Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homerseer HS3 Pro vs Futurehome


Atle-ETS

Anbefalte innlegg

Jeg har gått fra Futurehome gateway til Homeseer HS3 Pro på en PC.

Mine Z-wave produkter er meldt ut av Futurehome gateway og meldt inn på ny i Homeseer. Men så har jeg problemer med at Homeseer eller kommunikasjonen er treg fra en hendelse på et produkt til a det skjer den handling som skal skje.

 

Foreks. Jeg har et Fibaro Øye i trapp som tenner et Fibaro rele som styrer en LED stripe for å få lys i trappen ned til kjelleren. Når jeg hadde disse 2 produktene i Futurehome, tok det ca. 2 sekund før lyset gikk på, og jeg syntes at det var tregt, men lot det ikke gå så veldig inn på meg, da det viktigste er at lyset går på.

Men når jeg da flyttet disse produktene til Homeseer, så går det fra 3-4 sekund til opp mot 10 sekunder før lyset tenner. Noen ganger går det kanskje også raskere ned mot 2 sekunder, men det er sjeldent. 

Hva er årsaken til dette? Er Homeseer tregere til å behandle kommunikasjonen enn Futurehome? Eller er PC'en for treg til å utføre jobben?

 

Men så har jeg 4 Sensativ strips som er montert på takvinduer, og disse melder umiddelbart når et vindu åpnes, det vil si at det går mindre enn 1 sekund. Så jeg tenker at det ikke kan være pc'en som er treg, da disse er lynraske i forhold til Fibaro øye. Samt at disse Sensativ stripsene skal melde til KNX anlegget mitt via knx plugin i tillegg.

 

Jeg tenkte at dersom jeg bytter ut Fibaro øye med Aeotec sin multisensor på direkte strøm, da må da dette hjelpe på, da jeg har en annen multisensor som styrer en pære i kjelleren som enda går på Futurehome, og der er det ikke forsinkelse i det hele tatt.

 

Jeg blir ikke klok på Z-wave. I KNX verden skjer alt med engang, ingen forsinkelse heller. Selv på trådløse KNX produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Atle-ETS skrev:

Er Homeseer tregere til å behandle kommunikasjonen enn Futurehome?

Nei. Skal jeg tippe, så hadde jeg tippet motsatt.

 

Hos meg er det snakk om millisekunder fra bevegelse til lys, det er ikke merkbart.

 

32 minutter siden, Atle-ETS skrev:

Eller er PC'en for treg til å utføre jobben?

Det skal litt til. HomeSeer kjører fint på en Raspberry Pi, så med mindre denne PCen jobber overtid med noe annet, så er ikke det heller et problem sannsynligvis.

 

 

Men du sier ingenting om hvordan du har satt det opp. Er det et Event som trigger bevegelse?

Har du mange eller få noder i nettverket?

Har du optimalisert noen av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal litt til. HomeSeer kjører fint på en Raspberry Pi, så med mindre denne PCen jobber overtid med noe annet, så er ikke det heller et problem sannsynligvis.
 
 
Men du sier ingenting om hvordan du har satt det opp. Er det et Event som trigger bevegelse?
Har du mange eller få noder i nettverket?
Har du optimalisert noen av dem?
Jeg har kjørt optimalisering, da jeg flyttet multisensoren fra stue til trapp. Og det er en event som trigger rele i trapp. Andre event som jeg kjører trigger momentant, som foreks vindu sensorene som melder til knx.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt optimalisering, da jeg flyttet multisensoren fra stue til trapp. Og det er en event som trigger rele i trapp. Andre event som jeg kjører trigger momentant, som foreks vindu sensorene som melder til knx.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Jeg glemte å si at jeg har 9 noder på batteri og 8 noder på strøm.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homeseer har en tendens til å sette veldig mange devicer med polling ca hvert 20 minutt når nye enheter legges til. Dette må fjernes manuelt dessverre. Jeg tror jeg fjernet dette på 80 forskjellige steder, beholdt kun på batterienheter hver 12 time. Ikke hatt problemer etter det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homeseer har en tendens til å sette veldig mange devicer med polling ca hvert 20 minutt når nye enheter legges til. Dette må fjernes manuelt dessverre. Jeg tror jeg fjernet dette på 80 forskjellige steder, beholdt kun på batterienheter hver 12 time. Ikke hatt problemer etter det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvordan endrer man det, og hvor gjør man det?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo følge med på Homeseer idet du trigger Fibaroen for å få en indikasjon på om det tar lang tid for Homeseer å motta signalet eller om det er å sende beskjed videre som tar tid.

 

HS burde være kjapt, alt skjer omtrent momentant her i huset helt på tvers av protokoller.

Har du kikket gjennom Homeseer skolen, mange gode tips der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket i dag tidlig om hvor lang tid det tar fra jeg går inn i sonen hvor multisensoren står, til Homeseer får beskjed om endring på motion status. Det tok ca 7 sekund. Når først eventet starter så skjer alt momentant. Så her er forsinkelsen selve multisensoren.Multisensoren har alle innstillinger på default, tror jeg da. Jeg har ikke endret på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Atle-ETS skrev:

Så her er forsinkelsen selve multisensoren.Multisensoren har alle innstillinger på default, tror jeg da. Jeg har ikke endret på noe.

Hvis du har ekskludert den fra FutureHome og lagt den til HomeSeer, så blir den nullstilt.

 

Kjøpte du det ferdig satt opp fra FutureHome eller gjorde du det selv?

FH kan ha gjort noen endringer i innstillingene på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Hvis du har ekskludert den fra FutureHome og lagt den til HomeSeer, så blir den nullstilt.

 

Kjøpte du det ferdig satt opp fra FutureHome eller gjorde du det selv?

FH kan ha gjort noen endringer i innstillingene på den...

 

Jeg gjorde alt selv. Smarthus er både hobby og jobben min, og jeg ville aldri overlatt det til andre enn meg selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det litt merkelig. Jeg har også Fibaro "øyet" og har ingen delays mellom bevegelse og reaksjon. MEN jeg har plenty med noder å sende informasjonen via.

 

Du hadde vekket øye og kjørt en optimalisering? Både vanlig og "full"? (Og det må jo skje det stedet den er lokalisert.)

Du får ellers kontakt med øyet når du vekker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til noe under noden (Multisensor) at motion sensor er skrudd av? Jeg valgte nå sette den på. Kan dette ha en sammenheng? Men da burde den vel heller aldri reagert på bevegelse, noe den faktisk gjør, men trenger 7 sekunder for å melde ifra.

Node 12 - Multisensor.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Atle-ETS skrev:

Jeg la merke til noe under noden (Multisensor) at motion sensor er skrudd av? Jeg valgte nå sette den på. Kan dette ha en sammenheng? Men da burde den vel heller aldri reagert på bevegelse, noe den faktisk gjør, men trenger 7 sekunder for å melde ifra.

Det er snodig at det fungerte når denne er deaktivert, men det er verdt et forsøk.

 

Kan også være verdt å sjekke intervallet for rapportering av data. Med rapportering kun en gang i timen er det vanskelig å automatisere med bakgrunn i disse verdiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme her, med Homeseer og bevegelsesdetektor fra Philio, og Fibaro Dimmer 2 i garderoben

Syns det er i overkant tregt. (3-5 sek) Hvis jeg går inn og henter noe kjapt, kommer lyset på når jeg er ute av garderoben igjen.

Har optimalisert alt jeg kan, men tregheten vedvarer. WAF synker ?.

 

Jeg la merke til på FBI/NRK i går at det tok et par-tre sekunder på badet ditt også @Moskus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Norseman skrev:

Jeg la merke til på FBI/NRK i går at det tok et par-tre sekunder på badet ditt også @Moskus ?

Det kan forbedres med en bedre plassering på bevegelsessensoren for den er nesten bak døra, og akkurat på toalettet er den ikke Z-wave heller. ;)

På badet er det instantant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til noe under noden (Multisensor) at motion sensor er skrudd av? Jeg valgte nå sette den på. Kan dette ha en sammenheng? Men da burde den vel heller aldri reagert på bevegelse, noe den faktisk gjør, men trenger 7 sekunder for å melde ifra.
59d60fb1a5542_Node12-Multisensor.thumb.PNG.fc070aa590fff2ce3e335d384e434654.PNG

Multisensor (aeotec i sin i hvert fall) kommer grafisk opp feil i Homeseer for noen av parametere. Gjør derfor en kontroll manuelt av settingen ved å velge parameter i nedtrekksmenyen og la verdi stå åpent.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke klok på denne forsinkelsen, men kan det ha noe med Z-Wave controlleren min, at den ikke takler alle produkter like bra? Jeg bruker UZB - Z-Wave stick. Hva brukere dere andre? Er det bedre med Aeotec Z-Stick?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Atle-ETS skrev:

Jeg bruker UZB - Z-Wave stick. Hva brukere dere andre? Er det bedre med Aeotec Z-Stick?

Det er den mest bruke, ja. Pleier ikke være noen feil med den.

 

Men:

20 timer siden, Moskus skrev:

Du hadde vekket øye og kjørt en optimalisering? Både vanlig og "full"? (Og det må jo skje det stedet den er lokalisert.)

Du får ellers kontakt med øyet når du vekker det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har mest problemer med fibaro sensor (øyet) eller aeotec multisensor.

Jeg hadde iallefall problemer med opp til 10 sekunders forsinkelse med aeotec multisensor. Men så satte jeg parameter 5 til 2 (default: 1), og etter dette ble forsinkelsen tilnærmet helt borte!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.