Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hus-modus og tidsstatus etc - best practice?


Norseman

Anbefalte innlegg

Bra oversikt torhaala. Jeg anser din konfigurasjon som "tredimensjonal", siden du beskriver tilstanden med tre ulike devicer. Det gir deg flere muligheter, 3*4*3=36 tilstander som du kan ha ulik oppførsel i, men så komplisert har du nok ikke programmert det.  Det er likevel noe å tenke på i forhold til debugging, det er jo kjekt at alle tilstandene gir riktig oppførsel, og det er mye jobb å teste alle 36.

 

Jeg har ikke endt opp på hva som er lurest for meg og opplegget ligner foreløpig mest på spagettikode, men ser i reglene mine at jeg stort sett opererer med to dimensjoner (time of day og alarm som er av eller på).  Oppvarming går på egen tidsstyring uavhengig av time-of-day (ca. MDEN)  så lenge huset ikke er i feriemodus (settes manuelt), dette fordi oppvarming ihvertfall om vinteren går for tregt til at noe annet enn en fast natt- og dagsenking kan fungere.

 

God idé å sette feriemodus automatisk etter så og så lenge etter borte-modus, men hvis jeg skal senke hustemperaturen for en vinterferie f.eks. så vil jeg egentlig starte temperatursenking flere timer før huset forlates (og oppvarming mange timer før vi kommer tilbake).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, torhaala said:

Relativt ny til HomeSeer og hjemmeautomasjon, men etter en god starthjelp fra Vegard (Artius AS) og en hel del prøving og feiling, så har jeg per nå landet på å ha 3 virtuelle moduser for styring av lys og varme (hovedsakelig).

 

Dags/sol -syklus: Natt, Skumring, Dagslys -- Brukte tidligere MDEN, pluss litt lux målinger fra div PIR sensorer til tider. Funket så som så da det ble brukt mye klokkeslett som ikke funker så bra mtp forskjellen imellom sol på sommer og vinterstid her til lands. PIR sensorene (på batteri) ble også litt for tilfeldig. Dette er nå byttet ut for en Dags/sol -syklus basert på et script DiderikFrom postet (linket under), hvor modus byttes mellom Natt, Skumring og Dagslys basert på hvor mange grader sola er over/under horisonten.

 

Tilstedeværelse: Hjemme, På vei ut, Borte, Ferie -- Bryter på vei inn/ut døra, evt når alarm skrus av/på. Ferie trigges når man har vært borte i 2-3 dager. Satt til Ferie så går noen lys av/på ila dagen slik at det ser ut som noen er hjemme.

 

Våken/Sover: Våken, På vei i seng, Sover -- F.eks Sover skrur av de fleste lys, termostater nedjusteres og bevegelsesbasert lys på gang/bad skrus på.

 

Noen av modusene går litt hånd i hånd. F.eks så skrus ikke "Borte" av lys, men den setter huset til "Sover" som gjør det. Samme når "Hjemme" settes så settes også "Våken".

 

Videre så har alle rom (hvor det gir mening) en "Automation" device som kan settes til "Auto", "Off" eller "Suspend" (sistnevnte går automatisk tilbake til "Auto" etter 1 min). De fleste automagiske eventer som skal kunne overstyres kjører bare når denne er satt til "Auto". Eventer som styrer lys setter denne til "Suspend" før lyset endres. Videre så vil tukling med lyset når den står i "Auto" switche den over til "Off" (antatt at man vil overstyre). Disse blir resatt når huset switcher Sover/Våken modus eller Hjemme/Borte.

 

Har helt sikkert beskrevet mye som er en selvfølge for dere guru'er, men tenkte jeg skulle poste det i tilfelle det hjelper noen.

 

 

Ser jo veldig bra ut dette. Akkurat noe slikt jeg har sett for meg, men har vært skeptisk til hvordan sette det opp og innser nå at det kan bli litt av en oppgave! :o

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ville ha det til å fungere så har event'ene blitt relativt simple etter dette. Jeg bruker stort sett ikke script, med unntak av script for kloning hvor jeg har to eller flere brytere som kontrollerer samme ting + scriptet for vær/sol data. Etter at jeg gikk for Auto/Off/Suspend oppsett for automasjons innstillingen så har jeg også kvittet meg med alt av delayed events / timers også (hadde endel komplisert rot med delayed events.

 

Som berland nevner så kan det bli komplisert med så mange mulige beskrivelser av situasjonen med 3 parametere/devicer, men i realiteten så programmerer man det ikke til å være så komplisert (f.eks. så vil huset alltid "Sove" når man er "Borte" og være "Hjemme" når det er "Våkent"). Det har ivertfall så langt latt seg gjøre å feilsøke relativt lett ?

 

Si ifra hvis du vil ha noe mer info om hvordan event'ene mine osv er satt opp så hjelper jeg gjerne til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, berland said:

...

 

God idé å sette feriemodus automatisk etter så og så lenge etter borte-modus, men hvis jeg skal senke hustemperaturen for en vinterferie f.eks. så vil jeg egentlig starte temperatursenking flere timer før huset forlates (og oppvarming mange timer før vi kommer tilbake).

 

Jeg setter vanligvis ikke temp'en direkte i HomeSeer, men bruker det heller til å endre modus på termostatene (Heatmiser) fra Normal/Hold/Vacation/osv. For daglig operasjon så brukes egentlig bare schedules i heatmiser med overstyring av modus fra HomeSeer når man er borte/sover (funker også fint siden Heatmiser tar seg av frostbeskyttelse osv selv om HS eller hub'en skulle gå i stå). Tenker at når det er spesifike situasjoner som på vei hjem fra ferie så logger jeg meg bare på via VPN og setter den tilbake i normal modus i Heatmiser app'en.

 

Ellers hadde det nok sett ut som spaghettikodemonsteret var på besøk hvis jeg skulle ordne dette! Eier heller ikke ferdigheter på grafikk/ui, så en "skikkelig" (er det mulig egentlig?!) løsning i HSTouch vil nok aldri komme på plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.