Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Event som trigger ved høy/lav delta RF (endring i luftfuktighet)


iceball

Anbefalte innlegg

Fordi luftfuktigheten i (nye) hus med balansert ventilasjon avhenger mye av utetemperaturen, så ønsker jeg "dynamisk" vurdering av luftfutighet (RF) på baderom og vaskerom, og ikke bare sette verdier if over 40 % then mere luft. 

Hvordan kan man enklest gjøre dette?

Bruke en global variabel eller virtuell device hvor man lagrer forrige avlesing? Også kontrollere ny verdi mot forrige verdi? Eventuelt med en dobbelsjekk i forhold til tid mellom de to målingene..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du regne ut/vurdere "dynamisk" RF? 

Du kan sikkert bruke et script som tar to parametre. Utetemp og målt RF, deretter putte utregningen din der, og lagre resultatet til en virtuell enhet.

 

Mulig jeg misforstod, men slik ville jeg gjort det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig holder det hvis verdi (RF) har økt med x-prosentpoeng, f.eks. +5 prosentpoeng over 10 minutter, også trigge en event på bakgrunn av det. Det fanger opp dusjing, men klestørking er nok kanskje en litt større nøtt som krever mer formler/algoritme. Omregning av vanndampinnhold ved gitt utetemperatur og hva tilsvarende RF bør være innendørs ved moderat fukttilskudd burde gå greit, men moderat fukttilskudd avhenger av rom og funksjon..

 

Jeg har jo vurdert scripting for lenge siden @Moskus men når skal man ha tid til å sette seg inn i det? Hmm..påsken kanskje en perfekt anledning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.