Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kjøleskap-Temperatursensor som støtter RFXtrx433E Ext?


Evelen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Kjøpte meg Proove TSS330 , fungerte som en drøm, sjekket mot vanlig temperaturmåler og den trengte ikke kalibreres, helt korrekt ned til først delimal.

Så den kan foreløbig anbefales: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/temperatursensorer/telldus-smart-termometer-p50436

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg med ledning inn i både fryser og kjøleskap, men det ble relativt mye lekkasje. Har et ganske nytt Samsung kombiskap med litt stiv foring rundt døra.

Nå bruker jeg en Esic fra Clas inne i skapet. Bruker Zipabox 433Mhz mottaker. Oregon hadde problemer med å sende inne fra skapet, men Esicen ser ut til å fungere greit.

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. har kjøleskapet ditt temperaturer under 0? Tror det ideelt ligger på ca. 4-5 grader.

 

Men det kan være at det blir målt lavere hvis sensoren har direkte kontakt med andre overflater. Da er det jo ikke lenger lufttemperaturen du måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var for varm så jeg prøvde stille den ned litt, så den ble under 0 ja, ganske sikker på det er reelt og ikke pga kontakt med andre flater.

Kan virke som skapet selv setter av kjøling når den blir X grader, for så å ikke slå seg på før det er 10 grader til eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Bare tenk på at det finnes en del matvarer som ikke liker frost. Salat, frukt og grønt mister fort struktur og blir vasne etter å ha blitt frosset.

 

Men hvis den har et slinger på 10 grader, så er det noe som ikke er riktig. Ideel kjøleskapstemperatur er på ca. 4 grader (jeg måtte sjekke), og det er ikke akkurat et "kjøleskap" hvis temperaturen stiger til 14. 14 grader er jo nesten romtemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker målere fra Clas Ohlson til kjøleskap/frys, som snakker 433 MHz. Tror det er denne: http://www.clasohlson.com/no/Ekstra-temperaturgiver-hygrometer/Pr365123000

De er egentlig tenkt som ekstra-målere, men fungerer fint på egen hånd. De jeg har kommer med ca 2-3 meter lang tynn ledning, så det er ingen problem å legge de fra utsiden og inn. Da sitter batteripakken ute av syne, utenfor kjøl/frys. Den ene har jeg hatt i minst 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, psv021 skrev:

Jeg bruker målere fra Clas Ohlson til kjøleskap/frys, som snakker 433 MHz. Tror det er denne: http://www.clasohlson.com/no/Ekstra-temperaturgiver-hygrometer/Pr365123000

De er egentlig tenkt som ekstra-målere, men fungerer fint på egen hånd. De jeg har kommer med ca 2-3 meter lang tynn ledning, så det er ingen problem å legge de fra utsiden og inn. Da sitter batteripakken ute av syne, utenfor kjøl/frys. Den ene har jeg hatt i minst 4 år.

 

Jeg synes disse går ganske fort tom for strøm. Har du opplevd det samme?

 

Jeg har ett par slike som jeg må bytte batteri 2-3 ganger så ofte som en fra .. Proove tror jeg.

 

Da ender det ofte opp med at de blir stående uten batteri leenge før jeg gidder å skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaei kan ikke si at jeg har reagert på det. Den jeg har hatt i 4 år har jeg kanskje byttet batterier på 2-3 ganger eller noe slikt? De andre kjøpte jeg rett før sommeren, så vi får se hvor lenge de varer. Nå er det "vanlige" batterier i disse, så man må ikke ruinere seg på spesialbatterier når de ryker. Bruker andre sensorer i resten av huset, men fordelen med akkurat disse er den tynne ledningen som gjør at man kan måle i kjøleskap/fryser uten å måtte ha batterier og sender også i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk... Med en million forbehold som plassering av temperaturmåleren (din), bruksmønster, etc, selvsagt. Men det virker kanskje som om skapet ikke måler temperaturen skikkelig. Altså, det blir for varmt før kjølemotoren slår inn, og det blir for kaldt før den stopper. Bør ligge å vake rundt 4 grader, ideelt sett (vi har vårt på 3 grader nå, liker melken iskald). Det er noen tydelige sykluser da, er det relatert til bruken? Eller er det skapet som slår seg på hver 7. time eller noe slikt?

 

Satt akkurat og mekket med noen temperaturmålinger, der det ene kjøleskapet også lå i samme regnearket. Vedlagt bilde. Merk at jeg måler én gang i timen, så det blir en liten oppskalering ift dine målinger. Spikene i dataene er på ettermiddagene når det først typisk puttes inn (varme) matvarer, lages middag, så kveldsmat, osv. Så stabiliseres temperaturen litt utpå kvelden før det kommer en ny liten spike ved frokost. Det er altså relatert til bruksmønster.

 

Min måler ligger litt over midten av skapet (i høyde).

 

Edit: Ser nesten ut som en hjerterytme :)

Edit2: De syklusene i dine data kan jo faktisk se ut som om er relatert til kuldetap. Altså at skapet ikke isolerer godt nok. Så når motoren slås av, begynner temperaturen umiddelbart å stige (ganske raskt)....

 

temp.png

Endret av psv021
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kjøleskap til å brygge øl, men jeg skrur da av og på kjøleskapet(ved å kutte strømmen, og kjøleskapet stilt inn på kaldest mulig) på denne måten varierer temperaturen med ca +/- 0,5.

 

Kanskje noe tenke på med så ustabil temperatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ca 1år gammelt kjøleskap (Ingen grad instilling, står på medium), har en Viking som ligger i øverste "melkhylle" på døra.

 

Jeg leste om temperaturen i kjøleskapet før jeg byttet skap, da mener jeg å huske at temperaturen kan variere mye inne i skapet på forskjellige plasser.

Faktorer som spiller inn er hvor fullt det er, hvor ofte det åpnes og sirkulasjonen.

kjoleskap_day.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.