Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Han port direkte til LAN


Dobe

Spørsmål

Jeg har etter stadig påtrykk fra nettselskapet fått innstallert AMS måler med tilhørende HAN port.

I den forbindelse har jeg lurt på om HAN porten kan kobles direkte til LAN porten og avleses via HTTP.

Flere strømleverandører tilbyr avlesing av HAN porten som en tilleggskostnad, men jeg ønsker selv å ha kontroll over avlesning fra strømmåleren.

 

Jeg har ikke ønsket å teste slik tilkobling uten tilbakemelding fra andre som har gjort tilsvarende kobling.

Strømmåleren er av typen Aidon.

Har i tillegg innstallert en Shelly 3EM PRO som jeg verifiserer forbruket mot strømmåler.

Hadde en Shelly 3EM, men måtte bytte den da den viste 20% lavere verdi enn hovedmåleren. Denne enheten er kun trådløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

HAN porten er M-bus og selv om det ser ut som en nettverkskontakt er de på ingen måte kompatible.

 

Enkleste løsningen er en Pow-U AMS-leser. Da får du live data med noe historikk både på Pow-U sin nettside og til din egen MQTT broker.

 

Du må be nettselskapet ditt om at HAN-porten skal åpnes for at den skal virke. Enkelte nettselskap lar deg åpne porten selv fra "Din side".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (14 minutter siden):

HAN porten er M-bus og selv om det ser ut som en nettverkskontakt er de på ingen måte kompatible.

 

Enkleste løsningen er en Pow-U AMS-leser. Da får du live data med noe historikk både på Pow-U sin nettside og til din egen MQTT broker.

 

Du må be nettselskapet ditt om at HAN-porten skal åpnes for at den skal virke. Enkelte nettselskap lar deg åpne porten selv fra "Din side".

Takker for rask tilbakemelding 🙂

Jeg hadde jo håpet at dagens teknologi gjorde det mulig å lese data slik som man styrer f.eks router, camera osv. direkte fra http, men det er vel kanskje for mye forlangt.

Vi blir mer og mer styrt fra offentligheten og de "nye" målerne er vel ikke noe unntak. Jeg trodde man spøkte når det ble beskrevet at netteier kunne stanse strømmen via de nye målerne, men etter å ha fått fatt i bruksanvisningen for nevnte måler, kan dette gjøres både lokalt og fra nettselskapet.

 

Jeg antar at Power-U AMS-leseren kan detekteres av Home Assistant slik som shelly og andre komponenter kan. Kjenner du til om denne leseren kan leveres i LAN utgave? Jeg har en hovedtavle som står plassert et stykke fra AP og WiFi signalet kan varierer. Det hadde derfor vært mer hensiktsmessig å kunne koble den direkte til eksisterende lokalt nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Dobe skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde jo håpet at dagens teknologi gjorde det mulig å lese data slik som man styrer f.eks router, camera osv. direkte fra http, men det er vel kanskje for mye forlangt.

Dagens teknologi gjør det helt klart mulig. Men her har en tenkt på muligheter forbi det å få data opp på en nettside, heldigvis.

Det enkleste og sannsynligvis billigste er nok å kjøpe en superbillig trådløs aksesspunkt og sette den opp i nærheten av skapet. Det finnes esp32 noder med nettverkstilkobling, men da må du sitte inne med kunnskaper om å lodde og koble deler sammen på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
37 minutes ago, stigvi said:

Det enkleste og sannsynligvis billigste er nok å kjøpe en superbillig trådløs aksesspunkt og sette den opp i nærheten av skapet. Det finnes esp32 noder med nettverkstilkobling, men da må du sitte inne med kunnskaper om å lodde og koble deler sammen på egenhånd.

 

Jeg har også litt skranten wifi-forbindelse ved AMS-måleren, som står inni et faraday-bur av et inntaksskap. Jeg endte opp med å trekke en ethernet-kabel mellom HAN-porten og lavspentskapet til routeren etter noen måneder med ergrelse, sånn at POW-U AMS-leseren kunne stå der det er godt signal. Jeg var "heldig" og hadde allerede ha et ledig trekkerør i veggen som jeg kunne bruke, men trådstarter snakker jo om å bruke LAN, så da har han/hun vel mulighet til å kable.

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (36 minutter siden):

Dagens teknologi gjør det helt klart mulig. Men her har en tenkt på muligheter forbi det å få data opp på en nettside, heldigvis.

Det enkleste og sannsynligvis billigste er nok å kjøpe en superbillig trådløs aksesspunkt og sette den opp i nærheten av skapet. Det finnes esp32 noder med nettverkstilkobling, men da må du sitte inne med kunnskaper om å lodde og koble deler sammen på egenhånd.

Har funnet en løsning med å videreføre han porten frem til området der routeren står. Det er jo bare å lage en parralell kabel og deretter koble den til løsningen med Power-U AMS-leseren. Med tiden får jeg se om jeg finner frem loddebolten og overføre data til LAN. Er av den "gamle" utgaven som liker best trådbasert fremfor Wifi 🙂

Forhåpentlig støtter Home Assistant Power-U AMS-leseren. Kjører forøvrig Home Assistant på Synology server.

 

Takker for alle gode innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.