Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Side-by-side-kombiskap og romtemperatur


Anbefalte innlegg

På hytta har jeg et Blomberg kombiskap av størrelsen vanvittig (det burde jeg vite, vi fikk kjøpt det billig til erstatning for det forrige fordi vi bar det ned fra tredje etasje uten heis, 20 000 mindre enn nypris...). Et sånt:

 

image.thumb.jpeg.70d3d78a8c09d0f98d78ade3ca3801e6.jpeg

 

Jeg vil helst ha temperaturen så lav som mulig på hytta med de nåværende prisene, så jeg har styrt varmepumpa gjennom Sensibo til å holde rommet på 10 grader, siden køleskap og frysebokser ikke skal ha mindre. Og det ville være grisedyrt hvis det faktisk gikk i stykker. Men varmepumpa er plassert rett over skapet, i et hjørne av hytta (det eneste stedet som det var mulig å ha det), og sensoren er midt i rommet for å få en grei gjennomsnittstemperatur. Vil det da være nok å ha pumpa stående på frostvakt, som er 8 grader, når den hele tiden blåser over toppen av skapet? Jeg ser at Sensiboen, som ligger oppå skapet, nå viser 12 grader mens pumpa står på 8 og det er 8 grader i resten av stua. Vil det være nok til å holde liv i skapet, ved at varmen sprer seg gjennom det? Eller bør jeg være bekymret?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at et slikt skap ikke tåler lavere temperatur?

Kondensator på baksiden skal jo kvitte seg med varme og sånn sett er det gunstig med et kaldt rom.

Det som kan bli et problem er hvis du forventer -20 i frysedelen og skapet kun har termostat i kjøledelen og en enkel kompressor. Blir det kaldt i rommet så vil kjøledelen bli mindre og mindre brukt og det får frysedelen til å øke i temperatur. Men har ikke hørt noe om at selve skapet tar skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel her:

 

image.thumb.png.149ea9a25216b1b798d539bc8d9a7aff.png

 

Og her:

 

image.thumb.png.afd0c0c870569e75ce454367fca8ee32.png

 

Men det er kanskje maten som er i fare først, ser jeg. Jeg har jo ikke lyst til å herpe det som ligger der av biff, kreps, hummer og sånt (høres nesten ut som en forsikringssvindel, men jeg har faktisk det i skapet på hytta, jeg fisker skalldyrene selv). Jeg vet ikke hvor langt ned den vil fryse, alternativet er vel å hente de dyre varene inn til huset?

 

Edit: Angående termostaten er jeg litt usikker, men man kan velge uavhengige temperaturer, så høyre del nede kan være fryser eller 0-2-4-6-8, jeg har det som øleskap på to grader med lyst øl. Fryseren har jeg på de vanlige -18, mens hovedskapet er på 6 grader, som passer greit for mørkere øl. Men jeg bør nok legge inn igjen temperatursensor i fryseren, tenker jeg. Det er jo greit å ha kontrollen.

 

 

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svar på det på opprinnelige spørsmålet, men det stemmer at omgivelsestemperaturen ikke kan være for lav. Det har med kjølemediet som er brukt, og når det fordamper. Og så er det ikke gitt at du kan gå så lavt som 10 grader, heller. 

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kjøleskap

 

Klassen er angitt i kjøleskapet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsto jeg bokstavelig talt ingenting av... Betyr det at det kan bli et problem med fryseren eller at det ikke bør bli det? Uansett, jeg tror jeg kjører ut en tur på hytta nå (ti minutter hver vei) og stapper en temperatursensor i fryseren, så har jeg kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (Akkurat nå):

Det forsto jeg bokstavelig talt ingenting av... Betyr det at det kan bli et problem med fryseren eller at det ikke bør bli det? Uansett, jeg tror jeg kjører ut en tur på hytta nå (ti minutter hver vei) og stapper en temperatursensor i fryseren, så har jeg kontrollen.

Som nevnt, det blir nok sannsynligvis et problem fordi når kjøledelen slutter å kjøle så vil frysedelen også slutte. Det er normalt at kun kjøledelen har termostat og så er det et luftespjeld mellom frysedel og kjøledel som angir forholdet i temperatur mellom de to.

Men alt baserer seg på at kjøleskap står i romtemperatur og at kompressor går i sine faste intervaller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smått imponerende hvor nøyaktig det skapet er... Det er som sagt stilt inn på -18 grader. Litt for mange sensorer som jeg har slurvet med å bytte batteri på...

 

image.thumb.png.4936bbfb818496e11c0c9a843bd61ed8.png

 

Men nå har jeg slått av varmepumpa og skapet (Z-Wave), og så følger jeg temperaturen i skapet fram mot kvelden. hvis det er tidsnok, slår jeg på igjen klokka 23, når strømmen blir på det laveste igjen, så lar jeg begge deler stå på gjennom natta. Akkurat nå er det bare serveren og internettoppsettet (Altifibers modem og en pfSense-boks) som står på, dette er jo levelig:

 

image.png.d105ee7ee33b756f10d984126555458d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer forresten på hvor langt jeg kan la maten gå. I øyeblikket, etter en drøy time, har det steget med én grad. Jeg har lest at man må holde det under -12 (derav alarmen på -12). Men vil det skade maten å gå mellom -18 og -12 hver dag? Og en annen ting er hvor man må måle omgivelsestemperaturen, om det er bak skapet ved siden av det eller hva. I øyeblikket er det ifølge Sensibo-boksen 12 grader oppå skapet, men det er jo det høyeste punktet, og det er vel noe varmere enn resten av skapet. Baksiden vender inn mot yttervegg, men den er isolert med drøyt 20 cm (15 cm utenfor dampsperra, og 6 innenfor), så det burde ikke være noe stort problem.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (1 minutt siden):

Men hvor bør jeg sette en temperatursensor for omgivelsestemperaturen?

Jeg mener det ikke spiller noen rolle. At anbefalingene om ikke for lav temperatur der et kombiskap står, dreier seg om andre ting enn det du mener. Du har ennå ikke funnet noe som sier at skapet blir ødelagt hvis temperaturen kommer under X grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk du meg nervøs nok til å lese manualen for fryseboksen vi har på hytta...

 

Den sier

 

Sitat

Apparatet kan opstilles indendørs på et tørt, ventileret sted (garage eller kælder),
men fungerer bedst, hvis det står et sted, hvor omgivelsernes temperatur svarer til
den klimaklasse, der er angivet på apparatets typeskilt:


Klimaklasse Omgivelsestemperatur
SN              +10 °C til +32 °C
N                +16 °C til +32 °C
ST              +16 °C til +38 °C
T                +16 °C til +43 °C


Jeg velger å tolke "fungerer best" som at det er problemfritt med andre temperaturer, men muligens ikke optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten bestilt et par sånne, for å holde øye med temperaturen både inni fryseren og på baksiden av kjøleskapet. Jeg antar at det er baksiden som har mest å si for omgivelsestemperaturen, siden det er der kompressoren og rørene er synlige.

 

4625473.jpg

 

Elkjøp hadde den billigst. De har også en trepakk med enkeltsensorer for 199 kroner, og det må da være noe i retning av ny rekord, utenfor Aliexpress:

 

image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (11 timer siden):

@Hr Kotelett Du er ikke tilfeldigvis fra Bergen? Det var det der med "hytten" istedenfor "hytta" som fikk meg til å lure.. 😁

 

 Jeg har en datter som går på BI og bor i Laksevåg, så den dialekten hører jeg noen ganger i året.

Hehe jo det stemmer, er fra Askøy rett utenfor Bergen, så hopper galant over hunkjønn og går for hankjønn og intetkjønn 😅

Ah ja Laksevåg er en grei plass sålenge en ikke bor rett ved strax huset.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeVille skrev (På 12.12.2022 den 9.38):

Det har med kjølemediet som er brukt, og når det fordamper. Og så er det ikke gitt at du kan gå så lavt som 10 grader, heller. 

Jeg har heldigvis for det meste gamle frysebokser, 2 stk fra 1990 eller tidligere, 1 kjøl/fryseskap fra samme tidsperiode, alle stående i eldhus som for tiden holder +1 grd.C. Alle fryseboksene holder ca -20 grd.C og energiforbruket pr enhet ligger normalt på 1.6 kWh/døgn men er nå nede i 0.9 kWh/døgn. Samsung French door kjøl/fryseskapet i huset bruker også rundt 1,7 kWh/døgn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.