Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro dimmer 2 - Max 10A?


ZoRaC

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0
10 timer siden, Moskus skrev:

Vet ikke om vi ble så mye klokere, egentlig. Kun en halv forklaring, på ikke bare godt engelsk.

Nei, jeg føler ikke jeg ble så mye klokere, egentlig...

 

Sitat

Further housing of the dimmer is closed and you can not do anything in case of damage
Without a fuse, it could be damaged dimmer.

Det kan tolkes som at uten sikring, så risikerer du at Fibaro'en går i stykker. Men hva om det er en sjanse man er villig til å ta? Kan man da droppe den ekstra sikringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
45 minutter siden, ZoRaC skrev:

Det kan tolkes som at uten sikring, så risikerer du at Fibaro'en går i stykker. Men hva om det er en sjanse man er villig til å ta? Kan man da droppe den ekstra sikringen? 

Jo, men når monterer du noe som helst uten sikringer? Alle kurser i norske hus er jo beskyttet av sikringer. For en liten Fibaro-boks som kun kan trekke maks 500W er vel forskjellen mellom 10A og 16A kun teoretisk. Eller hva, @Håvardgj?

 

Jeg lurer på om de i enkelte situasjoner blir montert uten sikring, når folk leker elektrikere hjemme... jeg vet ikke, det er kun spekulasjon. Det høres ut som de sier noe for å "dekke seg selv" uten å tenke på konsekvensene av ordvalget eller ampere-valget.

 

Men siden vi uansett må forholde oss til manualen slik den fremstår i dag, så spiller det mindre rolle, med mindre vi får en oppklarende, velformulert uttalelse fra Fibaro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
21 minutter siden, Moskus skrev:

Jo, men når monterer du noe som helst uten sikringer? Alle kurser i norske hus er jo beskyttet av sikringer.

Ja, mente ikke "uten sikring", men mente "uten en ekstra 10A-sikring". Altså at kursen er beskyttet av en 16A.

 

22 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg lurer på om de i enkelte situasjoner blir montert uten sikring, når folk leker elektrikere hjemme...

Det virker jo mer som at de færreste elektrikere har montert ekstra sikring når de har montert Fibaro'ene...

 

22 minutter siden, Moskus skrev:

Men siden vi uansett må forholde oss til manualen slik den fremstår i dag, så spiller det mindre rolle, med mindre vi får en oppklarende, velformulert uttalelse fra Fibaro.

Ja, jeg hadde jo håpet å få en litt tydeligere avklaring fra dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Et øyeblikk siden, ZoRaC skrev:

Ja, mente ikke "uten sikring", men mente "uten en ekstra 10A-sikring". Altså at kursen er beskyttet av en 16A.

Ja, det var det du mente. Men det er ikke entydig at det var det Fibaro-personen mente. Det kan helt utmerket være det, men det er nå avhengig av tolkning.

 

Tror jeg skal bla gjennom manualene til de dimmerene jeg har (kun Fibaro versjon 1, men noe forskjellig firmware) og se hva det står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, Moskus skrev:

Jo, men når monterer du noe som helst uten sikringer? Alle kurser i norske hus er jo beskyttet av sikringer. For en liten Fibaro-boks som kun kan trekke maks 500W er vel forskjellen mellom 10A og 16A kun teoretisk. Eller hva, @Håvardgj?

 

spørsmålet er jo hva boksen er beregnet for når det gjelder kortslutninger, og overbelastninger.

kortslutningsstrømmen kan være noe høyere på en 16A sikring enn på en 10A sikring. men her er det mange faktorer som spiller inn. f.eks hvor lange ledningene på kursen er, hvor stor kortslutningsstrøm man har inn i huset, hvilken type sikring man har, osv.

 

når det gjelder overbelastning er saken litt annen, for noen har jo de berømte krussikringene som tåler mer enn de er påstemplet. en 10A av de vil tåle 19A i en time før de ryker, mens en nyere automatsikring løser ut på 14,5A, eller så lavt som 13A

 

så grunnen til at de har valgt å kreve en 10A sikring foran boksen, er vel for at da er de nokså sikker på at den ryker før dimmeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er smått irriterende når jeg neppe har plass til en slik glassikring i den ene koblingsboksen. @Håvardgj Kommer du til å installere glassikringer fra nå av?

 

Og kommer dere med Dimmer 2 nå til å hyre inn elektrikere for å ettermontere glassikringer? ?

 

Undres om en elektriker vil oppdage dette kravet hvis man ber om å få installert FGD-212. Og da er det vel elektrikerens ansvar hvis det blir glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Venin skrev:

Undres om en elektriker vil oppdage dette kravet hvis man ber om å få installert FGD-212. Og da er det vel elektrikerens ansvar hvis det blir glemt?

 

Det blir litt det samme som å kjøre i 80 km/t i en 30-sone. Så lenge Politiet ikke oppdager det, så er det vel greit?

 

Den dagen huset brenner ned så spiller det vel ingen rolle om det er elektrikeren som ikke har lest godt nok som er årsaken til at det tok fyr?

 

Vanskelig å si om de har satt krav om 10A "just in case" eller om det faktisk utgjør en reell risiko å kjøre 15A gjennom dimmeren ved en feil på anlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Venin skrev:

Dette er smått irriterende når jeg neppe har plass til en slik glassikring i den ene koblingsboksen. @Håvardgj Kommer du til å installere glassikringer fra nå av?

 

jeg kommer nok til å sjekke bruksanvisningen litt mer nøye ja, det å montere en ekstra glassikring skal da ikke være store jobben, sett at det er plass.

jeg har vel fortsatt til gode å kjøpe inn z-wave moduler til eget bruk, så det blir litt mer planlegging før innkjøp.

 

1 time siden, Venin skrev:

Undres om en elektriker vil oppdage dette kravet hvis man ber om å få installert FGD-212. Og da er det vel elektrikerens ansvar hvis det blir glemt?

 

hvis ikke er det sløvt. hvis elektrikeren gir samsvarserklæring på jobben, er det hans ansvar ja.

bruksanvisningen skal da følges.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Venin skrev:

Og kommer dere med Dimmer 2 nå til å hyre inn elektrikere for å ettermontere glassikringer? 1f62c.png

 

 

Kan jo bare håpe at de som har fått Dimmer 2 satt opp har fått satt inn en eller annen form for sikring, regner med elektriker er såpass våken at de får det med seg når de installere det rundt hos folk. Jeg har ingen Dimmer 2 selv og kommer nok til å styre unna Fibaro moduler der jeg kan fremover slik jeg har gjort det siste året.

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den 14.7.2016 klokken 14.43, ZoRaC skrev:

Det blir litt det samme som å kjøre i 80 km/t i en 30-sone. Så lenge Politiet ikke oppdager det, så er det vel greit?

Det er vel muligens mer som å kjøre 32 km/t i 30-sonen. For meg virker det som står det i manualen for å "cover their own asses", det er det som plager meg.

 

Men står det, så står det. :(

 

 

Den 14.7.2016 klokken 15.15, GeneralVirus skrev:

Jeg har ingen Dimmer 2 selv og kommer nok til å styre unna Fibaro moduler der jeg kan fremover slik jeg har gjort det siste året.

... men hva skal nå være alternativet? Qubino har jo samme problem (bare verre) og Aeon Labs er jo... AeoTec. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

Sjekket akkurat nå og min Qubino Plus Dimmer har ikke noe krav om ekstra sikring. Manualen er datert 08.10.2015 V1.0.

 

Jeg har en Fibaro Dimmer 2 liggende, og den får jeg passe på å bruke der jeg har 10A kurs...

 

On 7/16/2016 at 21:04, Moskus said:

... men hva skal nå være alternativet? Qubino har jo samme problem (bare verre) og Aeon Labs er jo... AeoTec. :(

Ja, nettopp. Jeg bor i en hundre år gammel leilighet. Her går det i tabbebokser, og trangt nok for mikromodulene om man ikke skal trenge en ekstra sikring.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 18.7.2016 at 17:14, DiderikFrom said:

 

Sjekket akkurat nå og min Qubino Plus Dimmer har ikke noe krav om ekstra sikring. Manualen er datert 08.10.2015 V1.0.

 

Jeg har en Fibaro Dimmer 2 liggende, og den får jeg passe på å bruke der jeg har 10A kurs...

 

Ja, nettopp. Jeg bor i en hundre år gammel leilighet. Her går det i tabbebokser, og trangt nok for mikromodulene om man ikke skal trenge en ekstra sikring.

 

 

Det har isåfall kommet inn i manualen nå :/
" Electrical installation must be protected by directly associated over current protection fuse 1A, gG or Time lag T, rated breaking capacity 1500A (ESKA 522.717) must be used according to wiring diagram to achieve appropriate overload protection of the module. "

http://qubino.com/download/1293/

 

Så lenge de forlanger "directly associated" forankoplet sikring burde dette vært innebygd i modulen  :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, morten6883 skrev:

Så lenge de forlanger "directly associated" forankoplet sikring burde dette vært innebygd i modulen  :/ 

Ja, akkurat!

Det hjelper fint lite å lage "verdens minste Z-wave dimmer" så lenge den krever en helt egen sikring. Ubrukelig! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.