Muligens må også strømleverandøren ha støtte for dette. Men er det noen her som har satt seg grundig inn i problematikken og kan skrive noe om det?
  5. Hva er alternativet? Husk at HA er laget for små Raspberry Pi enheter, Home Assistant Green, Home Assistant Yellow osv. De lager sin egen maskinvare, hvorfor skal de ikke da bruke ressurser på et OS?
  6. Bare for å lage litt balanse, her er Home Assistant sin begrunnelse: The Core and Supervised installation methods are not only complex for users to install and maintain — they’re also challenging for the Home Assistant team to support. In the past, there were compelling reasons, outside Home Assistant development, to run these installation methods, but for most people those reasons are disappearing. Home Assistant OS is very capable with a rich ecosystem of add-ons, while also being easy to run in a virtual machine. Container adoption has become mainstream, now being widely available along with systems having more resources to run them. Steadily, we’ve seen year-on-year reductions in the percentage of Core and Supervised installations (currently standing at 2.5% and 3.3% respectively). As Core and Supervised are more complex to maintain, they generate more issues that are more difficult to solve. This complexity places a disproportionate burden on our community-driven support system, where volunteers generously give their time to help others. It also takes time away from assisting the vast majority of users who are on the simpler to maintain installation methods. Along with this, new users could sometimes be swayed into running Core or Supervised, and have a bad experience that could cause them to give up on the best way to automate their home. By focusing our support and documentation on OS and Container methods, we can greatly improve the onboarding experience and ensure a smoother start for new users. Slik jeg leser det er det ikke utvikling som er krevende, men support for installasjon av disse to.
  7. Skal du avfette så er isopropanol glimrende. Finnes hos flere forskjellige butikker i form av Blårens. Det er ren alkohol (tilsatt brekningsmiddel) som ikke skader plast og kan brukes til masse annet også. Samme stoff som spylerveske også, men den er utblandet med vann og koster sikkert mye mer 🙂
  8. Det er først og fremst en logisk feil i det du har skrevet. Den første if-else der en setter pris til 0.604 eller 0.420 vil aldri ha noen virkning fordi prisen blir satt til 0.122 eller 0.211 nedenfor. Og så tror jeg det er bedre å bruke additional_costs: >- {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{ 0.604 | float }} {% else %} {{ 0.420 | float }} {% endif %} {% if now().month >= 4 and now().month < 10 %} {{ 0.122 | float }} {% else %} {{ 0.211 | float }} {% endif %} Legg merke til >- Det betyr at det som kommer bak er en multilinje streng. Og linjen under additional_costs: >- må ha et innrykk. Det er yaml syntax Men som nevnt, du må først og fremst rydde opp i den logiske feilen med at det aldri blir satt noen natt eller dagpris. Det er et eksempel her: https://github.com/custom-components/nordpool?tab=readme-ov-file#additional-costs
  9. Så du kan bytte innhold i veggbokser i det ene tilfellet, men helt uaktuelt i det andre? Det er egentlig bare det jeg kommenterte. Det er ikke sikkert det er like lett for de som spør om råd å skjønne logikken.
  10. En tar vekk gamle lysbrytere og setter opp zigbee "brytere/dimmere/knapper" alt etter behov. Da får en et lyssystem som er 100% fleksibelt og ikke avhengig av hvordan elektriker eller tidligere huseier la ledningene.
  11. Dette er jo selvsagt ikke en motsetning i forhold til smarte pærer.
  12. Som @SveinHa skriver, alt foregår via brukergrensesnitt i en nettleser (eller i app'en). Du kan koble til en skjerm, men det er ingen relevant info der i forhold til bruk av HA. Den viser bare en tekstkonsoll med noe boot-info fra Linux. Som er veldig statisk også når systemet er startet opp.
  13. Home Assistant trenger ikke skjerm koblet til for å settes opp. Hvis en bruker Raspberry pi så må en ha en PC for å klargjøre minnekort.
  14. Med duck-dns må du åpne opp i din egen brannmur / ruter for å kunne ta i mot datapakker fra en eventuell klient. Da åpner en samtidig opp for alle andre mot din HA. Med HA sin løsning sammen med Nabu Casa, så er det HA som oppretter en utgående forbindelse til Nabu Casa. Ruter vil da automatisk ta i mot svar tilbake igjen fra Nabu Casa og sende dette til HA på ditt interne nett. Men det er slik at det er kun Nabu Casa ruteren åpner midlertidig opp for. Alle klienter må koble seg opp mot Nabu Casa og så fungerer den som en proxy og videresender til din HA. Url'en som en skal bruke mot Nabu Casa er slik utformet at den ikke er lett å gjette eller å prøve seg fram til. I tillegg er proxy til Nabu Casa utformet slik at den ikke videresender hva som helst. Tailscale kjenner jeg ikke til. Kanskje @SveinHa kan forklare hvordan den virker og hvordan en setter dette opp med HA hjemme og HA sin app på telefon?
  15. Litt sent for deg, men for andre så vil jeg anbefale en kuleventil i stedet for en magnetventil. Magnetventiler er litt følsomme for smuss og avleiringer og vil da ikke stenge 100%. Og det er jo et stort poeng. En vil jo ikke at noe skal stå og dryppe under kjøkkenbenken hele ferien. Viktige poeng. En ventil som er lagd for oppgaven vil stenge automatisk når strømmen forsvinner. Magnetventiler gjør det pr design. Kuleventiler har gjerne en kraftig fjær som stenger. Min vannstopper kan åpnes manuelt med et ratt.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.