Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål

Hei

Dumt spørsmål men dog: Er man nødt til å ha en kontroller i systemet eller kan man sette opp bare bryter og fjernkontroll? (Nexa AD-146 bryter/dimmer og en  Wall-C veggkontroller)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 1

For det første, ikke kjøp Nexa AD-146 (søk den opp her på forumet).

For det andre så kommer det ann på bryteren. Det skal stå i produktbladet om den fungerer alene eller er avhengig av en ekstern kontroller.

Sjekket det kjapt og det ser ut til at den kan fungere alene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg vet ikke om Wall-C kan være master, men jeg tror det. Da går det fint, selv om det kan være litt knot å sette opp. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
12 minutter siden, xibriz skrev:

For det første, ikke kjøp Nexa AD-146 (søk den opp her på forumet).

For det andre så kommer det ann på bryteren. Det skal stå i produktbladet om den fungerer alene eller er avhengig av en ekstern kontroller.

Sjekket det kjapt og det ser ut til at den kan fungere alene.

Hei og takk for raskt svar, Jeg har dessverre alt kjøpt 5 stk, men kan kanskje levere dem tilbake. Så det var flimmer i dem. Er det andre utfordringer med dem også kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Har bare en. Hatt ikke noe annet problem enn flimmer. Det er ikke alltid hele tiden, men kommer plutselig. Noen ganger hjelper det å dimme litt opp og ned.

Men for meg ble det for ustabilt til å ha i stuen så jeg flyttet den til lyset i trappeoppgangen. Der plager ikke flimmeret noen.

Endret av xibriz

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
20 minutter siden, xibriz skrev:

Har bare en. Hatt ikke noe annet problem enn flimmer. Det er ikke alltid hele tiden, men kommer plutselig. Noen ganger hjelper det å dimme litt opp og ned.

Men for meg ble det for ustabilt til å ha i stuen så jeg flyttet den til lyset i trappeoppgangen. Der plager ikke flimmeret noen.

Takk, da er det jo håp. :) Kan brukes i gang og soverom mm i alle fall. Parer du den først til Controler da? Eller direkte til vegg-kontroll/fjernkontroll?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
7 minutter siden, Arne Fibaro skrev:

Parer du den først til Controler da? Eller direkte til vegg-kontroll/fjernkontroll?

... alle her bruker controller. Hvilken varierer riktignok, men det er vanskelig å automatisere uten en controller.

Skal du bruke dimmeren mot en controller senere, må den først ekskluderes, og så integreres i Z-wave-nettverket til controlleren.

Ser du har en Fibaro HC. Er det en grunn til å ikke inkludere dimmeren i HC2/HCL?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
24 minutter siden, Moskus skrev:

... alle her bruker controller. Hvilken varierer riktignok, men det er vanskelig å automatisere uten en controller.

Skal du bruke dimmeren mot en controller senere, må den først ekskluderes, og så integreres i Z-wave-nettverket til controlleren.

Ser du har en Fibaro HC. Er det en grunn til å ikke inkludere dimmeren i HC2/HCL?

Nei, egentlig ikke, bortsett fra at jeg ikke har internett på hytta hvor utstyret skal brukes, og heller ikke har (denne helgen) med meg PC for å programmere controlleren. Men da er det bare å være tålmodig og samle alle deler og ordne med et nett av noe slag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
7 timer siden, Moskus skrev:

Jeg vet ikke om Wall-C kan være master, men jeg tror det. Da går det fint, selv om det kan være litt knot å sette opp. :) 

Wall-c fungerer som standalone controller. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jo, det var litt av tanken bak det. :) Har et DEFA-system på hytta fra før, riktig nok. :) Men alarm og lys mm var tanken å styre via Fibaro. Akkurat nå er jeg rimelig irritert på ZME WallC veggbryter som jeg ikke får assosiert til fibaro kontroller. Nexa-bryteren er ok, men får ikke lagt til veggkontrolleren. Tips mottas :) med glede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av GauteG
      Hei.
      Her er det så godt som ingenting i hus annet enn noen få Nexa stikkontakter, men jeg må få satt opp en openHAB eller HomeSeer etterhvert.
      For å sikre et godt "backbone" på kommunikasjonssiden - Vil ikke innkjøp av:
      Aeotec Z-stick gen5 USB-adapter 
      Conbee II Zigbee-kontroller for USB
      RFXtrx433XL USB-kontroller
      gi meg et godt utgangspunkt til å kunne styre det meste etterhvert som det blir kjøpt inn?

• Av Snerminus
      Hei, jeg er på vei inn i nytt hus og har planlagt z-wave styring av mange funksjoner. Utfordringen min nå er valg av kontroller/betjeningspanel. Jeg hadde først tenkt å bruke Z-scene fra Heatit, men de har nå sluttet å produsere den (se vedlagt mail fra Thermofloor) og erstatter den med Logic Matrix 55. Denne har riktig nok 4 kanaler, men kun 4 knapper, så jeg tenker Z-push fra Heatit og K8 fra Namron er mer brukervennlige. Imidlertid har jeg hørt rykter om at batteriene på disse må skiftes flere ganger i året, noe som frister lite.

Jeg håper altså jeg kan få forslag om gode alternativer med følgende funksjoner:
      3 kanaler eller mer (minst 6 knapper) Fast strømtilkobling (batterifritt) Passer i Elko-ramme

• Av Snerminus
      Hei, 
      Jeg har fått installert en gasspeis, og har fått oversendt en skisse som viser at jeg må skaffe en bryter og et relé (vedlagt). Jeg trenger et z-wave relé tilsvarende Xcomfort CSAU-01/01-10, samt et bryter-relé tilsvarende Xcomfort CSAU-01/02. Er det noen som kan hjelpe meg?

• Av Thorwald
      Hei,

Jeg bor i en gammel bygårdsleilighet som er og blir pusset opp gradvis i stadier. Vi har ca 40 led-downlights fordelt på gang, kjøkken og stue, og har når byttet til Namron Z-wave dimmere. Har også planer om å pusse opp mer snart og montere ca 20 downlights til i TV-stue og soverom der jeg tenker å bruke samme dimmere. Har også Heat-it Z-wave termostater til varmekabler i gang/kjøkken og varmefolie i stue. Tenker å ha varmefolie i TV-stue og soverom på sikt også.

https://www.elektroimportoren.no/led-dimmer-z-wave-200w/1402756/Product.html?Event=livesearch
      https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-wave-termostat-16a-hvit/5430499/Product.html?Event=livesearch

Jeg vil gjerne kunne fjernstyre lys fra mobiltelefon og ha "hovedbrytere" både på soverom og ved utgangsdør for å skru av alt lys ved leggetid og når jeg drar hjemmefra. Ønsker også å kunne programmere "soft wake-up" med lys som blir gradvis lysere om morgenen. Temperaturen ønsker jeg å kunne programmere til å senkes om natten bla.

Jeg har skjønt at jeg må anskaffe en hub eller gateway av noe slag, men hvilken vil dekke mine behov på en god måte? Om det har noe å si så bruker jeg iPhone, iPad og mac, så det hadde vært fint om det fantes en elegant løsning der. Jeg er forholdsvis praktisk anlagt, men er i utgangspunktet ikke på jakt etter en ny hobby med hjemmeautomasjon.
    • Av SmarthomeNoob
      Hei

Har lyst til å gjøre huset vårt litt smartere, men lurer litt på hvor jeg skal begynne. Har noen Philips Hue pærer og Verisure alarm med seriekoblede røykvarslere, samt Yale Doorman lås. Ellers er det ikke så mye å skryte av..

Har ikke voldsomt høye ambisjoner, men er først og fremst opptatt av god røykvarsling da vi har et gammelt trehus, med leieboer, og med kjeller og innredd loft totalt 4 etasjer. Men kunne vært gøy å utvide systemet litt etterhvert med f.eks lysstyring og andre lure ting uten at jeg helt vet hva.  

Har sett litt på Futurehome sin hub og røykvarslere. De fremstår som bra varslere med 3 funksjoner, men synes de er ganske dyre i forhold til f.eks Fibaro sine varslere. Trenger man så mye mer enn Zigbee og Z-wave for et «middels» oppsett, eller?

Det er en fordel om systemet er lett å sette opp og bruke. Tips og råd mottas med takk :)

• Opprett ny...