Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID Lock med ny firmware til Z-wavemodulen


Moskus

Anbefalte innlegg

Dette så jo veldig bra ut. Jeg gikk rett i den gode gamle markedsføringsfellen "begrenset opplag!!" og bestilte umiddelbart en brikke. Har 2 låser, men tenkte å teste med 1 brikke først. Jeg har tidligere vært redd for at det skulle bli proprietære løsninger mot FutureHome, men det ser ut som om det var ubegrunnet frykt. Det var jo bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, GeneralVirus skrev:

Kan det være proprietært med Z-Wave? 

Ja, teknisk sett kan det det. Danfoss laget fine termostater, men de la så mye custom code oppå Z-wave implementeringen at i praksis kunne ingen andre bruke dem. Til slutt fjernet de til og med Z-wave logoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som newbie, så smalt jeg avgårde et innlegg i Sikkerhetskategorien om denne låsen, uten å søke først (Fy skam til meg), men da dytter jeg inne samme spørsmål her.

Siden ID Lock ikke er FG-godkjent, hva sier forsikringsselskapene deres om bruken av den? Låsen min kom i posten i dag, og ligger nå på kjøkkenbordet i påvente av tilbakemelding fra forsikringsselskapet, og om godtar at jeg bruker denne, uten å risikere at jeg går på en smell ved innbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hilmar skrev:

Litt synd at de fortsatt kun opererer med 2 stk pin-koder (master og user).

Seriøst?! Aaaargh!

 

9 minutter siden, Llandari skrev:

iden ID Lock ikke er FG-godkjent, hva sier forsikringsselskapene deres om bruken av den? Låsen min kom i posten i dag, og ligger nå på kjøkkenbordet i påvente av tilbakemelding fra forsikringsselskapet, og om godtar at jeg bruker denne, uten å risikere at jeg går på en smell ved innbrudd.

http://www.hjemmeautomasjon.no/topic/207-lås-til-ytterdør/#comment-1926

Kort fortalt: Det går helt fint, bare installer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gledet meg veldig til denne, men etter og ha mottatt og installert den i dag oppdaget jeg til min skuffelse at den ikke er særlig kompatibel med domoticz. Den inkluderte, men fikk et kryptisk navn og ingen konfigurasjonsmuligheter. Det dukket opp en bryter under devices men denne gjorde ingenting. Fant også denne tråden om emne, men det var en blindvei og det var en del jeg ikke forstod.

Vet noen hvordan man kan gjøre låsen kompatibel med domoticz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDlock sin skal vel være Z-wave Plus, og dermed inngår krypteringen som default. Men jeg er neimenn ikke sikker på hvordan det ligger an med selve dørlås-modulen, jeg tror den fremdeles er lisensbelagt, og dermed hjelper det lite med Domoticz.

 

På tide å oppgradere til HomeSeer? ;)

 

 

(Hvor er @iblis når man trenger ham? :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker ta hvis hvis det ikke virker med domoticz. Har svidd av mye på den låsen nå og fantasert lenge om alle scenene jeg skulle trigge med den. ?

Hvis jeg har nådd flaskehalsen til domoticz allerede må jeg vel bare gå over til homeseer. Jeg er helt nødt til å ha z wave på dørlåsen (dere vet hva jeg snakker om).

Fungerer HS bra på en Raspberry da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kjører HS på RPi, sier det fungerer fint. Du kan i det minste laste ned en demo og prøve den, det er bare å flytte controller over på en PC eller en annen Pi, importere Z-wave devicer fra controller, og se hva du får til. :)

 

Noen funksjoner vil du sikkert savne, annet vil være en positiv forandring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Moskus skrev:

IDlock sin skal vel være Z-wave Plus, og dermed inngår krypteringen som default. Men jeg er neimenn ikke sikker på hvordan det ligger an med selve dørlås-modulen, jeg tror den fremdeles er lisensbelagt, og dermed hjelper det lite med Domoticz.

 

På tide å oppgradere til HomeSeer? ;)

 

 

(Hvor er @iblis når man trenger ham? :P )

 

https://github.com/OpenZWave/open-zwave/wiki/Adding-Security-Devices-to-OZW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på forskjellen mellom sikker og usikker inkludering. Jeg trodde alle z-wave-pakker var kryptert.

Men mener du at jeg kan få kontakt med låsen hvis jeg følger prosedyren beskrevet i linken over? Selv om jeg ikke får noen konfigurasjonsmuligheter når jeg inkluderer på vanlig måte. Vil alt dukke opp som det skal hvis jeg inkluderer i sikker modus?

Jeg ser at andre domoticz-brukere som sliter med å få noder til å virke som de skal, redigerer .xml filer og putter inn data fra produsenten. Dette er foreløpig litt "beyond" mitt kunnskapsnivå, så jeg måtte hatt en steg for steg forklaring for å få til noe sånt.

Hvis dette i det hele tatt er mulig da. Det ser jo ikke ut som modulen er lisensbelagt basert på dette sitatet fra Idlock sin hjemmeside:

Sitat

Det finnes utallige produsenter og leverandører av gatewayer for smarthus, og mange støtter Z-Wave. Allikevel er implementeringen av låskommandoene ID Lock benytter seg av forskjellig fra produsent til produsent, og vi har dessverre ikke mulighet til å yte support på alle disse enhetene. Ønsker du å konfigurere din egen løsning står du selvfølgelig fritt til det, men vi anbefaler å benytte løsningene fra Futurehome ellerIntin for en best mulig opplevelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Z-wave er ikke alt i kryptert, nei. For mange enheter kan man velge "Secure inclusion" eller "Non-Secure inclusion". Men dørlåser krever (naturlig nok) kryptering.

 

Det Iblis linker til er OpenZwave sin beskrivelse om at "se her så enkelt", som i praksis betyr at det er teknisk mulig, om enn ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fulgt prosedyren i linken til iblis og faktisk hatt litt framgang. Jeg har nå fått opp devicene Emergency, Burglar, Access Control, Alarm level og en unknown switch som faktisk låser døra. Den sier dog at døra er låst når den egentlig er åpen og vice versa. 

Jeg har i ihvertfall kontakt, så nå gjenstår vel kodingen. Jeg tenkte å prøve å redigere en .xml til en annen lås jeg finner configuration-mappa og bytte ut data med det som står i manualen til idlock z-wave-modulen. 

Men det hadde selvfølgelig vært deilig hvis noen med peiling på dette kunne gjort pionerarbeidet. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eivtress

Tok litt tid før jeg fikk det til å funke selv, med domoticz.. Husk at ved oppdatering vil ption.xml og manufacture_spesific.xml bli overskrevet så disse må du ta kopi av og legge inn igjen etter opptattering. 

Men ta en titt i linken under.. Har starta å lage XML fil ,men siden jeg er veldig ny i dette... ca 14 dager med z-wave tar det litt tid å sette seg inn i systemet. Har brukt x10 system tidligere system tidligere.

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=12388&p=88798&hilit=idlock#p88798

 

Ja det er inverted icon.. Men det må jo gå ann å fikse på en måte..

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den tråden og følger spent med på om det kommer en komplett og fungerende fil der etterhvert ;). Jeg sammenlignet den gamle xml-filen med den du lager og så det var noen forandringer. Har du fått noen flere funksjoner til å virke?

Bare det at jeg nå kan låse huset via z-wave er veldig bra, men for at det skal bli virkelig bra vil jeg ha muligheten til å skru av og på autolåsing, og kunne endre servicekoden.

Jeg setter pris på at du legger ned arbeidet her, jeg er ikke særlig glad i programmering. ?

 

Ja det med inverted ikon er litt irriterende, kanskje noen på domoticz-forumet vil hjelpe til med akkurat den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har fått noen flere funksjoner til å virke. Skal se om jeg får lastet opp en ny xml i løpet av kvelden. 

 

Ser ut som det er en bug i domoticz når det gjelder networkkey, det mangler enable i domoticz under zwave konfigurasjon av enhet.  :-( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<Product xmlns='http://code.google.com/p/open-zwave/'>
<!-- Configuration Parameters -->

<!--COMMAND_CLASS_CONFIGURATION-->
<CommandClass id="112">
    <Value type="list" index="1" genre="config" label="Door Lock Mode" units="" min="0" max="3" size="1">
      <Help>
        	Door Lock Mode
		Autolock Mode, Manuallock mode, Activate Away Mode, Deactivate Away Mode.
		Default Value : 1 ( Disable Away / Auto Lock Mode )
      </Help>
      	<Item label="Disable Away Manual Lock" value="0" />
      	<Item label="Disable Away Auto Lock" value="1" />
	<Item label="Enable Away Manual Lock" value="2" />
	<Item label="Enable Away Auto Lock" value="3" />
    </Value>
	<Value type="list" index="2" genre="config" label="RFID Registration Configuration" units="" min="0" max="3" size="1">
      <Help>
		RFID Registration Configuration
        	IDLocks can use up to 50 RFID cards. In order to use a RFID, RFID has to be registered by z-wave configuration command class. 
		Configuration Set in case of starting to register from backend side ( Ex. App)
      </Help>
      		<Item label="Begin RFID Registering mode on the door lock" value="0x01" />
      		<Item label="RFID Database clear" value="0x07" />
		<Item label="RFID Registering mode stop" value="0x08" />
	</Value>
</CommandClass>

	<!-- Association Groups -->
<!--COMMAND_CLASS_ASSOCIATION-->
            <CommandClass id="133">
                <Instance index="1" />
                <Associations num_groups="1">
                    <Group index="1" max_associations="1" label="IDLock" auto="true">
                     </Group>
                </Associations>
            </CommandClass>
</Product>

Door look mode virker.. men får ikke RFID reg til å funker... I Openzwave har man mulighet til å regitrere om det bneyttes RFID brikker, kode, eller software for å låse opp men har ikke funnet ut hvordan man kan benytte seg av denne infoen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.