cat0 Skrevet 20. september 2023 Del Skrevet 20. september 2023 Kan vi som har Elvia som nettselskap få det enda litt mer automagisk ved at "dag" og "natt" hentes fra Elvia integrasjonen på noe vis? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArnsteinL Skrevet 1. oktober 2023 Del Skrevet 1. oktober 2023 Jolo skrev (På 16.9.2023 den 13.41): Her er en template for additional_costs som inkluderer strøm-støtte slik at man ikke trenger å fikse det i etterkant. Den er ikke testet veldig bra, så gjene sjekk den: - platform: nordpool low_price_cutoff: 0.9 VAT: true currency: "NOK" region: "Kr.sand" price_type: kWh additional_costs: | {% set s = { "dag": 0.5, "natt": 0.38, "los": 0.0345, } %} {% set threshold = 0.875 %} {% set discount = 0 %} {% if current_price > threshold %} {% set discount = 0.9 * (current_price - threshold) %} {% endif %} {% if now().hour >= 6 and now().hour < 22 %} {{ (s.dag + s.los - discount) | float }} {% else %} {{ (s.natt + s.los - discount) | float }} {% endif %} Noen som har tilpassen denne koden for å få med at nettleien er på nattsats i helgene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evelen Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 VikingOy skrev (På 3.9.2023 den 14.57): Du ser kontakt-info med epost i bildet midt på skjermen? Uansett, takk for tilbakemelding. Når det kommer til enormt store logoer på siden akkurat nå så er det rett og slett designet som ble ødelagt ved forrige wordpress-update. Jeg har ikke fått fikset dette enda. Ellers har jeg tags som bla for UnRAID 🙂https://flemmingss.com/tag/unraid/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 ArnsteinL skrev (På 1.10.2023 den 12.47): Noen som har tilpassen denne koden for å få med at nettleien er på nattsats i helgene? Min ser slik ut: - platform: nordpool VAT: true currency: "NOK" low_price_cutoff: 0.95 region: "Kr.sand" precision: 6 price_type: kWh friendly_name: "Nordpool" additional_costs: >- {% set s = { "hourly_fixed_cost": 0.0, "night": 0.2926, "day": 0.4176, "cert": 0.02 } %} {% set pb = max((current_price - 0.875) * 0.9, 0.0) %} {% if now().isoweekday() >= 1 and now().isoweekday() <= 5 %} {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{(s.day+s.hourly_fixed_cost+s.cert-pb)|float(0)}} {% else %} {{(s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert-pb)|float(0)}} {% endif %} {% else %} {{(s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert-pb)|float(0)}} {% endif %} Men den tar ikke hensyn til røde dager utenom lørdag og søndag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim123 Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Jeg bruker en egen workday sensor som er på når det er røde dager. Fungerer fint Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Kim123 skrev (2 timer siden): Jeg bruker en egen workday sensor som er på når det er røde dager. Fungerer fint Som du da bruker i malen til Nordpool integrasjonen, antar jeg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArnsteinL Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 stigvi skrev (2 timer siden): Min ser slik ut: - platform: nordpool VAT: true currency: "NOK" low_price_cutoff: 0.95 region: "Kr.sand" precision: 6 price_type: kWh friendly_name: "Nordpool" additional_costs: >- {% set s = { "hourly_fixed_cost": 0.0, "night": 0.2926, "day": 0.4176, "cert": 0.02 } %} {% set pb = max((current_price - 0.875) * 0.9, 0.0) %} {% if now().isoweekday() >= 1 and now().isoweekday() <= 5 %} {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{(s.day+s.hourly_fixed_cost+s.cert-pb)|float(0)}} {% else %} {{(s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert-pb)|float(0)}} {% endif %} {% else %} {{(s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert-pb)|float(0)}} {% endif %} Men den tar ikke hensyn til røde dager utenom lørdag og søndag Takker og bukker 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim123 Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 stigvi skrev (33 minutter siden): Som du da bruker i malen til Nordpool integrasjonen, antar jeg? Var ikke smart nok til å skjønne at en kunne ligge kode i den så har eb automasjon på å finne ut nettleien Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 3. oktober 2023 Del Skrevet 3. oktober 2023 (endret) Slik kan det bli med offentlige helligdager. Her mangler de bevegelige så det må en eventuelt legge inn. Obs!! Jeg har ikke testet dette så ta gjerne en kvalitetssjekk - platform: nordpool VAT: true currency: "NOK" low_price_cutoff: 0.95 region: "Kr.sand" precision: 6 price_type: kWh friendly_name: "Nordpool" additional_costs: >- {% set s = { "hourly_fixed_cost": 0.0, "night": 0.2926, "day": 0.4176, "cert": 0.02 } %} {% set helligdager = ["0101", "0501", "0517", "1225", "1226", "0328", "0329", "0401", "0509", "0520"] %} {% set pb = max((current_price - 0.875) * 0.9, 0.0) %} {% if now().isoweekday() <= 5 and now().strftime("%m%d") not in helligdager %} {% if now().hour >= 6 and now().hour < 22 %} {{(s.day + s.hourly_fixed_cost + s.cert - pb)|float(0)}} {% else %} {{(s.night + s.hourly_fixed_cost + s.cert - pb)|float(0)}} {% endif %} {% else %} {{(s.night + s.hourly_fixed_cost + s.cert - pb)|float(0)}} {% endif %} Endret 4. oktober 2023 av stigvi 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 3. oktober 2023 Del Skrevet 3. oktober 2023 Det ser ut til å virke greit når en tester det i mal-verktøyet 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim123 Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Ville anbefalt å heller bruke en workday sensor. Så ser du bare om sensoren er ‘on’. Det arrayet må du huske å vedlikeholde å legge inn datoer. Slikt har en høy sannsynlighet for å glemmes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 (endret) Kim123 skrev (54 minutter siden): Ville anbefalt å heller bruke en workday sensor. Så ser du bare om sensoren er ‘on’. Det arrayet må du huske å vedlikeholde å legge inn datoer. Slikt har en høy sannsynlighet for å glemmes En workday sensor virker ikke til dette. I Nordpool integrasjonen er now() overstyrt og returnerer tidspunktene for denne og neste dag. Så da vil min kode gi riktig pris for neste dag. Riktignok kan en også lage en workday sensor for neste dag, men det blir uansett krøkkete å få dette inn i malen til nordpool og lage en pris for hver av 48 timer. stigvi skrev (3 minutter siden): Slikt har en høy sannsynlighet for å glemmes Jeg bruker en todo liste til slikt som ikke skal glemmes. Minner meg på det hvert år. Endret 5. oktober 2023 av stigvi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hellowlol Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2023 (endret) Hvorfor brukes ikke bare binary_sensor.workday direkte i template? Jeg har ikke testet, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal virke Endret 5. oktober 2023 av hellowlol Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 hellowlol skrev (59 minutter siden): Hvorfor brukes ikke bare binary_sensor.workday direkte i template? Jeg har ikke testet, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal virke Det kan sikkert fint virke. Jeg bruker en sensor for kurs for euro til kroner i Entso som har samme system for mal. Men som nevnt ovenfor. Du må ha to workday sensorer, en for i dag og en for i morgen. Og så må du lage logikk for å teste på den ene eller den andre ut i fra tidspunkt som now() returnerer. Enn så lenge klarer jeg meg med en liste som jeg endrer en gang i året. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nedrehagen Skrevet 2. desember 2023 Del Skrevet 2. desember 2023 (endret) Har skrevet en blogg hvor jeg bruker denne Nordpool integrasjonen sammen med Node-RED og powersaver for å returnere priser til HA inkludert støtte for nettleie og strømstøtte. Kanskje den er av interesse for andre? Domotics | Blogg Endret 2. desember 2023 av Nedrehagen 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MagnusO2 Skrevet 7. desember 2023 Del Skrevet 7. desember 2023 (endret) Jeg har laget en template som inkluderer både nettleie (dag/natt/helligdag) og strømstøtte, også for morgendagen, slik at man får ut effektiv reell kostnad for strømmen. Slik ser den ut: {# January to March - Weekend and holiday taxes #} {% if (as_timestamp(now()) | timestamp_custom("%F")) in (state_attr('calendar.holidays','holidays') | list) and (now().month >= 1 and now().month <= 3) %} {% set el_taxes = 0.3558 %} {# April to December - Weekend and holiday taxes #} {% elif (as_timestamp(now()) | timestamp_custom("%F")) in (state_attr('calendar.holidays','holidays') | list) and (now().month >= 4) %} {% set el_taxes = 0.4393 %} {# January to March - Dyatime taxes #} {% elif (now().month >= 1 and now().month <= 3) and (now().hour >= 6 and now().hour <= 22) %} {% set el_taxes = 0.4738 %} {# January to March - Night taxes #} {% elif (now().month >= 1 and now().month <= 3) and (now().hour >= 23 or now().hour <= 5) %} {% set el_taxes = 0.3558 %} {# April to December - Day taxes #} {% elif (now().month >= 4) and (now().hour >= 6 and now().hour <= 22) %} {% set el_taxes = 0.5573 %} {# April to December - Night taxes #} {% elif (now().month >= 4) and (now().hour >= 23 or now().hour <= 5) %} {% set el_taxes = 0.4393 %} {% endif %} {# Calculate the subsidies and add the taxes #} {% if current_price > 0.875 %} {% set subs = (current_price - 0.875) * 0.9 %} {% set additional_cost = el_taxes - subs %} {% elif current_price <= 0.875 %} {% set additional_cost = el_taxes %} {% endif %} {{ additional_cost | round(4) }} Bare enkelt testet hos meg, men kanskje andre har brukt for ideen? Endret 7. desember 2023 av MagnusO2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tnt Skrevet 9. desember 2023 Del Skrevet 9. desember 2023 On 24/01/2023 at 00:02, RaoulDuke said: Jeg er helt fersk på HA men har klart å kommet meg litt på vei ved å samle inn strømpriser. Nå lurer jeg på om noen kan hjelpe meg litt videre på veien. Første jeg syntes hadde vært kult er om jeg også kunne hatt gjennomsnittlig pris øverst på morgendagens priser. En annen kul greie kunne vært om det var en graf til med pris minus estimert strømstøtte. Ser det er en annen tråd som handler om strømstøtte, så får kanskje sette meg mer inn i det etterhvert. Bruker apexcharts og her er koden for dagens priser. Her er sensor koden jeg bruker for morgendagens priser type: custom:apexcharts-card graph_span: 24h experimental: color_threshold: true apex_config: chart: height: 220px header: title: Strømpris i morgen inkl.mva show: true standard_format: true span: start: day offset: +1d show: last_updated: true yaxis: - min: 0 decimals: 1 max: '|+1|' series: - entity: sensor.nordpool_kwh_oslo_nok_3_10_025 show: extremas: true name: Pris Nå type: line curve: smooth extend_to: false float_precision: 3 stroke_width: 3 opacity: 1 color: rgb(255,111,0) data_generator: | return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; }); color_threshold: - value: 0 color: green - value: 1 color: yellow - value: 3 color: red Hei! Fikk lyst til å prøve dette selv om jeg har null erfaring med kode så ble klipp og lim. Jeg får bare morgendagens priser, ikke dagens lik som det andre bilde ditt viser. Har jeg gjort noe feil, eller er det en egen kode? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tander Skrevet 9. desember 2023 Del Skrevet 9. desember 2023 (endret) Prøv å endre fra 24 til 48 timer her: "grap_span: 48h" Endret 9. desember 2023 av Tander Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tnt Skrevet 9. desember 2023 Del Skrevet 9. desember 2023 6 minutes ago, Tander said: Prøv å endre fra 24 til 48 timer her: "grap_span: 48h" Da får man i morgen og dagen etter. Jeg trodde kanskje det var: start: day offset: +1d hvor offset kunne settes til 0, men det fungerte ikke. I tillegg er et mer data på "i dag" kortet, som nåværende strømpris Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tander Skrevet 9. desember 2023 Del Skrevet 9. desember 2023 Jeg bruker: graph_span: 48h span: start: day offset: '-00h' Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 9. desember 2023 Del Skrevet 9. desember 2023 Tnt skrev (1 time siden): Hei! Fikk lyst til å prøve dette selv om jeg har null erfaring med kode så ble klipp og lim. Jeg får bare morgendagens priser, ikke dagens lik som det andre bilde ditt viser. Har jeg gjort noe feil, eller er det en egen kode? Her kan du se hvordan jeg benytter Nordpool data til strømstyring: https://www.notion.so/oywin/N-r-er-str-mmen-billig-neste-gang-1635b0664eae41f8bf052988fd7f2882?pvs=4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tnt Skrevet 9. desember 2023 Del Skrevet 9. desember 2023 4 minutes ago, Tander said: Jeg bruker: graph_span: 48h span: start: day offset: '-00h' Så rart, for da får jeg Ingenting på i dag. Jeg vet at jeg har nordpol data for i dag for har en egen tile med times strømpris Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tander Skrevet 9. desember 2023 Del Skrevet 9. desember 2023 I data generatoren har du kun "...tomorrow....", det mangler today informasjon entity.attributes.raw_tomorrow.map((start Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tnt Skrevet 9. desember 2023 Del Skrevet 9. desember 2023 2 minutes ago, Tander said: I data generatoren har du kun "...tomorrow....", det mangler today informasjon entity.attributes.raw_tomorrow.map((start Ok, jeg tipper på at han som hadde det innlegget har en egen kode for dagen i dag, men delte morgendagen. Som sagt, jeg kan null om koding så driver bare med klipp og lim der jeg er nå. Holder på med overgang fra Homey der alt er super enkelt så må bare starte et sted, for lærekurven er i overkant høy hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tander Skrevet 9. desember 2023 Del Skrevet 9. desember 2023 Var i samme båt som deg, skiftet fra Homey til Home Assistant for 3/4 år siden. Bratt lærekurve, men langt flere muligheter i HA. Du kan vise både i dag og i morgen i samme Apex graf. Gi beskjed om jeg skal legge ut koden jeg bruker til det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.