Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ELKO FW Update


Fermate

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, VikingOy skrev:

Joda, HA har full integrasjon mot Tibber som ferdig plug-in. Her ser du mitt egetlagde grensesnitt i HA: 


Men du får ikke Tibber til å styre varmen i huset ditt med sin smarte algoritme, du får bare ut strøm/pris/osv. Ønsket er jo at Tibber skal fortelle HASS og HomeSeer når varmen bør skrus på for å få komforttemperatur til lavest mulig pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ZoRaC skrev:


Men du får ikke Tibber til å styre varmen i huset ditt med sin smarte algoritme, du får bare ut strøm/pris/osv. Ønsket er jo at Tibber skal fortelle HASS og HomeSeer når varmen bør skrus på for å få komforttemperatur til lavest mulig pris. 

Nei, du får ikke Tibber til å styre noe som helst, hverken i huset ditt eller noe annet sted. Det må du gjøre selv, noe som er fullt mulig med Home Assistant (og antagelig med Homeseer også). Strømpris er bare én parameter i en slik algoritme. Det viktigste er deg og din familie's døgnrytme, kalenderen, og personlige behov forøvrig. De kriteriene kan du selv legge inn i en automasjon, gitt at gulvvarme og ovner kan fjernstyres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, VikingOy skrev:

Strømpris er bare én parameter i en slik algoritme.


Ja, men Tibber sin algoritme bruker mer enn pris i sin varmestyring via FutureHome. Den tar hensyn til utetemperatur, innetemperatur, «erfaring» med hvor lang tid oppvarming av rommene pleier å ta og også strømprisen. Man kan si man skal ha komforttemperatur kl 0700 og Tibber vil om nødvendig starte oppvarmingen kl 01, hvis det er det som gir den billigste oppvarmingen. Å lage en slik algoritme selv er ikke for hvem som helst...

 

Og på sin roadmap har de:

Sitat

Access to our AI for heat control: self learning schedules and adaptive heating plans


Det er nok den funksjonen som etterspørres her, det er det som gir «full integrasjon mot Tibber», ikke bare å hente ut forbruk/priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ZoRaC skrev:


Ja, men Tibber sin algoritme bruker mer enn pris i sin varmestyring via FutureHome. Den tar hensyn til utetemperatur, innetemperatur, «erfaring» med hvor lang tid oppvarming av rommene pleier å ta og også strømprisen. Man kan si man skal ha komforttemperatur kl 0700 og Tibber vil om nødvendig starte oppvarmingen kl 01, hvis det er det som gir den billigste oppvarmingen. Å lage en slik algoritme selv er ikke for hvem som helst...

Ja, ja - da har du jo løsningen der. Løp og kjøp.

Jeg foretrekker å lage mine egne algoritmer.  (Noen kjøper seg en Harley Davidson,  andre bygger sin egen Custom Shopper på en S&S V-Twin og egen ramme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, ZoRaC skrev:


De andre HASS-brukerne blir sikkert glad om du deler din AI-algoritme for adaptiv termostat med integrert justering for strømpris. :) 

Ja, slikt deler jeg på Reddit. Men denne er ikke klar fordi jeg klarer ikke å styre Elko gulvtermostaten via Deconz enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, VikingOy skrev:

Ja, slikt deler jeg på Reddit.

Hvorfor ikke her? :) 

Antall i kryssningspunktet mellom Tibber-brukere og HomeAssistant-brukere er nok betydelig høyere her enn på Reddit. 

 

Reddit er bra og kult, men nesten like håpløst som Facebook når det kommer til å dele nyttig informasjon. Det er mindre tilgjengelig og søkbart etterpå...

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

noen spørsmål rundt fw til elko termostat.

 

Jeg fikk til-sendt fw oppdatering 1.2.5R som en ap1.bin fil av ELKO her om dagen. Skulle oppdatere termostetene til en kunde i dag men får samme resultat som det TS fikk i starten av tråden. Har jeg gjort noe feil eller må .bin fila pakkes ut? 

har prøvd og pakke ut med powerISO og winzip men ingen av delene funker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
On 10/03/2020 at 11:57, Demma said:

Hei,

noen spørsmål rundt fw til elko termostat.

 

Jeg fikk til-sendt fw oppdatering 1.2.5R som en ap1.bin fil av ELKO her om dagen. Skulle oppdatere termostetene til en kunde i dag men får samme resultat som det TS fikk i starten av tråden. Har jeg gjort noe feil eller må .bin fila pakkes ut? 

har prøvd og pakke ut med powerISO og winzip men ingen av delene funker.

 

 

Fikk du noen changelog av dem eller noe annet som indikerer hva som er endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Neophyte skrev:

 

Fikk du noen changelog av dem eller noe annet som indikerer hva som er endret?

 

Eneste jeg fikk vite var at denne oppdateringen skulle løse et problem med at ikke begge relè-ene åpnet og lukket. fikk ikke vite noe mer en dette. 

1 time siden, VikingOy skrev:

Mange takk. 

Har du vært i kontakt med ELKO og fått en skikkelig forklaring på fremgangsmåten?

 

Det er samme fremgangsmåte som nevnt tidligere og som står inne i termostaten og i dimmere. 
Denne fila jeg har delt med dere er den fila jeg fikk tilsendt på minnekort, og denne fungerte. Den jeg fill på mail fikk jeg ikke til og virke og etterspurte da en ny og fikk da på minnekort.

Håper dette svarer på spørsmålene :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

@Fermate

Fick du någonsin till din ELKO-Dimmer som blinkade vitt att fungera?

Jag råkade ut för samma sak men löste det genom att formatera mitt micro SD-kort med "FAT 32" och sedan lägga på "ELKODL001.bin" och "elko.ebl" i roten. När jag satte i kortet nu så laddade den firmware. Sedan följde jag instruktionerna om att trycka in dimmerknappen och tryckbrytaren samtidigt varefter den uppdaterade zigbee. 

Jag kan inte se om jag fått nya versioner då jag använder Homey som hemautomatisering och den visar inte versionerna på Elkodimmern i appen.

 

Så länge Micro-SD-kortet var formaterat med "FAT" filsystem kunde jag inte lösa problemet med att dimmern var död och bara blinkade vitt. Notera också att jag använder Micro SD-kort och inte Micro SDHC.

 

Vh

Marcus

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@VikingOy

Om det var en fråga till mig så har jag inte uppgraderat någon termostat utan endast en dimmer. 

Jag kan dela de filer jag har. Jag tror att app.bin möjligen hör till termostaten. 

Filerna jag hade på SD-kortet för dimmern var ELKODL001.bin som jag fått mailad från Elko i November samt elko.ebl som jag laddat ned från denna siten tidigare om jag minns rätt.

Elko.zip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 11/04/2020 at 23:43, Demma said:

 

Eneste jeg fikk vite var at denne oppdateringen skulle løse et problem med at ikke begge relè-ene åpnet og lukket. fikk ikke vite noe mer en dette. 

 

Det er samme fremgangsmåte som nevnt tidligere og som står inne i termostaten og i dimmere. 
Denne fila jeg har delt med dere er den fila jeg fikk tilsendt på minnekort, og denne fungerte. Den jeg fill på mail fikk jeg ikke til og virke og etterspurte da en ny og fikk da på minnekort.

Håper dette svarer på spørsmålene :) 

Takk for fila, den redda meg på en av termostatene mine som ikke lukket releet når den ble kjørt på IT nett, men fungerte på TN av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Demma skrev (På 10.3.2020 den 11.57):

Hei,

noen spørsmål rundt fw til elko termostat.

 

Jeg fikk til-sendt fw oppdatering 1.2.5R som en ap1.bin fil av ELKO her om dagen. Skulle oppdatere termostetene til en kunde i dag men får samme resultat som det TS fikk i starten av tråden. Har jeg gjort noe feil eller må .bin fila pakkes ut? 

har prøvd og pakke ut med powerISO og winzip men ingen av delene funker.

 

 

Jeg regner med dette er til Super TR RF?

 

Jeg har Super TR (ikke TR RF). Kortet på min har et footprint til RF-modul, men uten modulen (se bilde, lånt fra nett). Er det noen som har denne varianten, men med RF-modul montert og kan sende meg noen bilder av modulen? Skulle gjerne fått tak i en lik.

Jeg tenkte forskjellen mellom TR og TR RF kanskje var med og uten RF-modul (og kanskje annen firmware, med mindre firmware er felles og bare sjekker om RF-modul er montert eller ikke). Men så ser jeg kortet i TR ikke er lik de TF RF jeg har funnet på nett (se bilde). Kanskje det er ny og gammel modell?

 

Er det noen som vet hva siste fw for TR (uten RF) er? Og om noen har denne fw liggende? Har en med 0.9.25 og to med 0.9.35.

web.jpg

ny-rf.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tar opp igjen denne tråden da jeg har anskaffet meg noen flere ELKO smart dimmere og ser i Deconz at to av de har versjon 0.5, mens den tredje har versjon 0.6. Den siste er også merket på baksiden med v1.1 så jeg antar vi også snakker om en liten HW endring (selv om jeg ikke kan se noen forskjell).

 

Det gode med alle disse er at de er 100% støttet av Deconz, inkludert gruppelinking mot brytere i Phoscon. Den første jeg kjøpte har fortsatt v0.0.19 og her funker ikke dette, så jeg må gå den tunge veien om automasjoner i Home Assistant. I tillegg virker det da selvfølgelig ikke uten at Home Assistant er oppe og går også.

 

Har forsøkt å bruke filene som er linket her for å oppdatere til 0.0.20 men får det ikke helt til. SD kortet blir lest (benytter et MicroSD-kort på 4GB da jeg fant ut at det på 32GB ikke ble lest i det hele tatt), grønn blink og så tenner den hvite dioden ett sekund eller to, før ett nytt kort grønt blink og dimmeren skrus på. Det samme skjer når jeg prøver å oppdatere Zigbee. Holder inne trykkbryter og dimmeknapp, kort grønt blink, deretter 1-2 sekund med hvitt lys og så nytt kort grønt blink. Begge operasjoner tar maks 3 sekund, og ikke de 15-20s som det burde ta (for Zigbee hvertfall). Når jeg sjekker i Deconz er SW_Build fortsatt 0.0.19.

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre galt? Og er det tilfeldigvis noen som har versjon 0.5 / 0.6 som de kan dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.