Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee støtte (Philips Hue)


Superzite

Anbefalte innlegg

25 minutes ago, Moskus said:

Ah, kan bety at det er en viss tid til neste 50% salg, ja... 

Jeg får bruke tiden til å finne ut hva behovet er, men kjenner jeg meg rett skal nok alt automatiseres. ;-)

 

Er det noe utstyr homeseer ikke støtter ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Superzite skrev:

Er det noe utstyr homeseer ikke støtter ? 

Som Generalen sier, native støtte for Zigbee er ikke å finne. En annen ting som ikke er der KNX, men det er heller ikke særlig utbredt blant denne type programvare.

(Skulle ønske "noen" kom i gang med plugin'en sin... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1. juli 2016 at 08:32, Moskus said:

Som Generalen sier, native støtte for Zigbee er ikke å finne. En annen ting som ikke er der KNX, men det er heller ikke særlig utbredt blant denne type programvare.

(Skulle ønske "noen" kom i gang med plugin'en sin... )

 

Jeg som sitter å ser på om jeg skal benytte Philips hue downlight sinne lamper når jeg nå skal pusse opp.. https://lampemesteren.no/philips-hue-color-tone-phoenix-downlight.aspx?gclid=CMWX-Pm82c0CFesAcwodbpkPdw Hadde vært enkelt å styre hver enkelt lampe da. 

 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GeneralVirus skrev:

Litt off topic  dette her? Kanskje @Moskus kan flytte litt?

Done!

 

 

 

1 time siden, Superzite skrev:

 

Jeg som sitter å ser på om jeg skal benytte Philips hue downlight sinne lamper når jeg nå skal pusse opp.. https://lampemesteren.no/philips-hue-color-tone-phoenix-downlight.aspx?gclid=CMWX-Pm82c0CFesAcwodbpkPdw Hadde vært enkelt å styre hver enkelt lampe da.

HomeSeer har opptil flere plugins for Philips Hue, så det burde ikke være et problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jo akkurat Philips Hue med white ambiance for pærer med E27 sokkel, altså mulighet for å justere fargetemperaturen (men ikke farger) og dimming selvsagt. Downlights er vel rett rundt hjørnet. Dersom du skal ha mange, kan det være mye å spare på å vente til disse kommer. E27-pærene er ihvertfall mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4. juli 2016 at 13:44, DiderikFrom said:

Nå kom jo akkurat Philips Hue med white ambiance for pærer med E27 sokkel, altså mulighet for å justere fargetemperaturen (men ikke farger) og dimming selvsagt. Downlights er vel rett rundt hjørnet. Dersom du skal ha mange, kan det være mye å spare på å vente til disse kommer. E27-pærene er ihvertfall mye billigere.

Downlight benytter vel kun gu10.. Er vel bare bord og noen få vegglamper som benytter seg av E27... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/4/2016 at 13:44, DiderikFrom said:

Downlights er vel rett rundt hjørnet.

 

7 hours ago, Superzite said:

Downlight benytter vel kun gu10.

For 220V downlights på privatmarkedet i Norge er GU10 definitivt vanligst, ja. Jeg forsøkte altså å si at Hue White Ambiance GU10 (downlights) sannsynligvis er rett rundt hjørnet. White Ambiance er akkurat kommet som E27. Foreløpig må du vel kjøpe med farge dersom du skal ha GU10, men GU10 White Ambiance blir sannsynligvis mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, DiderikFrom said:

 

For 220V downlights på privatmarkedet i Norge er GU10 definitivt vanligst, ja. Jeg forsøkte altså å si at Hue White Ambiance GU10 (downlights) sannsynligvis er rett rundt hjørnet. White Ambiance er akkurat kommet som E27. Foreløpig må du vel kjøpe med farge dersom du skal ha GU10, men GU10 White Ambiance blir sannsynligvis mye billigere.

ahhh da forstår jeg hva du mente.. :-)

HomeControl har kommet med noen der til 399, men er litt usikkerhet om de funker enda. Skal innom eier av firma men, han er på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Superzite said:

HomeControl har kommet med noen der til 399, men er litt usikkerhet om de funker enda. Skal innom eier av firma men, han er på ferie.

 

Til 399 hadde jeg jammen ikke bare sjekket om de funker, men også kvaliteten på lyset. Philips Hue gir et veldig bra lys. Nå vet jeg ingenting om akkurat disse pærene til Home Control, men det finnes mye søppel der ute (og det trenger ikke være billig for å være dårlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Steinis said:

Lightly sine lyspærer skal jo virke på Hue huben (Ikke prøvd selv) og ser de til rundt 250kr for GU10-pærene. 

Hvor fant du dem til den prisen ? 

Dette er vel det billigste jeg har funnet pr nå.. 499.- 
http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/belysning/HUEGU10/philips-lyspare-hue-6-5w-gu10

3 hours ago, DiderikFrom said:

 

Til 399 hadde jeg jammen ikke bare sjekket om de funker, men også kvaliteten på lyset. Philips Hue gir et veldig bra lys. Nå vet jeg ingenting om akkurat disse pærene til Home Control, men det finnes mye søppel der ute (og det trenger ikke være billig for å være dårlig).

Hva for andre produsenter er det å finne som kan styres pr pære ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lilfire skrev:

Lightify er ikke Philips sine pærer men Osram sine. 

 

Clasohlson selger de

Lightify GU10

Det er rikitg, men skal være grei skuring å koble den mot hue etter hva jeg har lest. Den er kranglete hvis man kjøper pærer fra USA men EU skulle gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, lilfire said:

Lightify er ikke Philips sine pærer men Osram sine. 

 

Clasohlson selger de

Lightify GU10

ja.. så klart... Har jo drive i lest litt om de.. 

18 minutes ago, Steinis said:

Det er rikitg, men skal være grei skuring å koble den mot hue etter hva jeg har lest. Den er kranglete hvis man kjøper pærer fra USA men EU skulle gå bra. 

og har kommet til samme konklusjon at det skal virke mot hue.. Men mer usikker om de funker mot domoticz.. Nesten så jeg får dra å kjøpe ei pære å teste.. Sett slike slag hos clas før og da er det for at de skal tømme lagret og slutte å selge produktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lightify... Jommen sa jeg smør. Man skal liksom kunne justere fargetemperatur, men den går ikke lenger ned enn 2700K. Meningsløst.

 

Men for noen er det kanskje det de vil ha.

 

Jeg leste dog noen forumtråder for en tid tilbake der enkelte hadde slitt med Lightify kolet til en Hue-bridge. Det var snakk om at den falt ut og nektet å respondere &c. Satte meg delvis inn i det fordi jeg har lyst på en spotlight som er ratet for maks 6W, og Hue gu10 er 6.5W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, DiderikFrom said:

Lightify... Jommen sa jeg smør. Man skal liksom kunne justere fargetemperatur, men den går ikke lenger ned enn 2700K. Meningsløst.

 

Men for noen er det kanskje det de vil ha.

 

Jeg leste dog noen forumtråder for en tid tilbake der enkelte hadde slitt med Lightify kolet til en Hue-bridge. Det var snakk om at den falt ut og nektet å respondere &c. Satte meg delvis inn i det fordi jeg har lyst på en spotlight som er ratet for maks 6W, og Hue gu10 er 6.5W.

De som sliter med å få den til å virke har US Firmware. EU firmware er meget stabil, så mange som har US prøver å få oppgradert firmware. 

 

Hvor langt går fargetempratur skalaen ? Dette er jo ikke en RGB lampe.. 

Hvor så du downlight med gu10 som hadde maks 6w led ? GU10 er 220 volt sokkel hvor normal watt styrke er fra 35 til 55w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert stemme at det er US firmware som sliter. Det vet jeg ikke. US pærer i Norge fungerer vel ikke i det hele tatt?

 

Fargetemperatur har ikke noe med RGB å gjøre. Mener både Philips Hue White Ambiance og med farger går fra 2200K til 6500K ekte hvit, mens du i tillegg kan emulere enda lavere fargetemperatur på de med farger ved å blande inn farget lys.

 

GU10 er 220V, ja, men de fins også som LED og da med betydelig lavere wattstyrke. Lightify GU10 WW er 6W, Philips Hue GU10 er 6.5W.

http://www.clasohlson.com/no/Lightify-GU10-WW-LED-pære-/36-5926

https://www.lampeguru.no/philips-hue-farget-gu10-ekstra-paere.html

 

Edit: Du mente kanskje selve lampen? Denne f.eks.: http://www.designbelysning.no/osca-140-twin-adjustable-led-taklampe-25070.html

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, DiderikFrom said:

Det kan sikkert stemme at det er US firmware som sliter. Det vet jeg ikke.

 

Fargetemperatur har ikke noe med RGB å gjøre. Mener både Philips Hue White Ambiance og med farger går fra 2200K til 6500K ekte hvit, mens du i tillegg kan emulere enda lavere fargetemperatur på de med farger ved å blande inn farget lys.

 

GU10 er 220V, ja, men de fins også som LED og da med betydelig lavere wattstyrke. Lightify GU10 WW er 6W, Philips Hue GU10 er 6.5W.

http://www.clasohlson.com/no/Lightify-GU10-WW-LED-pære-/36-5926

https://www.lampeguru.no/philips-hue-farget-gu10-ekstra-paere.html

Send gjerne link der du finner downlight med gu10 hvor det kun kan benyttes 6 watt led, Da vil jeg slippe å benytte spottekasser mellom lampe og isolasjon. Så det hadde vært knall.

 

Så det er meningsløst å ha en lampe som kun går til 2700, men helt topp å ha en som går til 2200.. hehe.. jaja.. godt alle har hver sin mening.. ;-) 

 

Endret av Superzite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, DiderikFrom said:

Editerte innlegget mens du svarte, men dersom du skal ha innbyggingsspot kan du kanskje bruke denne:

https://www.lampeguru.no/philips-hue-phoenix-indbygningsspot.html

Vil ikke låse meg fast til en bestemt lampe.. Må benytte noe man kan bytte ut når det kommer noe bedre og derfor vil jeg benytte gu10.. En standard som det vil ta veldig lang tid å bli kvitt. Det er også 12,5cm hull til lampa noe som gjør at man ikke kan sette inn normale spotter om man vil dette senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.