Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av vv-tank, kobler ut på lav pris?


bjornepappa

Anbefalte innlegg

Ok, så er eg så smått i gang med HomeSeer etter å ha blitt overbevist av @Moskus via Facebook, og dette ser lovande ut!

Men:

Det første eg har satt opp, i tilegg til ein Fibaro-dimmer som fungerer fint, er styring av eit relé som skrur av og på vv-tanken. Har brukt Tibber-pluginet for å hente prisgrunnlag.

Har satt opp som betingelse for å skru av tanken at prisen er "High" ELLER >50. Dette skrur av reléet samt startar ein timer for å holde styr på kor lenge tanken har vore utkopla.

For å kople inn igjen skal prisen vere "Low" OG <49,9 ELLER timer-tid >4 timar. Om dette er oppfylt skal relé skruast på, timer stoppast og timer resettes.

Problemet er at både inn- og utkopling ser ut til å starte opp "dei fleste" timar, der utkopling ser ut til å vere dominant over innkopling. Timeren blir da også starta på nytt. Dette skjer sjølv om prisen er lågare enn betingelsane eg har satt for utkopling er oppfylte, dermed burde ikkje ny utkopling skje. 

 

Dette vart mykje tekst, så her er skjermdump av dei to events som skal få ting til å skje.

image.png.2ed8b0ad65de6f6c8fa2433b2d2d4b49.png

 

Og her er prisgrunnlaget samt timeren som de ser vart resatt kl. 1700 (dette blir skreve kl. 1713).

image.png.bcfbb7b21ec7bf2630fb9a301374e181.pnga

 

Fint om eg kan få litt hjelp på vegen, før vatnet er iskaldt (og WAF'en går til null ?). Takk for alle gode svar :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde også legge inn en AND IF vvt rele is not ON/OFF så den ikke forsøker å slå den av/på når den allerede er i den modusen.

Uten den så vil den jo aktiveres på nytt neste time hvis resten av variablene stemmer

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg fjerna testen på pris>50, men beholdt timeren. Har også lagt inn test på at eventen ikkje skal gi true dersom den allerede er aktiv.

Tanken kopla ut igjen klokka 18 (etter at eg hadde kopla inn manuelt), får vel fasiten kl. 19 om det vart bedre ?

image.png.9f60d61b877f0ab9bc45711901ea315b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart ikkje noko klokare dessverre. Har forsøkt å endre pc-klokka for å trigge eventane, men det ser ikkje ut til at det skjer noko. Klokka øverst i HS-vinduet endrar seg, men understrekinga av inneverande time står fast kl. 18. Kan det vere ein eller anna bug som inntreff om ein har fleire påfølgjande timar med nøyaktig lik pris?

For å få den på rett kjøl har eg forsøkt å avslutte HS på maskina som køyrer, men den understrekar samme time etter oppstart...

image.png.00e36d36f836ae9ba71dd86f36333bb5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, bjornepappa skrev:

Kan det vere ein eller anna bug som inntreff om ein har fleire påfølgjande timar med nøyaktig lik pris?

Hmm... det kan jeg dobbeltsjekke, men trodde ikke det var et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden strømpriser er kjent også en tid i forveien så burde det være mulig å lage et av/på skjema. I stedet for å bruke current price < | > high/ low.

 

Uansett. Jeg bruker dette som trigger og det ser ut til å virke som det skal. 

 

Hvordan ser loggene dine ut?

tibbertrigger.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å forenkle ein del:

image.png.912eeb57622542565e92647fdec755b6.png

image.png.300c584d416a331b058927c1a4a4a960.png

 

Group condition er ein device som eg kan sette i manuell i tilfelle eventen ikkje fungerer som den skal.

Det ser ut til å fungere som det skal no. Når eg er sikker på det, skal det prøvast å putte inn fleire betingelsar igjen.

 

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Moskus skrev:

Hmm... det kan jeg dobbeltsjekke, men trodde ikke det var et problem.

Det står jo "if the price changes". Om eventen blir aktivert av at prisen forandrar seg, kan jo forklaringen vere enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gjelsvik skrev:

Siden strømpriser er kjent også en tid i forveien så burde det være mulig å lage et av/på skjema. I stedet for å bruke current price < | > high/ low.

 

Uansett. Jeg bruker dette som trigger og det ser ut til å virke som det skal. 

 

Hvordan ser loggene dine ut?

tibbertrigger.PNG

Det går an det, men no har du jo fjerna minst halve automatiseringa. Og som allerede nevnt bør du nok heve 100 til f.eks 1000, så du ikkje risikerer utkopling heilt til du når dei høgaste toppane i neste februar.

Og ved å holde deg kun til absoluttverdiar risikerer du også å bli uten kaldt vatn i lang tid ?

 

@Moskus: Kan det gå an å legge inn muligheit for å bruke eigendefinert persentilverdi i tilegg til valget med average+/-std.deviation?

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, bjornepappa skrev:

Om eventen blir aktivert av at prisen forandrar seg, kan jo forklaringen vere enkel.

Ja, jeg tror faktisk ikke eventet blir trigget hvis prisen IKKE forandrer seg.

 

24 minutter siden, bjornepappa skrev:

Kan det gå an å legge inn muligheit for å bruke eigendefinert persentilverdi i tilegg til valget med average+/-std.deviation?

Tja... det lar seg nok gjøre! :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, bjornepappa said:

Det går an det, men no har du jo fjerna minst halve automatiseringa.

 

 

Joda, dette var bare for å bruke homeseer "on device change/set" som trigger i stedet for triggeren til Tibberseer. Sånn i feilsøkingsøyemed. 

 

Jeg har ikke styring av VVB selv, det ble bare satt opp for dette inleggets del for å se om det trigger når det skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner!

Vv-tank, samt varmekabel og andre "trege" varmekilder er komponentar som nok vil vere blant dei desidert mest lønnsomme objekta å styre på denne måten, utan at det nødvendigvis reduserer komforten.

Om nokon lurer så brukte eg dette reléet til styring, monterte det i veggboksen der overgang til gummikabel skjer. Det har merkestrøm 12,5 A, og har slik sett litt å gå på ift. ein normal tank på 2 kW. Kan gjerne også monterast i sikringsskapet så lenge vv-tanken har eigen kurs. Oppkoplinga mot HS gjekk heilt knirkefritt, og det rapporterer av/på-status, spenning, straum, (aktiv) effekt, effektfaktor/cos phi og akkumulert kWh-forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden verdien er timeverdi, hvorfor ikke bare kjøre eventet fast en gang i timen?  f.eks 5 over hver hele time.

Da slipper du å ta hensyn til om hvilken rekkefølge High/Price endrer seg, samt diverse andre forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tverfyll skrev:

Siden verdien er timeverdi, hvorfor ikke bare kjøre eventet fast en gang i timen?  f.eks 5 over hver hele time.

Da slipper du å ta hensyn til om hvilken rekkefølge High/Price endrer seg, samt diverse andre forhold.

Prisen endrar seg kun 1 gang per time, og eventet køyrer "If price changes". Dermed burde vel det gjere samme nytten?

image.png.afef96387165656220cdf8d145143d4d.png

image.png.3df8f93438543adf08cc896df997b49d.png

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser sånn ut @Moskus.

Har no inne ein test på pris høgare enn "high" samt ein timer som koplar inn igjen etter 5 timar, så vidt eg har sett/prøvd er det ok.

Når eg er heilt sikker skal det bli ein ny test med utkopling ved ein absoluttverdi.

 

Edit: Ser her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2749-tibber-plugin-hva-ønsker-du-deg/?page=3 at@iceball har hatt lignande problem ved å bruke absoluttverdiar. Kan det vere noko muffins i dette?

 

 

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette blir muligens litt hypotetisk, (ihvertfall akkurat nå i dag) men jeg tror likevel jeg ser en "felle" som går på noe litt annet enn topic her.
 

Jeg kan ikke i utgangspunktet se at du har veldig mange ting å sjekke på før du kutter strømmen til VVB. Vil det ikke slik det er satt opp nå kunne oppføre seg slik at om strømmen først kuttes, OG prisen er høy, kutte strømmen igjen neste gang eventet kjøres etter at VVB er påslått?
Altså den kutter strømmen i inntil fire timer, så slås den på, men neste gang eventet kjører vil den kunne kutte strømmen i nye 4 timer?    
Når det er sagt, jeg har overhode ikke peiling på hvor mye en VVB faktisk trenger å stå på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2018 den 0.18, bjwanvik skrev:

Dette blir muligens litt hypotetisk, (ihvertfall akkurat nå i dag) men jeg tror likevel jeg ser en "felle" som går på noe litt annet enn topic her.
 

Jeg kan ikke i utgangspunktet se at du har veldig mange ting å sjekke på før du kutter strømmen til VVB. Vil det ikke slik det er satt opp nå kunne oppføre seg slik at om strømmen først kuttes, OG prisen er høy, kutte strømmen igjen neste gang eventet kjøres etter at VVB er påslått?
Altså den kutter strømmen i inntil fire timer, så slås den på, men neste gang eventet kjører vil den kunne kutte strømmen i nye 4 timer?    
Når det er sagt, jeg har overhode ikke peiling på hvor mye en VVB faktisk trenger å stå på..

Du har rett i dette, det kan skje i enkelte tilfeller.

Har plan om å montere temperatursensor etter kvart for å detektere lav temp som kan bli resultatet av slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.