GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant ikke en egen trÄd for dette og siden jeg har begynt Ä leke med deCONZ kjÞrende pÄ en Rpi3 med RasBee sÄ tenkte jeg Ä bare slenge ut erfaringer som jeg har kommet over.

Jeg bruker web-interfacet og det ser jo ganske trasig ut, plutselig fant jeg ut at det finnes ett nytt interface som er i beta. Hvis man har korrekt deCONZ-versjon innstallert kan man slenge pÄ `/pwa` i URL-en for Ä fÄ det opp. Vet ikke om det er bedre, men det ser bedre ut. https://github.com/dresden-elektronik/phoscon-app-beta

Det som irriterer meg med ZibBee sÄ langt er at pÊrene mÄ vÊre sÄ nÊrt gatewayen nÄr man setter de opp... mÄ jo lage meg en egen sokkel-pÊre-stasjon for opplegget.. der er Z-wave bedre.

Skrevet

Jeg har lĂžst dette med nĂŠre pĂŠre.
Jeg plugget en billig mobil batteribank mellom Rpi3 og USB laderen.
Dermed ble den bĂŠrbar :)

• Like 1
Skrevet
1 minutt siden, Odd skrev:

Jeg har lĂžst dette med nĂŠre pĂŠre.
Jeg plugget en billig mobil batteribank mellom Rpi3 og USB laderen.
Dermed ble den bĂŠrbar :)

Jeg tenkte pÄ det samme.. men jeg liker Ä ha det jeg kan pÄ ethernet. Mulig jeg mÄ revurdere det hvis det blir voldsomt med ZigBee-utstyr etter hvert :)

Skrevet
17 minutter siden, xibriz skrev:

Det som irriterer meg med ZibBee sÄ langt er at pÊrene mÄ vÊre sÄ nÊrt gatewayen nÄr man setter de opp... mÄ jo lage meg en egen sokkel-pÊre-stasjon for opplegget.. der er Z-wave bedre.

LĂžste det med en slik til 49,90 :):

https://www.clasohlson.com/no/PĂŠresokkel-med-ledning-E27/36-6034

Da inkluderer jeg pĂŠra rett ved ConBee-sticken fĂžr jeg setter pĂŠra dit jeg skal ha den.

19 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg bruker web-interfacet og det ser jo ganske trasig ut, plutselig fant jeg ut at det finnes ett nytt interface som er i beta. Hvis man har korrekt deCONZ-versjon innstallert kan man slenge pÄ `/pwa` i URL-en for Ä fÄ det opp. Vet ikke om det er bedre, men det ser bedre ut. https://github.com/dresden-elektronik/phoscon-app-beta

Hva bruker du det til? Jeg bruker bare JowiHue i HomeSeer...

Skrevet
3 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hva bruker du det til? Jeg bruker bare JowiHue i HomeSeer...

Det er ikke alle her inne som bruke HomeSeer ;)

Jeg bruker det til Ä inkludere pÊrer (har bare 1 sÄ langt). Det ser ut som jeg mÄ sette i gang Ä kode deconz-mqtt plugin sÄ jeg fÄr pÊrene over i openHAB der alt annet er :) Bortsett fra Telldus-sakerne Ä de pÊrene jeg har i TrÄdfri :P

Skrevet
12 minutter siden, xibriz skrev:

Det er ikke alle her inne som bruke HomeSeer ;)

Hehe, nei, det er klart, men jeg regnet med de som brukte deCONZ hadde et hovedsystem som alt var integrert mot - ellers fÄr man jo to parallelle system... 

Skrevet
1 minutt siden, ZoRaC skrev:

Hehe, nei, det er klart, men jeg regnet med de som brukte deCONZ hadde et hovedsystem som alt var integrert mot - ellers fÄr man jo to parallelle system... 

Det er jo det jeg holder pÄ med :) Men jeg liker ikke plugin/binding metodikken. Jeg liker at alle systemer rapporterer til MQTT sÄ tar jeg det derfra med hvilket som helst system. Da kan jeg cross-implementere systemer hvis jeg vil.

Skrevet (endret)

Jeg bruker deCONZ til Ă„ assosiere pĂŠre par som skal oppfĂžre seg likt og knyttes til en fjernkontroll.
Det gir meg dette resultatet nÄr jeg slÄr sammen enhetene:Skjermbilde.thumb.PNG.0b341cbda967118009822df76f5cf779.PNG

Jeg tar inn bÄde IKEA pÊrene og fjernkontrollen via deCONZ og inn via JowiHue i HomeSeer 3 pro.
Fjernkontrollen vil da "henge" pÄ den styringen jeg gjÞr i HS3, samtidig kan jeg bruke den uten Ä mÄtte kople den mot funksjoner i HS3.

Endret av Odd
Skrevet (endret)
1 time siden, xibriz skrev:

man slenge pÄ `/pwa` i URL-en for Ä fÄ det opp

Det har kommet link til "SKY" lÞsningen til deCONZ i brukergrensesnittet nÄ.

Skjermbilde.thumb.PNG.02d78ebfd6473265ae680ef3c6ba8e51.PNG
Jeg liker imidlertid ikke sky lÞsninger  og holder meg pÄ landjorda :)
Jeg la imidlertid merke til at det var lettere Ä fjerne endre navn pÄ enheter via sky tjenesten.

Endret av Odd
  • Like 1
Skrevet
1 minutt siden, Odd skrev:

Det har kommet link til "SKY" lÞsningen til deCONZ i brukergrensesnittet nÄ.
Jeg la imidlertid merke til at det var lettere Ä fjerne endre navn pÄ enheter via sky tjenesten.

Jeg bruker heller ikke skytjenester. Bortsett fra noe tjafs pÄ 433 i Telldus og min selvhostede alexa skill i AWS har jeg ingenting utenfor brannmuren :)

Skrevet
4 minutter siden, Odd skrev:

Det er visst bare «semi sky»:

Sitat
  • The app is loaded from our web server but runs just locally in your browser and communicates directly with the gateway (no cloud).
  • Our server doesn't have any access to your local network nor gateway.
  • The app works offline once loaded for the first time (via HTML5 AppCache).

Skrevet

Tror den er helt uavhengig av sky nÄ, i 2.04.97 ble den tilgjengelig direkte fra deconz gatewayen. 

• to open it use the Phoscon App button in deCONZ or navigate to http://<ip-address>:<port>/pwa
  • the former WebApp lives next to it at http://<ip-address>:<port>

Skrevet
On 12/14/2017 at 11:43, Odd said:

Jeg bruker deCONZ til Ă„ assosiere pĂŠre par som skal oppfĂžre seg likt og knyttes til en fjernkontroll.
Det gir meg dette resultatet nÄr jeg slÄr sammen enhetene:Skjermbilde.thumb.PNG.0b341cbda967118009822df76f5cf779.PNG

Jeg tar inn bÄde IKEA pÊrene og fjernkontrollen via deCONZ og inn via JowiHue i HomeSeer 3 pro.
Fjernkontrollen vil da "henge" pÄ den styringen jeg gjÞr i HS3, samtidig kan jeg bruke den uten Ä mÄtte kople den mot funksjoner i HS3.

Jeg er ikke helt med... Sier du at du assosierer fjernkontroll mot pĂŠre (f.eks) i deCONZ? Jeg prĂžvde det, i teorien ble det riktig, men det fungerte ikke...

Skrevet (endret)
5 timer siden, DiderikFrom skrev:

Sier du at du assosierer fjernkontroll mot pĂŠre (f.eks) i deCONZ?

Ja, nÄr enhetene kommer inn i deCONZ(WebApp), kan du for eksempel gÄ til fjernkontrollen og velge hvilke pÊrer som skal assosieres med den.
Dette gjenspeiler seg i HS3 som gruppe(r) i det eksempelt jeg skrev om er gruppen ID 1024, Fjernkontrollen er ID 998 og 999.
PĂŠrene har ID 1011 og 1012 samt 1013 0g 1014. Jeg samler alle under 1024 mest for Ă„ ha visuell kontroll. En kan da skripte mot 1024 eller rett og slett bare bruke fjernkontrollen.

Endret av Odd
Skrevet
15 hours ago, Odd said:

Ja, nÄr enhetene kommer inn i deCONZ(WebApp), kan du for eksempel gÄ til fjernkontrollen og velge hvilke pÊrer som skal assosieres med den.
Dette gjenspeiler seg i HS3 som gruppe(r) i det eksempelt jeg skrev om er gruppen ID 1024, Fjernkontrollen er ID 998 og 999.
PĂŠrene har ID 1011 og 1012 samt 1013 0g 1014. Jeg samler alle under 1024 mest for Ă„ ha visuell kontroll. En kan da skripte mot 1024 eller rett og slett bare bruke fjernkontrollen.

Aha, takk, WebApp. Jeg forsĂžkte Ă„ assosiere direkte i deCONZ slik at det skulle fungere offline. Dog forsĂžkte jeg Xiaomi-knapper mot Hue. Ikke sikkert Xiaomi kan brukes slik.

Skrevet

Det kom en ny versjon for noen dager siden, 2.04.99

Jeg ble nesten ferdig med ett lite Python-script i gÄr kveld som annonserer alle pÊrene pÄ MQTT og kan slÄ de av/pÄ/dim via MQTT. Da fÄr jeg de fin integrert i openHAB :)

Skrevet
1 time siden, xibriz skrev:

Det kom en ny versjon for noen dager siden, 2.04.99

NÊrliggende Ä tro at det snart er en "offisiell" versjon og ikke en beta nÄr versjons nummeret slutter pÄ 99 :)

Skrevet
34 minutter siden, Neophyte skrev:

Tar gjerne en kopi av det scriptet nÄr du blir ferdig med det :)

Jeg legger det pÄ github nÄr jeg har noe som funker.

Jeg lager i fÞrste omgang funksjonaliteten jeg selv trenger sÄ fÄr man bygge pÄ etter hvert.

Skrevet
Akkurat nÄ, xibriz skrev:

Var det slik at du hadde fÄtt IKEA sin bevegelsesensor til Ä fungere med deCONZ @Moskus?

Jeg har ikke en her akkurat nÄ som virker, men da den virket sÄ mener jeg det, ja...

Skrevet

Synes det hele virker litt tilfeldig.

FÞrste gang sÄ ble sensoren inkludert og den viste alle data unntatt Software Version. Men state var "tom".

Etter en restart av deCONZ ble "state" satt, last seen ble til 1-1-1970 som man kan forvente som fĂžrste verdi.

PrÞvde Ä eksludere sensoren Ä fÄ den inn pÄ nytt.. det hadde jeg en del trÞbbel med.

Etter hvert sÄ fikk jeg inn sensoren Ä nÄ viser den Software Version, men "battery" er 0. Likevel er den tilkoblet.

Virker ekstremt ustabilt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.