Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tanker/spm rundt serverløsning til HS3


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Kjører i dag HS3 på en intel NUC, som også fungerer som mediasenter pc, med hdmi til TV.

Ønsker egentlig å skille ut HS3 fra denne.

 

Får med meg litt gammelt jern fra jobb Fujitsu TX200 S6, med så mye RAM jeg ønsker (48GB holder?)  og tenkte å kjøre HS3 virtuelt.

Jeg kjenner i grunn bare HyperV, men har noen sterke argumenter for vmware her så kan jeg sikkert overtales.

 

Jeg planlegger å sette serveren i underetasje, der kan den støye så mye den vil, og den vil ikke skape uønsket varme.

Ting jeg foreløpig har sett på som potensielle utfordringer er disse to:

 

1. USB/Avstand til zwave nettverk. Alle enheter som skal automatiseres er i etasjen over. (Vaskerommet er bygd som branncelle pga tidligere sentralfyr, dvs murvegger og mye gips i tak.

Hvordan skal jeg løse z-wave dekning? Jeg ser man kan kjøpe usb->ethernet og på den måten ha zwave stick et helt annet sted. Fungerer dette greit?

 

2. Virtualisering. 

HyperV/VMware ? Jeg heller mot en 2012R2 host, med hyperv, og WIn7 på homeseer maskinen. Eller er win10 modent nok nå?

Hvordan løses USB enheter inn til VM? 

 

3

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker VMware, og har ikke mer argumenter enn at det fungerer glimrende. Jeg er heller ingen virtualiseringsekspert, så...

 

1. Z-wave: Z-NET. :)

USB-over-Ethernet: Silex eller Belkin sin (hvis du får fatt i det).

For RFXtrx er det visst også i følge @iblis mulig å bruke en Raspberry Pi.

 

2. Med VMware slipper du en Server 2012 host som vil ta ressurser fra de virtualiserte maskinene...?

Kjører selv VMware på en Fujitsu TX 150, og har separate maskiner for HS3 (Win10), mediaserver (Squeezebox, SageTV, Plex), generell server, ekstra-server (til julelys, intranett, etc), FreePBX, Netcam Studio (Win 10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1

Z-net hørtes jo ut som akkurat det jeg trenger, men har akkurat kjøpt en UZB fra z-wave.me. Så det blir nok mer kostnytte å kjøre usb på ethernet, bare jeg får det inn i virtuell maskin.

 

2.

Hyper V sidestiller hosten med de virtuelle maskinene, så den tar ikke noen resurser fra de, men deler det på lik linje som de andre virtuelle.

Kjører du vmware esxi? Hvordan har du lisensiert den virtuelle win10 maskinen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Z-net hørtes jo ut som akkurat det jeg trenger, men har akkurat kjøpt en UZB fra z-wave.me. Så det blir nok mer kostnytte å kjøre usb på ethernet, bare jeg får det inn i virtuell maskin.

Mulig. Men det blir nok også mer stabilt med 100% Ethernet...

 

4 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Kjører du vmware esxi?

Ja.

 

4 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Hvordan har du lisensiert den virtuelle win10 maskinen?

MSDN. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jaggu. Sjekk hva som står i relase notes på siste BIOS:

 

Quote

BIOS - Change V6.00 Release 1.13.2799                        24.01.2012
=====================================
- Solved USB POST init issue with specific connected USB devices

 

edit: 

Ser ut som at det er noe annet galt. Den kom ikke opp igjen etter reboot igjen nå og nå er ikke usb sticken koblet til en gang..

Endret av Gjelsvik
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.9.2016 klokken 9.52, Gjelsvik skrev:

2. Virtualisering. 

HyperV/VMware ? Jeg heller mot en 2012R2 host, med hyperv, og WIn7 på homeseer maskinen. Eller er win10 modent nok nå?

Hvordan løses USB enheter inn til VM? 

Dersom du går for VMware ESXi er fremgangsmåten som følger:

 

Koble en USB-enhet til en VM på lokal Host
1. Start vSphere Client
2. - Høyreklikk på aktuell VM og "Edit Settings..." og velg fanen "Hardware"
- velg "Add...", så "USB Controller" og velg "Next"
- Velg "Controller type": xHCI: Støtter USB 3.0, 2.0 og 1.1 enheter. EHCI-UHCI: Støtter USB 2.0 og 1.1 enheter. For mer info sehttp://pubs.vmware.com/vsphere-50/index ... 91B33.html
- Velg "Next", "Finish", "Ok"
3. Høyreklikk på aktuell VM og "Edit Settings..." og velg fanen "Hardware"
- velg "Add...", så "USB Device" og velg "Next".
- Velg valgte tilkoblede usb-enhet, hukk altarnativt av for "Support vMotion while device is connected", dette lar deg flytte VM til annen host senere uten at USB-enheter holder den tilbake.
- Velg "Next", "Finish", "Ok"
Det var det, ønske du flere USB-enheter på samme VM gjennta pungt 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å legge til USB-utstyr til VMer... det er hvor stabilt det er som er spørsmålet.

 

Jeg hadde ikke bare hell med Z-stick2 og UZB1 hjemme. På jobb ville ikke lisens-dongler forbli tilkoblet særlig mye lenger enn et par timer. Men et USB-lydkort har vært koblet til HS3-maskinen i flere år nå, så det varierer tydeligvis fra enhet til enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HyperV støtter ikke usb i det hele tatt, annet enn under management dvs i den sesjonen man fjernstyrer VM`en.

 

VirtualHere fungerte forresten strålende sålangt for å få usb fra HOST til VM, men på sikt vil jeg ha den kjørende et annet sted i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg valgte å kjøre HomeSeer på en fysisk server med Windows 7 installert (Intel NUC med I5 CPU)

Jeg må hele tiden tenke på WAF (Wife Approval Factor) når jeg gjør noe med HomeSeer, og bare det å forvente at kona skal feilsøke en PC med Windows 7 er egentlig hakket for mye med tanke på at henne kun ønsker at lysbryteren skal fungere. Enda verre blir det om jeg legger på et lag med Hyper-V Virtualisering som skal fungere. Jeg jobber med Hyper-V hver eneste dag på jobben og jeg vet hvor galt det kan gå. Når vi har backupløsninger som kan få ting opp igjen på kort tid når alt virkelig går til helvete så er det bra, men slike løsninger har jeg ikke hjemme og vi kan rett og slett ikke vente på at jeg skal bruke en uke på å re konfigurere alt sammen dersom ting krasjer. Det er ikke alltid bare bare og kjøre tilbake en backup.

 

Windows 7 er kjent for henne og det er en lett sak å be henne sjekke om pcen er oppe og HomeSeer kjører via TeamViewer.

 

Jeg valgte en NUC med I5 CPU pga muligheten for Intel vPro (Remote Console uten å ha en ekstern skjerm/tastatur). vPro støttes ikke med i3 CPU.

Ettersom prisene er dumpet på HPE Microserver så vurderer jeg å heller gå over til dette med 2 disker i RAID1 for å sikre meg mot diskfeil også. Disse har iLO for remote management med egen management nettverksport. https://www.dustinhome.no/product/5010890207/proliant-microserver-gen8-entry

 

HomeSeer har absolutt blitt et kritisk system hjemme her på lik linje med kjøleskap, komfyr, etc, så det er viktig at den alltid holder seg gående. Jeg har enda ikke en UPS til dette, men det er på toppen av ønskelisten slik at jeg kan ta en kontrollert shutdown når strømmen går.

 

 

Til dere som bruker Hyper-V så fungerer det bra med AnywhereUSB. Det er en hub (i flere størrelser) som man kobler til nettverket og bruker en applikasjon for å koble til USB enhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, TropiskNektar skrev:

Jeg må hele tiden tenke på WAF (Wife Approval Factor) når jeg gjør noe med HomeSeer, og bare det å forvente at kona skal feilsøke en PC med Windows 7 er egentlig hakket for mye med tanke på at henne kun ønsker at lysbryteren skal fungere.

Slik er det her også, bare at det absolutt ikke er å forvente at kona skal feilsøke på PCen.

 

Her forventes det av alle (inkludert meg) at HomeSeer kjører stille og rolig på sin virtuelle maskin slik det skal. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.