Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Skjermoppløsing på headless RPi 400.


SveinHa

Spørsmål

Kjører en oppløsning på 1280x720 (satt opp i raspi-config) på en Pi400. Fjernstyring med VNC fungerer supert og programmer som Chromium kan manuelt dras ut til å fylle hele skjermen men om jeg trykker på maksimer øverst til høyre fylles skjermbildet i høyden men mangler omlag 1/4 i bredden:

image.thumb.png.be7c8f8f3991a77caf94fd27d8760c5e.png

 

Jeg mener å huske å ha sett en mulighet for å justere dette dersom der er skjerm koblet til (tilbehør/skjermoppløsing/HDMI eller noe sånn) men HDMI valgene er ikke tilgjengelige uten HDMI skjerm tilkoblet. Finnes der muligheter til å fikse dette via fjernstyring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det har blitt mange år siden jeg brukte VNC for fjernstyring, så dette er skudd fra hofta;

 

Mulighet 1:

Skjermbufferen (desktopen du ser) ligger i minnet og ikke i grafikkkortet.

På ett eller annet vis så er oppløsningen konfigurerbart i serveren.

 

Mulighet 2:

VNC speiler det som ligger i grafikkortet.

Mulig man da kan bruke "xrandr" for å stille oppløsning.

 

Selv har jeg tatt fram "xpra" for grafisk fjernstyring.

Nå har jeg ikke prøvd å fjernstyre en RPI på denne måten.

Den store fordelen med xpra er at man henter sømløse vinduer fra server (RPIen)

Men jeg er usikker på hvordan dette fungerer på en Windoze-klient og også hvor ferske versjoner du kan få på RPIen.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Installerte xpra på et par Linux Mint maskiner men fikk det ikke opp å gå med en gang i alle fall...

 

Har brukt VNC i minst 20 år og det har vært veldig stabilt og er også preinstallert på RPi-OS, må bare enables. I senere tid har også VNC-Connect fått muligheter til å koble til via internet uten bruk av VPN på samme måte som TeamViewer og de er akkurat bruksområdet jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

vnc er jo så mangt... Har ikke noe erfaring med rpi-os, men i følge google så er det realvnc de leverer.  Den skal visstnok støtte xrandr.  Tips her:

 

https://stackoverflow.com/questions/15816/changing-the-resolution-of-a-vnc-session-in-linux

 

"--scale-from " kan også være ganske nyttig med xrandr for å slippe at desktopen må endre størrelse hver gang du endrer skjerm-størrelse.  Det er mest det som er herkete, f.eks. ved at deler av desktopen havner utenfor skjermen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Problemet er egentlig ikke VNC for VNC virker supert med den oppløsningen jeg velger men RPi-OS opererer med en annen oppløsning. 

 

Om jeg har HDMI skjerm tilkoblet mener jeg at jeg kan fikse dette med /Brukervalg/Screen configuration men uten HDMI skjerm er alle valgene der disablet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Etter litt fram og tilbake gjennom flere skjermoppløsninger og reboot kom jeg i mål ved å aktivere (= fjerne #) disse linjene i /boot/config.txt:

framebuffer_width=1280
framebuffer_height=720

...selv om det spesifikt stod flere plasser på nett at disse innstillingene hadde det ingen poeng å gjøre noe med...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.