Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Våtrom - dobbel bryter?


Erling

Anbefalte innlegg

ELKO-Plus_dobbel_bryter_1+2_pol_Hvit.png

 

På badet, vaskerom, terrasse osv. har elektrikeren montert doble brytere. Siden det er en Fibaro-bryter involvert.

 

Greit nok, men jeg liker det ikke.

 

Husker en nevnte en løsning hvor dette ble ordnet i sikringsskapet, jeg finner ikke igjen bokmerket.

 

Er det noen vei utenom? Noen som har fått til en bedre løsning?

 

Hver gang far har vært på besøk må jeg trykke tilbake. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Erling skrev:

Husker en nevnte en løsning hvor dette ble ordnet i sikringsskapet, jeg finner ikke igjen bokmerket.

Du trenger ikke bokmerke for å be en elektriker montere en bryter med to-polet brudd i sikringsskapet i stedenfor. ;)

Hvis det er mulig, det forutsetter jo at du har en egen kurs for lys på bad (evt. hele badet).

 

 

8 minutter siden, Erling skrev:

Er det noen vei utenom? Noen som har fått til en bedre løsning?

En gjennomsiktig tapebit?

En pulsfjære som holder den "på"?

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

En gjennomsiktig tapebit?

En pulsfjære som holder den "på"?

 

Jeg har brukt tape og en dymo med «alltid på», men fjær på «off»-siden var jo smart (og penere!)!

 

Jeg fikk forøvrig «nei» fra min elektriker på å etablere servicebryteren i sikringsskapet...

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det ene badet mitt har jeg en bryter med topolet brudd og en dobbel bryter for fibaro dimmer ovenfor.

Bryteren med topolet brudd tar strømmen for hele badet og har en liten tape bit (skulle gjerne hatt en bryter med mye motstand istedet) for å stoppe folk i å slå den av.

 

Jeg har også samme løsning som deg hvor jeg har en dobbel bryter med brudd på ene og fibaro på den andre.

 

Egentlig kunne jeg tenkt meg en dobbel bryter med topolet på den ene siden og enpolet på den andre hvor alle innganger og utganger er separate. Fibaro kan da være montert etter topolet brudd og S1/Sx koblet mot bryter 2.

 |   |   |
 \ - \   \
 |   |   |
Endret av Tor Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Tor Magnus skrev:

Egentlig kunne jeg tenkt meg en dobbel bryter med topolet på den ene siden og enpolet på den andre hvor alle innganger og utganger er separate. Fibaro kan da være montert etter topolet brudd og S1/Sx koblet mot bryter 2.


 |   |   |
 \ - \   \
 |   |   |

 

Det kan du med en Elko 2+1. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Elko 2+1 bryter på begge bad. 2-pols-vippen har en tape-bit på seg så den er alltid på. Vippen til høyre styrer en fibaro dimmer som ligger bak. Fungerer utmerket, men selvfølgelig er det ikke 100% sweet.

Det som hadde vært sweet, og som var min opprinnelige idé, var å seriekoble en merkel z-wave 2-pols-bryter og en fibaro dimmer. Ingen dedikert vippe til merkel-bryteren, kun gjennom homeseer, og kun én enkel vippe på badet som styrer fibaro-dimmeren.

Dessverre skal det la seg godt gjøer å få plass til en merkel og en fibaro "puck" i koblingsboksen bak veggbryteren... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.