Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan sjekker jeg om noe blir slått på med en RFX-løsning?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem her: En forsterker i systemet (Kenwood) skal normalt slå seg på når den får strøm fra strømpluggen. Men den er uberegnelig, for hvis den har stått uten bruk i mer enn et par dager (noe som svært ofte skjer med akkurat den sonen), vil den være avslått når den får strøm, og når den så slås på med IR eller knappen på fronten (som bare er for test, alt står på loftet), kommer den på med FM-radio istedenfor den riktige inngangen. Det store problemet er at Kenwood (så vidt jeg har funnet ut med Remote Central og andre kilder) ikke har et diskret på-signal som den reagerer på med IR, som de fleste. Og ja, jeg kunn byttet den ut, men da må jeg på jakt etter et merke jeg ikke har, for ellers blir det krøll med IR-signalene i huset (alle forsterkerne er ulike merker for at det skal være mulig å styre dem uten at andre i systemet reagerer). Og med rundt 15 soner i drift i øyeblikket krever det en del arbeid å finne noe nytt! Så det jeg trenger, er at forsterkeren sender et signal når den er slått på. Det kan jeg bruke switched kontakt bak til (jeg bruker det samme med en batterieliminator for å tenne en lysdiode i sonen som viser at forsterkeren står på), eventuelt med batterieliminatoren og/eller et relé eller to. Det enkleste hadde jo vært å bruke en RF-sender av typen WBT-912, men jeg må unngå å bruke noe som trenger batteribytte. For sånne batterier ryker alltid når jeg er bortreist, og dermed har jeg en irritert kone på tråden, eller enda verre, en som biter sinnet i seg og gir utløp for det når jeg kommer hjem!  ? Er det noen som vet om noe som kan brukes i dette tilfellet? Jeg trodde Nexa hadde noe som kunne parallellkobles med en vanlig bryter og ikke trengte annen strømforsyning, men det er mulig at det er fjernet av sikkerhetshensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si at det med FM-radioen alltid skjer samtidig med at forsterkeren er avslått når den får strøm, dermed vil en løsning på dette også bety at jeg kan når forsterkeren ikke blir slått på, kan sende beskjed om å skifte til CD i samme slengen, noe som i det tilfellet betyr et trykk på Audio - det er faktisk ikke engang diskrete knapper for kildene på den originale fjernkontrollen her! Men jeg tror jeg har funnet en kode som vil funke til det. Det hadde jeg visst ikke... Men det er egentlig helt typisk Kenwood. Lyden er bra, men betjeningsvennligheten er ikke imponerende.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å legge til enda mer: Hvis det fins en enkel og ikke så altfor dyr løsning på dette, kan den sikkert brukes til andre ting også. Og vær så snill, ikke si at løsningen er Z-Wave! (Ja, jeg vet den kommer uansett...) ? Jeg har altfor mye Nexa-utstyr til å ha råd til å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så trenger jeg noe som kan tolke det. Jeg bruker Girder 5 og EventGhost, og ingen av dem forstår så vidt jeg vet Z-Wave. Så jeg må i så fall ha en Razberry og en Raspberry. Og flere enheter betyr flere muligheter for at noe kan gå galt... Så tilbake til spørsmålet: Er det mulig med en RFX-løsning? Ellers får jeg bare bruke et tjuvtriks: Sette en timer til å slå på og av igjen denne forsterkeren klokka 5 om natta hvert døgn, så den ikke nulles ut i minnet og går til avslått/FM-radio neste gang den blir slått på. "Dirty, but working."

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Mastiff skrev:

Og så trenger jeg noe som kan tolke det. Jeg bruker Girder 5 og EventGhost, og ingen av dem forstår så vidt jeg vet Z-Wave. Så jeg må i så fall ha en Razberry og en Raspberry. Og flere enheter betyr flere muligheter for at noe kan gå galt... Så tilbake til spørsmålet: Er det mulig med en RFX-løsning? Ellers får jeg bare bruke et tjuvtriks: Sette en timer til å slå på og av igjen denne forsterkeren klokka 5 om natta hvert døgn, så den ikke nulles ut i minnet og går til avslått/FM-radio neste gang den blir slått på. "Dirty, but working."

 

 

https://www.promixis.com/videos.php?v=Setting_up_Girder_6_and_ZWave

 

kjappt google søk, ser ut som om girder støtter z-wave (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det engelske uttrykket "Flogging a dead horse" faller meg inn... ? Ja, Girder 6 gjør det. Men ikke Girder 5. Og jeg har tusenvis av linjer med kode som må gjennomgås hvis jeg skal gå fra Girder 5 (som jeg skrev)  til Girder 6. Det er en del forskjeller som betyr ufattelig mye arbeid, og det er ikke aktuelt. Så jeg spør for siste gang: Er det noen som vet om en RFX-løsning? Ellers er svaret enkelt og greit nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mastiff skrev:

Det engelske uttrykket "Flogging a dead horse" faller meg inn... 1f60b.png Ja, Girder 6 gjør det. Men ikke Girder 5. Og jeg har tusenvis av linjer med kode som må gjennomgås hvis jeg skal gå fra Girder 5 (som jeg skrev)  til Girder 6. Det er en del forskjeller som betyr ufattelig mye arbeid, og det er ikke aktuelt. Så jeg spør for siste gang: Er det noen som vet om en RFX-løsning? Ellers er svaret enkelt og greit nei.

aaah... min feil =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mastiff skrev:

Det engelske uttrykket "Flogging a dead horse" faller meg inn... 1f60b.png Ja, Girder 6 gjør det. Men ikke Girder 5. Og jeg har tusenvis av linjer med kode som må gjennomgås hvis jeg skal gå fra Girder 5 (som jeg skrev)  til Girder 6. Det er en del forskjeller som betyr ufattelig mye arbeid, og det er ikke aktuelt. Så jeg spør for siste gang: Er det noen som vet om en RFX-løsning? Ellers er svaret enkelt og greit nei.

aaah... min feil =P tenkte ikke over at det var forskjell mellom girder 5 og 6

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.7.2016 klokken 10.53, Mastiff skrev:

"Bare"? 2-3 høvdinger for kontrolleren og så noen hundrelapper til for pluggen? ;)

Du trenger 400 kr for en UZB1 og 500-600 kr for Wall Plug. Hvis du ikke vil kjøre "det beste alternativet" ;) så er det mange gratisversjoner.

 

Neppe en stor investering, spesielt siden det løser et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp... Dere folk er akkurat like enspora som en nyfrelst pinsevenn! ? For moro skyld søkte jeg etter gratisprogrammer som funket med den, men jeg fant ingenting. Har du noen eksempler? Kan en sånn veggplugg altså måle strømforbruket? Og kan disse gratisversjonene kommunisere med andre programmer, for eksempel gjennom å kjøre en batchfil? Det ville være nok til å gjøre det jeg trenger. (Jeg sier ikke at jeg gir meg, men jeg kan jo for skams skyld se på mulighetene dere reklamerer sånn for!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mastiff skrev:

Dere folk er akkurat like enspora som en nyfrelst pinsevenn! 1f602.png

Ikke vær nesevis! :P

 

Problemet er at det du spør om har en veldig enkel og vel-fungerende løsning. Og andre vanvittig upålitelige, vanskelige, hjemmesnekrede løsninger. Når det er lett å anbefale noe, så er det tåpelig å la være. ;)

 

 

Sitat

 

For moro skyld søkte jeg etter gratisprogrammer som funket med den, men jeg fant ingenting. Har du noen eksempler?

Domoticz, openHAB er det første jeg kom på. Domoticz er det enkleste, openHAB det mest teknisk avanserte (men det gjelder også å sette det opp).

 

 

Sitat

Kan en sånn veggplugg altså måle strømforbruket?

Ja. :)

 

 

Sitat

Og kan disse gratisversjonene kommunisere med andre programmer, for eksempel gjennom å kjøre en batchfil?

Ja. Men bedre er vel å bruke REST APIene. Både Domoticz og OpenHAB kan styres (og sjekkes) via HTTP kommandoer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan bruke HTTP push så er kanskje den billigste løsningen noe slikt:

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/arduino/utviklingskort/nodemcu-med-wifi-utviklingskort-p87949

 

Det burde gå an å bruke en av de mange inngangene til å føle om forsterkeren er på basert på status på lysdioden din eller noe.

 

Edit: Eller denne, som jeg ikke hadde hørt om før: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/arduino/shields/adafruit-feather-huzzah-utviklingskort-p88221

 

Edit 2: Og så kom jeg på originalspørsmålet, RFX. Når du først er på Arduino-kjøret er det jo mulig å huke på en 433MHz-sendemodul, som denne: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/fjernkontroll/433-mhz-sendemodul-p88901 
(Du får de til en 10er fra Kina). Burde også virke med Arduino Nano o.l. Jeg har bare prøvd disse sender-mottakerne på Raspberry, og det var enkelt å få til å funke. Du må hekte på en ledning i rett lengde for å få opp rekkevidden på de.

 

 

Endret av Godot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Arduino-greiene er stilige, ja. :) Bortsett fra at jeg har spesialisert meg/standardisert på RFXtrx og sånt. Men jeg fikk det til i helga, og jeg sparte til og med en forsterker på det! Det kostet meg et par times arbeid, 20 kroner i materiale og en del greier jeg hadde liggende. Forsterkeren som tok to av sidene ute, var en Nad, der jeg brukte høyttaler A og B på hver sin side. Men det har irritert meg at det ikke går an å vite hvilken som står på (det er ikke en ren kode for A på og A av). I tillegg er det en 5.1-forsterker, og som vanlig legger Nad like mye muskler i alle kanalene. Og de har 12V kontroll inn. Så det jeg gjorde, var å bruke strømmen fra en pc som alltid går (medieserveren) som kontrollstrøm og så bruke 12V batterieliminatorer som var satt i Nexa-plugger til å slå av og på en bunke Biltema-releer til ekstralys som jeg hadde liggende og egentlig skulle kaste (noe som beviser at man aldri må kaste noe som helst...). Når strømmen på en av sonene slås på, slipper det gjennom styrestrømmen til forsterkeren, og siden jeg bruker samme styrestrøm til forsterkeren fra alle, skjer det ikke noe galt hvis flere er på samtidig, siden det er samme strømkilde. I tillegg kobler releene til og fra høyttalerne. Så når jeg slår på en av de tre utesonene, gir Nexa-bryteren strøm til ett relé som slipper styrestrømmen fram til forsterkeren og to releer som slipper lyd fram til høyttalerne. Hvis jeg slår på en utesone til, vil det fremdeles være samme styrestrømmen, men nå kommer det også lyd fram til de høyttalerne. Og når jeg slår av en sone, så slår ikke det av lyden til noen andre soner. Petter Smart slår til igjen! Det beste er at jeg ikke er avhengig av noen avansert logikk (hvis strømmen er på i sone 1, skal ikke radioen stoppes i sone 2 og 3, og sånt). Funker ypperlig! Men takk for innspillene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.