Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefaling av skjulte dimmermoduler ++


Marc

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å "smartifisere" huset litt ?

Så har laget meg en mini pc og skaffet meg Homeseer Pro.

Men jeg trenger litt hjelp til valg av utstyr.

 

Til lys så er det vel naturlig å bruke skjulte dimmere, og siden jeg ikke skal legge ting opp selv så er det fordel og kjøpe alt riktig med en gang.

Det jeg har fått meg meg er at ulike dimmere krever ulik sikring og at noen krever muligens "bypass" eller lignende får å fungere på law wattstyrke.

Så fortelle meg gjerne hvordan det virker og hva jeg har missforstått..

 

Jeg tenkte dimmere til blant annet:

2 x gang

2 x soverom

1 x stue

1 x spisestue

1 x kontor 1

1 x toalett

1 x bad

2 x kjøkken

 

Så minst 12 stykker.. Det er jo ikke noe problem og bytte selve lampene, så da står jeg jo fritt til å velge de lampene/pæretypene som passer inn.

Og det mest naturlige da er kanskje å bruke LED pærer (det er flest halogenpærer med dimmebrytere rundt omkring nå).

Jeg tenkte å bytte alt til vanlige enkeltbrytere med impulsfjær (muligens noen doble, som feks i stuen for å kanskje slukke alle lys eller lignende).

Jeg ser i sikringsskapet at på de stedene jeg skal sette opp lamper så er det en god miks av 16 og 10 ampers sikringer.

 

Jeg tenkte også å installere noen av/på brytere, da på ett par stikk til panelovn, og så er det ett par steder som jeg ikke trenger dimming (blant annet ytre gangen), trapp ned til gym osv.

Så er det noen forslag til hva som passer best her?

 

Takk for all hjelp og innspill ?

 

 

Endret av Marc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Moskus

Men det var jo ett par andre momenter der, som du kanskje også har svaret på ?

 

Jeg har lest flere tråder om sikrings problematikken til Fibaro Dimmer 2, det står vel i manualen at den skal ha maks 10 ampers sikring.

Men ettersom jeg har forstått så er det ikke egentlig nødvendig. Men et av problemene her er jo at jeg skal få en elektriker til å innstallere alt.

 

1) Så hvis en bestiller 10+ dimmere, så er det en sjanse for at elektrikeren sier nei, at det kan ikke installeres her siden jeg har 16 ampers sikringer?

 

2) Ting nr 2 er det med bypass. Jeg har forstått det slik at en bare må se om en egentlig trenger det eller ikke? Men har en en elektrikker til xxxx kr i timen så tenker jeg at det fort blir dyrt og prøve ut sånt, for det må vel muligens konfigureres i Homeseer osv før en finner ut om dimmeren egentlig fungerer eller ikke. Men ettersom jeg har forstått utifra trådene så virker det ut som om de fleste ikke trenger bypass, eller er det slik at hvis en feks skal ha en pære på 5 watt, så er det sikkert at en må ha det?

Og er det egentlig ikke bare å sette det opp uten bypass, og hvis det ikke virker tilfredstillende, så er det bare å skifte pære til en på flere watt?

 

3) Den tredje tingen er vel kanskje ganske opplagt, men jeg spørr uansett ?

Jeg tenkte jo ha enkle switcher istedet for dimmere ved den ytre gangen og ved trappenedgang og arbeidslyset på kjøkkenet (de stedene om seg tror ikke det er noe poeng med dimmer).

Men prisen for en dimmer og en switch er jo omtrent helt lik. Så er det da egentlig noen poeng i å gå for en av/på switch i stedet for dimmer? (jeg tenker at en av/på switch er det en egentlig kanskje bare bruker på feks stikkontakter ol.)

 

Takk for alle svar, jeg setter veldig pris på den hjelp jeg kan få ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Vanskelig å forutse om du er uheldig med elektriker, men jeg ville satset på at det går greit. Det kan være lurt å være opplest på temaet her på forumet. Ingen problem for min elektriker.

 

2) Bypass er ikke nødvendigvis enten/eller. Det kan funke fint uten bypass, men så kan det funke enda bedre med (kan dimme lavere). Kjøp bypass til alle hvis du for all del vil unngå et ekstra elektrikerbesøk (hos meg er det ikke vits i å innbille seg at jeg ikke engang i løpet av de neste 12 mnd må ha elektriker innom for et eller annet..). For installasjonen du skisserer vil jeg påstå at det er rimelig sannsynlig at du må ha inn elektriker på en strafferunde. Murphy. 

 

3) Hvis du setter dimmere på pærer som ikke tåler dimming, så kan pærene bli ødelagt hvis du likevel dimmer (så bytter du til dimbare pærer, og problemet er løst). Jeg hadde nok kjøpt dimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Marc skrev:

Men prisen for en dimmer og en switch er jo omtrent helt lik.

Jeg tenker mest på funksjon og prioriterer alltid dimmer framfor switch men noen steder passer bare switch, eksempelvis lysrør i garasje/verksted og en del utelys med sparepærer. Flere switcher blir nok ersrattet av dimmer med tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ?

 

@berland

1) Og angående det med  amp sikringer så må en altså bare prøve og så se hva elektrikeren sier? Det hørtes jo ikke så betryggende ut. ?

 

2) Kjøp bypass til alle hvis du for all del vil unngå et ekstra elektrikerbesøk

 

Men kan jeg bare installere bypass med en gang i stedet for å prøve meg frem? Eller er det slik at en får lav belastning ved å bruke bypass, slik at det blir mulig at jeg ikke får maksimal lysstyrke?

 

3) Jepp, det kan jo selvfølgelig bli kluss, men det er jo ikke verdens undergang. Og det er jo bedre uansett og kjøpe dimmer og så deaktivere dimmingen i såfall, så har en muligheten til å bytte over til dimming senere, uten å måtte bytte ut hele modulen

 

 

@SveinHa

Jepp, var egentlig det jeg kom til å tenke på også. Det er jo endel steder der en ikke kan eller burde sette en dimmer. Så da blir det dimmere på all belysning, og så bare switcher på stikkontaker her ?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marc skrev:

2) Ting nr 2 er det med bypass. Jeg har forstått det slik at en bare må se om en egentlig trenger det eller ikke? Men har en en elektrikker til xxxx kr i timen så tenker jeg at det fort blir dyrt og prøve ut sånt, for det må vel muligens konfigureres i Homeseer osv før en finner ut om dimmeren egentlig fungerer eller ikke. Men ettersom jeg har forstått utifra trådene så virker det ut som om de fleste ikke trenger bypass, eller er det slik at hvis en feks skal ha en pære på 5 watt, så er det sikkert at en må ha det?

Og er det egentlig ikke bare å sette det opp uten bypass, og hvis det ikke virker tilfredstillende, så er det bare å skifte pære til en på flere watt?

 

Eg har ikkje veldig mange dimmarar (enda), 6 totalt. Av desse er 2 dimmarar kopla på 2xdimbare 6W LED-pærer og 1 kopla på gammaldagse sparepærer, 2x ca. 7 W. Alle tre fungerer fint uten bypass og dei dimbare synest eg går nokså langt ned, men kan hende eg kunne fått dimma lenger ned med bypass. Sparepærer og andre ikkje dimbare laster blir detektert ved oppstart og dimmaren går då kun til 0 og 100%.

Likevel kan du jo vere uheldig og få dårleg resultat, men det er i alle fall ein god sjanse for at alt fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at Fibaro Switch/Relay ikke støtter LED. Så i de fleste tilfeller er det nok bedre å gå for dimmer og deaktivere dimmingen. 

 

Jeg ville satt på toveisbryter over alt. Om du ikke trenger en ekstra bryter et sted, så kan du bytte vippene med en heldekkende. Den dagen du ønsker den ekstra bryteren likevel, så er det bare å bytte vippene igjen og du trenger ikke elektriker til å koble om noe. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Merk at Fibaro Switch/Relay ikke støtter LED. Så i de fleste tilfeller er det nok bedre å gå for dimmer og deaktivere dimmingen. 

 

Jeg ville satt på toveisbryter over alt. Om du ikke trenger en ekstra bryter et sted, så kan du bytte vippene med en heldekkende. Den dagen du ønsker den ekstra bryteren likevel, så er det bare å bytte vippene igjen og du trenger ikke elektriker til å koble om noe. :) 

Det fine er også at om ikkje den ekstra brytaren (S2) ser ut til å ha noko poeng med ein gang så kan den brukast til å aktivere fleire scener, som f.eks dag/kveld/natt-belysning, all off eller kva du no enn vil ha gjennom events. Særdeles nyttig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen ?

 

Men nå ble jeg litt forvirret her ?

 

Jeg ville satt på toveisbryter over alt. Om du ikke trenger en ekstra bryter et sted, så kan du bytte vippene med en heldekkende. Den dagen du ønsker den ekstra bryteren likevel, så er det bare å bytte vippene igjen og du trenger ikke elektriker til å koble om noe. :) 

 

Det var opprinnelig min tanke også, men så kom jeg til å tenke på noe.. På doble brytere som en har fra før så går de jo normalt til to ehh.. destinasjoner. Men nå er det jo bare lagt til en fra før. Er det slik at en kobler dimmemodulen på den ene som er der, og så kan den kobles til en dobbelt bryter? Når jeg tenker meg om nå så er det vel kanskje slik at en dimmermodul kun kan kobles til en av de to knappene på dobbeltbryteren, og så blir den andre bare en dum mekanisk bryter uten funksjon? 

Det er mulig at dette er et dumt spørsmål men..

 

Jepp, det virker ut som om mange klarer seg uten bypass. Men det er jo mulig for eksempel installere en bypass på feks soverom, der en har en lampe som kun har en pære, og der er det mulig at en ønsker å dimme langt ned. I for eksempel en gang, så er det jo ikke så nødvendig og dimme helt ned som regel.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.