Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan skru av vvb når strømmen er dyrest?


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Jeg har en Heatit z-relay 16A koblet til vvb.

 

Jeg lurer på hvordan jeg kan få dette til fungere automatisk slik at vvb slår seg de timene strømmen er dyrest.

 

I dag så er det to topper jeg ønsker å unngå, men dette varierer jo fra dag til dag.

 

Screenshot_20220902-070400_Tibber.thumb.jpg.d0495aea9333743fab7e2b3ed89ea02f.jpg

 

Så jeg lurer litt på hvordan dere andre har løst dette, og hvordan jeg går frem for å få det til.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProphetSe7en skrev (32 minutter siden):

Jeg har en Heatit z-relay 16A koblet til vvb.

 

Jeg lurer på hvordan jeg kan få dette til fungere automatisk slik at vvb slår seg de timene strømmen er dyrest.

 

I dag så er det to topper jeg ønsker å unngå, men dette varierer jo fra dag til dag.

 

<snip>

 

Så jeg lurer litt på hvordan dere andre har løst dette, og hvordan jeg går frem for å få det til.

 

 

 

 

Nå vet ikke jeg hvilket system du har, men Homey som jeg bruker har en attributt på Tibber som gjør at man kan velge de X antall billigste eller dyreste timene i som et vilkår i en flow. På den måten har jeg satt min VVB til kun å få strøm under de 8 billigste timene i døgnet uavhengig av når de måtte være. Nå har Homey et grafisk grensesnitt, og det er dermed ikke noe behov for å lage egne scripts eller annen kode til dette formålet.
Rent generelt ville jeg nok ha sortert timeprisene i stigende rekkefølge og så plukket de X antall laveste ut fra det. De færreste trenger å ha VVB påslått til bestemte tider med mindre de har et spesielt forbruksmønster.
Som sorteringsmetode er "boblesortering" trolig den enkleste metoden, og den funker bra på så små datasett som vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (14 minutter siden):

??? Du viser en screenshot fra Tibber og vil ikke ha tips om hvordan Tibber kan hjelpe med spørsmålet ditt?

 

Jo selvsagt, svaret mitt var til @storeulv angående hvilket system jeg har.

 

Har lagt til Tibber i Home Assistant. Er det her jeg finner prisklassene eller er det i Tibber appen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProphetSe7en skrev (2 minutter siden):

 

Jo selvsagt, svaret mitt var til @storeulv angående hvilket system jeg har.

 

Har lagt til Tibber i Home Assistant. Er det her jeg finner prisklassene eller er det i Tibber appen?

Tibber legger på de prisklassene @SveinHa listet som varianter av en attributt som heter 'price_level'. Den finner du i en entity kalt sensor.electricity_price_<DITT-HJEM>.

Disse kan du bruke i HomeAssistant for å lage f.eks. automatiseringer eller dashboard-elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
storeulv skrev (På 2.9.2022 den 8.47):

Tibber legger på de prisklassene @SveinHa listet som varianter av en attributt som heter 'price_level'. Den finner du i en entity kalt sensor.electricity_price_<DITT-HJEM>.

Disse kan du bruke i HomeAssistant for å lage f.eks. automatiseringer eller dashboard-elementer.

De attributtene er en dårlig ide for VVB, siden de baserer seg på siste 3 dager. Hjelper ikke om prisen er høy nå ift snittet siste dager, hvis prisen egentlig er lav inneværende dag. For VVB må man regne ut pr dag.

 

Jeg bruker en simpel template, og har VVB på hvis prisen er rundt snittet eller lavere. Vanlig HA, ingen node-red eller annet. Pris "input" fra Tibber eller Nordpool sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn R skrev (1 time siden):

De attributtene er en dårlig ide for VVB, siden de baserer seg på siste 3 dager. Hjelper ikke om prisen er høy nå ift snittet siste dager, hvis prisen egentlig er lav inneværende dag. For VVB må man regne ut pr dag.

 

Jeg bruker en simpel template, og har VVB på hvis prisen er rundt snittet eller lavere. Vanlig HA, ingen node-red eller annet. Pris "input" fra Tibber eller Nordpool sensor.

Attributtene sier noe om x antall timer med lavest pris. Idéen er utmerket den ;)

Leste feil...lar teksten stå for de som lurer på Homey/Tibber...

 

Skjermbilde 2022-10-12 kl. 22.30.04.png

Endret av storeulv
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jørn R skrev (På 12.10.2022 den 21.26):

De attributtene er en dårlig ide for VVB, siden de baserer seg på siste 3 dager. Hjelper ikke om prisen er høy nå ift snittet siste dager, hvis prisen egentlig er lav inneværende dag. For VVB må man regne ut pr dag.

 

Jeg bruker en simpel template, og har VVB på hvis prisen er rundt snittet eller lavere. Vanlig HA, ingen node-red eller annet. Pris "input" fra Tibber eller Nordpool sensor.

 

 

Hei Jørn, kan du dele templaten du bruker? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omlop skrev (11 timer siden):

Hei Jørn, kan du dele templaten du bruker? 

 

Her er en variant, bruker Nordpool integrasjonen (eller Priceanalyzer fork'en i mitt tilfelle under). Du kan også bruke Tibber. Input er pris nå og snittpris den dagen. Automasjonen skal ha på VVB hvis price level er <4 og av hvis price level er > 3. Husker ikke hvor jeg fant denne, men jeg har ikke skrevet den selv.

 

sensor:
- name: Electricity price level (1 day)
  icon: mdi:currency-usd
  unit_of_measurement: ""
  state: >-
    {% set price_cur = state_attr('sensor.priceanalyzer', 'current_hour')['value'] | float(0) %}
    {% set price_avg = state_attr('sensor.priceanalyzer', 'average') | float(0) %}
    {% if price_cur == 0 or price_avg == 0 %}
      -1
    {% else %}
      {% set price_ratio = (price_cur / price_avg) %}
      {% if price_ratio >= 1.35 %}
        5
      {% elif price_ratio >= 1.05 %}
        4
      {% elif price_ratio <= 0.65 %}
        1
      {% elif price_ratio <= 0.85 %}
        2
      {% else %}
        3
      {% endif %}
    {% endif %}

 

 

Eksempel 2 (som jeg akkurat nå prøver med), er å ha VVB på i de x-antall billigste timene. Nordpool/PriceAnalyzer som input (Tibber vil også virke med litt omskriving). Automasjonen skal skru VVB på hvis sensoren er "on" og av hvis den er "off". Fant ide til denne på HA forumet laaangt nedover:

 

binary_sensor:
- name: Electricity price is cheap 8h
  unit_of_measurement: ""
  state: > 
        {% set l=state_attr('sensor.priceanalyzer', 'raw_today')|sort(attribute='value') %}
        {{ (now() >= l[0].start and now() <= l[0].end)
        or (now() >= l[1].start and now() <= l[1].end)
        or (now() >= l[2].start and now() <= l[2].end) 
        or (now() >= l[3].start and now() <= l[3].end) 
        or (now() >= l[4].start and now() <= l[4].end) 
        or (now() >= l[5].start and now() <= l[5].end) 
        or (now() >= l[6].start and now() <= l[6].end) 
        or (now() >= l[7].start and now() <= l[7].end) }}

 

Endret av Jørn R
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.