Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave (variabel) treghet - irriterende...


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg fikk til å få ihvertfall noen enheter lynkjapp..

Viste seg at de brukte en node som står laaaaaaangt unna i ruten sin hjem..

Gikk inn på root på enheten -> z-wave

kjørte så en optimize og en full optimize.. 

Da endret ruten seg til den nærmeste naboen..

 

Jeg har tidligere gått inn på plugin -> z-wave - og kjørt optimize pluss full optimize, men dette har ikke hjulpet.

 

Nå er jeg spent på om det holder seg slik..

 

Er det noe man må tenkte på før man tar ut UZB1 fra maskinen? Holder det å løse den ut som vanlig, eller burde man stoppe zwave PI? evt også HS3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Andreas skrev:

Viste seg at de brukte en node som står laaaaaaangt unna i ruten sin hjem..

Gikk inn på root på enheten -> z-wave

kjørte så en optimize og en full optimize.. 

Da endret ruten seg til den nærmeste naboen..

Ja, node-spesifikk optimalisering er fort en god idé, men det forutsetter at man vet at den noden kan være trøblete. (Slik optimalisering kan og må gjøres etter at resten av nettverket er friskt).

 

Men så bra at det ordnet seg (iallfall tilsynelatende). :)

Krysser fingre.

 

9 timer siden, Andreas skrev:

Er det noe man må tenkte på før man tar ut UZB1 fra maskinen?

Godt spørsmål. I utgangspunktet ville jeg stoppet Z-wave plugin'en først, men det pleier å gå fint uten. Men det blir mindre risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag - nye muligheter...

 

Den nye "serveren" blir installert med engelsk OS, håper det gir bedre feilmeldinger.

 

Har prøvd alle forslagene som har dukket opp, rådvill...

 

Date/Time Pri Type/Error Message/Source
jan-19 08:35:01   Warning Plugin Z-Wave is not responding but it is still running, not restarting yet.
jan-19 08:34:40   Error Calling PlugConfigDevicePost in plugin Z-Wave->Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.
jan-19 08:33:31   Warning Plugin Z-Wave is not responding but it is still running, not restarting yet.
jan-19 08:33:29   Error Calling HSEvent in plugin Z-Wave, Instance :Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Moskus skrev:

I \Updates3-katalogen ligger alle plugins du har installert med versjonshistorikk. For eksempel med Z-wave er det bare å overskride den nye HSPI_Z-wave.exe filen med en gammel. Men igjen kan det hende at du må slette Z-wave.db filen.

 

Nedgradering fungerte heller ikke, dessverre. Prøvde med .exe fila fra .87 og .83.

 

Systemet oppfører seg helt likt, med samme forsinkelse.

 

Hadde egentlig planlagt hardwarebytte i dag, men selvsagt gikk ikke SSD-disken fra den gamle PC inn i NUC'en, så det går bli på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne da jeg har samme problemer her.

(urovekkende mange som har dette symptomet?)

 

Quote

OK, vi må se om vi kan finne en fellesnevner her.

Er det tregt hvis dere disabler HStouch-server plugin'en?

Kjører dere Squeezebox eller Sonos?

Er det noe som spiser ressurser på serveren?

Hvor mange noder er det i Z-wave nettverket?

Hvor mange devicer har dere polling på, og hvor ofte?

Hvilke plugins kjører dere? (Kan finne en praktisk liste på Setup -> About HomeSeer)

 

Har ikke forsøkt å deaktivere HST

Kjører ikke squeeze eller sonos

Server er ubelastet. 1-2 % cpu i bruk. 

Ca 6-7 Z-wave noder.

Bruker ikke polling såvidt jeg vet.

 

Plugins:

Yr

HST

Z-wave

DeviceHistory

Verisure

 

 

Styringa via web interface er umiddelbar, det er via events (ved bevegelse) det tar intill 1-2 minutt til lys aktiveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Følger denne da jeg har samme problemer her.

(urovekkende mange som har dette symptomet?)

 

 

Har ikke forsøkt å deaktivere HST

Kjører ikke squeeze eller sonos

Server er ubelastet. 1-2 % cpu i bruk. 

Ca 6-7 Z-wave noder.

Bruker ikke polling såvidt jeg vet.

 

Plugins:

Yr

HST

Z-wave

DeviceHistory

Verisure

 

 

Styringa via web interface er umiddelbar, det er via events (ved bevegelse) det tar intill 1-2 minutt til lys aktiveres.

 

bevegelsessensor som trøbler? eller kan det være bug i event?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en egen tråd på det et eller annet sted her.. 

I HS loggen så logges det at event trigges i samme sekund som bevegelsen skjer, så logger den også at den slår på device umiddelbart, men det tar så X antall sekunder før device logger at den har slått seg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg la inn beta, etter ordre fra @Moskus ble det umiddelbart "suksess" men det varte kun kort tid.

 

Opplevde det samme i dag, etter jeg hadde nedgradert 2 ganger, før jeg oppgraderte igjen til beta.

 

Loggen er utrolig pen, jeg forstår ikke dette.

 

Vil det være et poeng å disable andre plug-ins midlertidig for å se om de kan "fucke opp" eller må de avinstalleres? (Det gidder jeg ikke).

 

EDIT: Ikke noe poeng i det hele tatt, men systemet fungerer bra like etter oppstart.

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Andreas said:

(...)

Gikk inn på root på enheten -> z-wave

kjørte så en optimize og en full optimize.. 

Da endret ruten seg til den nærmeste naboen..

 

Jeg har tidligere gått inn på plugin -> z-wave - og kjørt optimize pluss full optimize, men dette har ikke hjulpet.

(...)

Dette!

 

Har tatt en runde og optimalisert enkeltdevicer med lav hastighet og / eller de som har hatt behov for mer enn en repeater. (Noen hadde 9.6k)

Det har økt responsen drastisk på mitt system. Nå er jeg tilbake på ca 1 sekund på å slukke/tenne alt lys. Tidligere rundt 10 sekunder på det verste

 

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Erling skrev:

Fjern "krysset" på Enable Polling, da fungerer det som ei kule...

 

1f631.png

 

Løst altså...

 

Øh... Polling er jo en fordel å ha på. Men det kan se ut som om noe har blitt pollet og pollet i det uendelige, slik at trafikken på nettverket har blitt for høy. Verdt å undersøke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Norseman skrev:

Såpass ja. Det går veldig raskt når jeg kommanderer en enkelt enhet, sånn ca 0.1 sek tenker jeg :-)

Ah, skal innrømme at jeg leste feil. Alt lys av tar mer enn et sekund hos meg, men det er fordi jeg ikke bruker All On/Off. Og så legger jeg heller ikke merke til det (jeg er jo ikke i alle rom samtidig! ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Erling skrev:

Antar at det kanskje skyldes polling, hm - kommer det som en del av Homeseer-skolen? Rektor @Moskus...

Lys blir ikke vanskelige å toggle bare fordi polling er på. Med mindre de polles altfor ofte.

 

Da er det nok dekningen som er problemet. Enten er de ikke optimalisert eller så er det rett og slett dårlig dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.