Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forslag til trådløse veggbrytere


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Finnes det helt enkle pene veggbrytere som sender av eller på kommandoer over z-wave?

 

Har testet WallC-2 fra tronika (https://www.tronika.no/en/zwave-controllers/855-wall-controller-wallc-2.html?search_query=wallc&results=4)

Men denne gjør rett og slett ikke det den skal. Jeg må trykke 2,3 eller 4 ganger før noe skjer (i loggen til homeseer). Andre ganger holder det med å trykke en gang.

 

Lurer på om jeg må bruke f.eks en fibaro magnetkontakt og koble en vanlig bryter til binærinngangen for å komme i mål. Bakdelen er at da må jeg ha en veggboks å legge dette i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Denne fungerer fint, og gjør nøyaktig det du spør etter:

 

@Moskus, baserer denne seg på "scener" som jeg ikke har noe forhold til, eller kan jeg legge opp events som om det var Nexa? Knapp 1, knapp 2 osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ser jo ikke ut som en vanlig lysbryter, men kanskje den er verdt et forsøk..

Så denne må assosieres direkte med enheten jeg ønsker å styre? Dvs Homeseer får ikke vite om denne bryteren i det hele tatt?

 

Jeg ønsker egentlig at homeseer skal se knappetrykket, deretter handle basert på dette. Har pratet med deg om dette i en annen tråd her om wallc-2/popp bryteren, men fikk aldri dette helt til å virke.

 

 

Hva slags knapp har du øverst der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Gjelsvik skrev:

Hva slags knapp har du øverst der?

Dobbel Elko Plus. Fibaro Dimmer bak. ;) 

 

1 minutt siden, Gjelsvik skrev:

Jeg ønsker egentlig at homeseer skal se knappetrykket, deretter handle basert på dette. Har pratet med deg om dette i en annen tråd her om wallc-2/popp bryteren, men fikk aldri dette helt til å virke.

I Z-wave-format er det dessverre ikke flust med slike brytere. WallC2 er et alternativ, men den er litt/mer kronglete å sette opp, og bruker scenes.

 

Den som er vist over er ingen scene-controller, og kan dermed kun styre andre noder. "Virtuelle devicer" er dessverre ikke en mulighet i Z-wave. Det er ikke en teknisk begrensning, men en begrensning i bestemmelsene for protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger fortsatt ikke helt med her jeg :)

 

Virtuell device trenger jeg vel ikke?

 

-Lampen jeg ønsker å styre har fått sin egen node, og den kan jeg slå av og på i events.

- Om denne bryteren du linker til får sine egne child device (jeg renger med den får en pr knappesett, dvs 4 stk?)

- Så lager jeg en event som baserer seg på knappenes status, og styrer lampen basert på det?

 

Det virket med magnetsensors binærinngang koblet bak en vanlig elko bryter. Det er akkurat slik jeg ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Denne fungerer fint, og gjør nøyaktig det du spør etter:

 

Her montert i en Elko Plus dobbeltramme (i umalt yttergang):

bilde.png

 

ja så tronika fikk de inn! Hvordan føles kvaliteten?

Den Wall2-C synes jeg har så dårlig kvalitet/brukeropplevelse at jeg la de rett vekk. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Dobbel Elko Plus. Fibaro Dimmer bak. ;) 

Har du satt opp  2 fibaro dimmer bak denne ?

 

Har testet med 2 nexa dimmer og de tar kvelden pga varme om man har 2.. (Hadde en dobbel elko med 4 stk i )  men X10 med LW12 fra Marmitek går fint med 4 i en dobbel elko.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Superzite skrev:

Har du satt opp  2 fibaro dimmer bak denne ?

Nei, med Z-wave har man andre muligheter.

Den venstre knappen styrer selve dimmeren. Knappen til høyre styrer et annet lys, i dette tilfellet utelyset.

 

 

32 minutter siden, Superzite skrev:

X10 med LW12 fra Marmitek

Jøss! Du må være den første på lenge som har brukt X10 utenom meg! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Steinis skrev:

ja så tronika fikk de inn! Hvordan føles kvaliteten?

Den Wall2-C synes jeg har så dårlig kvalitet/brukeropplevelse at jeg la de rett vekk. :P 

Den føles ikke som Elko-bryterne, hvis det er det du lurer på. Men virker mer "solid" enn WallC-2. :)

Det er elektroniske brytere, men det er lite slark og ingen vingling i selve knappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

Nei, med Z-wave har man andre muligheter.

Den venstre knappen styrer selve dimmeren. Knappen til høyre styrer et annet lys, i dette tilfellet utelyset.

 

 

Jøss! Du må være den første på lenge som har brukt X10 utenom meg! :D 

Ja, det har blitt noe år med X10, men har funnet ut at måtte over på noe nytt da IR/RF7243 konverter tok kvelden. Domoticz nå, venter på tilbud for å gå over til Homeseer. 

 

Så man kan benytte ingang S1 til dimming og S2 inngangen til å styre annet lys.. hmmm dette må jeg se mer på.. 

Ps.. sorry for å stjele tråden.. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Superzite skrev:

Ja, det har blitt noe år med X10, men har funnet ut at måtte over på noe nytt da IR/RF7243 konverter tok kvelden. Domoticz nå, venter på tilbud for å gå over til Homeseer. 

Jøss! :)

IR/RF7243 hoppet jeg over, gikk direkte på programvare for det synes jeg var mer spennende. ;) 

 

8 minutter siden, Superzite skrev:

Så man kan benytte ingang S1 til dimming og S2 inngangen til å styre annet lys.. hmmm dette må jeg se mer på.. 

Akkurat. :) 

Det heter "Assosiasjon", og er det samme som jeg nevner lenger oppe. Med assosiasjon bestemmer du hvor du vil sende et på/av/dim-signal, til en eller flere andre noder.

 

... og nå tilbake til topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp satt opp en slik: https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/848-veggkontroller-cws-3-1.html

 

Den fungerer så langt ganske bra. Jeg har limt den rett på veggen med medfølgende dobbeltsidig tape, men så vidt jeg kunne se kan den muligens settes opp på en eksisterende veggboks også. Sånn halvveis på øyemål tror jeg at den kunne ha passet, men det må andre evt bekrefte. Den bygger i alle fall ikke i det hele tatt bak rammen som er synlig på bildet.

 

2 knapper som skiller mellom trykk oppe og nede (altså 4 knapper), og som skiller mellom enkeltklikk, dobbeltklikk, hold og slipp, altså 4 ulike mønstre.

 

Knappene er ikke vippebrytere, slik man kanskje kan få inntrykk av på bilder. Det er "klikk" oppe og nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke (ennå i alle fall) (skikkelige) scener (bruker eventer til det også). Er usikker på om IDRF-bryteren støtter scener, selv om det står det i manualen.

 

Slik ser den ut i HS3:

idrf.JPG

 

 

Har også en slik: https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/844-veggkontroller-octan.html

 

...som ser slik ut i HS3:

octan.JPG

 

(ganske identiske med andre ord)

 

Octan-bryteren bruker jeg ikke til noe som helst. Den er litt snedig, da den bare henger på bakplaten med en magnet. Så den kan tas av som en liten fjernkontroll. Ulempen med den er at tegnene ikke er så intuitive for noe av det jeg kunne tenke meg å bruke den til. Mulig jeg finner et eller annet bruksområde etter hvert. Var egentlig et lite bomkjøp. Den fungerer også helt fint, og ser pen ut. Er også helt flat bak og kan henges rett på vegg med dobbeltsidig tape eller med skruer. På øyemål ser det for meg ut som om skruehullene ville ha passet i en standard veggboks, uten at jeg har forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, psv021 said:

Jeg bruker ikke (ennå i alle fall) (skikkelige) scener (bruker eventer til det også). Er usikker på om IDRF-bryteren støtter scener, selv om det står det i manualen.

 

Slik ser den ut i HS3:

idrf.JPG

 

 

Har også en slik: https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/844-veggkontroller-octan.html

 

...som ser slik ut i HS3:

octan.JPG

 

(ganske identiske med andre ord)

 

Octan-bryteren bruker jeg ikke til noe som helst. Den er litt snedig, da den bare henger på bakplaten med en magnet. Så den kan tas av som en liten fjernkontroll. Ulempen med den er at tegnene ikke er så intuitive for noe av det jeg kunne tenke meg å bruke den til. Mulig jeg finner et eller annet bruksområde etter hvert. Var egentlig et lite bomkjøp. Den fungerer også helt fint, og ser pen ut. Er også helt flat bak og kan henges rett på vegg med dobbeltsidig tape eller med skruer. På øyemål ser det for meg ut som om skruehullene ville ha passet i en standard veggboks, uten at jeg har forsøkt.

Lages det bare en childdevice for disse?

 

wallc-2 spratt opp med 5 (en for hver knapp, og en 5.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og det kan brukes som forskjellige triggere. ;)

 

Det var egentlig veldig hendig. :) 

Bare synd den ikke akkurat glir sømløst inn i et Elko-oppsett, den ser litt "odde" ut ved siden av en Elko Plus-bryter. Der passer faktisk K8 ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg anbefaler å se på Schneider sin Connect serie, finnes i enkel vippe og dobbel vippe. Gikk greitt å parre inn i HS3, har ikke fått testet så mye enda, men den støtter det meste(av og på, dimming, scener osv..). zwave basert.

RS16 kompatibel, veldig lik Elko Pluss utseende. Utrolig god kvalitet følelse ift andre trådløse brytere som er testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hunter skrev:

Jeg anbefaler å se på Schneider sin Connect serie, finnes i enkel vippe og dobbel vippe. Gikk greitt å parre inn i HS3, har ikke fått testet så mye enda, men den støtter det meste(av og på, dimming, scener osv..). zwave basert.

RS16 kompatibel, veldig lik Elko Pluss utseende. Utrolig god kvalitet følelse ift andre trådløse brytere som er testet.

 

Her er adresse for de som vil sjekke mer: http://ecatalogue.schneider-electric.no/GroupList.aspx?navid=25163&navoption=1

nederst står det "kataloger", trykk på "Connect trådløst styringssystem; Argus røykvarslere" for å laste ned katalog med info om det.

 

neste blir å høre med sjefen om ikke han kan bestille noen slike Connect-brytere til meg =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hunter skrev:

Jeg anbefaler å se på Schneider sin Connect serie, finnes i enkel vippe og dobbel vippe. Gikk greitt å parre inn i HS3, har ikke fått testet så mye enda, men den støtter det meste(av og på, dimming, scener osv..). zwave basert.

RS16 kompatibel, veldig lik Elko Pluss utseende. Utrolig god kvalitet følelse ift andre trådløse brytere som er testet.

 

Har hele huset fult med Schneider Exxact (vanlige brytere) og er veldig fornøyd med utsende på de. Har valgt å heller legge qubino/fibaro flush enheter bak, da prisene på Connect er ganske stive, men skal man oppgradere et rom om gangen fra noe gammelt uansett så kan det nok forsvares. Liten obs, de er ikke z-wave pluss sertifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Håvardgj skrev:

 

Her er adresse for de som vil sjekke mer: http://ecatalogue.schneider-electric.no/GroupList.aspx?navid=25163&navoption=1

nederst står det "kataloger", trykk på "Connect trådløst styringssystem; Argus røykvarslere" for å laste ned katalog med info om det.

 

neste blir å høre med sjefen om ikke han kan bestille noen slike Connect-brytere til meg =D

 

Vet du om en nettbutikk som selger disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.