Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID-Lock V2


Salvesen

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Moskus skrev:

skulle ikke låsen ha blitt sendt for lenge siden

Vel slik jeg oppfatter det var det meningen at @INTIN RuneV skulle sende låsen til HomeSeer om det var behov for dette. Etter at det kom en "løsning" på å vise hvem som låser opp ved å manuelt legge til Status Text for hver kode ble det satt på hold. Intin har også fått tilbakemelding fra HomeSeer at de fleste låser "just work" når de brukes sammen med HomeSeer og det var også sikkert utslagsgivende for at den ikke ble sendt. Jeg har gitt tilbakemelding til både Intin og ID Lock om at jeg mener denne løsningen ikke holder og at integrasjonen mot HomeSeer ikke fungerer tilfredstillende. Jeg håper dette har gjort at ID Lock nå har bestemt seg for å sende en lås til HomeSeer. Det jeg har rapportert om er:

  1. Gjenkjenne hvem som låser opp døra dvs "gjenbruke" informasjon som allerede er tilgjengelig i HomeSeer istedet for å måtte opprette status text for hver kode
  2. "Access Control Notification" ikke alltid "trigges" i Homeseer når ID Lock låses opp (se flere rapporterte tilfeller tidligere i denne tråden)
  3. Gjøre "Door Lock Mode" og  "Door Condition" tilgjengelig som "Child Device's" slik at det er mulig å kunne lage eventer mot disse

Om det er noen andre som vet om flere feil som er med ID Lock 150 mot HomeSeer som ikke står over er det fint om dere også melder om dette her så skal jeg sørge for å rapportere dette inn.

 


 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, toonwolf skrev:

Intin har også fått tilbakemelding fra HomeSeer at de fleste låser "just work" når de brukes sammen med HomeSeer og det var også sikkert utslagsgivende for at den ikke ble sendt. Jeg har gitt tilbakemelding til både Intin og ID Lock om at jeg mener denne løsningen ikke holder og at integrasjonen mot HomeSeer ikke fungerer tilfredstillende.

Det er slik det fungerer for Z-wave-låser i Statene, men der er de tydeligvis flinkere på å følge spesifikasjonene enn det man er her i Europa/Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

tydeligvis flinkere på å følge spesifikasjonene enn det man er her i Europa/Norge

Den der hadde det vært greit å fått en avklaring på. ID Lock brukte jo "litt" lang tid på å få Z-Wave modulen til ID Lock 150 godkjent. Sammenheng anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mastiff skrev:

Skal ikke godkjenningen være nettopp en bekreftelse på at specsene er fulgt

Jo og det er det som er merkelig, det som kunne vært interessant er å fått tilbakemelding og laget en oversikt over hvilke smarthus-sentraler som ID Lock 150 fungerer mot. Vet at @INTIN RuneV har laget en funksjonsmatrise, men den inneholder jo ikke alle sentraler som f.eks SmartThings som jeg skal teste mot en ID Lock 150 lås etterhvert. Z-wave modulen til ID Lock 150 ble sertifisert 30. april 2018 så det er jo veldig snodig dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mastiff skrev:

Skal ikke godkjenningen være nettopp en bekreftelse på at specsene er fulgt?

Jo, i prinsippet. Men reglene er ikke 100%, som med regler flest er det åpent for tolkning, dessverre. Dette er noe av det Z-wave alliansen skal gjøre noe med fremover (og har prøvd å gjøre noe med tidligere).

 

Sertifiseringsprosessen er en fordel så vi slipper for mye defragmentering á la Zigbee, men en ulempe når de ikke klarer å stramme helt inn likevel. Bare se på Fibaro sine produkter; firmware-oppdateringer fører ikke til en re-sertifisering (eller i det minste ikke tidligere), og dermed kan man rote det til senere.

 

Vi hadde enorme problemer i "gamle dager" med Fibaro Dimmer 1. Den ble sertifisert, men så kom det en firmwareoppdatering på nyere enheter som forandret funksjonalitet og oppførsle for dimmeren, og det kan stilles mange spørsmål med om en nyere dimmer med nyere firmware hadde blitt godkjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Syretesten" her må jo være om ID Lock 150 fungerer uten problemer i et system som SmartThings, men at det ikke fungerer i HomeSeer. Betyr det da at HomeSeer ikke følger standarder eller at det er ID Lock som ikke har fulgt standardene og om det fungerer i SmartThings betyr det da at ID Lock har gjort jobben sin? Er ny på smarthusfronten så er litt "historieløs". Litt "off topic", men kom over denne artikkelen som forklarer hvorfor Yale Doorman har valgt ZigBee istedet for Z-wave. De begrunner dette med at andre store aktører har valgt denne standarden og at de ønsker kontroll over hvem som benytter låser i sitt system. De liker altså ikke åpne løsninger som "tvinger" deg til å snakke med alle. Litt sånn "eplepreg" over dette eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, toonwolf skrev:

"Syretesten" her må jo være om ID Lock 150 fungerer uten problemer i et system som SmartThings, men at det ikke fungerer i HomeSeer. Betyr det da at HomeSeer ikke følger standarder eller at det er ID Lock som ikke har fulgt standardene og om det fungerer i SmartThings betyr det da at ID Lock har gjort jobben sin?

Det er så mye forskjellig som kan ha skjedd her at alt uansett kun blir spekulasjoner.

Kanskje en av IDlock-utviklerne bruker SmartThings og dermed har jobbet for 100% støtte der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Det er så mye forskjellig som kan ha skjedd her at alt uansett kun blir spekulasjoner.

Enig, det viktigste nå er uansett at ID Lock får avgårde den låsen til HomeSeer slik at de får på plass 100% integrasjon. Grunnen til at ID Lock (og vi som bruker HS) har havnet i denne situasjonen er jo fordi de slapp Z-wave modulen før de hadde gjort jobben med å sjekke integrasjon mot forskjellige smarthus-sentraler. Nå får vi "svi" for det, men jeg vil allikevel ha noe som fungerer 90% og kan brukes enn ikke i det hele tatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Mastiff skrev:

Prøv denne: http://smartthings.rboyapps.com/

Takk for den. Det ser jo lovende ut, men vil gjerne høre om noen som bruker denne mot ID Lock 150 slik at jeg vet det vil fungere før jeg kjøper lisens (stoler ikke på svensker ?) @cscheiene ?

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, toonwolf skrev:

Takk for den. Det ser jo lovende ut, men vil gjerne høre om noen som bruker denne mot ID Lock 150 slik at jeg vet det vil fungere før jeg kjøper lisens (stoler ikke på svensker ?) @cscheiene ?

 

Jeg har i samarbeid med Rboy apps utviklet støtte spesifikt mot ID Lock 101 og 150. Så jeg anbefaler denne ja ? Her får du også tilgang til appen som jeg bruker til å styre koder/brukere. 

 

Så anbefaler jeg også å bruke Smartthings Classic appen, den nye mangler foreløpig masse funksjoner 

Endret av cscheiene
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, cscheiene skrev:

Jeg har i samarbeid med Rboy apps utviklet støtte spesifikt mot ID Lock 101 og 150.

Betyr dette at man må bruke Rboy apps for å kunne sette koder og åpne/stenge låsen og i det hele tatt kunne bruke ST mot IDL150, eller kan jeg få til dette med  ST Classic appen? Trenger i første omgang ikke tilgang til alle funksjoner. 

 

Edit: har opprettet en egen IDL150 tråd i ST forum slik at jeg ikke "spammer" denne tråden

Endret av toonwolf
Link til egen tråd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha testet SmartThings med ID Lock 150 ble jeg så imponert at jeg bestemte meg for å sette meg ned å skrive en liten guide. Grunnen til at det fungerer så bra med SmartThings og ID Lock 150 er fordi @cscheiene har bidratt med å få tilpasset "Rboy Lock User Management" til låsen slik at alt (det meste) fungerer som det skal. Enjoy...

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.