Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

2-pols bryter til z-wave?


Squirrel

Anbefalte innlegg

For å tilfredsstille Tek10-krav skal det være 2-pols bryter på alle våtrom.

I den tiden jeg kikket på xcomfort, hadde dem en enhet for dette: http://elby.no/Traadloes-styring/Xcomfort-Traadloes/Xcomfort-Bryter-mottaker-230V-6A-2-pol-CSAU-01-03

Spørsmålet blir da, vet dere om z-wave har noe tilsvarende? Dersom ikke, blir alternativet å sette på en "gammeldags" 2-polsbryter foran en fibaro switch. Dette resulterer jo i 2 knapper på veggen. En 2-polsbryter som alltid vil/må stå på, og en knapp som står på S1 på switchen. Lite pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Squirrel skrev:

Dersom ikke, blir alternativet å sette på en "gammeldags" 2-polsbryter foran en fibaro switch. Dette resulterer jo i 2 knapper på veggen. En 2-polsbryter som alltid vil/må stå på, og en knapp som står på S1 på switchen. Lite pent...

 

Jeg har forresten den løsningen, fordi jeg ønsket dimming og styring av to lyskilder. I praksis ser jeg at jeg ikke hadde trengt det, for jeg bruker aldri S1/S2, da alt går på automatikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan den bryteren gikk under radaren min. :) Men ser ut som at det er den der jeg trenger på vaskerom og bad!

@ZoRaC Ja jeg også skal dimme to lyskilder på badet. Så det blir å koble 2 fibaro dimmere bak denne 2-pols bryteren. Så det blir jo totalt 3 knapper: 1 for 2-polsbryteren, og 2 for dimmere. Men egentlig, 2-pols bryteren trenger jo ikke noen egen dedikert knapp på badet, for den skal vel bare stå på hele tiden uansett.

 

MEN, spesifiserer tek10 at det skal være 2-pols-bryter på våtrom, eller at det skal være 2-pols-bryter med tilgjengelig knapp på veggen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Squirrel skrev:

MEN, spesifiserer tek10 at det skal være 2-pols-bryter på våtrom, eller at det skal være 2-pols-bryter med tilgjengelig knapp på veggen? :D

Nei. Bare at bruddet skal være to-polet. Du kan fint bruke den bryteren, jeg har 5-6 stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor god plass har du i veggen? Jeg hadde aldri fått plass til 3 slike bak bryterne på badet! :P 

 

Jeg endte opp med en vanlig 2-poltbryter og la en Dimmer 2 bak 2-veisbryteren og en i veggboksen ved lyskilden (spotter over vaskene). Den styres via assosiasjon på S2. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Nei. Bare at bruddet skal være to-polet. Du kan fint bruke den bryteren, jeg har 5-6 stykker.

 

Hmm... jeg fikk ikke godkjent å bruke sikringen som topolt-brudd (sikringsskapet er i gangen utenfor vaskerommet)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, ZoRaC said:

Hvor god plass har du i veggen? Jeg hadde aldri fått plass til 3 slike bak bryterne på badet! :P

 

Jeg vet ikke enda! :P

Men jeg har 3 veggbokser, 2 til lysbrytere og 1 til termostat. Håper at man får til å klemme inn 3 små "pucker" inn der... hvis ikke må jeg gjøre som du og legge en av dem bak lyskilden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

 

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Har den støtte for lokal bryter? Usikker på om det er et krav, men jeg har en mistanke om det. 

 

Merten bryteren som det er lenket til over har heller ikke mulighet for lokal bryter. Kun kommunikasjon over Z-wave. Det var ok for elektrikeren min. Jeg har ikke funnet andre alternativer med to-polet brudd. Finnes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gizmo skrev:

Merten bryteren som det er lenket til over har heller ikke mulighet for lokal bryter. Kun kommunikasjon over Z-wave. Det var ok for elektrikeren min. Jeg har ikke funnet andre alternativer med to-polet brudd. Finnes det?

 

Da burde det vel være tilstrekkelig å bruke sikringen som topolt brudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

Da burde det vel være tilstrekkelig å bruke sikringen som topolt brudd?

 

Jau, men nytter ikke å diskutere med NEK. Når jeg prøvde å finne ut av dette så fant jeg ut at NEK faktisk har skrevet en kommentar som eksplisitt har sagt at det vesentlige er at det finnes en bryter som gir fullt brudd, ikke at bryteren er allpolig. "Det er ikke krav til at betjeningsbrytere er allpolige men at de sørger for allpolig brudd. Et eksempel på dette er EIB systemer der betjeningsbryter styrer relebokser med allpolig brudd."

 

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/71_presisering-elsikkerhet_71.pdf

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gizmo skrev:

 

Jau, men nytter ikke å diskutere med NEK. Når jeg prøvde å finne ut av dette så fant jeg ut at NEK faktisk har skrevet en kommentar som eksplisitt har sagt at det vesentlige er at det finnes en bryter som gir fullt brudd, ikke at bryteren er allpolig. "Det er ikke krav til at betjeningsbrytere er allpolige men at de sørger for allpolig brudd. Et eksempel på dette er EIB systemer der betjeningsbryter styrer relebokser med allpolig brudd."

 

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/71_presisering-elsikkerhet_71.pdf

 

Aha! Da blir det selvsagt godkjent med z-wave enhet som gir topolt brudd, selv om du i verste fall må logge på en PC for å slå den av. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at NEK eller elektrikeren din er fornøyd da - for i pdf filen står det også "For å unngå farlige situasjoner må betjeningsbrytere for allpolig brudd kunne identifiseres på en slik måte at det ikke er tvil om hvilket utstyr disse opererer. Dette kan løses ved plassering eller merking. Bryter skal også indikere frakoblet posisjon på en entydig måte". 

 

Min tolkning: Hvis tante Olga er på besøk og skal skifte lyspæren på badet, så må hun kunne forstå hvilke fysisk knapp hun skal trykke på...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gizmo skrev:

Jeg har ikke funnet andre alternativer med to-polet brudd. Finnes det?

 

Men nå fant jeg. ELKO ESH dimmere. De kan i følge bruksanvisningen kobles slik at de gir topolet brudd (http://proff.elko.no/elko-smart-home-316gled/esh-plus-316gled-dimmer-rf-so-article2624-1781.html). Så perfekt dersom man kun har led på badet.  @Fermate har skrevet guide for inkludering av dem her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei,

 

Håper ikke det gjør noe at jeg blåser liv i en gammel tråd, men noen her med kunnskaper nok og som kan klare svare på om Heltun Relay Switch Quinto HE-RS01 kan brukes som en 2 polet switch?

 

Den har en input for 2 av output'ene og en input for de 3 øvrige output'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.