Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

11 hours ago, harboe said:

Hmmm, jeg vet ikke. Er det mulig å se i logger noe sted? Her er mine innstillinger som jeg kan se på server.growatt.

Innstillingene ser greie ut. Kunne kanskje endre "High grid voltage limit" til 253,4, men det vil neppe bety noe. 

I app finner du spenningen i Current Power. Opp til høyre, velg "All parameters". Viser  Info. Nede til venstre, under (Important data) vises AC1, 2 og 3 (Hvis du har 3-fas. Spenningen vises i kolonne under Voltage og skal stort sett ligge mellom 240-250 når anlegget produserer. 

Hvis spenninegn går over 253 vil inverter stoppe, og nettet kan ikke ta imot.

CurrentPower.jpg

Info.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (6 minutter siden):

Innstillingene ser greie ut. Kunne kanskje endre "High grid voltage limit" til 253,4, men det vil neppe bety noe. 

I app finner du spenningen i Current Power. Opp til høyre, velg "All parameters". Viser  Info. Nede til venstre, under (Important data) vises AC1, 2 og 3 (Hvis du har 3-fas. Spenningen vises i kolonne under Voltage og skal stort sett ligge mellom 240-250 når anlegget produserer. 

Hvis spenninegn går over 253 vil inverter stoppe, og nettet kan ikke ta imot.

CurrentPower.jpg

Info.jpg

Jeg irriterer meg over at det ikke finnes noen log som fremstiller grid voltage på server.growatt...

 

I den andre posten har vedkommende dette i loggen, men jeg har ikke...

 

Har fått utlevert en logfil fra i dag, men klarer ikke å forstå alle kolonnene, og spesifikt ikke om noen av de viser grid voltage.

 

ERFFCEC0DA max data - 2023-03-26_2023-04-03.xls

arneolav skrev (13 timer siden):

Kan være at det er for høy spenning på nettet i området. Jeg har et lignende problem, der er spenningen ca 245 volt på sen kveld/natt, men ved topp produksjon går spenningen over 253 volt og inverter stopper opp. Sjekk også om inverter er satt opp til 253,4 volt.

 

Har fått satt opp inverter til 253,4 V i dag. Men så ikke noen særlig effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

harboe skrev (14 timer siden):

Jeg irriterer meg over at det ikke finnes noen log som fremstiller grid voltage på server.growatt...

 

I den andre posten har vedkommende dette i loggen, men jeg har ikke...

 

Har fått utlevert en logfil fra i dag, men klarer ikke å forstå alle kolonnene, og spesifikt ikke om noen av de viser grid voltage.

 

ERFFCEC0DA max data - 2023-03-26_2023-04-03.xls 2.29 MB · 0 Nedlastninger

Har fått satt opp inverter til 253,4 V i dag. Men så ikke noen særlig effekt.


VacRS, VacST og VacTR er de du ser etter. Jeg ser spenning på nesten 254V der på VacRS, så det er nok problemet ditt. Spenningen stiger også fort med økende produksjon så det ser ut som du enten har en lang og litt tynn kabel til inverter fra sikringsskapet, eller nettet er veldig svakt i området? Minimum spenning er snaue 230V etter hva jeg kan se så det burde være trygt å få trinnet ned trafo ett hakk for din del i hvert fall. 

Det er nok også sannsynlig at det må endres en del registerparametre på inverteren da den kutter ut i tide og utide (dvs. når den ikke skal). Growatt eller din installatør kan fikse dette. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, jkirkebo said:

Minimum spenning er snaue 230V etter hva jeg kan se så det burde være trygt å få trinnet ned trafo ett hakk for din del i hvert fall. 

Det er vel tvilsomt om e-verket (strøm-netteier) vil trinne ned med såpass lav spenning. Men enig, alt tyder på svakt nett, tynne kabler og kanskje mangel på nabolag som tar unna strømmen. Jeg har problemer med det siste, men har alltid høy nettspenning, så her blir det nok å trinne ned og kanskje forsterke nettet. Etter hva jeg har fått opplyst har strøm-netteiere fått sterke føringer fra myndighetene om å legge til rette for strømproduksjon fra bla solceller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (50 minutter siden):

Det er vel tvilsomt om e-verket (strøm-netteier) vil trinne ned med såpass lav spenning. Men enig, alt tyder på svakt nett, tynne kabler og kanskje mangel på nabolag som tar unna strømmen. Jeg har problemer med det siste, men har alltid høy nettspenning, så her blir det nok å trinne ned og kanskje forsterke nettet. Etter hva jeg har fått opplyst har strøm-netteiere fått sterke føringer fra myndighetene om å legge til rette for strømproduksjon fra bla solceller.


Om det er han som er sist på linja og har lavest spenning så kan det nok la seg gjøre å trinne ned. Er det andre abonnenter der med lavere spenning kan det fort bli verre ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (22 timer siden):

Men hva er spenning under Important data, AC1,2og3 nede til venstre?

Jeg fikk disse dataene like etter stopp i dag.

IMG_2554.jpeg

jkirkebo skrev (7 timer siden):


Om det er han som er sist på linja og har lavest spenning så kan det nok la seg gjøre å trinne ned. Er det andre abonnenter der med lavere spenning kan det fort bli verre ja. 

Jeg er sist på en linje på ca 550 m. 5 andre hytter.

 

Hadde en lang runde med l-nett i dag. Velvillig kar som tok seg tid til å sjekke rundt. Fant ikke noe galt, så spenning opp til 235 V hos meg (kunne visst lese av fra strømmåleren??). Han skulle høre med han som kunne mest om solceller. Denne andre hadde påskeferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, harboe said:

Jeg er sist på en linje på ca 550 m. 5 andre hytter.

Sammen her, omtrent samme lengde. På grunn av gamle, lange linjer har de i sin tid satt opp spenningen til ca 245 volt. Jeg registrer at det fungerer bedre når det er større forbruk i området. Jeg har forsøkt å settet på alt jeg har, vv-bereder og varmeovner. Da flytter stoppunktet seg fra ca 4kW til 6-7 kW og når det er mer forbruk i området kan det gå opp til 8kW før stopp. 

 

Svar fra netteier; 

Beregninger viser at ved full produksjon på solcelleanlegget, vil spenningen på inntaket og inverter  øke med ca 24-25 volt.
Det betyr at utg.spenningen på transformator må justeres ned til ca 230 volt. Dette vil medføre at i tunglast perioder, vil spenningen bli for lav hos kunder på enden av kretsen.
Vi er derfor nødt til å foreta forsterkninger av nettet.

 

31 minutes ago, harboe said:

Jeg fikk disse dataene like etter stopp i dag.

Spenningen etter stopp sier ikke så mye. Forsøk å følg nye med når det nermer seg antall kW der hvor det pleier å stoppe. Men du har allerede en logg, så blir antagelig ikke så mye klokere av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (9 timer siden):


VacRS, VacST og VacTR er de du ser etter. Jeg ser spenning på nesten 254V der på VacRS, så det er nok problemet ditt. Spenningen stiger også fort med økende produksjon så det ser ut som du enten har en lang og litt tynn kabel til inverter fra sikringsskapet, eller nettet er veldig svakt i området? Minimum spenning er snaue 230V etter hva jeg kan se så det burde være trygt å få trinnet ned trafo ett hakk for din del i hvert fall. 

Det er nok også sannsynlig at det må endres en del registerparametre på inverteren da den kutter ut i tide og utide (dvs. når den ikke skal). Growatt eller din installatør kan fikse dette. 
 

Har du oversikt over hvilke registerendringer? jeg kan ikke gjøre de selv, men det hadde vært fint å vise frem til installatør, og be dem se over dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

harboe skrev (27 minutter siden):

Har du oversikt over hvilke registerendringer? jeg kan ikke gjøre de selv, men det hadde vært fint å vise frem til installatør, og be dem se over dem.

Endringene varierer med invertermodell. Importør har oversikten og fikser det evt. for installatør. Bare gi de feilkoden, de kjenner nok garantert problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte Growatt her:  https://www.green-sun.no/contact_us

Ring eller skriv noen ord om problemet og be om at de sjekker om inverter er rett konfigurert. 

 

.....

Ser at du har en streng på 20 paneler, det kan også være et problem; Den kan kanskje overstige 850volt.

Hvis inverter har flere innganger så bør denne splittes i 2 serier.

På inverter, hvor mange tilkoblingsplugger finnes i fremre rekke ? Bilde?

De fremre er pluss, de bakre er minus.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (6 minutter siden):

Endringene varierer med invertermodell. Importør har oversikten og fikser det evt. for installatør. Bare gi de feilkoden, de kjenner nok garantert problemet. 

Ja, d vet dette men det tar fryktelig langt tid før gjør noe,kaster ball frem og tilbake (inviterer produsent+ installatør + netteier) 

Har samme problemet selv søndag var problemer og d skjer mitt på dagen når produksjon er høyest,   igår og idag har fungert bra. Skal nok  vurdere å investere i battery.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har en del forskjell i spenningen din på de 3 fasene. På papiret så er jo inverterne 3-fase, men dersom du har IT-nett så pleier ikke belastningen å være jevn. Dette er på grunn av fraværet av 0-leder. I praksis så er det en av fasene som blir desidert mest brukt, og den siste fasen får svært lite strøm i forhold.

Det jeg vil frem til, er at dersom inverteren din tilfeldigvis gir mest strøm på den fasen med høyest spenning, ja da trenger ikke problemet å være så stort. For da holder det å bytte om på lederne, slik at det gis mest strøm på den fasen med lavest spenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decibel skrev (7 timer siden):

Jeg ser at du har en del forskjell i spenningen din på de 3 fasene. På papiret så er jo inverterne 3-fase, men dersom du har IT-nett så pleier ikke belastningen å være jevn. Dette er på grunn av fraværet av 0-leder. I praksis så er det en av fasene som blir desidert mest brukt, og den siste fasen får svært lite strøm i forhold.

Det jeg vil frem til, er at dersom inverteren din tilfeldigvis gir mest strøm på den fasen med høyest spenning, ja da trenger ikke problemet å være så stort. For da holder det å bytte om på lederne, slik at det gis mest strøm på den fasen med lavest spenning. 

Growatt-inverterne mater helt synkront ut på nettet, lik strøm på alle faser. I hvert fall i følge min smartmåler som er montert bak inverterne.

arneolav skrev (10 timer siden):

Du kan kontakte Growatt her:  https://www.green-sun.no/contact_us

Ring eller skriv noen ord om problemet og be om at de sjekker om inverter er rett konfigurert. 

 

.....

Ser at du har en streng på 20 paneler, det kan også være et problem; Den kan kanskje overstige 850volt.

Hvis inverter har flere innganger så bør denne splittes i 2 serier.

På inverter, hvor mange tilkoblingsplugger finnes i fremre rekke ? Bilde?

De fremre er pluss, de bakre er minus.

 

 

 


Av erfaring kan jeg si at 20 paneler på ~450W er for mye, maks 18 og helst ikke mer enn 17 da disse typisk gir 40-41V på maks. Men er det paneler som gir maks 30-31V går det helt fint, jeg har 22 slike i serie på en av mine strenger. Får vi specs på panelene er det lett å finne ut om det er problematisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (På 3.4.2023 den 21.14):

Innstillingene ser greie ut. Kunne kanskje endre "High grid voltage limit" til 253,4, men det vil neppe bety noe. 

I app finner du spenningen i Current Power. Opp til høyre, velg "All parameters". Viser  Info. Nede til venstre, under (Important data) vises AC1, 2 og 3 (Hvis du har 3-fas. Spenningen vises i kolonne under Voltage og skal stort sett ligge mellom 240-250 når anlegget produserer. 

Hvis spenninegn går over 253 vil inverter stoppe, og nettet kan ikke ta imot.

CurrentPower.jpg

Info.jpg

Jeg så en ting til nettopp...

 

Min inverter står Rated power på 20000, men din står det 15000.

 

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, harboe said:

Min inverter står Rated power på 20000, men din står det 15000.

 

Hvorfor det?

Iflg leverandør skal det være passe for mine 16,2kWp. (40 paneler a 405w)

Hva er kWp hos deg?

...

Jeg har forøvrig 2 like anlegg på 16kWp. Samme antall paneler, samme inverter. Det ene fungerer perfekt. Den befinner seg i boligstrøk og med lavere nett-spenning.

 

Det andre anlegget ser ut til å ha lignende problem som du. Det er i område med lavt forbruk og svakt nett. Så jeg tror I-nett må se mer på dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (7 timer siden):

Growatt-inverterne mater helt synkront ut på nettet, lik strøm på alle faser. I hvert fall i følge min smartmåler som er montert bak inverterne.

 

Det er sikkert litt variasjoner her. Jeg har hvert fall pratet med en elektriker som beskrev hvordan de fikk skjev belastning på en inverter, siden denne opprinnelig var laget for null-leder.

Jeg vet også at mange koblet dimmere til scenebelysning på samme viset. Man fikk da en kraftig skjevfordeling, men dersom man monterte de i par så kunne man få jevn fordeling.

Endret av Decibel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (13 timer siden):

Growatt-inverterne mater helt synkront ut på nettet, lik strøm på alle faser. I hvert fall i følge min smartmåler som er montert bak inverterne.


Av erfaring kan jeg si at 20 paneler på ~450W er for mye, maks 18 og helst ikke mer enn 17 da disse typisk gir 40-41V på maks. Men er det paneler som gir maks 30-31V går det helt fint, jeg har 22 slike i serie på en av mine strenger. Får vi specs på panelene er det lett å finne ut om det er problematisk. 

 

FuturaSun FU 400 M SILK Pro All Black 

arneolav skrev (23 timer siden):

Du kan kontakte Growatt her:  https://www.green-sun.no/contact_us

Ring eller skriv noen ord om problemet og be om at de sjekker om inverter er rett konfigurert. 

 

.....

Ser at du har en streng på 20 paneler, det kan også være et problem; Den kan kanskje overstige 850volt.

Hvis inverter har flere innganger så bør denne splittes i 2 serier.

På inverter, hvor mange tilkoblingsplugger finnes i fremre rekke ? Bilde?

De fremre er pluss, de bakre er minus.

 

 

 

Min leverandør elaktøren, får sine invertere fra Senergia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decibel skrev (20 timer siden):

Det er sikkert litt variasjoner her. Jeg har hvert fall pratet med en elektriker som beskrev hvordan de fikk skjev belastning på en inverter, siden denne opprinnelig var laget for null-leder.

Det høres ut som en SolarEdge? De virker på både TN og IT-nett. Growatt sine gjør ikke det, de har dedikerte modeller for IT og TN. Og dermed ikke den samme problematikken. 

harboe skrev (14 timer siden):

FuturaSun FU 400 M SILK Pro All Black 

 

Disse har ganske lav spenning, rundt 37Voc og 31Vmpp. Da er det helt uproblematisk med 20 i serie, jeg har paneler med lignende spesifikasjoner og 22 i serie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar-K skrev (På 22.3.2023 den 9.03):

Kjøpte hel pall med paneler, og brukte ikke alle, så det står ikke effekt på fakturaen, kun pall, type paneler og pris. Så derfor tenkte jeg at jeg må legge ved noe i tillegg, som søknaden som elektrikeren sendte til nettselskapet. Må det forresten legges ved kvittering for betalt faktura?

Nærmer seg suksess mht Enova-støtte! Totalpris for anlegget på 12,6kWp blir da ca 93000,- inkl støtte.

godkjent enova støtte.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.