Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Mest fremtidsrettet oppsett med svært god støtte


aleks

Spørsmål

Jeg er iofs ikke "ny" i hjemmeautonmasjon, men har gjort det ganske halvhjertet de siste årene uten noen form og mening.

 

Før jeg legger for mye tid inn i forskjellige programvarer kunne jeg tenke meg å vite hva som er det beste og peneste å bruke - UI betyr en del.

 

1. Home Assistant - for meg ser det ut som et godt alterantiv til de eldre med greit UI, og mulighet til å utvikle egne UI. Androidappen mindre utviklet enn Iphone, men forvirrende installasjon og oppsett. Ses ut til en bør ha nodered for å sette dette opp uten å bli gal. Greit med å kunne plugge python scrpit inn for alternativer

 

 

2. Samsung smartthings: Enkel og stillig boks, greit oppsett, tilgang til mer avanserte funksjoner i IDE editoren deres, men det meste baserer seg på at kall ut av nettet

 

3. Homesser. Alle snakker om denne, dyrt og for windows. Hvorfor skal jeg bruke penger på denne vs de andre?

 

4. OpenHAB. Velutviklet og støtter mye - bedre enn home assistant?

 

Andre?

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
6 timer siden, aleks skrev:

3. Homesser. Alle snakker om denne, dyrt og for windows.

 

Homeseer er også støttet på Linux. :) 

 

Jeg har ikke prøvd noe annet enn HomeSeer, så vanskelig for meg å sammenligne med de andre. Men jeg er veldig fornøyd med HS i hvert fall. 

 

Jeg synes ikke UI er så viktig, for det brukes nesten ikke. :) Jeg har et smarthus, ikke et fjernstyrt hus! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 hours ago, ZoRaC said:

 

Homeseer er også støttet på Linux. :) 

 

Jeg har ikke prøvd noe annet enn HomeSeer, så vanskelig for meg å sammenligne med de andre. Men jeg er veldig fornøyd med HS i hvert fall. 

 

Jeg synes ikke UI er så viktig, for det brukes nesten ikke. :) Jeg har et smarthus, ikke et fjernstyrt hus! ;) 

 

Blir ikke HS veldig dyrt i lengden når alt av plugins koster penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
21 minutter siden, aleks skrev:

Blir ikke HS veldig dyrt i lengden når alt av plugins koster penger?

 

Jeg har 13 plugins, 4 av dem koster penger. Jeg har kjørt HomeSeer i 2 år nå, så synes ikke plugins drar opp kostnaden - ikke spør meg hva jeg har brukt på hardware og elektriker på disse 2 årene! :P:o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 timer siden, aleks skrev:

Blir ikke HS veldig dyrt i lengden når alt av plugins koster penger?

Definer "dyrt". Det er dyrere enn de som koster 0 kr, men det er ikke dyrt sammenlignet med det du kommer til å bruke på hardware. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kjøpte HS3 på salget i vår siden alle snakket så varmt om det og holder på å migrere til det fra Node-Red, men jeg har enda ikke funnet noen grunn til at jeg skulle bruke så mye penger på HS3 fremfor NodeRed. Mulig jeg er for fersk i HS3 enda da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har sterke preferanser for åpen kildekode. Spesielt for infrastrukturprogramvare (skal interagere med mye annen programvare, og ikke utelukkende for sluttbruker) så er åpenheten viktig. Hjemmeautomasjon er et slikt domene, og jeg har ingen tro på at et proprietært produkt er fremtidsrettet. Dette har ingenting med penger å gjøre, jeg betaler gjerne for programvaren (kan f.eks. gjøres gjennom donasjoner). 

 

I tillegg til at kildekoden skal være åpen, bør den også ha copyleft-elementer i seg. For hjemmeautomasjon er det viktig fordi det er potensielt uendelig mange komponenter som skal snakke sammen, og de beste insentivene for samarbeid får man ved å tvinge sine "motspillere" til å bli medspillere. OpenHAB har Eclipse Public License, som er åpen og som har copyleft-elementer i seg, om enn ikke like sterke som GPL (og uheldigvis GPL-inkompatibilitet i versjon 1)

 

HomeAssistant er Apache 2.0, som er en BSD-type lisens. Dette er absolutt åpen kildekode, men ingen copyleft. Som bruker eller bidragsyter av HomeAssistant har du da ikke like gode garantier for at produkter ikke blir spist eller forket til noe proprietært. 

 

Se på Linux. Den viktigste grunnen til at Linux har tatt over verden på 30 år er GPL, intet annet. 

 

En bestemt proprietær programvare kan godt være det beste alternativet pr. i dag for hjemmeautomasjon, men fremtidsrettet? Nope, det tør jeg sette penger på (i form av donasjoner).. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 hours ago, berland said:

Jeg har sterke preferanser for åpen kildekode. Spesielt for infrastrukturprogramvare (skal interagere med mye annen programvare, og ikke utelukkende for sluttbruker) så er åpenheten viktig. Hjemmeautomasjon er et slikt domene, og jeg har ingen tro på at et proprietært produkt er fremtidsrettet. Dette har ingenting med penger å gjøre, jeg betaler gjerne for programvaren (kan f.eks. gjøres gjennom donasjoner). 

 

I tillegg til at kildekoden skal være åpen, bør den også ha copyleft-elementer i seg. For hjemmeautomasjon er det viktig fordi det er potensielt uendelig mange komponenter som skal snakke sammen, og de beste insentivene for samarbeid får man ved å tvinge sine "motspillere" til å bli medspillere. OpenHAB har Eclipse Public License, som er åpen og som har copyleft-elementer i seg, om enn ikke like sterke som GPL (og uheldigvis GPL-inkompatibilitet i versjon 1)

 

HomeAssistant er Apache 2.0, som er en BSD-type lisens. Dette er absolutt åpen kildekode, men ingen copyleft. Som bruker eller bidragsyter av HomeAssistant har du da ikke like gode garantier for at produkter ikke blir spist eller forket til noe proprietært. 

 

Se på Linux. Den viktigste grunnen til at Linux har tatt over verden på 30 år er GPL, intet annet. 

 

En bestemt proprietær programvare kan godt være det beste alternativet pr. i dag for hjemmeautomasjon, men fremtidsrettet? Nope, det tør jeg sette penger på (i form av donasjoner).. ;) 

 

Hva jeg leser hva du sier, så tenker du enten openHAB eller HA som beste open source valg? Jeg har hørt openHAB2 har hatt lite utvikling i det siste, mens HA legger til nye moduler i rekordfart. Liker også at HA nå kan kjøre native Pyton-kode og NodeRed, men usikker på hva jeg mister ved å gå OpenHAB vs HA.

 

HS er noe jeg har vurdert. Jeg har enda rabattmulightene de hadde, så enda mulig å få den til 50% hvis jeg går den ruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
38 minutter siden, aleks skrev:

 

Hva jeg leser hva du sier, så tenker du enten openHAB eller HA som beste open source valg? Jeg har hørt openHAB2 har hatt lite utvikling i det siste, mens HA legger til nye moduler i rekordfart. Liker også at HA nå kan kjøre native Pyton-kode og NodeRed, men usikker på hva jeg mister ved å gå OpenHAB vs HA.

 

OpenHAB, HomeAssistant og Domoticz er alle ok lisensmessig, med en stjerne til OpenHAB pga. copyleft-mekanismen (når man skal vurdere framtida). Jeg kjenner meg ikke igjen at OpenHAB2 har hatt lite utvikling i det siste, og har heller ikke hørt det andre steder. Men om det går fortere/saktere enn HA har jeg ingen forutsetninger for å vite, har aldri gravd meg ned i HA.. Noen klarer kanskje telle kodelinjer/commits pr. dag for de to prosjektene.

 

Jeg er veldig mye mer glad i Python enn Xtend (~Java) som OpenHAB bruker, så det er egentlig for meg en god grunn til å ha prøvd HA, foreløpig strekker ikke tiden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 10.6.2018 den 12.04, Moskus skrev:

Definer "dyrt". Det er dyrere enn de som koster 0 kr, men det er ikke dyrt sammenlignet med det du kommer til å bruke på hardware. :) 

Det er en holdning som lett ender i luksusfella.

"Vel, denne jakka er kanskje ikke så dyr i forhold til bilen min, det kan jeg ta meg råd til", "Vel, jeg kan jo kjøpe denne gassgrillen, for det er jo småpenger sammenliknet med huset".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enda på gjerdet. Prøvd litt frem og tilbake og tenkte på Home assistant I docker containere istedenfor hass-versjonen på raspberry. Føler jeg kommer til å møte begrensninger snart.

Startet med å skulke bruke hiver, hue bridge, Samsung smarthub og telldus,

Så laget jeg egne kontrollere

Nå kjører jeg en aeon zwave controller usb, conbee zigvee usb, RFXtrx433e kontroller og en egenlaget 2,4 GHz for milight Wi-Fi pærer mot mqtt. Tror jeg er godt dekket og ingen krav til eksterne skyløsninger.

Nå blir spørsmålet bare Hass direkte på en pi eller Home assistant på en docker instans

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Home Assistant i Docker uten tvil. Har du kompetansen til å holde det ved like er det en mye bedre løsning. Når man gjør endringer på noe så tar det kun sekunder å restarte Home Assistant på en Intel NUC, kontra minutter på Raspberry Pi / Hass.io

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjører selv Home Assistant ved bruk av Hassbian på en Pi3+. En god del raskere en hass.io (hass.io Støtter enda ikke Pi3+) som jeg synes var ganske så treigt spes på reboot. Hass reboot på pi3+ med hassbian bruker ca 10-15 sek. Nå kommer det snart ny hass.io build som er basert på buildroot istedenfor Resinos greiene som jeg tipper kommer til å bli en god del bedre og bedre støtte av hw. 
 

Intel Nuc er litt overkill for hass hvis man bare skal kjøre det på den. Min Pi3 har med hassbian 765MB ledig minne og CPU ligger på 1-2% og oppe i 13-15% peaks på et system med ca 40-50 enheter og ganske manske automasjoner.  Så det er veldig lett å drive selv på svak hw. Eneste man stort sett merker med raskere hw er oppstart samt ser på historikk.

 

Blir nok en Intel NUC etterhvert men kommer til å bruke den til en del andre ting også :) 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har sett på repoet for den nye pien og tenkte å kjøre hat med støtte sort SSD disk. 

 

Litt rart gass ikke har releaset ny versjon snart og håper på det da jeg ser de allerede har oppgradert feks resinos til å støtte B+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.